• Frk Magnusson

Ha ettåring på förskola?

Ok.
    Behöver råd.
    Sambon och jag själv står inför fantastiska arbetsmöjligheter. Han har under flera år arbetat som frilans och kommer ev att få fast jobb, stationerad i staden där vi bor- äntligen!!! Efter flera år av intensiv boravaro i perioder vilket tär på hela familjen.
    Jag har också just fått nytt jobb, ett vikariat på 7 månader med goda möjligheter till förlängning på ett ställe där jag har ett enormt sug att börja. Jag är relativt nyutexad och konkurrensen är stenhård, detta gör att jag verkligen vill ha jobbet. Känner rent av press att ta det, trots att det också vore roligt!
    Vi har två barn, en på 3 och en på snart 1 år.
    Om vi båda arbetar kommer barnen vara på förskolan varannan vecka från kl 13 till kl 17.30 (alltså 4.5 timmar, 3 dagar VARANNAN vecka- thats it. Det är inte särskilt lång tid och eftermiddagarna är lugna då det är många 15 timmars barn som går hem kl 14 redan. Dessutom kommer det inte vara  några 15 timmars barn öht på tisdagar. När förskolan är fulltalig med barn är det som max 18 barn på hela förskolan samt 4 pedagoger och en köksansvarig.
    Mellan varven kommer säkert också farmor att hämta barnen.
    Jag har extrem ångest för detta, just pga av ettåringen och all viktig anknytning. 3 åringen är inskolad och trivs jättebra, han var 16 månader när han började
    Vad säger  ni som skolat in ettåringar?
    Hur långa dagar har dom haft och hur har det känts för er resp barnen?

• Svar på tråden Ha ettåring på förskola?
  • Guldhjärtat

Jag tycker att du ska se det som att ni gör detta för era barn i längden. Eftersom att de här två möjligheterna ni fått gör att ni båda troligen får fasta arbeten och det ger era barn en tryggare uppväxt i längden. Sen kan man ju tycka och säga att en ettåring borde vara hemma med sina föräldrar. Och det är säkerligen det bästa med anknytning, trygghet ect. Men som förälder måste man även tänka långsiktigt. Ni ska lämna ert barn så pass lite och när barnet börjar känna igen sina pedagoger och knyta ann till en eller flera på förskolan så kommer det vara bra för den med. Den lär sig snabbt att pedagogerna är trygga vuxna att lita på och att mamma eller pappa kommer och hämtar varje dag:) 

• Maddi
    Drottningen70 skrev 2015-01-25 20:19:38 följande:

Ja jag sa ju det

:D blev lite fel där, skulle citera och göra en tummen upp också
  • finskatjejen

Fattar inte vad du har ångest över, de är ju bara några timmar varannan vecka! Här i Finland är föräldraledigheten bara 10 mån så det är väldigt vanligt och börja på dagis kring 1 år. Båda mina barn har börjat som 1-åringar, den yngre genast 16 dagar/mån och ca 6-7h/dag.

Men undrar om de inte är möjligt anställa nån hem o passa barnen när de är frågan om så kort tid?

• Frk Magnusson

Faktum är att jag ska göra det men jag vet inte exakt hur länge personen kommer att kunna stanna kvar hos mig (jag börjar jobba redan i morgon och sambon om några veckor om det blir aktuellt för hans del).
    Jag jobbar på att försöka lösa så att dom kan vara hemma med passning men det är just det att jag inte vet om det är genomförbart, därav förskoleplats som backup.

• En blå giraff

Verkar ju vara väldigt lite tid på förskolan. Kanske t.o.m. FÖR lite. Vi skolade in yngsta då han var 13 mån. Eftersom vi jobbade skift så blev det sporadiskt på förskolan med ganska få timmar. Gick inte så bra eftersom han aldrig vande sig riktigt. Han skrek hela tiden då vi lämnade på fsk. Blev mycket bättre då vi bytte arbetstider och han fick gå oftare. Så TS visst kan ni prova med varannan vecka men var beredd att ni kanske behöver lämna stundtals även ibland på ledig tid om det blir för hattigt för barnen.

• Frk Magnusson

Tusen tack för alla era svar! Jag återkommer och berättar hur vi gör när det blir aktuellt :)

• frökenelisabeth

Jag hade nog valt att lämna innan middagsluren, för att slippa väcka. Men min lille har också ofta velat ta långa tupplurar på dagen. Det märker ni nog, vad som passar bäst för er. Eller om det blir för få timmar och ni behöver utöka lite. Grattis till jobben!

• frökenelisabeth

Jag skolade f.ö. in mitt barn som ettåring. Han gick ofta 5-6 timmar per dag (varav han sov 2). I snitt lämnade vi kanske 3-4 dagar i veckan. Det gick fint och går fortfarande bra (nu är han snart 3 år). Dock hade han nog helst velat att jag var med honom hela dagen han är väldigt familjekär precis som både jag och min man. Men han visar absolut inga tecken på skadad anknytning.

