• trilskas

allergifritt på kalas

Jag behöver tips och råd angående mat och bakverk samt tårta till dubbelbarnkalas (en 1-åring och en 2-åring) i april. Ska vara drop in mellan 12 och 18 en lördag. Dvs lunch, godsaker och sedan även lättare middag

Allergierna är:
    Soja
    Sojasläktingar
    Ägg
    Hasselnötter
    Jordnötter
    Baljväxter
    Äpple (pollen)
    Päron (pollen)
    Honung (pollen)
    Glycering
    Geléhallon (samt det röda färgämnet)
    Mjölkprotein

Även diabetes kommer finnas på plats.

• Svar på tråden allergifritt på kalas
  • Kakor

Det finns färdiga marängbottnar utan ägg i (förvånande nog). Dessa går att kombinera med diverse fyllningar som borde kunna passa alla.

• Pescetarian

Vatten och bröd?
    Nä, men ärligt, det var många olika allergier.

• BeanBag
    Kakor skrev 2015-03-01 10:51:12 följande:

Det finns färdiga marängbottnar utan ägg i (förvånande nog). Dessa går att kombinera med diverse fyllningar som borde kunna passa alla.

Fast i marängbottnarna är det mjölkpulver istället för ägg.
  • Pescetarian

Smörgåstårta

Tacos

Snittar

• Pescetarian

Fruktsallad

Vanlig sallad

Bönröror

Bröd

• Pescetarian

Gör en och samma kaka eller tårta, gånger tre, och uteslut en allergi-ingrediens i varje.

• cosinus

Jag tycker ägg är svårast att ta bort så jag hade gjort en maräng-tårta på köpesbottnar (innehåller mjölk) och på den kan man ju då ha bär/frukt som är ok och vanlig grädde så ägg och soja borde ju vara grönt här.

Sen hade jag gjort något med ägg men mjölkfritt och sojafritt t ex kladdkaka.

Smulpaj med ok frukt/bär på mjölkfritt margarin blir jättebra för då kan man ha vaniljvisp, havreglass och annat till. Helt enkelt variera tillbehör så alla kan äta nåt till.

Mat hade jag absolut gjort någon form av plockmat så alla kan ta vad de kan äta. Tacos som redan är föreslagit eller en matig sallad med en massa olika saker och anpassade såser/dressingar så alla får något

• BeanBag
    cosinus skrev 2015-03-01 17:13:47 följande:

Jag tycker ägg är svårast att ta bort så jag hade gjort en maräng-tårta på köpesbottnar (innehåller mjölk) och på den kan man ju då ha bär/frukt som är ok och vanlig grädde så ägg och soja borde ju vara grönt här.

Sen hade jag gjort något med ägg men mjölkfritt och sojafritt t ex kladdkaka.

Smulpaj med ok frukt/bär på mjölkfritt margarin blir jättebra för då kan man ha vaniljvisp, havreglass och annat till. Helt enkelt variera tillbehör så alla kan äta nåt till.

Mat hade jag absolut gjort någon form av plockmat så alla kan ta vad de kan äta. Tacos som redan är föreslagit eller en matig sallad med en massa olika saker och anpassade såser/dressingar så alla får något

Kladdkaka går utmärkt att göra utan ägg och mjölk. Blir supergott
  • Mellanmjölkens land

Jag använde det här receptet i somras men använde havremjölk. Vart jättegott även om man ska se till att vara RIKTIGT noggran med att smörja och bröa formen (för mig brände det fast så att jag till slut fick slänga formen eftersom den inte gick att få ren)
  • Dixie

ska du bjuda både på lunch och middag? blir inte det lite väl mycket?

• Pescetarian
    Dixie skrev 2015-03-01 20:40:44 följande:

ska du bjuda både på lunch och middag? blir inte det lite väl mycket?

Är det drop-in, så är det.
  • cosinus
    BeanBag skrev 2015-03-01 17:19:30 följande:
    Kladdkaka går utmärkt att göra utan ägg och mjölk. Blir supergott
    Smaken är som baken, jag tycker alla de recept jag provat varit läskiga. 

Att byta ut antingen ägg eller mjölk går jättebra men jag tycker det blir för stor skillnad i smak och oftast i konsistens om man byter ut bägge. De 2 år (sammanlagt) som jag ätit mjölk och äggfritt när jag ammat har jag enbart bakat smulpaj och småkakor typ hallongrottor som är naturligt äggfria (även chokladsnittar går bra då äggulan där är helt utbytbar mot lite mer vatten smeten). Jag har bakat kladdkaka hur många ggr som helst men till slut slutade jag grädda den och hade bara smeten till havreglass för det färdiga resultatet oavsett vad jag provade för recept var ändå aldrig till belåtenhet.
  • BeanBag
    cosinus skrev 2015-03-02 08:47:46 följande:

Smaken är som baken, jag tycker alla de recept jag provat varit läskiga. 

Att byta ut antingen ägg eller mjölk går jättebra men jag tycker det blir för stor skillnad i smak och oftast i konsistens om man byter ut bägge. De 2 år (sammanlagt) som jag ätit mjölk och äggfritt när jag ammat har jag enbart bakat smulpaj och småkakor typ hallongrottor som är naturligt äggfria (även chokladsnittar går bra då äggulan där är helt utbytbar mot lite mer vatten smeten). Jag har bakat kladdkaka hur många ggr som helst men till slut slutade jag grädda den och hade bara smeten till havreglass för det färdiga resultatet oavsett vad jag provade för recept var ändå aldrig till belåtenhet.

Den vi bakar smakar precis som vanlig kladdkaka. Alla som ätit den här tyckt att den var supergod och flera har bakat den själv sen trots att de inte har några allergier

Äter den oftast med oatlyglass, hallon och hemkokt kolasås. Mums!

mobil.tasteline.com/c.jsp&RID=88094
  • Nemasproblemas

Vi bakar ofta kladdkaka utan ägg och mjölk och det är aldrig någon som känt någon skillnad! Precis lika kladdig och god som vanlig kladdkaka! Frias glutenfria kladdkaka är för övrigt en riktig favorit, innehåller dock ägg. Vet många icke-allergiker som köper den istället för Frödinges ;)

• liol1973

Har en mjölk och baljväxtallergiker hemma.

Jag brukar baka choklad-sockerkaksbotten på havre mjölk och mjölkfrittmargarin (använder recept på mocka rutor som bas). Istället för ägg borde man kunna använda no-egg pulver, kakaon i smeten döljer eventuell smakskillnad. Istället för grädde använder vi oatleys vaniljsås (vet inte om den också innehåller ägg dock), vill man ha grädde tål dottern go-greens bättre än carlshamn. Tårtan fyller vi med banan och sylt och dekorerar med bär högst upp.

Hemmagjorda chokladbollar på mjölkfritt margarin är jätte poppis här. Om betakaroten är färgämnet i fråga är Mildas mjölkfria margarin utan det.

Vet inte om oatleys glassar är utan ägg, men i sådana fall finns det en jättegoda sorbet som funkar också. Minns inte namnet nu men är "Järna, Järva..." eller dylikt som märket heter. Den innehåller bara bär, socker och vatten.

Fruktsallad med bär istället för de frukter som går bort.

Svar på tråden allergifritt på kalas