• Anonym (arg bonusdotter)

arg på bonuspappa

hej !
    Jag är en ung vuxen( 23 år) och sedan jag flyttade hemifrån har jag funderat över min uppväxt och kommit på att jag faktiskt har haft det ganska svårt. 

Jag pratar inte med min mamma för tillfället och har inte gjort det på över ett år. Min pappa pratar jag med när jag måste ungefär. Jag är arg på dom båda och min psykolog tycker att dom har brustit i ansvar och på en del andra sätt i sitt föräldraskap så det håller jag på att bearbeta just nu och jag håller på att bygga upp min självkänsla. 
    Jag har inte riktigt tänkt på min bonuspappas roll i det hela förrän nu och jag känner att jag har börjat bli väldigt arg på honom också men jag vet inte vart jag ska göra av min ilska. Ibland vill jag kontakta honom och bara säga vilken idiot jag tycker att han är men då han är biopappa till ett av mina syskon så vågar jag inte det av rädsla att han skulle vända hen emot mig. 
    Anledningen till att jag är arg på honom är att han aldrig verkade bry sig ett piss om mig och mitt helsyskon. Han kom in i våra liv när vi var ca 5 och 3 år gamla och bara började domdera med regler och det blev snabbt tydligt att nu var det hans hem och dom vuxnas hem, barn ska anpassa sig. 
    Som sagt så är jag arg på min mamma också, jag tycker att hon gjorde mycket fel i att låta honom bli huvudpersonen i familjen och att hon var så jävla svag som inte ens kunde stå upp för sina barns behov och rätt att ta plats. Nu i efterhand kan jag se att hon hade så dåligt självförtroende att hon kände att hon var tvungen att låta honom ta all plats och förminska våran för att han inte skulle lämna henne pga dom jobbiga barnen eller något. 

Men min bonuspappa försökte aldrig lära känna oss, för honom var det så självklart att han skulle ta plats och få sina behov och regler uppfyllda utan att behöva anstränga sig för att vi skulle tycka om honom. Han gjorde aldrig någonting med oss på tu man hand och han frågade aldrig oss något mer än vardagliga ytliga frågor typ och han verkade inte intresserad av att höra svaret. 

När hans biobarn föddes blev det väldigt tydligt hur lite han tyckte om oss i jämförelse. Plötsligt var det nya syskonet som allting skulle kretsa kring och han var en jätte bra pappa åt hen. Jag och mitt helsyskon fick hela tiden anpassa oss efter det nya syskonet och det var olika regler för oss upplevde jag men det var också förståeligt då hen var väldigt mycket yngre men det kändes orättvist. Det var en så tydlig skillnad på oss barn, jag kände det som att vi var någon slags börda bara, en andra klassens familjemedlem. Det som stör mig nu också är att mitt helsyskon försvarar beteendet med att "ja men om han inte hade behandlat oss så olika så hade kanske inte halvsyskonet kallat honom för pappa utan vid namn så som vi gör".  jag tycker inte att det behöver vara en så tydlig skillnad, jag tycker att man kan intressera sig för alla barnen i familjen och låta alla ta lika mycket plats även om man inte älskar alla barnen.
    särbehandlingen resulterade i att vi helsyskon höll oss på vår kant lite och var mest på våra rum och försökte att vara till så lite besvär som möjligt. 

En annan sak som jag mår dåligt över är att min bonuspappa tyckte så illa om min pappa. Det sorgliga är att jag var så törstig på uppmärksamhet från min bonuspappa att jag snackade skit och hittade på saker om min egen pappa för att min bonuspappa tyckte det var så roligt och jag fick uppmärksamhet då. Efteråt mådde jag jätte dåligt och tyckte att jag var en hemsk människa som sagt så om min egen pappa och jag tänkte på hur ledsen han skulle bli om han hade hört det.
    Det fanns även andra situationer som bonuspappa sa nedvärderande saker till oss och fick oss att skämmas och må dåligt.. han verkade även avundsjuk på vår och vår mammas relation när vi var med henne själva. 

Nu har min mamma och bonuspappa också separerat och han har inte hört av sig till mig eller mitt syskon under hela tiden (ca 3 år). Det är så uppenbart hur mycket han bara skiter i oss och jag blir så arg över det. När man ändå har bott ihop i så många år från dagisåldern till vuxenlivet och det finns ingen kärlek alls... jag undrar hur man kan vara så känslokall jag menar vi var små barn och vuxna i familjen blir förebilder och man vill bara bli omtyckt..
    var vi så omöjliga att tycka om? Det är så jag har känt mig hela livet, att jag är omöjlig att tycka om, det är något fel på mig.. jag är äcklig, ful.omöjlig att älska. inte alls så som man ska vara. Jag tror att det kan hänga ihop mycket med hur jag blev behandlad av mina föräldrar men även hur jag blev behandlad av min bonuspappa. 

