• davidkung

Kompisens 11 åriga dotter alltid naken på stranden - när sluta?

För drygt en vecka sedan kom jag hem från Thailand, där jag varit tillsammans med min familj och en nära väns familj. Jag har två killar(9 och 12 år gamla), kompisen har en dotter som är 11 år gammal. Både i somras och nu under resan så la jag märke till att hon ofta är naken på stranden. Ibland har hon vanliga badkläder på sig, men ofta går hon omkring helt naken, obehindrat. 
    Jag har givetvis inte tagit upp det med min kompis eller hans fru, men både min fru och jag tycker att det är konstigt. Varken min 12 eller 9 åring byter ens om utan en handduk..

Hur ser ni på detta? Är hon för gammal för att strosa omkring naken på det viset? Vad är era erfarenheter kring detta? Borde jag tagit upp det med de?

• Svar på tråden Kompisens 11 åriga dotter alltid naken på stranden - när sluta?
  • MammAmma
    davidkung skrev 2015-01-16 15:44:55 följande:

Stor skillnad på 3-4 år och puberteten.. Är inte 9-12 år lika gammalt?  

Lika gammalt som vad?
  • davidkung
    MammAmma skrev 2015-01-16 16:00:44 följande:
    Lika gammalt som vad?
    Lit menar jag. Är det inte lite för gammalt 9-12 år?

• nagev

säg inget Det är ju hennes familj och deras värderingar

• MammAmma
    davidkung skrev 2015-01-16 16:05:14 följande:

Lit menar jag. Är det inte lite för gammalt 9-12 år?

Tycker jag inte. Men vi har nog väldigt olika syn och inställning till nakenhet överlag.
  • Erizajo

Min dotter är sju och är inte naken på stranden. Tycker typ 5 år är lagomt att sluta med det om det är en ganska liten strand, i utlandet där det vimlar av folk bör man inte vara naken efter typ tre års ålder

• Varit där

Min dotter som är 3,5 har alltid haft bad trosa eller bad blöja när hon badar eller är på stranden kan hända att hon ibland när hon var under 1 år var naken vissa stunder. Men ta inte upp det då föräldrarna kan ta illa upp

• MammatillNicole

Det är väl upp till dem!?

Jag tycker bara det är fint att hon är naturlig och verkar ha en bra självkänsla.
    Det är tvärtom alldeles för ofta tycker jag

• nagev
    MammatillNicole skrev 2015-01-22 12:10:06 följande:

Jag tycker bara det är fint att hon är naturlig och verkar ha en bra självkänsla.

abslut Håller helt med dej
  • Zuzanne
    MammatillNicole skrev 2015-01-22 12:10:06 följande:

• MammatillNicole

För övrigt skulle jag vilja fråga varför det är så självklart att hon ska sluta alls. Du ställer frågan "när sluta?"  som om det är något sjukt eller olagligt.

Jag undrar varför sluta?

• Philanthropy
    Tines skrev 2015-01-16 15:24:40 följande:
    Du har aldrig hört talats om pedofiler?
    På vilket vis upphör dom att existera för att denna tjej tar på sig badkläder?

Väldigt ovanligt såklart men alla är vi olika.
  • Dixie
    MammatillNicole skrev 2015-01-22 14:10:00 följande:

För övrigt skulle jag vilja fråga varför det är så självklart att hon ska sluta alls. Du ställer frågan "när sluta?"  som om det är något sjukt eller olagligt.

Jag undrar varför sluta?

Om man inte är på en nudiststrand är det ju inte tillåtet (som vuxen) att springa omkring naken. 

I 16 kap. 16 § BrB stadgas att ?den som för oljud på allmän plats eller annars offentligen beter sig på ett sätt som är ägnat att väcka förargelse hos allmänheten? gör sig skyldig till *förargelseväckande beteende*. Straffet är penningböter. I lagkommentaren kan man läsa bestämmelsens syfte är att tillgodose allmänhetens intresse att inte offentligen bli utsatt för förargelseväckande beteende. Man kan vidare läsa att nästan alla angrepp på den allmänna ordningen, som inte sker med våldsamma medel, verkar störande eftersom det som förmedlas, en åsikt eller kanske nakenhet, inverkar störande på det allmänna lugnet. Trots att din personliga avsikt inte är att väcka förargelse hos allmänheten så utgör nakensolbad ett beteende som +i allmänhet anses ägnat att väcka förargelse+. Observera att det inte heller krävs att allmänheten är närvarande just när själva handlingen äger rum. 
  • Linnanonym

Mina barn är inte nakna på stranden de är 11 och 8 år men det är upp till mamman och pappan och barnet.

• Arne Bentsen

Jeg finder der naturligt at såvel børn som voksne er nøgne på stranden og når de bader. Jeg gå ud fra at du og din fru bader med kæder på.
    Det finder jeg konstigt. Min fru og jag bader altid naken og har gjort det i mer end 50 år.
    med venlig hilsen Arne

• MariaSvensson87

Föräldrarna kan ju ta illa upp, men till och med min yngsta dotter på ett år har bikini på sig när vi är på stranden och jag är noga med att dölja hennes privata delar så att säga.

• Cayian
    MammatillNicole skrev 2015-01-22 14:10:00 följande:

Jag undrar varför sluta?

Håller fullständigt med dig, låt det vara naturligt.
  • Thedrjohn

Enkelt. Som en tidigare person sa: det är dags att sluta när barnet kommer in i puberteten. Annars ska man inte skambelägga nakenhet hos barn.

• mso

Båda mina döttrar (4 och 7) tycker att det är skönt att gå nakna. Är vi tex på landet så är de nakna mest hela tiden, oavsett om vi är nere vid vattnet eller uppe vid huset. Det är dock på vår egen tomt så inte samma sak som i detta fallet. Men min mening är att man ska låta barn vara barn, inte trycka in dem i en bikini när de är 1 år gamla.

Är vi på en allmän strand så tar jag dock alltid fram deras badkläder, vilket kan vara enbart badbyxor alt baddräkt beroende på vad som låg närmast när jag packade, och ber dem ta dem på sig. 7-åringen gör alltid det, medan 4-åringen oftast inte vill då hon anser att det är skönt att bada naken, även om hon får sand i snippan.

Och jo, det finns pedofiler, men som någon skrev tidigare, de försvinner inte för att man tar på barnen kläder...

• alvaohlsson

När jag var utomlands med mina föräldrar när jag var 10-11 och vi var på stranden så brukade jag byta om till en solklänning eller en stor T-shirt när dagen var slut så jag slapp gå i sandiga badkläder hela vägen hem till hotellet. Och då brukade min mamma stå med en handduk och skyla mig och när jag frågade henne varför så sa hon att det kan finnas gamla gubbar som filmar eller tar kort. Tycker det är högst rimligt! Speciellt på stora stränder och utomlands. Jag själv tänkte ju inte på dessa saker när jag var i den åldern.

• Studentpappa
    MariaSvensson87 skrev 2015-07-06 20:00:03 följande:

Föräldrarna kan ju ta illa upp, men till och med min yngsta dotter på ett år har bikini på sig när vi är på stranden och jag är noga med att dölja hennes privata delar så att säga.

För mig låter det faktiskt konstigare att en ettåring ska behöva bikini än att en elvaåring är naken även om det säkert är ovanligt i den åldern.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
Svar på tråden Kompisens 11 åriga dotter alltid naken på stranden - när sluta?