• Jätteförvirrad

Tips på billig/prisvärd långweekend?

Hej!

Jag och min flickvän tänkte resa iväg på en långweekend (3-4 nätter) i vår (mellan mars-maj någonstans). Vi vill inte lägga allt för mycket pengar på flyg och hotell då vi ska inom snar framtid åka på en längre och dyrare resa. Alltså är detta bara en liten kul, mysig grej.

Det känns som att Ryanair är att föredra då andra resebolag verkar vara mycket, mycket dyrare. Dock ligger Stockholm allt för långt bort så vi har ingen möjlighet att resa därifrån utan det är mer södra Sverige.

Har ni tips på någon mysig resa? Var är finast? Det är väl främst en stadsresa vi har tänkt men om det finns möjlighet till strand/bad så är det bara ett plus!

Har dessutom en ytterligare fråga... Hur smidigt är det att åka med Ryanair till Paris? Flygplatsen ligger ju flera mil från staden...

Budgeten ligger på 1500-2000 per person (endast flyg och hotell).

• Svar på tråden Tips på billig/prisvärd långweekend?
  • Jätteförvirrad

Problemet är att vi inte kan åka från Stockholm utan måste istället åka från Göteborg... Flygen till just Prag är jättedyra dit, kan inte hitta något prisvärt flyg alls (relativt). Söker jag på flygresor så blir det billigaste flyget på 5 000 kr för 2 personer.

Vet någon billiga flyg från GÖTEBORG till PRAG? :)

Där problemet ligger just nu, flygresan alltså!

• Jätteförvirrad
    SVejsan skrev 2015-02-12 10:51:31 följande:

Prag är väldigt fint och mycket och se....Varit där flera gånger...
    Men Krakow är också bra och fint .( Stadskärnan- Unesco världsarv whc.unesco.org/en/list/29 ) och jag tror priserna är ännu bättre.

Kan ni tänka er åka Whizzair eller Ryanair så kommer priset ner också om ni klarar er med lätt packning.
    Ryanair åkte vi (då var Krakowflygplatsen en Hub) och landade nära staden, det gick pendeltåg in - lätt att ta sig in). Jag vet inte om Whizzair åker till samma flygplats.
    Men när det gäller budgetflygen kolla alla förbehåll och vad det förväntas att ni skall göra gör man fel så är det avgifter för att fixa till det -på allt!

Att göra:
    En utflykt ni kan fixa själva (med "pendeltåg" är att åka till saltgruvorna: sv.wikipedia.org/wiki/Saltgruvan_i_Wieliczka).
    Här fanns en blogg med lite tips blogg.resia.se/2011/10/17/krakow-att-gora/

MajaMaria79 skrev 2015-02-12 09:15:58 följande:

www.wizzair.com där kan du hitta billiga flyg som går från Göteborg. Där kan man också boka transfer från flygplatsen och in till stan. 

Sedan brukar vi boka hotell på www.booking.com. Har fungerat utmärkt varje gång. 

• MajaMaria79

Prag är kanske lite klurigare. Vi har flugit med czech air eller vad de kan tänkas heta, men det har varit från köpenhamn. 

Då rekommenderar jag Warzawa eller Krakow i stället. Billigare och väl så trevliga. 

• pastamamman
    Jätteförvirrad skrev 2015-02-12 22:31:06 följande:

Problemet är att vi inte kan åka från Stockholm utan måste istället åka från Göteborg... Flygen till just Prag är jättedyra dit, kan inte hitta något prisvärt flyg alls (relativt). Söker jag på flygresor så blir det billigaste flyget på 5 000 kr för 2 personer.

Vet någon billiga flyg från GÖTEBORG till PRAG? :)

Där problemet ligger just nu, flygresan alltså!

Men vad tycker du är ett bra pris? 2500 per person tycker jag är ok. Sök på flygresor.se. Om ni kan tänka er Berlin så finns ju möjligheten att åka tåg. Vet dock inte om det blir billigare.
  • Jätteförvirrad
    pastamamman skrev 2015-02-13 08:11:57 följande:
    Men vad tycker du är ett bra pris? 2500 per person tycker jag är ok. Sök på flygresor.se. Om ni kan tänka er Berlin så finns ju möjligheten att åka tåg. Vet dock inte om det blir billigare.
    Jo, men tror flygtiden var typ 6 timmar enkel resa...

Ska man ha direktflyg kostar det dubbla priset minst...
  • pastamamman
    Jätteförvirrad skrev 2015-02-13 17:06:11 följande:

Jo, men tror flygtiden var typ 6 timmar enkel resa...

Ska man ha direktflyg kostar det dubbla priset minst...