Jag har dock jobbat på mig själv mycket nu och börjar få en hyffsad grund att stå på. Det sorgliga tycker jag är dock att mitt helsyskon  som också blivit behandlad som skit fortfarande inte tycker att hen har blivit felaktigt behandlad. Ett samtal jag och mitt helsyskon hade gjorde att det riktigt skärde i mitt hjärta och det var när vår morfar dog som vi inte känner så väl och hen säger : "jag blev inte så ledsen av att morfar dog faktiskt, jag har ju inte  träffat honom så mycket. Men någon jag skulle bli väldigt ledsen om den personen dog är bonuspappa." Och jag fick så ont i hjärtat för jag vet ju att bonuspappa inte bryr sig ett skit om mitt syskon... Det är så sorligt. Han har inte hört av sig till syskonet heller sedan seperationen och jag blir så arg när jag tänker på det.

Vissa vuxna är fan dumma i huvudet. 

Jag känner bara för att skriva till min bonuspappa vilken ynklig människa jag tycker att han är och att han har varit en jävligt kass bonusförälder. Jag vet dock inte vad jag skulle få ut av det mer än att jag skulle få trycka till han lite så som han gjort mot oss i alla år och bara få trycka till hans enorma ego. Men jag vet inte ens om han skulle bry sig dessutom vill jag inte riskera min och halvsyskonets relation.

tankar på det ? 

• Svar på tråden arg på bonuspappa
  • Anonym (T)

Det känns som att du inte riktigt har bearbetat din uppväxt ordentligt..

Som jag förstår det är din mamma och bonuspappa inte tillsammans längre?

Då har du egentligen inget med din bonuspappa att göra mer. Så varför kontakta honom?

Jag förstår att det var jobbigt under din uppväxt, jag har varit i en liknande situation. Men nu är du vuxen och du kan välja; vill du att detta ska hämma dig eller vill du blicka framåt? Bestäm dig för vad som är viktigast för dig, att du får nedvärdera en människa som inte behöver ha något att göra med eller värdera din relation med ditt halvsyskon.

Nu framkommer det inte om du vill ha en relation med din mamma, men du kanske skulle må bättre av att prata ut med henne? Det är hon som har burit ansvaret, inte din bonuspappa. Hon blev tillsammans med en man som inte var intresserad av hennes barn.

Mitt tips är att prata med din psykolog och diskutera vad just du behöver göra för att komma framåt istället för att fastna idet förflutna.

Lycka till!

Anonym (T) skrev 2015-01-16 17:12:49 följande:

Det känns som att du inte riktigt har bearbetat din uppväxt ordentligt..

Som jag förstår det är din mamma och bonuspappa inte tillsammans längre?

Då har du egentligen inget med din bonuspappa att göra mer. Så varför kontakta honom?

Jag förstår att det var jobbigt under din uppväxt, jag har varit i en liknande situation. Men nu är du vuxen och du kan välja; vill du att detta ska hämma dig eller vill du blicka framåt? Bestäm dig för vad som är viktigast för dig, att du får nedvärdera en människa som inte behöver ha något att göra med eller värdera din relation med ditt halvsyskon.

Nu framkommer det inte om du vill ha en relation med din mamma, men du kanske skulle må bättre av att prata ut med henne? Det är hon som har burit ansvaret, inte din bonuspappa. Hon blev tillsammans med en man som inte var intresserad av hennes barn.

Mitt tips är att prata med din psykolog och diskutera vad just du behöver göra för att komma framåt istället för att fastna idet förflutna.

Lycka till!

Nej jag har inte bearbetat min uppväxt ordentligt, det är det jag håller på med nu. 
    Anledningen till att jag vill kontakta honom är för att jag känner att han har kränkt mig och mitt syskon på olika sätt b.la. genom att uppmuntra oss att prata illa om vår biopappa genom att då ge oss uppmärksamhet som vi aldrig annars fick  och skratta och gorma och be om att få höra mer. Är det ett ok beteende tycker du?

