• PiratMamman

Kevin eller Liam?

Om du måste välja ett av dessa namn, vilket namn tycker du då är FINAST?

Försök att inte lägga någon värdering i namnet. Glöm allt du läst, hört, osv och försök att se på namnen för just vad dem är; dvs _namn_!

Vilket av namnen är alltså finast, enligt dig?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kevin eller Liam?
  • Fenna
    suziz skrev 2015-02-05 10:23:28 följande:
    Jag menar att om två högutbildade engagerade föräldrar har ett barn som heter Liam, så tror jag absolut att läraren initialt visst kan ha lägre förväntningar. Men efter att ha träffat och fått en uppfattning om föräldrarna tror jag att faktiskt att förväntningarna höjs.
    Jag förstår inte varför man ska ha lägre förväntningar bara för att någon kommer från ett arbetarklasshem. Redan där ligger man i så fall fel eftersom prestationer till stor del styrs av omgivningens förväntningar.
  • suziz
    Fenna skrev 2015-02-05 12:01:08 följande:
    Jag förstår inte varför man ska ha lägre förväntningar bara för att någon kommer från ett arbetarklasshem. Redan där ligger man i så fall fel eftersom prestationer till stor del styrs av omgivningens förväntningar.
    Jag gissar bara att välutbildade och engagerade föräldrar kanske i högre grad kan stötta och motivera barnet i skolan?

Engagerade arbetsklassföräldrar ger naturligtvis också en positiv inverkan på barnets skolgång, men de kanske inte har samma kunskap att hjälpa till med läxor?

Jag kommer själv från en arbetarfamilj och hade jag haft mer stöttning och någon som brydde sig om min skolgång men framför allt trodde på mig i skolan hade jag valt annorlunda redan i högstadiet och definitivt valt en annan linje på gymnasiet.
  • Pentra

Hej! "Liam" kan passa om han/barnet är fött den 3:e, 12:e, 21:e eller den 30:e i månaden. "Kevin" kan passa om han/barnet är fött den 7:e, 16:e eller den 25:e i månaden. Vad själva namnet betyder, i sig, har också betydelse för barnet i livet. ... Med vänlig hälsning, Pemtra

• Prällen
    Fenna skrev 2015-02-05 12:01:08 följande:
    Det borde man inte ha, nej.
  • Fenna
    suziz skrev 2015-02-05 12:57:20 följande:
    Jag gissar bara att välutbildade och engagerade föräldrar kanske i högre grad kan stötta och motivera barnet i skolan?

Engagerade arbetsklassföräldrar ger naturligtvis också en positiv inverkan på barnets skolgång, men de kanske inte har samma kunskap att hjälpa till med läxor?

Jag kommer själv från en arbetarfamilj och hade jag haft mer stöttning och någon som brydde sig om min skolgång men framför allt trodde på mig i skolan hade jag valt annorlunda redan i högstadiet och definitivt valt en annan linje på gymnasiet.
    Ja, jag skulle önska att skolan gick in och täckte upp där föräldrarna inte kan/orkar hjälpa till. Tex genom att erbjuda läxläsningshjälp och extra stöd tidigt i de fall det behövs.

Jag hoppas att du gör något du trivs med nu iallafall.
  • SpanskaFlugan

Jag gillar båda namnen, klassiska irländska katolska namn. Har flera av båda sorterna i släkten. Jag har förstått att vissa svenskar tycker de är "white trash" (som om det inte vore riktigt dräggigt beteende att döma en person enbart pga av sitt namn...) men jag förstår också att de svenskarna inte riktigt har koll på vad andra länder har för traditioner.

• MallaL
    SpanskaFlugan skrev 2015-02-05 22:27:21 följande:

Jag gillar båda namnen, klassiska irländska katolska namn. Har flera av båda sorterna i släkten. Jag har förstått att vissa svenskar tycker de är "white trash" (som om det inte vore riktigt dräggigt beteende att döma en person enbart pga av sitt namn...) men jag förstår också att de svenskarna inte riktigt har koll på vad andra länder har för traditioner.

Det är ihop med svenska efternamn det inte alltid är så fint, har du "klassiskt irländskt katolskt" efternamn är det ju en helt annan sak.
  • ica
    AnooYoo skrev 2015-02-05 10:40:45 följande:
    Lika fult. Kevin är ett fult namn oavsett. Liam med svenskt efternamn låter WT. Danskt också.
  • pysselmajjo

Hahaha...hjälp vad jag flinar varje gång jag ser en sån här tråd!

Jag har en pojk på 9 år som heter Liam. Eftersom han är ett barn till föräldrar som aldrig gifte sig (nu separerade med!) så bär han två efternamn, ett svenskt och ett finskt!

Jag hade aldrig kunnat drömma om att jag titt som tätt skulle stöta på såhär fåniga trådar när vi valde namn.

Vi valde namnet för att det var kort och utan hårda konsonanter.

Själv är jag inte förtjust i att alla gubb/tantnamn som är populära men inte fan dömmer jag någon för det.

Vill även säga att pojken är en av de bättre i klassen i både svenska och matte.

De jag ville ha sagt är; sluta döm folk efter namnet, döm efter hur de är mot dig!

• suziz
    Fenna skrev 2015-02-05 22:19:03 följande:
    Ja, jag skulle önska att skolan gick in och täckte upp där föräldrarna inte kan/orkar hjälpa till. Tex genom att erbjuda läxläsningshjälp och extra stöd tidigt i de fall det behövs.

