• Anonym (TVI!)

Varför har vissa unga familjer, så jävligt snuskigt och ostädat hemma?

Var på kalas idag, hos en kompis dotter. Det är två unga människor som har en tvårumslägenhet. De har förvisso 2 små hundar, och 2 innekatter, men "tack och lov", inga barn än.

De bjöd på tårta och middag, och det var det det verkligen inget fel på. Jättegott allt!

Men deras lägenhet sög. Det var så genomsnuskigt och skitigt där, så jag nästan började gråta! Skulle gå op toa där, men den var nerkissat och rejält äcklig!

Att kattlådorna är där, kan man ju förstå.

Den ena studerar på universitet, och den andra är arbetslös, men de har ju båda någon form av inkomst, och missar aldrig en hyra.

Men hur orkar någon bo så snuskigt ostädat i detta land, där det alltid finns tillgång till vatten, och alla sorters städmedel som önskas? Nu behöver man ju för visso, bara en flaska såpa, för att hålla allting rent! ca, 25:SEK, på ÖB, för 1 liter, som varar i flera månader.

Det diskades, och matadets djur, men allting annat var en jävlig snuskig röra. Fimpar och småsopor. Golven var någorlunda. Det hade ju blivit städat inför dagen! Men hur tänker vissa? Hur kan man trivas i en sådan röra och snuskighet?

Om jag låter dömande, så är jag väl det, men det står jag får i så fall!

Ta, er i kragen för i helvete, och städa lite!

Ps: Dagens ultimata U-landsproblem?Kräks

• Svar på tråden Varför har vissa unga familjer, så jävligt snuskigt och ostädat hemma?
  • Anonym (PEZ)
    En blå giraff skrev 2015-03-01 21:39:36 följande:

Jag tror det är personer som haft en liknande uppväxt. Man väljer ju ofta att göra likadant som man är van vid från sitt föräldrahem. Kanske har de aldrig upplevt detta med att man städar regelbundet på toaletter o.s.v.Tråkigt iallafall för det är inte kul att vara gäst i ett sånt hem. Man hoppas de ser och lär av hur andra gör till slut. 

Är själv absolut inte pedant men det är skillnad på rörigt och skitigt. Hos oss kan det ligga lego på golvet och högar med tidningar på köksbordet. Det står ofta massor av skor i hallen i en enda röra. Men jag prioriterar att det är rent i kök, sängar och på toaletter. Annars blir det en sanitär olägenhet.

Håller med, det tar dessutom inte lång tid att skura av ett handfat och en toalett.
    Att inte kunna göra det när någon kommer är bara ren lathet.
  • Anonym (jomen...)

Jag tror faktiskt att det kan ha en del med ålder att göra, men självklart inte bara. Har man inte fått vanan hemifrån att städa saknar man rutiner och det kan ta ett tag innan man upptäcker hur ofta det måste göras. Jag gissar att för en del kan det gå till en viss gräns har passerat. Jag har själv passerat en sån gräns en gång när jag var drygt 20, då jag lovade mig själv att aldrig sjunka så lågt igen. Jag har aldrig varit bra på att hålla snyggt omkring mig, men sen dess är det i alla fall inte ohygieniskt.

• Anonym (Vilma)
    Anonym (PEZ) skrev 2015-03-01 22:18:52 följande:
    Håller med, det tar dessutom inte lång tid att skura av ett handfat och en toalett.
    Att inte kunna göra det när någon kommer är bara ren lathet.
    Skura ett handfat och en toalett?
  • Anonym (clara)
    Anonym (jomen...) skrev 2015-03-01 22:26:34 följande:

Jag tror faktiskt att det kan ha en del med ålder att göra, men självklart inte bara. Har man inte fått vanan hemifrån att städa saknar man rutiner och det kan ta ett tag innan man upptäcker hur ofta det måste göras. Jag gissar att för en del kan det gå till en viss gräns har passerat. Jag har själv passerat en sån gräns en gång när jag var drygt 20, då jag lovade mig själv att aldrig sjunka så lågt igen. Jag har aldrig varit bra på att hålla snyggt omkring mig, men sen dess är det i alla fall inte ohygieniskt.