Jag tycker att man som vuxen som bor med barn alltid har ett ansvar även om det huvudsakligen är bioföräldrarna som bär ansvaret. Även om min bonusförälder inte hade något ansvar på  papper så var han en av 3 vuxna som jag träffade mest under stort sett hela min uppväxt, saknar man ansvar då? Att han behandlade oss illa genom att kränka oss på olika sätt tycker iallafall inte jag är okej även om han inte hade något ansvar på papper. 

Jag är vuxen nu ja, och jag kan välja hur mitt liv ska bli och jag tycker att jag har gjort väldigt bra val hittills. För att få en bra framtid anser jag att man ska lära sig från sitt förflutna och jag känner också att jag behöver mer tid att bearbeta och förstå vad det är som har hänt så att jag få ett helt liv med en hel självkänsla. Det var inte mitt fel att jag blev behandlad på det sättet. 
    Jag vet att det är till största del min mamma som har gjort fel i att låta det vara så i familjen och hennes sätt att behandla mig har för mig varit värre och skadat mig mest. MEN jag tycker som sagt att alla vuxna har ett ansvar i ett hem med barn oavsett bioförälder eller bonus att se till att det är en bra hemmiljö för barnet och att alla blir sedda annars tycker jag att man får säga till den andre vuxna och att arbeta för förbättring eller lämna förhållandet om man inte kan förhålla sig till barnen på ett sätt som inte skadar dom. 
    Jag anser att han borde ha lämnat min mamma om han inte var det minsta intresserad av att inkludera oss i familjen allt annat är bara elakt. Han är inte ansvarslös eller handikappad han är en fullvuxen man som har en egen hjärna och kan ta egna beslut efter sina värderingar. Tydligen är det ok att behandla barn på detta sätt enligt honom.

Sedan att vi inte har något med hans liv att göra nu, nehe men han var en del av den viktigaste tiden i våra liv, den tiden som man formas som människa till en vuxen individ. tycker att du tar alledles för lätt på bonusförälder rollen om du tror att den inte spelar någon roll för ett barn. 

Jag vill inte ha en relation med min mamma i nuläget nej, hon får mig bara att må dåligt  varje gång vi pratar eller ses så ser ingen mening med det i nuläget. när jag tidigare tagit upp hur jag tycker  att det har varit så har hon bara grinat och sagt att "hon är världens hemskaste mamma" så har jag fått trösta henne. 

Tro mig, jag tänker verkligen inte fastna i det förflutna jag vill dock reda ut det tillräckligt tills det känns bra för mig så att jag kan gå vidare HEL. Just nu har jag en jävla massa ilska som jag behöver rikta utåt för innan har jag bara kvävt alla känslor och riktat det innåt.  
  • Anonym (...)

Vill börja med att säga att det är jättebra att du börjat gå till en psykolog för att reda ut problem som uppkommit pga jobbig barndom.

Jag hör att du är väldigt arg från det du skriver, och det är helt okej. Det gäller att göra nåt konstruktivt av det så att det inte äter upp dig inifrån.

Har din psykolog sagt nåt om att skriva brev till bonuspappan? Man behöver alltså inte skicka det. Skulle kanske vara nyttigt att skriva ett brev till din mamma också? Däri skriver du allt du känt och känner, sedan kan du gå igenom det med din psykolog.

Kanske låter helgalet för dig men kan även tipsa om tex boxning, som ett sätt att få ut negativ energi.

Förstår även att du vill behandla (trycka ner) din bonuspappa på samma sätt som han behandlat dig och ditt syskon men är det värt att sjunka till den nivån?

Var du hos din pappa alls under barndomen? Vad hade ni för relation? Var han passiv? Undrar bara för du verkar inte ha denna ilska mot honom som du har mot din mamma och bonuspappa.

Hoppas du hittar inre frid inte allt för långt in i framtiden!

Anonym (...) skrev 2015-01-16 18:14:58 följande:

Vill börja med att säga att det är jättebra att du börjat gå till en psykolog för att reda ut problem som uppkommit pga jobbig barndom.

Jag hör att du är väldigt arg från det du skriver, och det är helt okej. Det gäller att göra nåt konstruktivt av det så att det inte äter upp dig inifrån.

Har din psykolog sagt nåt om att skriva brev till bonuspappan? Man behöver alltså inte skicka det. Skulle kanske vara nyttigt att skriva ett brev till din mamma också? Däri skriver du allt du känt och känner, sedan kan du gå igenom det med din psykolog.

Kanske låter helgalet för dig men kan även tipsa om tex boxning, som ett sätt att få ut negativ energi.

