Hur länge ammade du?
Hur länge ammade du ditt barn?
Har du fler barn, så kan du rösta för det barn som du ammade längst.
Hur länge ammade du ditt barn?
Har du fler barn, så kan du rösta för det barn som du ammade längst.
Mitt barn svalt när han helammades, trots att jag även pumpade f.a öka produktionen. Han "hobbyammade" dagtid till ca 6 mån och nattetid till 7,5 mån. Slutade när han "lekte med maten" och bet mig
Jag ammade inte alls, det kändes rätt för mig.
Jag ammade inte alls, det kändes rätt för mig.
Helammade i 6 mån o delammade tills barnet var 9-10 mån. Samma med båda barnen.
Mitt första barn föddes för tidigt och hade svårt att suga. Troligen var det sugförmågan som inte hade utvecklats som det skulle. Jag ville vara en bra mamma, för på BB sade dom att nyfödda skulle ammas, så vi köpte en amningsnapp som jag satt fast på bröstvårtan som gjorde att min dotter fick bättre tag. Det fungerade sådär. Vi kämpade i ca 3 månader och sedan pumpade jag i 3 månader. jag hade hört att de första 6 månader var viktiga att barnet ammades. Pumpandet gick bra och hon mjölken i flaska. Det här gjorde ju också att min sambo kunde mata henne, vilket han tyckte var mysigt. När jag beslutade mig för att sluta pumpa och få tabletter som minskade mjölkproduktionen så träffade jag en barnmorska som sade: Ja din dotter blir tonåring ändå, även om du inte ammar. Åh det där skulle jag behöva ha hört när det krånglade med amningen. Jag upplevde att de på BB enbart förespråkade amning, och det kanske de ska göra, men det gjorde att jag kände mig som en dålig mamma. Jag tillhörde den lilla skaran av mammor som inte klarade av det som förväntas av oss mammor. Det finns faktiskt de som inte kan eller till och med inte vill amma. De måste också få stöd. Vet inte om det förekommer på fler BB avdelningar, men jag hoppas att det blivit bättre. Nu har jag fått mitt andra barn och amningen fungerar bra. jag får äntligen känna hur det känns.
Vadå, inte ens råmjölken!?
Vadå, inte ens råmjölken!?
ca 10 månader med alla 3 barnen!
Anonym (råmjölk): Du kommer komma över din sorg över förspilld råmjölk jag lovar. Försök att inte tänka på alla oss vars amning inte kommitigång de första dagarna och vars barn därför inte fått i sig råmjölken (men trots det blev friska barn). Upp med hakan!
Första helammades till 6 mån därefter delammades till 22 mån. Andra helammades till 8 mån och därefter delammades till 18 mån. Tredje helammades till 6 mån och därefter delammades till 16 mån. Fjärde helammades 8 mån och därefter delammades till 2 år och 3 månader.
Kan människan åka till månen, så är det mesta på Jorden möjligt. Givetvis dör inte ett barn av att bli snuvad på råmjölken. Men det tar inte bort det faktum att råmjölken är viktig och väldigt, väldigt bra för ett nyfött barn att få i sig.
För övrigt kan jag tillägga att varken lamm eller kalvar heller dör utan råmjölk. ;)
4 månader med den första, 2.5månad med den andre och den tredje 3.5 månad
Jag har ammat de tre första barnen mellan 13 m och 18 mån. Fjärde barnet är 13 mån och ammar än och han vill inte sluta än ????.
barn ner ett helammades till 7 månaders ålder och delammades till hon var två år.
barn nr två helammades till 7 månader och delammades till hon var lite mer än två år.
barn nr tre helammades tills hon var åtta månader och delammades tills hon var ca 2 år och 9 månader, hon slutade självmant.
minstingen helammades till 8 månader och delammas fortfarande är nu snart 16 månader och visar ingen tendens till att vilja sluta än.