Hur gamla var era barn när de fick börja äta godis?
Hej!
Hur gamla var era barn när de fick börja äta godis? Har ni fler än ett barn så rösta för det första. Mannen och jag är lite oense om saken...
Hej!
Hur gamla var era barn när de fick börja äta godis? Har ni fler än ett barn så rösta för det första. Mannen och jag är lite oense om saken...
Roliga ar att svenskar ar saaaa neeeej vi ater inte godis .... anda ar svenskar de som ater mest godis i varlden:) nagon som drar till lite vita logner kanske...
Roliga ar att svenskar ar saaaa neeeej vi ater inte godis .... anda ar svenskar de som ater mest godis i varlden:) nagon som drar till lite vita logner kanske...
haha jag vet...tror inte pa det mesta som skrivs faktiskt...
Jag har faktiskt ingen aning. Vi har aldrig haft några issues angående godis och socker, det är något som alltid varit helt odramatiskt och ingen större grej. Nu äter vi inte godis, glass och fika så ofta själva heller, men barnen har väl fått smaka när vi ätit någon gång och när det passat i ålder. Ska vi gissa på runt ett år nånstans, give or take nån/några månader? Smaka alltså. En bit bulle/sockerkaka/kex fick de nog sitta och kladda med tidigare än så också.
Lördagsgodis vet jag inte när vi börjat med, kanske runt 2-3? Eller så var det senare, jag minns inte. Glass och fika har de naturligtvis fått äta om vi varit på kalas eller haft kalas själva. Till vardags äter vi sällan sånt, inte pga några principer utan för att det bara blivit så.
Samma approach med båda barnen, den ena är inte speciellt mycket för sötsaker alls (19), den andra (13) är en godisråtta av stora mått som delar sin fars förkärlek för främst choklad. Inga problem ändå, eftersom det så sällan finns hemma. Köpa själv är han för snål för, som tur är haha.
Förstår inte varför man måste krångla till allt eller införa totalförbud så länge det inte är groteska mängder.
Min tjej är 4,5 och är ingen godisråtta direkt vilket jag tycker känns tryggt då vi föräldrar är överviktiga. Hon äter nån chokladbit (om hon får) samt gillar bakverket dammsugare & chokladbollar. Läsk går fetbort, skulle aldrig komma på frågan. Även saft, tårta, tablettaskar/smågodis osv som många andra små gillar väljs bort av henne.
Det hon gillar är pasta\bröd. En annan kolhydratkälla som vi jobbar med att inte missbruka för ofta. Det kommer säkert som ett arv från mig.
Oj så långt det blev. Svar på TS: Första smaken kanske runt 2-2,5... Dock ej kontinuerligt efter det.
Man måste kanske inte, men det är ju inte så att barn dör av lite godis heller. Något kul kan de väl få ha?
Sen att barn skulle bli beroende eller skaffar sig dåliga vanor bara för att de får godis tidigt ser jag som nonsens, det ser jag som lika slumpartat som att vinna på lotto. Vi har sex barn totalt och förbjuder ingenting, det äts av allting närsom helst utan förbud men vi har ändå bara fredagsmys som vanligt typ och de minsta äter nån enstaka bit och de äldre aningens mer förvisso men det är ändå ingen som missbrukar något för det. Skulle tro att det ser likadant ut för de flesta så de som tror att de gör sina barn en tjänst genom att undanhålla sötsaker har nog missat hela poängen.
Äldsta var fyra år när hon började äta godis. Hon är väldigt återhållsam med det. Gillar mest choklad och lakrits, bara enstaka andra sorter. Hon äter heller inte mycket mer än tio bitar på en lördag.
Andra var knappt två år, påverkad av storasyster. Han gillar inte choklad. Men allt annat går ner och han saknar i princip botten. Helt olikt sin syster vräker han i sig...
Man kan säga att det är dottern som är den med familjens märkliga gener för vi vuxna älskar godis. Det enda sättet att hindra mig från att tugga i mig av det konstant är att inte köpa hem det.
Väntar nu första barnet men vill försöka hålla godis borta till tvåårsdagen iaf. Mest för att svärmor annars kommer kärleksmuta ungen med högvis av godis så fort vi blinkar annars (hela deras familj är eller har varit feta) och eftersom min sambo är helt galet kräsen med mat känner jag att jag vill vänta med en massa sött godis tills man fått in lite vanliga matsmaker först. Så det är inte pga någon generell sockerhysteri utan mest bara för att jag vill att barnet ska lära sig äta mat före choklad.
ok nu ar det inte svenskar det handlar om utan folk i sverige tror jag nog undersokningarna menar iaf ( skulle skrivit det tidigare med). Ja inte vet jag det ar bara vad jag last, och jag tror folk i sverige ser det som nagot skamligt att ata godis, sa de flesta ljuger nog lite om hur mycket de faktiskt ater.. Sa skot att inte bo i sverige nar det ska bli sadan hysteri kring allt. Nej LITE socker dor man inte av....inte nar man ar 1 ar 40 ar eller 100..