Fast Prag kan vara lite lurigt att hitta direktflyg till kanske har för mig att det är en ganska liten flygplats. Kolla Barcelona eller London istället. Amsterdam kanske?
  • Jätteförvirrad
    pastamamman skrev 2015-02-13 17:16:31 följande:
    Fast Prag kan vara lite lurigt att hitta direktflyg till kanske har för mig att det är en ganska liten flygplats. Kolla Barcelona eller London istället. Amsterdam kanske?
    Finns det några andra prisvärda flyg än Ryanair??

För jag har alltid rest med resebolag tidigare (tex Ving), aldrig bokat flyg och hotell för sig. Men när jag kollar på tex. SAS eller Norwegian så är nästan alla flyg antingen jätte, jättedyra eller så är restiden på typ 8 timmar enkel väg...

Dumt nog är det just från Göteborg vi ska flyga och där finns inte särskilt många destinationer med Ryanair...
  • pastamamman
    Jätteförvirrad skrev 2015-02-13 17:31:24 följande:

Finns det några andra prisvärda flyg än Ryanair??

För jag har alltid rest med resebolag tidigare (tex Ving), aldrig bokat flyg och hotell för sig. Men när jag kollar på tex. SAS eller Norwegian så är nästan alla flyg antingen jätte, jättedyra eller så är restiden på typ 8 timmar enkel väg...

Dumt nog är det just från Göteborg vi ska flyga och där finns inte särskilt många destinationer med Ryanair...

Jag skulle aldrig sätta min fot på Ryan Air... Sök på flygresor.se, de samlar flera bolag och du har ganska mycket filtreringsalternativ.
  • JPT

För en budgetresa skulle jag rekommendera Warszawa. Vi var på en weekend där under april och hade förvisso lite tur med vädret, men det gick att äta middag ute! 

Vi bodde på Marriott vilket var 4-5 stjärnigt (minns inte riktigt) och kostade 500-600 per natt (för två personer), Riktigt prisvärt och en helt fantastisk frukost. Låg centralt och bra också. 

Wizzair brukar kunna ha bra priset med flyget och för åtminstone två år sedan flög man också till Warszawas huvudflygplats, vet inte hur det är i dag. 

Mat, taxi,kollektivtrafik m.m. var riktigt billigt medan vanlig shopping hade ungefär svenska priser (något billigare). 

Vi var absolut nöjda och det passar bra som en weekendstad! 

• Jätteförvirrad
    JPT skrev 2015-02-13 18:31:31 följande:

För en budgetresa skulle jag rekommendera Warszawa. Vi var på en weekend där under april och hade förvisso lite tur med vädret, men det gick att äta middag ute! 

Vi bodde på Marriott vilket var 4-5 stjärnigt (minns inte riktigt) och kostade 500-600 per natt (för två personer), Riktigt prisvärt och en helt fantastisk frukost. Låg centralt och bra också. 

Wizzair brukar kunna ha bra priset med flyget och för åtminstone två år sedan flög man också till Warszawas huvudflygplats, vet inte hur det är i dag. 

Mat, taxi,kollektivtrafik m.m. var riktigt billigt medan vanlig shopping hade ungefär svenska priser (något billigare). 

Vi var absolut nöjda och det passar bra som en weekendstad! 

Hur är staden tycker du? Polen låter så tråkigt, hehe.
  • JPT
    Jätteförvirrad skrev 2015-02-13 18:49:35 följande:
    Gammalt möter nytt och öst möter väst. På vissa sätt supermodernt och långt före Sverige men på andra saker är man kvar på 70-talet. 

Warszawa överraskade ändå på ett positivt sätt och jag skulle absolut rekommendera det. Mysigt i gamla stan och mycket att se. 
  • Crazydre
    Jätteförvirrad skrev 2015-02-11 17:15:08 följande:
    Tack för tipset! Kommer dock inte in på hotell-länken! Vad hette hotellet?
    Det är på IBIS hemsida. Annars söker du bäst hotell på trivago och flyg på flygresor.se. Det jag slog upp var det billigaste direktflyget och det billigaste fräscha hotellet.
  • Crazydre
    Jätteförvirrad skrev 2015-02-13 18:49:35 följande:
    Absolut inte, Finns ett stenrikt kulturutbud där. Som sagt, jag rekommenderar dig att åka dit och se själv :)
  • Cattta

Hej om ni inte har varit iväg ännu, rekommenderar jag London, ni kan flyga både från Landvetter och Köpenhamn om ni vill med Ryanair.
    Det finns saker man kan göra som inte kostar så mkt i London, som att gå på museum som är gratis.

• Crazydre
    Cattta skrev 2015-04-02 20:01:24 följande:

Hej om ni inte har varit iväg ännu, rekommenderar jag London, ni kan flyga både från Landvetter och Köpenhamn om ni vill med Ryanair.
    Det finns saker man kan göra som inte kostar så mkt i London, som att gå på museum som är gratis.

Norwegian är också mycket bra, de flyger från Arlanda och har inte de sjuka avgifter som Ryanair har.
Svar på tråden Tips på billig/prisvärd långweekend?