Förstår även att du vill behandla (trycka ner) din bonuspappa på samma sätt som han behandlat dig och ditt syskon men är det värt att sjunka till den nivån?

Var du hos din pappa alls under barndomen? Vad hade ni för relation? Var han passiv? Undrar bara för du verkar inte ha denna ilska mot honom som du har mot din mamma och bonuspappa.

Hoppas du hittar inre frid inte allt för långt in i framtiden!

tack för svar! 
    Jaa jag är arg för jag kan se hur deras sätt att behandla mig har hämmat mig och skapat mycket problem för mig under hela uppväxten och även vuxna liv. Jag mådde b.la. så dåligt i tonåren och början av vuxen livet att jag funderade på att ta mitt liv hela tiden. Jag kommer aldrig att få min barndom tillbaka. 

Att bara strunta i det som varit och gå vidare med mitt liv utan att reda ut detta vore som att strunta i att jag har ett trasigt ben och halta mig fram resten av livet. 
    Det som varit har gjort att jag b.la. har svårt för att ha relationer då jag inte kan förstå varför dom vill vara med mig och jag stöter omedvetet bort dom, jag har svårt för att stå i centrum för jag är så ovan, jag har svårt för att lita på människor, jag har ångest som ibland blir handikappande och utvecklas till panikattacker...osv. Jag tycker att det är orättvist att dom har behandlat mig illa men ändå är det jag som måste jobba röven av mig för att kunna ha ett normalt liv. men jag antar att sånt är livet. 

Jaa, jag har skrivit brev till min mamma faktiskt och även lite om min bonuspappa men inte till. Men just till bonuspappan så känner jag att jag skulle vilja säga allt det där för jag bryr mig inte om vad han skulle svara eller vad han tycker om mig för jag bryr mig inte om honom längre, jag skulle bara vilja att han vet om att han har sårat mig för jag vill inte att han ska gå igenom livet och tro att alla tycker att han är så jävla bra som han verkar tycka att han är. Fast han är världens mest egoistiska person. Jag vet inte, jag förstår att det kan vara småsint och omoget att tänka så men jag känner så ibland när jag tänker på det. Frågan är om jag kommer känna så i längden, vad som är bäst i längden liksom för jag kanske inte har något behov av att göra det om några år och då kanske jag känner mig glad att jag inte gjorde det för att jag aldrig sjönk så lågt..vet inte. 

Jag var hos min pappa varannan vecka och ja, han var passiv och ganska trygg. Men han drack en del på helgerna tills han däckade och var aggressiv. Han har också haft en nedlåtande attityd mot oss ofta och liksom lyft fram andra barn..om vi har besök så lyssnar han jätte ivrigt på det andra har att säga och dumförklarar allt som vi säger. Han har väldigt kass kvinnosyn med och använder ordet "kärring" i nedlåtande syfte ofta till min farmor och när han pratar om andra kvinnor han har väl ett allmänt förakt mot kvinnor kan man säga. Han kunde också lämna ut oss på släktmiddagar genom att typ skoja på våran bekostnad om våra brister för att alla skulle skratta åt oss. Han har en väldigt dålig självkänsla och har varit deprimerad under hela min uppväxt. jag träffar han så lite som möjligt för när vi ses blir jag bara ledsen över hans oförmåga att skapa ett liv som han kan vara lycklig med, det hade väl varit ok om han iaf försökte dölja det bättre, hans depression och negativitet lägger sig liksom som en våt filt över hela rummet han är i och när jag åker därifrån mår jag alltid dåligt och kan faktiskt må dåligt i flera dagar efteråt för att jag inte vet vad jag ska göra, jag kanju inte göra så mycket för att han ska vara lycklig liksom. tyvärr... det är hans liv och hans val. 

Tack så mycket !
  • Anonym (T)
    Anonym (arg bonusdotter) skrev 2015-01-16 17:42:16 följande:

Nej jag har inte bearbetat min uppväxt ordentligt, det är det jag håller på med nu. 

Anledningen till att jag vill kontakta honom är för att jag känner att han har kränkt mig och mitt syskon på olika sätt b.la. genom att uppmuntra oss att prata illa om vår biopappa genom att då ge oss uppmärksamhet som vi aldrig annars fick  och skratta och gorma och be om att få höra mer. Är det ett ok beteende tycker du?