Fast ohygieniskt är det nog rätt svårt att få om man inte låter matrester ligga på golvet länge.
    Svenskar blandar ofta ihop orden hygieniskt och fräscht.
  • testgäst
    Anonym (clara) skrev 2015-03-01 22:57:24 följande:
    Fast ohygieniskt är det nog rätt svårt att få om man inte låter matrester ligga på golvet länge.
    Svenskar blandar ofta ihop orden hygieniskt och fräscht.
    Toaletten blir då rätt snabbt både ofräsch och ohygienisk om man inte tar hand om den.
  • Anonym (PEZ)
    Anonym (Vilma) skrev 2015-03-01 22:40:14 följande:
    Skura ett handfat och en toalett?
    Ja det måste ju göras rent ibland...
  • Anonym (PEZ)
    testgäst skrev 2015-03-01 23:07:55 följande:
    Toaletten blir då rätt snabbt både ofräsch och ohygienisk om man inte tar hand om den.
    Är man max 2 så löser "borste 1 dag i veckan eller vid behov" detta problem mellan storstädningarna det hinner då aldrig bildas några beläggningar.
  • Anonym (I get vet)

Jag har alltid haft det rent,lite stökigt när jag fick barn men hyvsat rent.Höll snyggt och rent i mitt rum frivilligt som barn och uppåt för att jag ville.Det var nog när jag motvilligt gick in i väggen/deprimerad 27 år,som jag hade ett eftersatt hem.Ja det var riktigt illa,jag som älskade ha hand om mina barn och arbeta järnet,och träna träffa vänner resa.Älskade ha hemmet rent.En dag blev jag sjuk,bara det låter knäppt.Det var 3 år sen.Jag har inte återhämtat mig än och hemmet är inte rent jämt.Jag älskar rent och ordning men det är mycket som inte är i ordning.Så jag har en lista jag försöker följa tex göra rent toa och handfat,ren kök varje dag.Det är inte så städat men jag försöker.Den ork jag har kvar går fortfarande till barnen för dom är då viktiga för mig,och 40% arbete för att arbeta gör mig bättre.Jag skulle aldrig drömma om att prata med grannar om detta.Men jag är en öppen person med många vänner och alla vet.De vet för jag skäms inte längre.Men hade jag inte varit så öppen hade jag inte berättat för någon.Vad vet ni om personen som inte städar riktigt?Min bästa vän jobbar heltid och utåt sett tror alla hon är lycklig.Men hemmet än ganska stökigt och lite smutsigt.Hon mår väldigt dåligt sen flera år tillbaka,dricker i perioder.Men ingen har en aning.Förutom jag och hennes ex man.

• Anonym (Fia)

Dagens unga är ju såååå utbrända för att de måste plugga så mycket sägs det ju. Varit flera artiklar om det.

• FuckGoggleAskMe
    En blå giraff skrev 2015-03-01 21:39:36 följande:
    Jag tror det är personer som haft en liknande uppväxt. Man väljer ju ofta att göra likadant som man är van vid från sitt föräldrahem. Kanske har de aldrig upplevt detta med att man städar regelbundet på toaletter o.s.v.Tråkigt iallafall för det är inte kul att vara gäst i ett sånt hem. Man hoppas de ser och lär av hur andra gör till slut.  Är själv absolut inte pedant men det är skillnad på rörigt och skitigt. Hos oss kan det ligga lego på golvet och högar med tidningar på köksbordet. Det står ofta massor av skor i hallen i en enda röra. Men jag prioriterar att det är rent i kök, sängar och på toaletter. Annars blir det en sanitär olägenhet.

