• skepparbarn

Finns psykisk sjukdom på riktigt?

När man lever ett liv som psykiskt sjuk så tycks man ofta få höra att "man borde rycka upp sig" etc. Så hur ser just DU på psykisk sjukdom? 
    Är det en mindre giltig anledning att sjukskriva sig från jobbet pga. ångest än att sjukskriva sig för influensa? Vad är skillnaden tycker du? 

Om du anser att det är en giltig anledning, varför tror du att det är så socialt oaccepterat (fortfarande) att ha en nedsatt psykisk förmåga? 

Solig

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Finns psykisk sjukdom på riktigt?
  • Kofot

Depression är en dödlig sjukdom om den inte behandlas och det går inte att "rycka upp" sig lika lite som att det brytna benet ska fixa sig själv.

• Kofot
    skepparbarn skrev 2015-03-02 13:33:14 följande:

När man lever ett liv som psykiskt sjuk så tycks man ofta få höra att "man borde rycka upp sig" etc. Så hur ser just DU på psykisk sjukdom? 
    Är det en mindre giltig anledning att sjukskriva sig från jobbet pga. ångest än att sjukskriva sig för influensa? Vad är skillnaden tycker du? 

Om du anser att det är en giltig anledning, varför tror du att det är så socialt oaccepterat (fortfarande) att ha en nedsatt psykisk förmåga? 

Solig

Jag tror att det beror på att folk är ignoranta och inte satt sig in i vad en psykisk ohälsa innebär. Det är inget att skämmas över.
  • Anonym (rätt frisk VOV)

Det kan ju vara så att ord som ångest och deprimerad används lättvindigt i dagligt tal. Folk känner sig ju ofta just deppade och ångest kan man ju ha när man ska på jobbintervju t ex. En del säger också om sig själva att -"Jag har nog Asperger light" eller "ADHD light" när ngt inte blir bra. Så kan man säga idag och det är väl bra om man avdramatiserar åkommor fast baksidan kan ju bli att de som är rejält drabbade inte får tillräcklig förståelse(!?)

• The Fugly
    Anonym (Nja) skrev 2015-03-02 21:12:32 följande:
    Men ska man behöva försöka ta livet av sig för att du ska tycka att man har rätt att säga att man mår dåligt? Ja, jag är frisk. Jag testat allt som går att testa när det gäller min fysiska hälsa. Jag är i toppform. Jag tänker inte påstå att jag har DEN ångesten, DEN gastkramande paniken eller DE självmordstankarna, för jag vet inte vad vi jämför med. Jag gråter så fort jag låst ytterdörren, jag kan bli sittande i timmar på köksgolvet och inte veta vad jag ska ta mig till och allt känns hopplöst, jag skär mig i armar och ben för att orka genom vardagen, jag har stått vid rälsen och önskat mig mod nog att ta ett kliv ut.

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om jag på något sätt förolämpat dig och de dina som har papper på att ni mår dåligt?! För att göra det hela lite tydligare vill jag bara klargöra att jag inte är avundsjuk på de som har "sjukdomen", men jag är avundsjuk på de som kan kasta in handduken och ta ledigt för det. Jag har en familj att ta hand om, jobb och skola att sköta. För mig finns inget skyddsnät, för vem gör det om jag inte kan?
    Jag tror att det som provocerar lite här är uppfattningen att det är ett val att "kasta in handduken och ta ledigt". Det kommer en punkt där det inte är ett val utan det totala sammanbrottet kommer oaktat ansvar för familj, barn, arbete och avsaknaden av skyddsnät.

Du menar kanske inte så men det ser ut som att du menar att de som bryter ihop totalt väljer det men att de hade kunnat hålla ihop bitarna om de hade samma ansvar som du och så är det inte.

Det finns grader i helvetet. Det har funnits perioder där jag mått avskyvärt och sökt hjälp men precis lyckats klara av det nödvändiga. Det har funnits perioder där jag inte hade förmåga att ens ta mig upp ur sängen eller få i mig mat och inget i världen hade ändrat det. Sängen hade kunnat börja brinna och jag hade legat kvar. Det är två olika situationer och jag hade inte kunnat välja bort den sistnämnda.
  • Inteutanproblem

Men ska man behöva försöka ta livet av sig för att du ska tycka att man har rätt att säga att man mår dåligt? Ja, jag är frisk. Jag testat allt som går att testa när det gäller min fysiska hälsa. Jag är i toppform. Jag tänker inte påstå att jag har DEN ångesten, DEN gastkramande paniken eller DE självmordstankarna, för jag vet inte vad vi jämför med. Jag gråter så fort jag låst ytterdörren, jag kan bli sittande i timmar på köksgolvet och inte veta vad jag ska ta mig till och allt känns hopplöst, jag skär mig i armar och ben för att orka genom vardagen, jag har stått vid rälsen och önskat mig mod nog att ta ett kliv ut.

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om jag på något sätt förolämpat dig och de dina som har papper på att ni mår dåligt?! För att göra det hela lite tydligare vill jag bara klargöra att jag inte är avundsjuk på de som har "sjukdomen", men jag är avundsjuk på de som kan kasta in handduken och ta ledigt för det. Jag har en familj att ta hand om, jobb och skola att sköta. För mig finns inget skyddsnät, för vem gör det om jag inte kan?

Du bör ta kontakt med vården. För att just att man "kan kasta in handduken och ta ledigt"? Det är det ingen som kunnat som drabbats av psykisk sjukdom. En dag står du där och du kan inte längre tvinga dig själv att få kroppen till att lyda, har man nått den punkten så är vägen tillbaka oerhört lång. Om man någonsin faktiskt kan ta sig helt tillbaka igen. Den psykiska sjukdomen tar absolut noll hänsyn till vem som ska ta hand om familjen, dig eller i övrigt upprätthålla ett vanligt liv. Det är därför liv förstörs.