Jag tycker att man som vuxen som bor med barn alltid har ett ansvar även om det huvudsakligen är bioföräldrarna som bär ansvaret. Även om min bonusförälder inte hade något ansvar på  papper så var han en av 3 vuxna som jag träffade mest under stort sett hela min uppväxt, saknar man ansvar då? Att han behandlade oss illa genom att kränka oss på olika sätt tycker iallafall inte jag är okej även om han inte hade något ansvar på papper. 

Jag är vuxen nu ja, och jag kan välja hur mitt liv ska bli och jag tycker att jag har gjort väldigt bra val hittills. För att få en bra framtid anser jag att man ska lära sig från sitt förflutna och jag känner också att jag behöver mer tid att bearbeta och förstå vad det är som har hänt så att jag få ett helt liv med en hel självkänsla. Det var inte mitt fel att jag blev behandlad på det sättet. 

Jag vet att det är till största del min mamma som har gjort fel i att låta det vara så i familjen och hennes sätt att behandla mig har för mig varit värre och skadat mig mest. MEN jag tycker som sagt att alla vuxna har ett ansvar i ett hem med barn oavsett bioförälder eller bonus att se till att det är en bra hemmiljö för barnet och att alla blir sedda annars tycker jag att man får säga till den andre vuxna och att arbeta för förbättring eller lämna förhållandet om man inte kan förhålla sig till barnen på ett sätt som inte skadar dom. 

Jag anser att han borde ha lämnat min mamma om han inte var det minsta intresserad av att inkludera oss i familjen allt annat är bara elakt. Han är inte ansvarslös eller handikappad han är en fullvuxen man som har en egen hjärna och kan ta egna beslut efter sina värderingar. Tydligen är det ok att behandla barn på detta sätt enligt honom.

Sedan att vi inte har något med hans liv att göra nu, nehe men han var en del av den viktigaste tiden i våra liv, den tiden som man formas som människa till en vuxen individ. tycker att du tar alledles för lätt på bonusförälder rollen om du tror att den inte spelar någon roll för ett barn. 

Jag vill inte ha en relation med min mamma i nuläget nej, hon får mig bara att må dåligt  varje gång vi pratar eller ses så ser ingen mening med det i nuläget. när jag tidigare tagit upp hur jag tycker  att det har varit så har hon bara grinat och sagt att "hon är världens hemskaste mamma" så har jag fått trösta henne. 

Tro mig, jag tänker verkligen inte fastna i det förflutna jag vill dock reda ut det tillräckligt tills det känns bra för mig så att jag kan gå vidare HEL. Just nu har jag en jävla massa ilska som jag behöver rikta utåt för innan har jag bara kvävt alla känslor och riktat det innåt.  

För det första; Jag skrev aldrig att det var ett ok beteende eller att ingen annan vuxen bar ansvar. Vad jag menade med att din mamma bar ansvar var att hon hade huvudansvaret över att du skulle må bra. Du skriver att han borde ha lämnat din mamma i brist på intresse över hennes barn. Man kan även se de så att din mamma borde ha lämnat honom av samma anledning.

Bara för att jag inte håller med dig betyder inte det att jag, enligt dig, anser att en bonusförälder inte har en stor roll i ett barns liv.

Om du vill konfrontera honom via brev eller på riktigt och skälla ut honom för att du ska kunna gå vidare med ditt liv, gör då det.

Jag skrev även att ett råd var att du skulle tala med din psykolog hur du skulle gå tillväga, eftersom att hen känner dig så kan hon ge förslag som passar just dig. Mitt svar till dig var menat peppande, att ge dig insikt till att värdera vilket som vägde mest.

Ang att du kritiserar det lilla jag skrev om bonusföräldrar, jag är uppvuxen med en mamma som har borderline och en manipulativ och frånvarande pappa. Min bonuspappa var medveten om detta men gjorde ingenting fast vår mamma misshandlade oss fysiskt och psykiskt.

Jag är fullt medveten om hur viktiga vuxna personer inom familjen är.
    Anonym (T) skrev 2015-01-16 19:21:58 följande:
    För det första; Jag skrev aldrig att det var ett ok beteende eller att ingen annan vuxen bar ansvar. Vad jag menade med att din mamma bar ansvar var att hon hade huvudansvaret över att du skulle må bra. Du skriver att han borde ha lämnat din mamma i brist på intresse över hennes barn. Man kan även se de så att din mamma borde ha lämnat honom av samma anledning.

Bara för att jag inte håller med dig betyder inte det att jag, enligt dig, anser att en bonusförälder inte har en stor roll i ett barns liv.