Jag hoppas att du gör något du trivs med nu iallafall.
    Tack, mina föräldrar gjorde ju absolut allt de kunde men de hade ju inte själv någon utbildning. Jag fick faktiskt gå i en specialgrupp på matten, jag fattade aldrig egentligen varför eftersom jag hade klasskompisar som jag hjälpte med matten, kompisar som inte behövde gå i specialgruppen men som hade det svårt att fatta matten (jämfört med mig). Men jag antog att lärarna hade rätt och det sänkte mitt självförtroende totalt just för att jag inte fick veta varför jag gick i gruppen. Därför valde jag inte den linje på gymnasiet som jag egentligen hade velat gå, jag trodde aldrig att jag skulle klara den.

Senare kom jag på att jag, jämfört med många andra, har det väldigt lätt för just matte och logiskt tänkande, jag läste i vuxen ålder in det jag missade i gymnasiet och är idag ingenjör med ett bra jobb.
  • Fenna
    pysselmajjo skrev 2015-02-06 07:54:18 följande:

Hahaha...hjälp vad jag flinar varje gång jag ser en sån här tråd!

Jag har en pojk på 9 år som heter Liam. Eftersom han är ett barn till föräldrar som aldrig gifte sig (nu separerade med!) så bär han två efternamn, ett svenskt och ett finskt!

Jag hade aldrig kunnat drömma om att jag titt som tätt skulle stöta på såhär fåniga trådar när vi valde namn.

Vi valde namnet för att det var kort och utan hårda konsonanter.

Själv är jag inte förtjust i att alla gubb/tantnamn som är populära men inte fan dömmer jag någon för det.

Vill även säga att pojken är en av de bättre i klassen i både svenska och matte.

De jag ville ha sagt är; sluta döm folk efter namnet, döm efter hur de är mot dig!

Det finska efternamnet kanske väger upp. De ska tydligen vara duktiga i skolan Flört.
  • SpanskaFlugan
    MallaL skrev 2015-02-06 06:11:10 följande:

Det är ihop med svenska efternamn det inte alltid är så fint, har du "klassiskt irländskt katolskt" efternamn är det ju en helt annan sak.

Och hur ofta kallar du någon för hela namnet till vardags? Funderar du ofta över hur dina vänners efternamn passar ihop med deras förnamn? Och gör det någon skillnad om man gift sig till namnet? Tänk om Liam Dougherty gifter sig med Anna Karlsson och vill ha hennes efternamn, blir han plötsligt "WT" då?
  • SpanskaFlugan
    Fenna skrev 2015-02-06 08:06:10 följande:

Det finska efternamnet kanske väger upp. De ska tydligen vara duktiga i skolan .

Bäst att döpa barnet till ett kinesiskt namn när man ändå håller på, de ska ju vara bäst på matte och sådant....
  • MallaL
    SpanskaFlugan skrev 2015-02-06 08:09:32 följande:

Och hur ofta kallar du någon för hela namnet till vardags? Funderar du ofta över hur dina vänners efternamn passar ihop med deras förnamn? Och gör det någon skillnad om man gift sig till namnet? Tänk om Liam Dougherty gifter sig med Anna Karlsson och vill ha hennes efternamn, blir han plötsligt "WT" då?

Jag har aldrig pratat om wt, det går stå för dig. Men jag tycker inte det är fint när någon utan engelsk bakgrund heter typ Liam Karlsson, det är MIN smak och MIN åsikt som självklart alla inte behöver dela. Och det är självklart något helt annat om man heter Liam med engelskspråkig bakgrund.

Och ja, jag tycker för- och efternamn ska passa ihop.
  • SpanskaFlugan
    MallaL skrev 2015-02-06 09:42:57 följande:

Jag har aldrig pratat om wt, det går stå för dig. Men jag tycker inte det är fint när någon utan engelsk bakgrund heter typ Liam Karlsson, det är MIN smak och MIN åsikt som självklart alla inte behöver dela. Och det är självklart något helt annat om man heter Liam med engelskspråkig bakgrund.

Nej, men det var du som drog upp folks fördomar om barn med vissa namn och deras betyg i skolan. Dina inlägg signalerar att du ser ner på personer som väljer dessa namn.

Så vad ska stackars Liam göra om han råkar förälska sig i en kvinna eller man vars efternamn enligt "vissa", inte passfrihet med hans irländska förnamn? Vad gör du om din man eller frus efternamn inte passar med ditt förnamn?
  • RosaKakburk
    MallaL skrev 2015-02-06 09:42:57 följande:

Min kompis heter Ahmad Ahmad. Passar det ihop, tycker du?
  • Fenna
    SpanskaFlugan skrev 2015-02-06 08:10:58 följande:
    Bäst att döpa barnet till ett kinesiskt namn när man ändå håller på, de ska ju vara bäst på matte och sådant....
    Glad
  • MallaL
    SpanskaFlugan skrev 2015-02-06 10:01:07 följande:

Nej, men det var du som drog upp folks fördomar om barn med vissa namn och deras betyg i skolan. Dina inlägg signalerar att du ser ner på personer som väljer dessa namn.

Så vad ska stackars Liam göra om han råkar förälska sig i en kvinna eller man vars efternamn enligt "vissa", inte passfrihet med hans irländska förnamn? Vad gör du om din man eller frus efternamn inte passar med ditt förnamn?

Liam gör precis som han vill, han väljer det namn han anser passar. Detta är en diskussionstråd där det finns många olika åsikter. Jag tycker det är finast när för- och efternamn passar ihop både språkligt och kulturellt, det är min åsikt. Du har en annan. End of discussion.
Svar på tråden Kevin eller Liam?