• Plärtan

Hur länge är ok för en 6-åring att vara ensam hemma?

Min son (6 år i mars) har ögoninflammation och dagis vill helst inte att han är där innan det är läkt. Jag har ett möte som är viktigt att jag är med på och det funkar inte att han är med pga sekretess. Allt som allt hade jag varit borta i 3 timmar. Ifall grannen hade kommit och tittat till honom efter halva tiden och han har möjlighet att ringa mig, hade det varit ok enligt er? Eller är han för liten?

Han har varit hemma en timme som längst innan och det var inte problem. Han är mogen och lugn av sig och skulle varken hitta på bus eller bli orolig. Men samtidigt är det stor skillnad på en timme och 3.....

• Svar på tråden Hur länge är ok för en 6-åring att vara ensam hemma?
  • Duckan

Förtryckt, nej. Min dotter går i första klass och det är uttalat att vi föräldrar följer hela vägen till skolan och många ända in klassrummet en trappa upp.
    Det hoppas jag att vi kan lägga av med, om inte i åk 2 så åtminstone åk 3. Ovanligt i city är det dock inte att göra så här.
    Jag gick till och från skolan själv från åk 1 och från åk 2 var jag sk nyckel-barn som gick hem och kunde fixa mellanmål själv. Inga konstigheter. Dock ingen som jag känner som gör så idag.

• Duckan

Jag är också 70-talist så jag vet vad du menar Förtryckt, men det är inte så idag alls. Vi hade två fritidsledare som lånade ut grejer och så, men inga rastvakter i övrigt.

• fluu

Var själv hemma ensam om eftermiddagarna i den åldern. Och gick och handlade lördagsgodiset( i sällskap med kompis) och gick till och från skolan själv och var ute och lekte själv etc, etc..

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Förtryckt
    Duckan skrev 2015-02-04 15:11:00 följande:

Förtryckt, nej. Min dotter går i första klass och det är uttalat att vi föräldrar följer hela vägen till skolan och många ända in klassrummet en trappa upp.
    Det hoppas jag att vi kan lägga av med, om inte i åk 2 så åtminstone åk 3. Ovanligt i city är det dock inte att göra så här.
    Jag gick till och från skolan själv från åk 1 och från åk 2 var jag sk nyckel-barn som gick hem och kunde fixa mellanmål själv. Inga konstigheter. Dock ingen som jag känner som gör så idag.

Duckan skrev 2015-02-04 15:12:26 följande:

Jag är också 70-talist så jag vet vad du menar Förtryckt, men det är inte så idag alls. Vi hade två fritidsledare som lånade ut grejer och så, men inga rastvakter i övrigt.

Tack för förklaringen. Ja jag känner igen det där. Vill inte kalla mig nyckelbarn för mamma var hemma tills jag var tio, men jo jag hade en nyckel till hemmet i fin kedja om halsen :)

• Duckan

Kedja minsann? Jag fick nöja mig med ett gummiband till nyckeln

• Förtryckt
    Duckan skrev 2015-02-04 15:24:15 följande:

Kedja minsann? Jag fick nöja mig med ett gummiband till nyckeln

Haha jag hade en sån där man fick av armén ihop med dog tags (under kalla kriget, 80talet) ... så det var ju inte guld eller så Skrattande

• Snällspiken

"Du borde inte ha barn" och liknande är väl ändå att ta i? Vet inte hur det var för er men jag hade en nyckel runt halsen och gick hem från skolan själv på sjuttiotalet, från sju års ålder. Jag kan inte påstå att jag gillade det och nu har tiderna tack och lov förändrats. Själv känner jag inte alls för att lämna barnen (5 och 7 år gamla) ensamma längre än några minuter, men vad är rätt och vad är fel och vad är kulturellt betingat? 

Jag tycker hur som helst inte att det är OK att döma TS så hårt. 

• Snällspiken

Ser nu att vi är fler nyckelbarn här inne :) Och kanske har våra upplevelser gjort att vi inte släpper iväg barnen en onödig millimeter utan sällskap..? 

Minns t ex att jag flög ensam till ett land i Sydeuropa när jag var 5,5 år gammal för att tillbringa tre veckor hos mer eller mindre alkoholiserade släktingar som i och för sig älskade mig och jag älskade att vara hos dem men... hu! Säger jag bara. Allt var verkligen inte bättre förr. 

• Eisa

Hmm, min unge är snart 7 och han har precis fått börja stanna hemma när jag går och handlar några hundra meter bort. Max 30 min.

Din idé var från början inge bra tycker jag. Men bra att det löste sig

• Duckan

Förtryckt, som genom en slump hittade jag min gamla bricka i en låda. Kanske ska börja sporta den till vardags

• En blå giraff

3 timmar känns spontant för länge. Min son har kunnat vara själv någon timme från 6 år då han lärde sig ringa mig också. Men som du skriver TS är det stor skillnad på en och tre timmar.

Svar på tråden Hur länge är ok för en 6-åring att vara ensam hemma?