• Funderaren 01

    Vad tänker du om en mamma som är föräldraledig till 19 månaders barn?

    Jag är fortfarande hemma med vårt minsta barn som snart är 20 månader gammal. Vi planerar att vara hemma tills hen minst är två år för att vi vill det.
    Vi har lyckats snåla på dagar osv. Min man är hemma en del även om han arbetar heltid (har sånt jobb) så han drar stort lass här hemma också ifall någon undrar.


    Min fråga är: Är det så himla underligt och konstigt att jag som mamma vill vara hemma med barnet? Jag får så mycket frågor och blickar om att jag fortfarande är hemma att det börjar kännas konstigt och lite jobbigt faktiskt, som att det inte är ok.


    Är det avundsjuka? Eller tror folk att jag är arbetsskygg? Eller vad? Varför är det så intressant hur vi får ihop det med ekonomi etc? Det känns rent spontant som att man är så underlägsen när man är hemma, att man är en hemmafru. Visst r det ett tufft jobb att vara hemma men barnen är ju bara små en gång och för vår del förstår vi tex inte varför man sätter sin ettåring på dagis, men vi skulle aldrig säga det till den familjen det handlar om..


    Vad tycker du? Är det så konstigt att vara hemma till barnet är runt två år?


     


     

  • Svar på tråden Vad tänker du om en mamma som är föräldraledig till 19 månaders barn?
  • älskarlivet81

    Jag kan väl tycka synd om pappan och barnet om det bara är mamman som är hemma. Tycker att det är något alla pappor borde prova på också för det ger så mycket för relation och förståelse!

    Vi har varit hemma med båda våra barn i ca 2 år, vår stora var t.o.m. 2 år och 2 månader när hon började på förskola. Just nu har vi båda hemma då vi fått plats på ny förskola nu om någon vecka och vi valde att låta vår stora sluta på sin förskola innan jul. 

    Min man är just nu föräldraledig och har varit det sen i augusti. Han har varit hemma ca 6 månader med varje barn och jag har varit hemma 1,5 år. Jag är glad att vi haft råd och möjlighet att göra så här! Just nu jobbar jag 85% och kommer fortsätta med det i höst medan min man nog går ner lite i tid också.

  • Joce82

    Bara läst ts, men spontant tänker jag .. Grattis att ni har möjlighet, och bli hemma så länge du kan och vill:)

  • amia01
    Natulcien skrev 2015-01-29 18:39:11 följande:
    Jättebra att kunna göra så. Varför reagerar folk negativt på det!?

    Sen är det klart att det kanske ger föräldern mer att vara hemma med sin 7-åring än med sin 1-åring. Fast barnets behov är ju större som 0-2-åring.
    Jag har lite svårt att förstå resonemanget med att "det är roligare" att spara föräldraledigheten till sköna semestrar med större barn, när ett litet barn har ett så stort behov av en ledig förälder? Nu menar jag inte att just ni gjorde så, men att välja att låta en 1-åring börja förskola för att man ska spara dagar och kunna ha längre somrar när barnet är äldre, det tycker jag inte riktigt är schysst mot barnet.
    Fattar inte heller varför så många ger taskiga kommentarer nu när jag ska ta ut min fp? Avundsjuka antar jag...

    Och det är inte bara föräldern som får ut mer av sin fp när barnen är äldre, även barnen tycker det är jättebra!
    Våra barn har börja förskola på deltid när de var 18 månader. När tycker du det är "lagom" för att vara "schysst"?
    För vår del handlade det om 8-15, 4 dagar i veckan, och första året sov barnen även på förskolan, vilket gjorde att dagarna där inte var så långa. Tycker jag...
    Däremot har vi offrat en del ekonomiskt, med lägre inkomst och lägre SGI. Har rättat livet efter det, och tycker helt klart att det är värt det.
    Mina bästa tips till nyblivna föräldrar är:
    -att dela tiden med barnen hemma när de är små (tid är inte samma sak som fp).
    -att inte glömma bort rätten och möjligheten till deltid, vilket ofta gör det lättare för båda föräldrarna att kunna vara hemma.
    -att det är jättebra med fp även när barnen är äldre!
  • Natulcien
    amia01 skrev 2015-02-01 02:01:11 följande:
    Fattar inte heller varför så många ger taskiga kommentarer nu när jag ska ta ut min fp? Avundsjuka antar jag...

