• maria2015

Hur gör man med förskola om man inte vill att 1 åring ska gå heltid?

Hej,

Vi behöver hjälp i denna djungel med förskola. Vi vet inte hur vi ska lösa detta.

Tacksamma för era tips.

Vår situation, vår kille blir 1 år i Augusti. Vi bor på Värmdö och efter kontakt med olika förskolor fått information om att inskolningen är i Augusti endast ( om ingen flyttar dvs )

Vi har hittat en förskola vi gärna vill att han börjar i.

Problemet är att vi inte vill lämna honom när han bara är 1år, vi tycker det är för tidigt.

Vi vill att han ska vara 1 1/2 år när han börjar, men det går ju inte då ingen tar in i januari.

Hur ska vi göra/ Har ni tips hur ni andra gör?

Vi har nu ställt honom i Kö tills i Augusti för att inte förlora vår plats, men tycker det är för tidigt. Vi kan inte heller vänta tills året efter i Augusti. ( Då han är 2år)

- Vi har funderat på olika lösningar

1. Sätta honom i förskolan i Augusti fast endast låta honom vara där några timmar,

Men frågan är - kan man ha honom där bara några timmar och samtidigt vara hemma?

( Och ta ut föräldrarpenning del av dag, dvs den tid han ej är på förskolan)

VILKA REGLER GÄLLER KRING DETTA?

Det är tyvärr inget alternativ att arbeta deltid under denna tid, då vi endast vill ha honom på förskolan några timmar.

Vad har ni andra förslag hur vi kan lösa detta?

Tacksamma för era svar!

Maria

• Svar på tråden Hur gör man med förskola om man inte vill att 1 åring ska gå heltid?
  • Yonndax

Tänk dock på att om du inte jobbar och inte tar u föräldrapenning så förlorar du din SGI. Efter det att barnet fyllt 1 år måste man motsvarande heltid vara föräldraledig, jobba eller studera. Man kan kombinera det så att man kanske jobbar 2 dagar och är föräldraledig 3 dagar eller studerar 5 halva dagar och de resterande 5 halva dagarna är man föräldraledig. Man kan kombinerar det lite olika bara det blir heltid av summan i slutet. Är man "bara" hemma utan att göra nått och barnet är på förskolan förlorar man sin SGI.

• AnnaKG
    pigglet skrev 2015-02-03 10:20:29 följande:

Absolut - försäkringskassan har inget emot att du har barnen på förskolan. Det enda de bryr sig om är ju att du bara tar föräldrapenning under den tid som du vårdar barnet. Så att det inte är något problem för DERAS del, absolut!

Däremot har man inte rätt till FÖRSKOLA om man bara går hemma (utom "allmän förskola" 15 timmar/vecka under skoltider för barn från september det år de fyller 3 år). För att ha rätt till förskoleplats för yngre barn krävs att du har någon form av sysselsättning - dvs arbetar, studerar, är arbetssökande eller föräldraledig med syskon.

Sedan kanske det inte finns någon kö alls där du bor, eller de är väldigt generösa. Men det är absolut inget man har rätt till.

Ja det vet jag :)

Men då missuppfattade jag.. Förstod det som att det fanns en sysselsättning.

Men iaf... Väldigt konstigt med att skola in bara i Augusti. Ensamstående som får febning då? Som måste ta ut 7 dagar i vd kan för att få ekonomin att gå ihop? Hur gör dom då om barnet föds i i februari? Dom kan inte börja förskolan augusti samma år då dom är för små! Ska dom vänta då tills augusti året efter? Hur gör man då som ensam? Förstår ni?

Låter konstigt...
  • AnnaKG
    AnnaKG skrev 2015-02-03 12:21:41 följande:

Ja det vet jag :)

Men då missuppfattade jag.. Förstod det som att det fanns en sysselsättning.

Men iaf... Väldigt konstigt med att skola in bara i Augusti. Ensamstående som får febning då? Som måste ta ut 7 dagar i vd kan för att få ekonomin att gå ihop? Hur gör dom då om barnet föds i i februari? Dom kan inte börja förskolan augusti samma år då dom är för små! Ska dom vänta då tills augusti året efter? Hur gör man då som ensam? Förstår ni?

Låter konstigt...

Suck! För feta Singstar för en iPhone :P

Febning = föräldrapenning

Vd= veckan
  • maria2015

Ja precis som, som ovan skriver så fyller förskolorna upp i Augusti och vissa får inte ens plats då. De har därför ingen skyldighet att behålla platser till andra delar av året.