Om du vill konfrontera honom via brev eller på riktigt och skälla ut honom för att du ska kunna gå vidare med ditt liv, gör då det.

Jag skrev även att ett råd var att du skulle tala med din psykolog hur du skulle gå tillväga, eftersom att hen känner dig så kan hon ge förslag som passar just dig. Mitt svar till dig var menat peppande, att ge dig insikt till att värdera vilket som vägde mest.

Ang att du kritiserar det lilla jag skrev om bonusföräldrar, jag är uppvuxen med en mamma som har borderline och en manipulativ och frånvarande pappa. Min bonuspappa var medveten om detta men gjorde ingenting fast vår mamma misshandlade oss fysiskt och psykiskt.

Jag är fullt medveten om hur viktiga vuxna personer inom familjen är.
    Jag förstår vad du menade, att min mamma borde ha lämnat och  jag håller med, det är mycket hon borde ha gjort annorluna. Det som jag ville diskutera i denna tråd är dock min bonuspappas roll i det hela där du skriver " Det är hon som har burit ansvaret, inte din bonuspappa. Hon blev tillsammans med en man som inte var intresserad av hennes barn."
    Den kommentaren gjorde mig upprörd då jag anser att han visst har ett ansvar på så sätt att han väljer hur han behandlar andra människor och han har ett ansvar när han väljer att bli tillsammans med min mamma som har barn. 

T
    Vill tillägga att det jag menar är att bara för att min mamma skadade oss betyder inte det att en annan vuxen människa ska kunna skada oss utan att få någon skuld för att mamma skulle ha skyddat oss från det? min bonuspappas beteende är inte min mammas fel på såsätt, det får helt stå för honom han är en egen individ. Sedan att han aldrig hade kunnat skada oss om hon hade skyddat oss bättre och varit en bättre mamma och lämnat honom är ju viktigt här men det rättfärdigar inte hans beteende. 

Är ledsen för det du har råkat ut för det verkar vara ganska likt min situation min mamma misshandlade oss också psykiskt.

• Anonym (T)
    Anonym (arg bonusdotter) skrev 2015-01-16 19:36:56 följande:

Jag förstår vad du menade, att min mamma borde ha lämnat och  jag håller med, det är mycket hon borde ha gjort annorluna. Det som jag ville diskutera i denna tråd är dock min bonuspappas roll i det hela där du skriver " Det är hon som har burit ansvaret, inte din bonuspappa. Hon blev tillsammans med en man som inte var intresserad av hennes barn."

Den kommentaren gjorde mig upprörd då jag anser att han visst har ett ansvar på så sätt att han väljer hur han behandlar andra människor och han har ett ansvar när han väljer att bli tillsammans med min mamma som har barn. 

Ja, det var jag som inte skrev hela meningen - ursäkta.

• Anonym (T)
    Anonym (arg bonusdotter) skrev 2015-01-16 19:36:56 följande:

Jag skriver ännu en gång att jag inte skrev att andra vuxna inte bär ansvar, det har jag inte påstått. Alla vuxna bär ansvar för sitt eget beteende.
    Anonym (T) skrev 2015-01-16 19:58:24 följande:
    Okej men då förstår jag vad du menar! och tack för råden, jag har dock inte råd att gå till min psykolog så ofta då jag är student och hon tar 800 kr i timmen. Har försökt att få en gratis via min vårdc men min läkare säger att trycket är så högt att endast dom som är sjukskrivna pga psykisk ohälsa får psykologhjälp så det blir bara till att punga ut. 
    Kanske ska försöka via kyrkan dock har hört att det är billigare men jag trivs så bra hos min nuvarande. 

Hur gammal är du då ? Har du fått någon hjälp och mår du bra idag ?
  • Anonym (T)
    Anonym (arg bonusdotter) skrev 2015-01-16 20:14:25 följande:

Okej men då förstår jag vad du menar! och tack för råden, jag har dock inte råd att gå till min psykolog så ofta då jag är student och hon tar 800 kr i timmen. Har försökt att få en gratis via min vårdc men min läkare säger att trycket är så högt att endast dom som är sjukskrivna pga psykisk ohälsa får psykologhjälp så det blir bara till att punga ut. 

Kanske ska försöka via kyrkan dock har hört att det är billigare men jag trivs så bra hos min nuvarande. 

Hur gammal är du då ? Har du fått någon hjälp och mår du bra idag ?

Ja, det är helt otroligt vad de tar för hjälp när det kommer till psykisk hälsa tyvärr.

