• mami91

    Mamman bör ha vetorätt över föräldraledigheten

    Instämmer ni (andra feminister och mammor)?

    Jag resonerade såhär inför vår FL:

    Jag(mamman) är den som riskerar min kropp och får gå igenom graviditeten med all dess krämpor - alltså bör jag få första tjing på att bestämma hur FL ska delas upp. Allt annat vore orättvist i mina ögon. 

    Jag tycker även att den andra föräldern ska vara hemma under längre period för att ta ansvar för det gemensamma barnet men jag tror att föräldrarna själva vet vad som är bäst för familjen och inte staten. 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-20 17:10
    Känner att jag måste specificera: Kvinnan själv kan endast veta hur lång tid hon behöver med sitt barn efter en förlossning eftersom hon är den som genomgått förlossning och graviditet. Läkare, partner, staten eller barnet kan aldrig avgöra detta. Behöver hon ta 3 år eller en vecka ska ingen kunna tvinga henne till annorlunda.

    När hon är klar tycker jag absolut pappan ska få göra som han vill också, och så får man dela upp dagar och ersättning hur man vill.

    Så att säga att man kan komma överens om när en kvinna är färdig med FL är orimligt.
  • Svar på tråden Mamman bör ha vetorätt över föräldraledigheten
  • Solidaritet
    CFly skrev 2015-01-27 11:36:19 följande:
    Långt ifrån alla tvingas. 
    Men det är inte alla som vill vara hemma med barnen heller. 
    Vi har också en skara människor som gör allt för att tjäna så mycket pengar de själva kan i sin egen ficka och skiter i annat. 
    Vi har också folk som aldrig skulle offra sig själva för andra osv. 
    Om man inte vill vara hemma med barnen får man lösa det utan bidrag från staten kan jag känna.

    Sverige ska verka för jämställdhet mellan kvinnor och män. De individer som inte vill ställa upp på det har alla möjligheter att leva på sina egna villkor, men då får de ordna för sig själva eftersom resten av samhället inte kan avstanna i utveckling för deras skull. 
  • CFly
    Solidaritet skrev 2015-01-27 11:49:35 följande:
    Om man inte vill vara hemma med barnen får man lösa det utan bidrag från staten kan jag känna.

    Sverige ska verka för jämställdhet mellan kvinnor och män. De individer som inte vill ställa upp på det har alla möjligheter att leva på sina egna villkor, men då får de ordna för sig själva eftersom resten av samhället inte kan avstanna i utveckling för deras skull. 
    Kan hålla med. Men när det kommer till pengar så tror jag det inte handlar om ett fåtal personer. 

    Många ställer sig bakom jämställdhet om man frågar, men när det kommer till kritan så gör nog ganska många allt vad de kan för att få ha kvar sina tusenlappar in i det sista för sin egen skull. 
  • Paulina P P
    CFly skrev 2015-01-27 12:59:01 följande:
    Kan hålla med. Men när det kommer till pengar så tror jag det inte handlar om ett fåtal personer. 

    Många ställer sig bakom jämställdhet om man frågar, men när det kommer till kritan så gör nog ganska många allt vad de kan för att få ha kvar sina tusenlappar in i det sista för sin egen skull. 
    Det tror jag. Vi har det bra i det här landet, de flesta av oss. Skippa platt-TV:n och Thailandsresan och ägna 6 månader åt barnet istället! 6 månader. Inte resten av livet.
  • Michael 310
    Paulina P P skrev 2015-01-27 13:03:42 följande:

    Det tror jag. Vi har det bra i det här landet, de flesta av oss. Skippa platt-TV:n och Thailandsresan och ägna 6 månader åt barnet istället! 6 månader. Inte resten av livet.


    Oj jag som trodde barnen behövde sin pappa lite längre tid än 6 månader.
  • Solidaritet
    Michael 310 skrev 2015-01-27 14:03:12 följande:
    Oj jag som trodde barnen behövde sin pappa lite längre tid än 6 månader.
    Nu är det föräldraledigheten vi diskuterar.
  • Michael 310
    Solidaritet skrev 2015-01-27 14:08:06 följande:

    Nu är det föräldraledigheten vi diskuterar.


    Den borde vara fri att disponera så som det passar för varje enskilld familj.

    Tycker fortfarande att det var ett konstigt sätt att uttrycka sig på . Barn är i mina ögon något som kräver just ett livslångt engagemang, inte bara 6 månader..
  • Johan75
    mami91 skrev 2015-01-20 13:23:09 följande:
    Är det sjukt resonemang? Att kvinnan får bestämma över sin kropp? 
    Nej, det är inte ett sjukt resonemang - men kvinnan bestämmer redan över sin kropp. Det är kvinnan som bestämmer ifall hon ska fortsätta vara gravid eller inte när graviditeten uppdagas. Visst kan man diskutera det som par, men det är kvinnan som har sista ordet och rätten att göra abort även om pappan inte vill, eller behålla barnet även om mannen inte vill bli pappa. Där ligger fördelen (rent rättighetsmässigt) med att vara mamma. 

    Efter graviditeten så råder väl samma rättigheter som det alltid gör? Är man för sjuk för att arbeta så blir man sjukskriven. 
    Behold, i come as a thief.
  • Palestrina
    CFly skrev 2015-01-27 11:36:19 följande:
    Långt ifrån alla tvingas. 
    Men det är inte alla som vill vara hemma med barnen heller. 
    Vi har också en skara människor som gör allt för att tjäna så mycket pengar de själva kan i sin egen ficka och skiter i annat. 
    Vi har också folk som aldrig skulle offra sig själva för andra osv. 
    Det är inte alla kvinnor som vill vara hemma med barnen heller. Så om vi verkligen använder "tvång" som begrepp tycker jag att det rimligaste vore att alla tvingas vara hemma med barn i ungefär samma utsträckning, dvs att samma villkor ska gälla för varje förälder oavsett kön.
  • Solidaritet
    Michael 310 skrev 2015-01-27 14:13:58 följande:
    Den borde vara fri att disponera så som det passar för varje enskilld familj.

    Tycker fortfarande att det var ett konstigt sätt att uttrycka sig på . Barn är i mina ögon något som kräver just ett livslångt engagemang, inte bara 6 månader..
    Det är ju helt upp till dig om du vill vara föräldraledig ett helt liv. Men du får ju bekosta det själv. 
  • Solidaritet
    mami91 skrev 2015-01-20 16:48:49 följande:
    Nej du antog helt fel. Så sluta antaga någonting utan argumentera utifrån vad jag skrivit Ordagrant eller inte alls.

    Du verkar ha antagit att jag menar att kvinnan ska få slappa hur länge hon vill, pappan har ingenting att säga till om därför att hon utsatt sig för graviditet. Sant eller falskt?
    Ja, ungefär så förstod jag det i alla fall.  
  • Michael 310
    Solidaritet skrev 2015-02-03 11:34:49 följande:

    Det är ju helt upp till dig om du vill vara föräldraledig ett helt liv. Men du får ju bekosta det själv. 


    Jag gör redan det, har inte tagit ut en enda föräldradag och varit hemma 8 av sonens första 12 månader.

    Min sambo har tagit ut i snitt 8 föräldradagar / månad under samma tid. Så jag tror du påpekar det för fel person...

    Jag kommer även fortsätta täcka upp ekonomiskt för att sambo. ska kunna jobba 50% och jag kommer fortsätta vara ledig 8 månader om året, förhoppningsvis resten av mitt yrkesliv!
Svar på tråden Mamman bör ha vetorätt över föräldraledigheten