• Gladhannapanna

När egen mobil och nyckel?

Jag undrar när era barn fått egen mobiltelefon och hemnyckel?

Hur ofta går de hem själva och hur gamla är de?

Vår åttaåring ska gå hem själv en dag i veckan för att hinna vila lite innan en aktivitet. Hon har ingen mobil än utan får ringa oss när hon kommer hem. 

• Svar på tråden När egen mobil och nyckel?
  • Mrs Green

Mobil har hon haft några år, men bara hemma, eftersom vi inte har någon fast telefon och jag ville att hon skulle kunna ringa om hon var ensam hemma en stund.

Ta med telefonen till skolan fick hon när hon började gå hem själv, på våren i tvåan. Men då gick hon bara när vi samtidigt var på väg hem.

När hon började trean fick hon nyckel och går hem själv varje dag, fast hon är på fritids ett tag först eftersom hon inte vill vara hemma själv så många timmar.

• pigglet

Yngsta går hem själv från skolan, så kommer jag efter ca 45 minuter. Han har egen nyckel. Från 1:an.
    De äldre barnen hade alltid någon hemma när de kom från skolan, de fick nyckel när de började behöva det. Åk 4-5.

Bara äldsta barnet har mobil, fick det nu när hon började 6:an och skulle börja åka reguljär-buss till skolan. Har inte sett behov av det innan. Tror det blir samma för de övriga barnen.

• amia01

Äldsta åkte hem själv från f-klass. Ringde när hon kom in, och var ensam ett par timmar några dagar i veckan.
    Mobil hade jag inte planerat för, men hon sålde själv jultidningar till en när hon var 8, så det löste sig Är 10 år nu, men använder fortfarande mobilen väldigt lite. Ligger oftast oladdad här hemma...
    Yngsta går i f-klass nu, och åker också hem innan vi kommer hem. Men han har ju sällskap av storasyster då, så han behöver inte vara ensam. Mobil till honom bli inte än på några år, om han inte fixar det själv då...

• hejnina

Jag fick både nyckel och mobil när jag var 8, ganska bra ålder tycker jag.

• Majsan70

Yngsta dottern är 11 år. Hon fick mobil när hon var 6 år. Hem nyckel har hon haft av o till i perioder sen hon var 8-9 ungefär. Just n u har hon ingen hemnyckel då jag alltid är hemma åp dagarna och hon dessutom alltid blir lämnad och hämtad i skolan.

• Gurlz

Jag är 12, fick min mobil får några månader sedan. Har inga hemnycklar för att min far hämtar mig från skolan. Det är några kilometer, men jag skulle vilja cykla men jag får inte.

• scrapparlotta

Har två tjejer 8 och 10 år nu, men blir 9 och 11 sent i höst. Dom fick egen nyckel och mobiler för ett år sen. Då köpte vi själva nya mobiler och dom fick våra gamla. Nu ska dom från 1 april inte ha fritis längre, utan gå till och från skolan själva. Då är det jätteviktigt att dom har mobilerna med sig tycker jag. Och nycklar hem såklart. Vi bor i en liten by med ca 500 pers i hela byn.....men ändå jätteviktigt att mobilerna är med. Dom måste även ha mobilerna med sig när dom är med kompisar....för dom går runt i byn och leker och så. Då är det viktigt att kunna nå dom när dom ska hem. Så jag tycker det är bra att dom har telefoner i denna ålder. Visst, vi klarade oss jättebra utan mobiler när vi var små......men det underlättar ju med mobiler, om man säger så

• Gladhannapanna
    scrapparlotta skrev 2015-03-07 23:13:25 följande:

Har två tjejer 8 och 10 år nu, men blir 9 och 11 sent i höst. Dom fick egen nyckel och mobiler för ett år sen. Då köpte vi själva nya mobiler och dom fick våra gamla. Nu ska dom från 1 april inte ha fritis längre, utan gå till och från skolan själva. Då är det jätteviktigt att dom har mobilerna med sig tycker jag. Och nycklar hem såklart. Vi bor i en liten by med ca 500 pers i hela byn.....men ändå jätteviktigt att mobilerna är med. Dom måste även ha mobilerna med sig när dom är med kompisar....för dom går runt i byn och leker och så. Då är det viktigt att kunna nå dom när dom ska hem. Så jag tycker det är bra att dom har telefoner i denna ålder. Visst, vi klarade oss jättebra utan mobiler när vi var små......men det underlättar ju med mobiler, om man säger så smile1.gif

Vår flicka låser in nyckeln i skolan och glömde ta med den sist, hon fick panik och visste inte vad hon skulle göra men sprang tillbaka till skolan och hämtade den till sist. Telefonen hade varit inlåst ihop med nyckeln så det hade knappast hjälpt, men visst känns det som om det blir en telefon snart.
  • Stockholm08

Min son är fyra år och har haft en egen telefon ett ganska bra tag.

Med telefonen kan han ta kort, spela spel och se på film under tiden som jag borstar hans tänder. Dessutom kan han ringa till mig, sin mormor och till sin pappa - våra nummer finns under "favoriter" och trots att han inte kan läsa än, så har han lärt sig att urskilja bokstäverna och vet således vilket nummer som går till vem.

Hans telefon är även bra de gånger jag exempelvis går till tvättstugan och sonen är kvar hemma. Då kan han ringa till mig och jag kan ringa till honom.

De gånger han sover och jag har tvättstugan, så brukar jag använda våra telefoner som "walkie-talkies". Hans telefon är på högtalare och min telefon är inställd på "ljud av". På så vis hör jag honom, samtidigt som min telefon inte ger ifrån sig ett knyst. ;)

Egen nyckel blir väl då han börjar gå hem från skolan själv och jag inte är hemma.

• fluu

När behovet finns helt enkelt. Mobil skaffade jag inte fören jag fyllde femton och egen nyckel fick jag runt sex-sju år.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden När egen mobil och nyckel?