• Jepp jappp

Kan inte förstå föräldrar som lämnar sina ett åringar på förskolan.

Varför skaffar ni barn??

Det är alldeles för tidigt tycker jag.

Jobb finns alltid blir det inte på det stället som du är sugen på kan det bli någon annanstans det är absolut inte viktigare än barnen.

• frökenelisabeth
    Jepp jappp skrev 2015-01-30 22:53:40 följande:

Varför skaffar ni barn??

Jobb finns alltid blir det inte på det stället som du är sugen på kan det bli någon annanstans det är absolut inte viktigare än barnen.

Ts ska lämna barnen runt 7 timmar i veckan. "Varför skaffar ni barn?" Kanske för att de fortfarande har 161 timmar i veckan att umgås med dem...? Lite proportioner hade varit välkommet här...
  • Dixie
    Jepp jappp skrev 2015-01-30 22:53:40 följande:

Varför skaffar ni barn??

I detta fall handlar det ju om mycket få timmar som barnen 'är på förskolan - så din kommentar om varför man skaffar barn är ju onödig......

Mina barn har alla skolats in när de var 13-14 månader, av den anledningen att den förskola vi villa ha (föräldrakooperativ) endast tog in barn i augusti - så antingen valde vi den eller så hade vi fått vänta och då hade de fått gå på den överfulla kommunala förskolan, så för vår del var det en enkelt val!
  • Jepp jappp

Räknar du även när man sover?161 h??

Spelar ingen roll hen blir lämnad ändå.

• Alisa
    Drottningen70 skrev 2015-01-25 20:27:31 följande:
    Jag måste säga att hur rabiat jag än må vara i dessa frågor så är jag inte ett DUGG orolig för ditt barns situation. Dels så ÄR det ju väldigt få dagar och timmar. Men det viktigaste av allt är ju att du verkligen FATTAR att detta med tidig dagis start inte går att avfärda som en småsak, utan att du verkligen verkar förstå att det inte är idealiskt. Din inställning visar ju att du verkligen kommer att se ditt barn, du kommer att förstå att låta barnet tanka närhet och trygghet som kompensation, du kommer inte att i onödan lämna barnet till barnvakt dessutom etc. Och om detta med dagis inte "går bra" så kommer du att backa bandet...
    Håller med ovanstående. 

TS: Prova jobben och fungerar det helt enkelt inte så kommer ni att lösa det. 
    Lycka till!
  • Alexi
    Drottningen70 skrev 2015-01-25 20:27:31 följande:
    Jag måste säga att hur rabiat jag än må vara i dessa frågor så är jag inte ett DUGG orolig för ditt barns situation. Dels så ÄR det ju väldigt få dagar och timmar. Men det viktigaste av allt är ju att du verkligen FATTAR att detta med tidig dagis start inte går att avfärda som en småsak, utan att du verkligen verkar förstå att det inte är idealiskt. Din inställning visar ju att du verkligen kommer att se ditt barn, du kommer att förstå att låta barnet tanka närhet och trygghet som kompensation, du kommer inte att i onödan lämna barnet till barnvakt dessutom etc. Och om detta med dagis inte "går bra" så kommer du att backa bandet...
    Välformulerat!
  • mammalovis

Det kommer gå bra för barnet, bara det får kontinuitet även er "lediga" vecka, så sluta noja.

De barn som är svårare att skola in är de som bara varit hemma med familjen och aldrig fått träffa andra barn i samma ålder att vänja sig vid, men även de fungerar i förskolan, även om inskolningen kan bli tuffare. Likaså är det oftare tuffare för barnet att skolas in vid separationsfasen runt 1,5 år, då det tror att det blir lämnat för alltid, innan går oftast lättare.

Sedan får barnet olika erfarenheter/kunskaper beroende av era val. Barn som bara är hemma KAN vara mycket senare med att t ex börja äta själva. Barn som ser mycket andra barn i samma ålder får fler förebilder att härma än det barn som bara har mamma eller pappa som lekkamrat. Så jag ser inte förskolan som en skadlig miljö. Det optimala är ju att både få mycket tid med föräldrarna samt ett stort utbyte med andra barn. Min dotter på 20 månader har börjat benämna sina kompisar, lärt sig räkneord som tre, fyr, åtta och nya ord kommer dagligen. Med syrran såg jag inte alls samma stegring då hon inte hade några syskon att härma hemma. Det skiljer två månader vad gäller förskolestart på barnen, båda har börjat en ny termin för att det är optimalast jobbmässigt. Jag hade blivit nipprig av att gå hemma längre och företaget sambon jobbar åt faller om han är föräldraledig långa perioder.

• Frk Magnusson

Till alla som kan ha funderat på hur vi gjorde kan jag berätta följande: Vi löste det ändå. Vi delade ännu lite till och pusslade. Vi fick hjälp av barnens farmor och voila. Idag var första dagen på förskolan, 6 månader senare. Lillfis är 1.5 och allt löste sig till det bästa. Vi hade tur. Pust.

Svar på tråden Ha ettåring på förskola?