Med platsgarantin kan man inom 4 månader komma hur långt bort som helt. Värmdö är stort.

Måste man verkligen skydda sin SGI?

Om det bara handlar om 6 månader menar jag.

Känns viktigare att mitt barn har det bra på förskolan några timmar!?

Frågan är om förskolan accepterar att vi bara har honom 3h om dagen i 3 dagar.

• Yonndax
    maria2015 skrev 2015-02-03 12:34:40 följande:

Ja precis som, som ovan skriver så fyller förskolorna upp i Augusti och vissa får inte ens plats då. De har därför ingen skyldighet att behålla platser till andra delar av året.

Med platsgarantin kan man inom 4 månader komma hur långt bort som helt. Värmdö är stort.

Det är upp till dig om du VILL skydda din SGI. Om du inte gör det får lägsta nivån när du tar ut föräldrapenning eller själv blir sjuk och behöver sjukersättning. Klart man kan chans och inte anmäla föräldraledig och ändå vara hemma, men risken är stor att det för eller senare upptäcks hos försäkringskassan då du inte betalar skatt eftersom du inte tar ut lön och inte har anmält att du är föräldraledig eller arbetslös och inte är inskriven på nån kurs. Då blir du av med din inarbetade SGI direkt. Lättast är ju om du om du söker några kurser och läser typ på halvfart. Då har du rätt till förskola några timmar i veckan och övrig tid kan du vara hemma med ditt barn. Sök på distans så du inte har lektioner utan sköter allt hemifrån. Du behöver ju inte ensförsöka klara kurserna du kommer in på om du inte vill
  • Vinterankan
    maria2015 skrev 2015-02-03 12:34:40 följande:

Fast det är faktiskt så det funkar i de allra flesta kommuner. Om man inte börjar i augusti så får man börja där man får plats vilket kan ligga långt bort. Sedan i augusti så får man flytta till den förskolan där man vill ha barnet. Nästan alla jag känner som inte har fött barnet så inskolningen passar i augusti har fått göra så (inklusive vi med första barnet).
  • Powderpuff

Vi fick plats i augusti som vi tackade jag och betalade för men dottern började inte då. Vi väntade och skolade in henne i mitten av september. Nu ä ju inte det lika lång tid som till januari men ni kan ju kolla om det är möjligt att skjuta på det lite iaf och ändå betala

• älskarlivet81
    MajaVira skrev 2015-02-03 10:29:32 följande:
    Man har rätt att vara helt ledig från jobbet tills barnet är 18 månader.

Om ni samtidigt väljer att studera på distans, någon form av deltidskurs, har ni även rätt att ha barnet på förskolan på deltid.

Om barnet t.ex. är på förskolan tre timmar tisdag-onsdag-torsdag kan ni ta ut full föräldrapenning måndag/fredag/lördag/söndag samt halvdag tisdag/onsdag. Då får ni ihop fem dagar FP, som räknas som "heltid".Många kommuner fyller upp avdelningarna på hösten om det finns tillräckligt många barn i kö, då finns det ingen möjlighet att ta in ytterligare barn i t.ex. januari - om inte andra barn slutar. Kommunen kan ändå följa reglerna genom att erbjuda platser på andra förskolor, men det kan vara långt bort och inte någon av de förskolor man sökt till.

Utan ersättning har man rätt till 18 månaders ledighet. Tar man sedan utan föräldradagar i samma utsträckning som man är hemma så kan man vara hemma längre.
  • pigglet

Skydda SGI:
    Man väljer själv om man vill fortsätta skydda sin SGI efter barnet fyllt 1 år. För att skydda den då krävs att man har någon form av sysselsättning 5 hela dagar/vecka. Går bra att kombinera studier, föräldrapenning, jobb osv.

Detta händer om man INTE skyddar sin SGI:
    Redan från första dagen så nollas din SGI. Du får alltså 0 kronor om du själv blir sjukskriven eller om barnet blir sjukt (du kan alltså inte begära TFP). Finns ingen lägstanivå här - du får INGENTING.
    Du behåller dock samma föräldrapenning tills barnet fyller 2 år, sedan räknas den om till din SGI.

Och förresten: Det är ditt eget ansvar att alltid se till att Försäkringskassan har rätt uppgifter om din SGI och inkomst! Någon verkade föreslå att man kunde chansa på att de inte skulle upptäcka att man går hemma utan SGI - MYCKET dumt!

