• Plärtan

Hur länge är ok för en 6-åring att vara ensam hemma?

Min son (6 år i mars) har ögoninflammation och dagis vill helst inte att han är där innan det är läkt. Jag har ett möte som är viktigt att jag är med på och det funkar inte att han är med pga sekretess. Allt som allt hade jag varit borta i 3 timmar. Ifall grannen hade kommit och tittat till honom efter halva tiden och han har möjlighet att ringa mig, hade det varit ok enligt er? Eller är han för liten?

Han har varit hemma en timme som längst innan och det var inte problem. Han är mogen och lugn av sig och skulle varken hitta på bus eller bli orolig. Men samtidigt är det stor skillnad på en timme och 3.....

• Svar på tråden Hur länge är ok för en 6-åring att vara ensam hemma?
  • Rockabillymom

Jag skulle aldrig lämna min son själv ens en kvart. Vad som helst kan hända. Det kan börja brinna eller så kan han slå sig lr vad som helst. Min son är 5,5. Så jag tycker verkligen inte att 3 tim är ok. Kan ingen passa honom? Kan han vara hos grannen? Annars får du väl skjuta på mötet?

• Blahonga

Svårt... Jag har en tjej som är 7, snart 8 och hon har varit ensam i två timmar utan problem. Hon kan mitt mobilnummer utantill och hon satt och gjorde böcker (fick även lov att spela om hon ville). Men kan han inte vara nere hos grannen då?

• nica

Då får du ta och fixa barnvakt! Man lämnat inte så små själv.

• mammaåten

Jag hade inte lämnat honom. Kan inte grannen komma över under hela mötet? Eller ta med honom till jobbet & låt honom vara utanför?

• Camillapunktslut

Min 5.5 åring är hemma själv när jag ska till tvättstugan tex som ligger i huset bredvid. Känns som 15-20 min är max, för min son iaf 3 timmar är nog lite väl länge. Hur ser det ut runt mötet? Kan han följa med och sitta utanför med ipad eller liknande?

Eller hur mycket sekretess är det?

• Duckan

Hade inte lämnat en längre stund än vad det tar för mig att springa ner i tvättstugan som ligger i samma hus på entréplanet.

• cosinus

Nä 3 timmar hade inte funkat.

Min kille som blir 7 i mars var hemma själv 45 min i lördags och på den tiden hann han väl ringa mig 5 ggr bara för att kolla läget.

Min äldsta var mer självständig, hon hade nog kunnat fixa en timme i den åldern men knappast mer.

Men kan du inte ta med barnet och en surfplatta med film och sätta honom i ett rum i närheten av ert möte. Så hör han inte vad ni säger men kan komma och hämta dig om han behöver hjälp.

• Alexi

Min sexåring har aldrig varit ensam hemma. Ta med barnet till mötet så får hen sitta utanför möteslokalen bara under tiden.

• Drottningen70

Va?? Hur kan man ens komma på tanken att lämna en 6 åring ensam hemma timmar?? Du skojar väl?

Högst en halvtimme under förutsättning att man finns på ett avstånd av 5 minuter skulle jag vilja säga.

• MxMeNow

Du borde inte ha barn om du överväger att lämna en sexåring ensam i tre timmar! I vilken värld är det bra föräldraskap? Skaffa barnvakt eller vabba!

Svar på tråden Hur länge är ok för en 6-åring att vara ensam hemma?