Eller också gör man tvärtemot som man hade det. Stökiga ungdomar har kanske haft pedantiska föräldrar (eller superstökiga). Min föräldrar var renliga, men hade ofta stökigt. Jag är överorganiserad och pedant, rensar ständigt prylar av skräck för att få det som mina föräldrar, överfyllt av prylar. Skaffar jag nya tallrikar, får jag ångest om jag inte genast ger bort de gamla. Är man uppvuxen med pedantiskt städade toaletter, är väl chansen stor att man antingen gör likadant, eller också revolterar och städar toaletten en gång i halvåret.
  • Anonym (Rutan)
    Anonym (Fia) skrev 2015-03-02 01:19:29 följande:

Dagens unga är ju såååå utbrända för att de måste plugga så mycket sägs det ju. Varit flera artiklar om det.

Sant, och sedan orkar inte dom städa , utan bara ligger i sängen hela dagarna, och så blir dom depprimerade för att dom har det stökigt. Det är faktiskt en ond cirkel som jag inte ens fattar hur har uppkommit.
  • MEE83

Det kanske är människor som är väldigt aktiva, och då sällan är hemma? Sedan är det klart att man kan städa och se till att det är snyggt ändå, men när jag var yngre(är 31 nu), så var jag i praktiken aldrig hemma, mitt hem, var mest förvaring. Jag städade i och för sig ändå, speciellt kök och badrum, men så kan det ju vara, är man inte hemma mycket, så bryr man sig nog mindre om hur det ser ut. 

Min nuvarande bostad är väl det första stället jag egentligen bryr mig om. Men jag har aldrig varit "hemkär", har aldrig haft tanken på att köpa villa, trivs med att vara ute.

• Lord Hans

Antagligen är ts en så liten och obetydlig människa i deras i liv så att de inte bryr sig om att plocka upp en strumpa för henne ens. Någon nära vän kan hon ju inte vara då hon startar den här tråden.

• sextiotalist

Jag får det intrycket att många unga är överpedanter, jag vet inte många i min generation som använder antibakteriellt, som jagar dammkorn och polerar golvet. När man läser här så verkar det som att de flesta under 30 är livrädda för allt och helst ska hemmen vara lika kliniskt rena som operationssalar.

• isolande

Har renlighet med ålder att göra?

Kanske. Jag har tänkt på att många äldre, alltså sådana som gått i pension, ofta sunkar till ordenligt. Framförallt det där med tvätt av kläder och den egna hygienen verkar bli eftersatt. Men det är ju bara mina egna erfarenheter av äldre förstås.

Nä, jag tror faktiskt det har med personlighet att göra. Vissa vill ha rent, andra inte. Det går säkert i olika perioder också. Vissa som levt sunkigt innan skärper till sig när de får småbarn. Sen när barnen är lite äldre sunkar det till sig igen. Vissa überpedanter måste skära ner på standarden när barnen kommer, annars skulle de bli utbrända av alla städning...

• Sephrenia89

Kan hålla med om att jag är ibland hos unga bekanta och det är i mina mått snuskigt speciellt i badrummen och kök.

Mitt ex hade så i hela lägenheten, jag sanerade.. en vecka efter va jag där igen och veckans disk var möglig *kräks* då är han ändå 28 år.

• Anonym (jomen...)
    Sephrenia89 skrev 2015-03-03 15:23:13 följande:

Kan hålla med om att jag är ibland hos unga bekanta och det är i mina mått snuskigt speciellt i badrummen och kök.

Mitt ex hade så i hela lägenheten, jag sanerade.. en vecka efter va jag där igen och veckans disk var möglig *kräks* då är han ändå 28 år.

Min disk möglade också en gång... då var jag 20.
  • Charlotte 501

Håller med dig..

Men en mot fråga, varför har en del gamlingar med barn så skitigt hemma?

Städningen har väl för **** inget med åldern att göra! Ganska trångsynt tråd.

Svar på tråden Varför har vissa unga familjer, så jävligt snuskigt och ostädat hemma?