• Gladhannapanna

När egen mobil och nyckel?

Jag undrar när era barn fått egen mobiltelefon och hemnyckel?

Hur ofta går de hem själva och hur gamla är de?

Vår åttaåring ska gå hem själv en dag i veckan för att hinna vila lite innan en aktivitet. Hon har ingen mobil än utan får ringa oss när hon kommer hem. 

• Svar på tråden När egen mobil och nyckel?
  • Filiplopp

Min son fick egen mobil när han var 8 år. Hemnyckel fick han när han var 7 år.

• Duckan

Hon har haft mobil sedan hon var 7 år, men hon får inte ha den i skolan. Nu är hon 8 år och får inte gå själv till och från skolan ännu. Kanske aktuellt i åk 3.

• MxMeNow

Alla barnen har mobil och fick det när dom var sex år, mest för spel och sms. Nyckel har de fått när de är nio och börjar gå hem själva efter skolan.

• Erizajo

Min dotter är sju och har egen mobil men hon får inte ha den u skolan. Hemnycklar kommer hon inte få på länge då hon säkerligen skulle tappa bort dom!

• Fjärilslarv

jag var 14 när jag köpte min första mobil. nycklar fick jag när jag var 9 tror jag.

• Fjärilslarv

ringa när hon kommer hem? jisses!!!!

• Prospero

Funderar över samma sak nu. Vår 9-åring har fått min gamla mobil (ej smartphone), kan vara bra om hon är ute själv eller ska börja gå hem själv från skolan. Nyckel har hon inte än men får även det om hon ska gå hem själv istället för att vara på fritids och vi är på jobbet.

• cosinus

Min snart 11-åring har gått hem från skolan själv från och med höstterminen i åk 3. Då fick hon också hemnyckel.

Telefon fick hon när hon började åk. 4. Har kanske använt den 2 ggr än så länge. Hon orkar aldrig ha med den och oftast är den urladdad.

Det är inte en Iphone och då är den inte rolig. Utmärkt tycker jag som ff inte anser att hon behöver någon telefon :)

• cosinus
    Fjärilslarv skrev 2015-01-20 15:33:04 följande:

ringa när hon kommer hem? jisses!!!!

Varför är det dumt?

Jag hade också min dotter att slå mig en signal i början. Det är 2 km att gå och jag ville veta om hon kommit hem eller om jag skulle börja leta innan jag hämtade lillasyster på dagis.

På vintern fryser ibland våran dörr så att hon inte får upp den. Eftersom hon var själv i sin klass som gick hem i trean tyckte jag det var bra att veta att hon kommit in.

Nu i år går många fler hem, nu behöver hon inte ringa längre. Nu löser hon allt.
Svar på tråden När egen mobil och nyckel?