Man kan välja att inte skydda sin SGI, tex kanske man tänker att man ändå ska börja om att jobba senare. Börjar man jobba på ett arbete som beräknas pågå minst 6 månader så får man ju en ny SGI redan första dagen.
    Själv tänker jag lite "värsta scenario", dvs att jag eller barnet blir allvarligt sjukt/skadat (tänk trafikolycka, maken dör, barnet skadat - eller att jag eller barnet får cancer), jag kanske inte kan börja jobba heltid på flera år... Under tiden får jag alltså 0 kronor från försäkringskassan, eftersom jag nollat min SGI.
    Bara man är medveten om vad det är man tar ställning till.

• pigglet

(En sak till: väljer du att studera för att skydda din SGI så måste antingen studierna vara inom ditt eget yrkesområde (godkänns av försäkringskassan) eller att du tar CSN-bidrag/lån)

• cosinus

Arbetet kan inte neka tjänstledighet för studier så säg att du begär ledigt 25 % för studier och resten FL och läs en lagom slö kurs på distans.

Då kan du ju t ex välja att ha honom 4 timmar 3 dagar i veckan.

Då kan du ta halvdagar säg tis--ons-tor . Sen tar du heldagar fre-lör-sön-mån

Då är du med marginal över 5 dagar i veckan som du behöver ta ut. M a o du behöver inte ens ta ut FP någon av halvdagarna.

Du får vara ledig, du har rätt till några timmars dagis, du behåller din SGI.

• gbgumman

Vi bor på Värmdö. Vi ställde dottern i kö och önskade januari. Det var lite svårt att få plats och länge var vi oroliga att vi skulle hamna på ett dagis vi inte ville ha i väntan på plats på vårt önskeförskola men vi hade tur.

Ni får väl ställa er i kö till januari och ta den plats i kommunen ni får. (Det brukar finnas plats på vissa mindre populära förskolor) gå där tills plats finns där ni vill gå. Vet många som gjort så.

• Flygfotogen

Med vilket argument säger de sig inte kunna ta emot er i januari? Jag har aldrig hört att förskolor får neka till annat än augusti. 

• tulip79

Varför kan han inte börja i januari? Båda våra barn har börjat i januari. Och de var inte ensamma om att skolas in då. Bor dock i Uppland, men det borde inte spela nån roll var man bor!

• gbgumman
    tulip79 skrev 2015-03-02 07:07:09 följande:

Varför kan han inte börja i januari? Båda våra barn har börjat i januari. Och de var inte ensamma om att skolas in då. Bor dock i Uppland, men det borde inte spela nån roll var man bor!

Så klart det går. Värmdö har fyra månaders garanti som många andra. Sedan är det inte säkert att man får plats där man vill. Känner jätte många som fick gå på en annan förskola först innan de kunde skolas in på den man önskar.
  • boogiewoogie

Bor i norge och här är det supervanligt att barn börjar när de är 1 år.. som förälder tycker man nog att de känns jobbigt ja. Men börjar man med en lugn inskolning och att han/hon inte är hela dagar till att börja med så lider inte barnen av det.... Vår ska börja (förhoppningsvis i sverige) när hon är 1 år o 2 mån..

• violis

Bara inskolning i augusti låter märkligt . Vi skolar iof in de flesta barnen då iom att vi " släpper" ett större antal barn till skolan då men vi fyller inte upp alla platser utan " sparar" en plats / avd till våren ( på min avd" syskonavd" " ska" vi ha 23 barn på hösten o 24 på våren)

Sedan kan det bli fler platser lediga om något barn flyttar under året.MEN om man vill ha en speciell förskola så finns det ju inga garantier att just ditt barn får " vårplatsen" på den förskolan, det beror helt på hur kön ser ut just då.

OM ni skolar in så väljer ni själva hur mycket eller lite tid ni vill utnyttja,ni har alltid RÄTT till minst 15h/ vecka MEN det är NI som bestämmer hur mycket tid ni vill utnyttja . ( väljer ni att utnyttja en mindre tid den första tiden för att sedan gå upp i tid så berätta gärna detta på fsk redan när ni skolar in ,framförallt om era senare tider kommer ligga i närheten av fsk öppnings o stängningstider eller runt mattiderna eftersom vi lägger våra scheman varje år/ termin utefter barnens tider )

Ursäkta att jag " skriker" här o där....använder min " platta" o har inte lyckats hitta något sätt att skriva med " fet" stil

Svar på tråden Hur gör man med förskola om man inte vill att 1 åring ska gå heltid?