    Och det är inte bara föräldern som får ut mer av sin fp när barnen är äldre, även barnen tycker det är jättebra!
    Våra barn har börja förskola på deltid när de var 18 månader. När tycker du det är "lagom" för att vara "schysst"?
    För vår del handlade det om 8-15, 4 dagar i veckan, och första året sov barnen även på förskolan, vilket gjorde att dagarna där inte var så långa. Tycker jag...
    Däremot har vi offrat en del ekonomiskt, med lägre inkomst och lägre SGI. Har rättat livet efter det, och tycker helt klart att det är värt det.
    Mina bästa tips till nyblivna föräldrar är:
    -att dela tiden med barnen hemma när de är små (tid är inte samma sak som fp).
    -att inte glömma bort rätten och möjligheten till deltid, vilket ofta gör det lättare för båda föräldrarna att kunna vara hemma.
    -att det är jättebra med fp även när barnen är äldre!
    Jag har ingen åsikt om ert upplägg, jag reagerade bara på kommentaren att det är roligare och ger mer att ta ut f-ledighet när barnen är större. Självklart gagnar det även de äldre barnen, men störst behov har de ju när de är riktigt små.
    Ert upplägg verkade ju ändå okej, jag syftade mer på de som sätter barnen i förskola när de är 1 år för att de vill spara dagar och åka på långsemester när barnen är 6-7 år.
  • LFF

    Tja, mina kommer vara 21 månader när de börjar på förskolan. Ville inte skola in dem i januari utan tidigast vid 1,5 år och det är precis innan sommaren så det kändes bara onödigt. Så istället börjar de i augusti vid 21 månader. Vi kommer att ha en hel del dagar sparade trots att de är hemma så länge då vi prioriterat på det viset och klarat oss ekonomiskt.

  • Sajood

    Har inte läst alla svaren tråden men har en spontan tanke att dela med mig av.

    Varför måste alla lägga sig i hur andra gör? Det är upp till varje familj att välja utifrån sina förutsättningar hur man lägger upp det bäst. Det finns inget rätt och inget fel och ingen utomstående vet bättre.

  • SandraP81

    Har bara läst ts. Jag tycker det låter fantastiskt! Är hemma just nu med en ettåring och fick höra redan vid 10 månader "hur länge ska du vara hemma egentligen". Som om man är lat liksom. Men jag struntar i det och bara njuuuuter. Jobba kan jag väl hinna med sen ändå.

  • yodi
    Funderaren 01 skrev 2015-01-26 12:17:37 följande:

    Jag är fortfarande hemma med vårt minsta barn som snart är 20 månader gammal. Vi planerar att vara hemma tills hen minst är två år för att vi vill det.
    Vi har lyckats snåla på dagar osv. Min man är hemma en del även om han arbetar heltid (har sånt jobb) så han drar stort lass här hemma också ifall någon undrar.


    Min fråga är: Är det så himla underligt och konstigt att jag som mamma vill vara hemma med barnet? Jag får så mycket frågor och blickar om att jag fortfarande är hemma att det börjar kännas konstigt och lite jobbigt faktiskt, som att det inte är ok.


    Är det avundsjuka? Eller tror folk att jag är arbetsskygg? Eller vad? Varför är det så intressant hur vi får ihop det med ekonomi etc? Det känns rent spontant som att man är så underlägsen när man är hemma, att man är en hemmafru. Visst r det ett tufft jobb att vara hemma men barnen är ju bara små en gång och för vår del förstår vi tex inte varför man sätter sin ettåring på dagis, men vi skulle aldrig säga det till den familjen det handlar om..


    Vad tycker du? Är det så konstigt att vara hemma till barnet är runt två år?


     


     


    jag hade inte reflekterat över det överhuvud taget då vi resonerar precis som er, våra har också börjat dagis vid lite över två års ålder
  • jennyz

    Vårt första barn var 22 månader och vår minsta kommer vara precis 2 år när hon börjar i höst, jag tycker det är perfekt både för oss och våra barn ð???

  • KCL

    Jag tror mest att folk blir överraskade för att de flesta skolar in sina ungar på förskolan väldigt tidigt. Kanske ligger lite avundsjuka i det också. Ingen aning. 

    Vår tredje kommer vara 20 månader nu när han skolas in i maj. Det är många som är förvånade över att vi varit hemma så pass "länge" med honom. När jag berättar att mannen varit föräldraledig sista året så blir det ännu mer snack. 

  • spillerkillern

    Jag kan erkänna, jag är avundsjuk på er som kan stanna hemma så länge, men jag klandrar er inte. Jag skulle definitivt stannat hemma längre om ekonomin tillät, men det blev inskoling strax efter ettårsdagen. Hoppas att jag vid senare tillfälle får möjlighet att stanna hemma under längre tid med sonen och bara umgås innan han växer upp, kanske får lösa det med sparade semesterdagar. Barndomen kommer aldrig tillbaks, så ta tillvara på den tid ni kan.

  • Flygfotogen

    Allt jag tänker är väl att jag hoppas att ni verkligen har kunnat tagit vara på tiden tillsammans. De är små så kort tid. 

  • Zarina

    Bara läst TS, men ja nog tycks man ju vara "annorlunda" och det känns nästan som om andra gärna vill att jag ska lämna mina barn i någon annans vård. Mitt ena barn fyller just 4 och det andra är 1,5 år. Kommer aldrig att lämna dem i dagvård, utan de går via församlingens dagklubb (tre dagar i veckan 3h per dag) till förskoleklass!

Svar på tråden Vad tänker du om en mamma som är föräldraledig till 19 månaders barn?