För min familjesituation har jag inte gått till en psykolog utan det bearbetade jg själv när jag flyttade hemifrån när jag var 17, idag är jag 25. Jag fick ett helt annat perspektiv på tillvaron när jag bodde själv. Men med sagt har det inte varit en enkelt eller lätt att välja vilken väg jg skulle ta.

Länge under min barndom och tonåren var jag rent utsagt pissförbannad på min pappa för att han bland annat lämnade mig hos mamma när han visste hur psykiskt ostabil hon var. När jag flyttade inspg jag att det bara är jag som lider av att vara förbannad, sedan blev jag likgiltig och det var den skönaste känslan efter så många år som arg.

Min mamma har det varit mer komplicerat med i och med hennes diagnos. Hon förstår helt enkelt inte hur illa hon har betett sig. Det har varit det svåraste att bearbeta då jag har varit tvungen att lära mig hantera henne i vuxen ålder, det var lätt för mig i bärjan att falla tillbaka i mitt tonårs-jag.

När jag var runt 18-19 förlikade jag mig med känslan av att jag inte behövde någon av mina föräldrar, jag har alltid varit självständig och viljat klara mig själv (på gott och ont). Efterdet beslutet mådde jg mycket bättre och idag mår jag bra!

Självklart är det jobbigt vissa gånger då jag fortfarande ha kontakt med min mamma och med henne får man lära sig att prioritera vad man ska ta in och vad man ska ignonera.

Jag hoppas att du snart slipper ilskan, efter den kommer det (hoppas jag för din skull) att bli mycket lättare.
    Anonym (T) skrev 2015-01-16 20:37:26 följande:
    Ja, det är helt otroligt vad de tar för hjälp när det kommer till psykisk hälsa tyvärr.

För min familjesituation har jag inte gått till en psykolog utan det bearbetade jg själv när jag flyttade hemifrån när jag var 17, idag är jag 25. Jag fick ett helt annat perspektiv på tillvaron när jag bodde själv. Men med sagt har det inte varit en enkelt eller lätt att välja vilken väg jg skulle ta.

Länge under min barndom och tonåren var jag rent utsagt pissförbannad på min pappa för att han bland annat lämnade mig hos mamma när han visste hur psykiskt ostabil hon var. När jag flyttade inspg jag att det bara är jag som lider av att vara förbannad, sedan blev jag likgiltig och det var den skönaste känslan efter så många år som arg.

Min mamma har det varit mer komplicerat med i och med hennes diagnos. Hon förstår helt enkelt inte hur illa hon har betett sig. Det har varit det svåraste att bearbeta då jag har varit tvungen att lära mig hantera henne i vuxen ålder, det var lätt för mig i bärjan att falla tillbaka i mitt tonårs-jag.

När jag var runt 18-19 förlikade jag mig med känslan av att jag inte behövde någon av mina föräldrar, jag har alltid varit självständig och viljat klara mig själv (på gott och ont). Efterdet beslutet mådde jg mycket bättre och idag mår jag bra!

Självklart är det jobbigt vissa gånger då jag fortfarande ha kontakt med min mamma och med henne får man lära sig att prioritera vad man ska ta in och vad man ska ignonera.

Jag hoppas att du snart slipper ilskan, efter den kommer det (hoppas jag för din skull) att bli mycket lättare.
    okej vad bra att du har klarat dig så bra ! 
     fattar att det är kasst att inte få förståelse av henne! det kanske ändå kan vara bra att du kan tänka att det är hennes diagnos och att det finns något att förhålla sig kring eller ?  Min mamma har ingen diagnos men jag misstänker att hon skulle få en om hon utreddes. 

tack jag ska se till att den inte tar över mig, för tillfället känner jag ändå att det känns skönt att vara arg för att det är bättre än dom känslorna av hopplöshet och ledsamhet jag har känt innan men jag förstår att det inte är bra i längden. 
  • Anonym (T)
    Anonym (arg bonusdotter) skrev 2015-01-16 20:58:58 följande:

okej vad bra att du har klarat dig så bra ! 

fattar att det är kasst att inte få förståelse av henne! det kanske ändå kan vara bra att du kan tänka att det är hennes diagnos och att det finns något att förhålla sig kring eller ?  Min mamma har ingen diagnos men jag misstänker att hon skulle få en om hon utreddes. 

tack jag ska se till att den inte tar över mig, för tillfället känner jag ändå att det känns skönt att vara arg för att det är bättre än dom känslorna av hopplöshet och ledsamhet jag har känt innan men jag förstår att det inte är bra i längden. 

