• Anonym (Mini)

Hypokondriker tråden

Finns det fler än mig som är hypokondriker där ute? Jag tänkte att vi kunde ha en egen tråd där vi kan stötta varandra när det är som värst och skratta åt våra åkommor när vi har bra perioder.
    Jag har varit hypokondriker så länge jag kan minnas, har haft alla möjliga sjukdomar och sprungit hos läkare titt som tätt. För nåt år sedan utvecklade jag "läkarskräck" och sjukhusskräck och går därför inte till läkaren om jag verkligen inte måste Alltså min hypokondri har blivit en fobi, jag vågar inte gå till läkaren för jag är rädd för att få dödsbeskedet.

Just nu är jag inne i en dålig period, lider av ångest och hypokondri. Mina sjukdomar just nu är hjärntumör (en favorit) och leukemi. Jag vet att jag med största sannolikhet inte har nåt av det men ni andra hypokondriker vet hur det är.

Hoppas jag inte är ensam!

• Svar på tråden Hypokondriker tråden
  • Filli

Isa med Flisan- Tack för att du fråga!För tillfället mår jag ganska bra.Bara lite småsaker som jag oroar mig över!

• Isa med Flisan

Flippsen - Det är samma här, jag mår bra men lyckas alltid ha nåt att grubbla på

• Allies

Hejsan!
    Välkommen Samantha
    Håller med de andra, här finns det inga löjliga frågor Jag tror inte att du behöver vara orolig!

• Samantha
    Allies:

Tack!
    Nää, jag hoppas inte det!

Tala precis med han och nu var han tydligen bubbig i magen!
    Kanske är på väg att bli magsjuk? Hm..
    Jaja, magsjuka är ju bättre än Leukemi iaf!
  • Isa med Flisan

Hjälp..läste i tidningen igår att vinterkräksjukan fortfarande går här i värmland och jag har precis pratat med min mamma och hon har tydligen blivit sjuk inatt, hon spyr som en gris och är sängliggande Det är så typiskt, jag och Felicia träffade henne i går och Felicia delade glasssked med henne så nu blir vi garanterat sjuka vi med...usch jag hatar verkligen magsjuka

Ville bara gnälla av mig lite...

• Filli

Isa med Flisan- När min lilla Filippa hade maginfluensa fick inte jag och min sambo det,så det är inte helt säkert att ni får det fast ni träffat din mamma. Håller tummarna för att ni håller er friska!

Viter kräksjukan härjar i Malmö oxå!

• Samantha

kanske är det min sambo håller på att få? Har aldrig haft det så jag har ingen aning.

• Isa med Flisan

Tack Flippsen Jag blir så orolig för Felicia bara hon har aldrig varit magsjuk så jag kommer få panik i fall hon blir dålig.

• Filli

Isa med Flisan- Hur gammal är din Felicia?
    Filippa är 14 månader och haft maginfluensa tre gånger redan i sitt liv.Det gäller bara att få i dem vätska så brukar det lösa sig,men det är jobbigt så det unnar man ingen!

• Isa med Flisan

Hon är 2 år och 3 månader Hon har tck o lov varit en frisk tjej med bara några få lätta förkylningar så jag blir ju hispig för minsta lilla. Jag förstår att kruxet är att få i dom vätska, har du nåt bra tips?

• Filli

jag har gett vatten teskedsvis,provat att ge vätskeersättning med spruta,min kompis som har en son som är lika gammal som din dotter gav honom proviva,det smakar ju gott oxå och då kan man ju prova den med blåbär(eftersom det är stoppande).
    Jag har provat mig fram och det är olika hur det går beroende på hur dålig hon varit.
    Men som sagt vi får hoppas att ni klarar er från det!

• Tuss 1981

jaha nu e man tillbaka i hypokondrikerträsket suck!! några bra dagar o sen ett ren thelvete igen

hur mår ni andra nu?

//Tuss
  • Filli

Cappuccino-Vad jobbigt att du mår dåligt! Orkar du berätta vad det är?
    Jag mår faktiskt ganska bra,lite småsaker som jag oroar mig för bara!

• Smilefink

Hej allihopa! Jag har länge funderat på om jag är hypokondriker och letat upp detta forum idag! 

Förra veckan så var jag och tränade på gymmet (vill tilläga att jag ej tränar regelbundet men försöker ta promenader minst 4-5 gånger i veckan) och efter ca 30 minuter var jag helt slut. Hade järn/blodsmak i munnen hela kvällen efter passet, samt i några dagar efteråt. Min sambo var sjuk veckan innan, så normalt sett så tänkte även jag "Shit, jag kanske är förkyld utan att jag tänkt på det", men efter 3-4 dagar blev det bättre. 

Idag åkte jag på gymmet igen, och så fort jag fick upp flåsen så kom blodsmaken tillbaka, och den är fortfarade aktiv timmar efter träningspasset. Jag vet att min kondition är dålig, men det känns nästan som att min lungkapacitet är extremt mycket sämre än vanligt. Känner mig nästan andfådd av att bara försöka andas. Det var ej såhär innan sommaren.

Hypokondriker som jag kanske är, så har jag försökt googla mig fram till alla möjliga svar. Man hittar allt från (Det är ingen fara till cancer eller nått annat sjukt). Vill även tillägga att jag gjort två corona test, negativt båda gångerna. 

Och som grädde på moset så får jag såklart mer ångest och panik bara för att jag VET/TROR att nånting är fel. (Har ångest och ibland även panikattacker) 

Ringde Kry ikväll för lite rådgivning, men läkaren sa bara "Svårt att bedöma"...
    Det svaret var ju inte bra för min del, och skapade bara mer panik och kraftigare känsla att nånting med mina lungor är fel! 

Jag är ej rökare (snusar dock tobaksfritt snus)
    Är 31 år. 198 lång, 96 kg. 

Ska även tilläga att jag har gått till vårdcentralen det senaste året för så jäkla mycket, och det oroar mig att vårdpersonalen snart kommer sluta se mig som en människa med behov av hjälp.

• Asro22

Kul tråd! Har grov hälsoångest men samtidigt vill jag inte vara till besvär för sjukvården. Vilket resulterat i att jag inte ens vågar uppsöka läkare fast jag borde. Tog mig flera år att uppsöka läkare för en hudförändring, som visade sig vara cancer  
    Det är så svårt att skilja på vilka tankar man ska ta på allvar och inte. Vilket gör det ännu svårare att bli frisk från detta.

Svar på tråden Hypokondriker tråden