Är detta rätt mot barnvakten?
Hej.
Jag jobbar vitt som barnvakt åt olika familjer och funderar över ett mindre problem jag har gällande ett av mina barnpassningsjobb. Först var detta enstaka gång men det har hänt vid några familjer också så tänkte höra mig för vad andra tycker.
Tänk er in i min situation:
Jag har bokat in ett datum då jag ska hämta barnet/-en från förskolan, mitt schema kan variera från fullsmockat med pass hos flera familjer en vecka till att vara bara 1-2 pass på en annan vecka.
Jag har ca 40 minuter restid till förskolan vilket föräldern/föräldrarna är väl medvetna om - vilket jag står för själv och hittills varit helt ok.
Alla familjer jag jobbar med vet att jag inte har framme min mobil ofta men kan ändå nästan alltid nås på mobilen (SMS men samtal i nödfall) men om jag är på ett jobb så tar jag endast samtal relaterat till det jobbet eller relaterat till, om jag skulle råka ha, ett annat jobb inbokat direkt efteråt.
Det har hänt ett antal gånger att jag fått ett meddelande av föräldern/föräldrarna om att de/han/hon kanske slutat tidigt så kommer hem lite tidigare än vanligt, det är ju bara skoj för barnet/-en tänker jag så jag klagar absolut inte över det.
Däremot när föräldrarna hör av sig och säger att de definitivt är hemma när jag kommer hem till dem med barnet/-en och jag sedan kommer till hemmet med barnet/-en och får veta att föräldern/föräldrarna jobbat hemifrån hela dagen så känns det lite surt.
Det skulle varit en sak om de behövt att jag skulle stanna ett tag och ta ut barnet/-en samtidigt som de fixar middag men det händer ytterst sällan (2 av 10 gånger på ett ungefär) utan istället så får jag åka hem igen. Så då blir min arbetsdag/-pass: 40min restid dit+max 30minuter med barnen+40min restid hem=80minuter restid för ett jobb som tagit föräldrarna max 30 minuter själva. (15-30 minuter egentligen för beror på hur snabbt barnet/-en klär sig, barnets/-ens humör, väder ute och om vi väntar på kollektivt eller går.)
Vad tycker ni föräldrar? Skulle ni boka en tid och betala för en timma (minimum priset för mig) när yrkestiden är 15-30 minuter och det blir mer obekvämt för barnvakten? Är 15-30 minuter av hämtning verkligen så stor sak för er om en eller båda är hemma redan?