• spöke

Pojknamn med högst medelålder - vilket gillar du mest?

Det här är SCB:s lista över de 10 tilltalsnamn som har högst medelålder (av de 100 vanligaste tilltalsnamnen). Är det dags för dem att komma tillbaka nu eller är de hopplöst ute? 

Spöke

*Tabellen visar de 10 tilltalsnamn som har högst medelålder i befolkningen 31 december 2013 av de 100 vanligaste tilltalsnamnen. Namnen redovisas med den vanligaste stavningen, men samtliga stavningar av ett namn ingår i beräkningen.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Pojknamn med högst medelålder - vilket gillar du mest?
  • summa21
    asfaltsbarn skrev 2015-02-07 14:37:10 följande:

Röstade på Bertil, hade det på förslag till vårt tredje barn,min man tyckte inte det var lika fantastiskt. Däremot heter vår son Jan, Kjell i andranamn. Gillar egentligen namn från lite längre tillbaka i tiden, Valdemar, Holger, Sigfrid och Alvin är några av mina favoriter.. Fanns en så söt liten kille på min dotters dagis som heter Gunnar, också ett fantastiskt namn..

Jan och Kjell är ju jättefint. Vi hade nog valt Kjell om det inte hade rimmat på eftetnamnet. Nu funderade vi på knut, Jan eller uno innan vi fick reda på att det ska bli en flicka.
  • Donum
    spöke skrev 2015-02-09 11:50:15 följande:

Håller med dig i din analys.

Vi har en Kerstin och vi har antingen fått "Kan man heta det nu?" (typ, inget vidare namnval) eller att det är jättefint. Än så länge är det den äldre generationen som oftast tycker att det är jättefint.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • spöke
    Donum skrev 2015-02-09 12:42:39 följande:
    Vi har en Kerstin och vi har antingen fått "Kan man heta det nu?" (typ, inget vidare namnval) eller att det är jättefint. Än så länge är det den äldre generationen som oftast tycker att det är jättefint.
    Kerstin är jättefint. Tycker det passar alla åldrar. Gulligt på en liten tjej, starkt på en kvinna.
  • annieh897
    spöke skrev 2015-02-09 11:45:20 följande:
    Vilken typ av namn gillar du? Mer moderna? 
    Ja, delvis, men även en del äldre. Tycker att Hilmer är himla fint! Gillar även Oscar/Oskar och Vilhelm.
  • Eena
    Donum skrev 2015-02-09 12:42:39 följande:
    Va? Kerstin som är så fint! Hade gärna döpt en flicka till det. Passar bra både som flicka och kvinna. Och jag räknar mig nog inte till den äldre generationen än...
  • Eena

Röstade på Sten. Tycker det är ett häftigt namn och lagom hårt/mjukt.

• spöke
    Eena skrev 2015-02-09 13:58:53 följande:
    Röstade på Sten. Tycker det är ett häftigt namn och lagom hårt/mjukt.
    Naturinspirerade namn har ju varit inne ett tag ... men Sten har inte fått vara med. Men snart kanske.
  • Donum
    spöke skrev 2015-02-09 13:38:32 följande:

Kerstin är jättefint. Tycker det passar alla åldrar. Gulligt på en liten tjej, starkt på en kvinna.

Det passar väldigt bra på henne, men hon är inte så "gullig". Hon är mer brottare än gullig. :D
    Eena skrev-09 13:58:14 följande:

Va? Kerstin som är så fint! Hade gärna döpt en flicka till det. Passar bra både som flicka och kvinna. Och jag räknar mig nog inte till den äldre generationen än...

Haha nä, men det är nog lite tidigt för att folk överlag ska ha vant sig vid att barn heter det. Ungefär som Signe har blivit vanligt på små barn nu.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • spöke
    Donum skrev 2015-02-09 14:48:20 följande:
    Det passar väldigt bra på henne, men hon är inte så "gullig". Hon är mer brottare än gullig. :D

Även brottare är gulliga ... på sitt sätt.
  • Eena
    Donum skrev 2015-02-09 14:48:20 följande:

Haha nä, men det är nog lite tidigt för att folk överlag ska ha vant sig vid att barn heter det. Ungefär som Signe har blivit vanligt på små barn nu.
    Jag har en vän som heter så (30+) och hon fick många kommentarer som barn. Men idag trodde jag inte att det skulle uppfattas som så udda...
  • Donum
    Eena skrev 2015-02-09 15:40:46 följande:

Jag har en vän som heter så (30+) och hon fick många kommentarer som barn. Men idag trodde jag inte att det skulle uppfattas som så udda...

Jag hade en jämngammal kollega när jag var runt 25 som hette Sven. Jag tyckte att det var störtcoolt att heta Sven och vara i tjugoårsåldern. :)
Svar på tråden Pojknamn med högst medelålder - vilket gillar du mest?