Hennes diagnos är på två sätt, det känns bra att ha en förklaring till varför hon beter/har betett sig som hon har gjort. Samtidigt är det diagnosen och hennes förflutna som hon skyller på. Det har varit frustrerande att inte kunna tala ut med henne då hon inte förstår vad hon har gjort fel.

Innan jag blev mamma själv gick jag till en psykolog för att ha någon att ventilera med angående hur jag skulle hantera henne i förhållande till mitt kommande barn. Jag ville ha en relation till henne som mitt barns mormor och inte min mamma. Det hjälpte jättemycket att få medhåll av ens tankar och åsikter, då kändes det som att jag inte var helt ute och cyklade i alla fall :)

Jg hoppas du får hjälp via kyrkan om du inte har råd med psykolog, jag har aldrig varit i kontakt dem på det sättet så jag hoppas verkligen att det ordnar sig för dig.
  • Anonym (tufft)

Här är en till med en mamma som hade dåligt självförtroende. Hon hittade alltid fel män, och de var totalt ointresserade av mig. Jag har också gått i terapi för min barndom. Ibland undrar jag också hur vissa vuxna tänker. Suck.

• Anonym (gå vidare)

Om han var ointresserad av dig och ditt helsyskon när ni växte upp så är han antagligen det nu också.Vill du ha en ursäkt och förlåt av honom så känns det efter vad du har beskrivit att du inte kommer att få det.

Jag förstår att du mår dåligt men vad är det du vill genom att ha kontakt med din gamla bonuspappa? Jag personligen skulle inte vilja ha kontakt med en sådan person. Har du kontakt med ditt halvsyskon,och vet det syskonet om vad du känner för dess pappa?

Jag tror att det bästa är att inte ha kontakt med bonuspappan utan att du bearbetar din barndom med professionell hjälp och sedan går vidare med ditt liv. 

• Anonym (Cynisk)

Hej. Här är det en till med dålig uppväxt ,med frånvarande pappa och en värdelös styvpappa som har likheter med din bonuspappa. När han var sur på mig, så pratade han inte med mig- i veckor, i månader....jag var alltid gratis barnvakt åt mina småsyskon, städade lägenheten varje helg åt dem...mm

Skillnaden är att jag helt sket i honom sedan jag flyttade hemifrån...jag har inte ägnat en enda tanke på honom...bryr mig inte. Inte grattat honom på födelsedagar mm. Och Jag har struntat i min barndom.

Jag skapade eget liv snabbt. Det var det bästa jag kunde göra. Jag har jobbat upp mig från 0, aldrig fått hjälp eller stöd hemifrån. Jag klarade mig med 500kr i månaden för mat(1991) ja, jag blev inte mätt då. Men- jag fixade det!

Idag har jag sporadisk kontakt med mina halvsyskon och ringer till min mamma en gång i veckan de senare åren. Vi ses kanske en gång om året (bor inte i samma land längre!) jag tillhör nog inte i deras familj riktigt, känner jag, på gott och ont. Det är synd om mina barn som inte heller fick bra kontakt med dem. Men det finns en liten lättnad också över att jag inte behöver ta hand om min gamla mamma heller. Vi är inte nära. Jag känner mig inte moraliskt ansvarig över deras liv. (Men visst skulle jag bidra med en slant om de for illa.)

Nu är gubben sjuk, gammal bitter grinig ändå, livet gav igen på honom hans elakheter Jag tycker mest synd om honom. Jag är 45år, jag har inga skyldigheter gentemot honom!! Jag har förlåtit allt!

Till dig, ts- är rådet att jobba upp dig, skaffa ett eget liv med familj och vänner. Strunta i honom. Tro mig, han mår inte så lysande som du tror. Han har säkerligen mått dåligt inombords även under din uppväxt. Ju äldre han blir desto sämre han kommer att må.

Och ska man vara uppriktig, så kunde även du höra av dig till honom när din mamma o han skilde sig. En skilsmässa är påfrestande för alla. Du har därmed gjort redan ett val - att inte bry dig om honom heller!

Lämna din mamma också för en tid, återvänd när du är självständig, stark och mår bra. Grubbla inte i det förflutna- vi får inte tillbaka vårt förlorade barndom, hur mkt vi än gråter eller klagar över det. Framtiden däremot är vår! ???? lycka till!

Svar på tråden arg på bonuspappa