arg på bonuspappa
hej !
Jag är en ung vuxen( 23 år) och sedan jag flyttade hemifrån har jag funderat över min uppväxt och kommit på att jag faktiskt har haft det ganska svårt.
Jag pratar inte med min mamma för tillfället och har inte gjort det på över ett år. Min pappa pratar jag med när jag måste ungefär. Jag är arg på dom båda och min psykolog tycker att dom har brustit i ansvar och på en del andra sätt i sitt föräldraskap så det håller jag på att bearbeta just nu och jag håller på att bygga upp min självkänsla.
Jag har inte riktigt tänkt på min bonuspappas roll i det hela förrän nu och jag känner att jag har börjat bli väldigt arg på honom också men jag vet inte vart jag ska göra av min ilska. Ibland vill jag kontakta honom och bara säga vilken idiot jag tycker att han är men då han är biopappa till ett av mina syskon så vågar jag inte det av rädsla att han skulle vända hen emot mig.
Anledningen till att jag är arg på honom är att han aldrig verkade bry sig ett piss om mig och mitt helsyskon. Han kom in i våra liv när vi var ca 5 och 3 år gamla och bara började domdera med regler och det blev snabbt tydligt att nu var det hans hem och dom vuxnas hem, barn ska anpassa sig.
Som sagt så är jag arg på min mamma också, jag tycker att hon gjorde mycket fel i att låta honom bli huvudpersonen i familjen och att hon var så jävla svag som inte ens kunde stå upp för sina barns behov och rätt att ta plats. Nu i efterhand kan jag se att hon hade så dåligt självförtroende att hon kände att hon var tvungen att låta honom ta all plats och förminska våran för att han inte skulle lämna henne pga dom jobbiga barnen eller något.
Men min bonuspappa försökte aldrig lära känna oss, för honom var det så självklart att han skulle ta plats och få sina behov och regler uppfyllda utan att behöva anstränga sig för att vi skulle tycka om honom. Han gjorde aldrig någonting med oss på tu man hand och han frågade aldrig oss något mer än vardagliga ytliga frågor typ och han verkade inte intresserad av att höra svaret.
När hans biobarn föddes blev det väldigt tydligt hur lite han tyckte om oss i jämförelse. Plötsligt var det nya syskonet som allting skulle kretsa kring och han var en jätte bra pappa åt hen. Jag och mitt helsyskon fick hela tiden anpassa oss efter det nya syskonet och det var olika regler för oss upplevde jag men det var också förståeligt då hen var väldigt mycket yngre men det kändes orättvist. Det var en så tydlig skillnad på oss barn, jag kände det som att vi var någon slags börda bara, en andra klassens familjemedlem. Det som stör mig nu också är att mitt helsyskon försvarar beteendet med att "ja men om han inte hade behandlat oss så olika så hade kanske inte halvsyskonet kallat honom för pappa utan vid namn så som vi gör". jag tycker inte att det behöver vara en så tydlig skillnad, jag tycker att man kan intressera sig för alla barnen i familjen och låta alla ta lika mycket plats även om man inte älskar alla barnen.
särbehandlingen resulterade i att vi helsyskon höll oss på vår kant lite och var mest på våra rum och försökte att vara till så lite besvär som möjligt.
En annan sak som jag mår dåligt över är att min bonuspappa tyckte så illa om min pappa. Det sorgliga är att jag var så törstig på uppmärksamhet från min bonuspappa att jag snackade skit och hittade på saker om min egen pappa för att min bonuspappa tyckte det var så roligt och jag fick uppmärksamhet då. Efteråt mådde jag jätte dåligt och tyckte att jag var en hemsk människa som sagt så om min egen pappa och jag tänkte på hur ledsen han skulle bli om han hade hört det.
Det fanns även andra situationer som bonuspappa sa nedvärderande saker till oss och fick oss att skämmas och må dåligt.. han verkade även avundsjuk på vår och vår mammas relation när vi var med henne själva.
Nu har min mamma och bonuspappa också separerat och han har inte hört av sig till mig eller mitt syskon under hela tiden (ca 3 år). Det är så uppenbart hur mycket han bara skiter i oss och jag blir så arg över det. När man ändå har bott ihop i så många år från dagisåldern till vuxenlivet och det finns ingen kärlek alls... jag undrar hur man kan vara så känslokall jag menar vi var små barn och vuxna i familjen blir förebilder och man vill bara bli omtyckt..
var vi så omöjliga att tycka om? Det är så jag har känt mig hela livet, att jag är omöjlig att tycka om, det är något fel på mig.. jag är äcklig, ful.omöjlig att älska. inte alls så som man ska vara. Jag tror att det kan hänga ihop mycket med hur jag blev behandlad av mina föräldrar men även hur jag blev behandlad av min bonuspappa.
Jag har dock jobbat på mig själv mycket nu och börjar få en hyffsad grund att stå på. Det sorgliga tycker jag är dock att mitt helsyskon som också blivit behandlad som skit fortfarande inte tycker att hen har blivit felaktigt behandlad. Ett samtal jag och mitt helsyskon hade gjorde att det riktigt skärde i mitt hjärta och det var när vår morfar dog som vi inte känner så väl och hen säger : "jag blev inte så ledsen av att morfar dog faktiskt, jag har ju inte träffat honom så mycket. Men någon jag skulle bli väldigt ledsen om den personen dog är bonuspappa." Och jag fick så ont i hjärtat för jag vet ju att bonuspappa inte bryr sig ett skit om mitt syskon... Det är så sorligt. Han har inte hört av sig till syskonet heller sedan seperationen och jag blir så arg när jag tänker på det.
Vissa vuxna är fan dumma i huvudet.
Jag känner bara för att skriva till min bonuspappa vilken ynklig människa jag tycker att han är och att han har varit en jävligt kass bonusförälder. Jag vet dock inte vad jag skulle få ut av det mer än att jag skulle få trycka till han lite så som han gjort mot oss i alla år och bara få trycka till hans enorma ego. Men jag vet inte ens om han skulle bry sig dessutom vill jag inte riskera min och halvsyskonets relation.
tankar på det ?