• Darimna

Byta bostad med samma bostadslån?

Jag vill inte göra något olagligt, men vet inte riktigt hur jag ska göra så jag ber om råd.

Jag har en lägenhet värde ca 1,7milj samt ca 100.000 sparade och skulle vilja sälja och köpa en ny till ungefär samma värde. Tänker mig att mina sparpengar borde täcka mäklare och andra kostnader i samband med försäljningen, men banken vill inte ge mig lånelöfte till den nya bostaden trots att det innebär ungefär samma lån som jag har nu!

Antar att det beror på att jag skaffat barn och bil samtidigt som lönen bara stigit mariginellt under de år jag bott här, men ändå, det är ju inga problem med ekonomin som jag har det så det känns lite absurt att jag inte ska kunna byta bostad och behålla samma lån!

OM jag skulle bara sälja bostaden och köpa de nya i samma veva för de pengar som kommer in, utan att blanda in banken, vad händer då? Går köpet inte igenom?  Är det förbjudet att göra så? Lånet är ju ställt på den bostad jag har nu, så antar att det blir fel i bankens system liksom? 

• Svar på tråden Byta bostad med samma bostadslån?
  • zZzZz

Med tanke på att bostaden är säkerheten för lånet, så kan du inte sälja bostaden utan att lösa lånet..

dina planer lär inte funka, så du får nog bo kvar där du bor..

• Griseknoen35
    Darimna skrev 2015-02-25 13:56:57 följande:

Ja.. så långt kom jag också... Men vad skulle hända

Banken kräver in pengarna, du får sälja den nya bostaden grymt fort för att fixa fram pengarna.
  • zZzZz

Dom kan säga upp ditt lån, och då ska lånet återbetalas direkt, du läste väl igenom det finstilta i papprena du skrev på om bolånet? :)

Varför måstet att byta bostad?

• Birgitta02

Ingen bank ger dig lån med mindre än att du sålt din lägenhet först. Ett lånelöfte nu kan innebära att du står med dubbla lån och dubbla månadsavgifter. Banken ser att du inte klarar av det. Så om du säljer din bostad först, så kanske du kan få nytt lånelöfte sedan? Men du måste ju bo nånstans under tiden.

Om du försöker fibbla med lånet så kommer banken garanterat säga upp ditt lån. Och då har du ingen bostad alls eftersom du blir tvingad att sälja bostaden, och lär inte få något nytt lån.

• Rani

Självklart kommer banken märka att lånet löse. Hur ska du sedan få pengar att betala nya bostaden tänker du? Pengarna måste ju ut från banken igen. Det är ju banken som sköter transaktionerna av pengar. Så det är ju helt omöjligt för dig att agera på egen hand här.

• Birgitta02

Du har också ett pantbrev hos föreningen där du har din nuvarande lägenhet. Det måste lösas också. Det går inte att sälja en lägenhet om ett pantbrev fortfarande ligger och skräpar.

• ardath bey

Fråga banken om de ger lånelöfte på premissen att du redan sålt din bostadsrätt. Om du har några månader tills köparen tillträder hinner du köpa och flytta in i en ny bostadsrätt.

• Darimna

Fast nej, man brukar inte behöva sälja först. Tvärtom är det vanligast att man köper först och säljer sen. Det tar ju tid att hitta "rätt" bostad. Mycket längre tid än det tar att sälja den man har. 

Jag har barn och skulle absolut inte sätta oss i en sits där vi inte har någon bostad och måste hyra förråd och tillfälligt rum m.m. alternativt klöpa något som inte känns helt rätt. 

Varför jag måste flytta? Jag trivs inte där vi bor, det ligger helt fel till och det fungerar inte för oss längre. Det är väl inget konstigt med det.

• Darimna

Fast nej, man brukar inte behöva sälja först. Tvärtom är det vanligast att man köper först och säljer sen. Det tar ju tid att hitta "rätt" bostad. Mycket längre tid än det tar att sälja den man har. 

Jag har barn och skulle absolut inte sätta oss i en sits där vi inte har någon bostad och måste hyra förråd och tillfälligt rum m.m. alternativt klöpa något som inte känns helt rätt. 

Varför jag måste flytta? Jag trivs inte där vi bor, det ligger helt fel till och det fungerar inte för oss längre. Det är väl inget konstigt med det.

• Kjell2

Då det lån du har nu har din nuvarande bostad som säkerhet måste du ha ett nytt lån om du köper nytt. Den som köper din bostad kommer inte acceptera att den är belånad av någon annan. Det kommer upptäckas.

Om din nuvarnade bank inte vill ge dig ett lånelöfte på nya bostad kolla runt lite med andra banker.

• Griseknoen35
    Darimna skrev 2015-02-26 09:57:37 följande:

Faktiskt ganska vanligt att banker inte lånar ut till ny bostad förrän den nuvarande är såld, det är en ganska stor risk för banken att ta.
  • Birgitta02
    ardath bey skrev 2015-02-26 07:22:16 följande:

Det finns inga pantbrev på bostadsrätter.

Nej, inte pantbrev - det har nåt annat namn.
  • Birgitta02
    Darimna skrev 2015-02-26 09:57:37 följande:

Eftersom bostadsmarknaden varit svajig så är det faktiskt så att banken vill ha bostadsrätten/huset sålt innan. Man säljer och har besittningsrätt ett antal månader efter försäljningen. Eller ett halvår. Det bestämmer man tillsammans med köparen.
  • ardath bey
    Birgitta02 skrev 2015-02-26 12:50:03 följande:
    Nej, inte pantbrev - det har nåt annat namn.
    Den som pantsätter sin bostadsrätt är skyldig att underrätta bostadsrättsföreningen som ska registrera att den är pantsatt i lägenhetsförteckningen.
  • Birgitta02

Om säkerheten för lånet är en bostadsrätt kan bostadsrättsföreningen ibland ta ut en pantsättningsavgift för att registrera att bostaden är pantsatt. Kontrollera i bostadsrättsföreningens stadgar om de tar ut en sådan avgift.

Den här registreringen står på den som är bostadsrättsinnehavare. Och finns en sån registrering så kan du inte använda ditt nuvarande lån till en ny bostad eftersom ditt nuvarande lån har din nuvarande bostad som säkerhet.

• Tonårsmamman1
    Darimna skrev 2015-02-25 13:56:57 följande:

Ja.. så långt kom jag också... Men vad skulle hända

Hur ska du betala för den nya lägenheten?
Svar på tråden Byta bostad med samma bostadslån?