Ingen kan ta ledigt. Vi blir tvingade till det med katastrofala resultat som följd i oerhört mångas fall. Så, mitt råd till dig är att sluta tala om för dig själv att du måste/inte har nått val än att bita ihop. Sök hjälp. Det är faktiskt den enda chansen man har till att dämpa, eller i absolut bästa fall helt avstyra kraschen innan det blivit för sent. Och av det du skrivit så låter läget väldigt akut för dig.
  • SisterNoMercy

Eller så ger du fan i vården eftersom de inte gör nånting över huvud taget. Jag väntade ett halvår på ingenting. De satte mig på diverse antidepp-tabletter som de bytte hipp som happ. Hobbypsykologer som inte var kompetenta över huvud taget.

Jag blev sjukskriven för min depression i april förra året, jag är det fortfarande för att vården inte gett mig den hjälp jag behöver i tid. Min hjälp fick jag söka själv i form av en privatterapeut som jag såklart betalar för själv eftersom remittering inte funkar i såna här situationer.

• detkanskefunkar
    Förtryckt skrev 2015-03-02 14:01:35 följande:
    Har vi inte kommit längre än så här??????

Det är klart att det finns en skillnad på psykiskt mående och psykiskt mående!

Vissa kan vara högfungerande, klarar av jobbet, går sen hem och sover sig igenom hela helgen. Vissa behöver stark psykofarmaka för att hålla skenet uppe.

Vissa har så stark ångest att de inte klarar sköta det mest basala, sova, äta, tvätta kläder, handla mat!

Vissa behöver samtalsterapi i många år!

Jag tror att en grund till det ökade antal människor med psykisk sjukdom är att vi människor blev otillräckliga och utbytbara. Vi har fått en otroligt svajig arbetsmarknad där en människa kan slängas på tippen och så tar man in nästa. Vi har många som känner sig otillräckliga för att de aldrig får jobb, de fr inte känna sitt värde så att säga. För alla ska ju bidra till flocken! . Sen när man har jobb: Vi förväntas vara robotar på jobbet istället för de människor vi är. Och då är det ändå de lyckliga som har och klarar jobb!
    Förtryckt skrev 2015-03-02 14:04:53 följande:

Mao, du ovan, KÄNN INGEN AVUNDSJUKA! JAG KAN GARANTERA DIG att du inte vill ha den nattsvarta ångesten, den gastkramande paniken, de självmordstankarna!

Var glad att du är frisk i stället. Det är liksom en anledning att vara avundsjuk.

Som svar på ts fråga: nej psykisk sjukdom är inget man rycker på axlarna åt, skakar av sig efter en dusch och rycker upp sig åt.

Fantastiskt bra inlägg! Tack!

Du och jag brukar inte alltid ha samma åsikt , men i det här fallet så måste jag applådera ditt inlägg!

Dina ord beskriver precis hur det är!
    Jag har själv upplevt det. Har jag rätt när jag tror att så är fallet även för dig? Jag har svårt att tro att du skulle kunna beskriva det så bra annars.

• Barnlangtan

Vill bara inflika att alla kan må psykiskt dåligt någon gång, känna ångest eller vad som. Man behöver inte vara psykiskt sjuk för det.

Tänk er, alla får vi högt blodtryck ibland - tillfälligt. Men vi har inte sjukdomen hypertoni/högt blodtryck för det. Man medicinerar inte ett tillfälligt högt blodtryck.

Och JA, psykisk sjukdom finns. JA psykisk sjukdom sänker immunförsvaret. JA det är berättigat att vara sjukskriven pga psykisk sjukdom. Däremot tycker jag inte det är okej att en person som mår tillfälligt psykiskt dåligt är sjukskriven. Förstår ni skillnaden?

• detkanskefunkar
    Barnlangtan skrev 2015-03-03 09:37:08 följande:

Vill bara inflika att alla kan må psykiskt dåligt någon gång, känna ångest eller vad som. Man behöver inte vara psykiskt sjuk för det.

Tänk er, alla får vi högt blodtryck ibland - tillfälligt. Men vi har inte sjukdomen hypertoni/högt blodtryck för det. Man medicinerar inte ett tillfälligt högt blodtryck.

Och JA, psykisk sjukdom finns. JA psykisk sjukdom sänker immunförsvaret. JA det är berättigat att vara sjukskriven pga psykisk sjukdom. Däremot tycker jag inte det är okej att en person som mår tillfälligt psykiskt dåligt är sjukskriven. Förstår ni skillnaden?

Vad är "tillfälligt" för dig?

• The Fugly
    Barnlangtan skrev 2015-03-03 09:37:08 följande:

Vad är din definition av tillfälligt och varför är det inte ok att vara sjukskriven då? Det är ju arbetsförmågans nedsättning som avgör om en sjukskrivning godkänns av FK, inte längden på nedsättningen. När arbetsförmågan är återställd ska ju alla återgå i arbete, även de med kroniska diagnoser.
  • Lord Hans

Problemet med psykiska sjukdomar är att de flesta av dem inte går att diagnostisera med fysiska symptom. Ofta finns en lång rad av psykiska symptom typiska för sjukdomen. Varenda läkare tolkar dessa symptom helt olika och en patient kan få en diagnos av en läkare medan tio säger att patienten inte har nån diagnos. Eller tvärtom.

• Anonym (Både och . .)

Jag svarar både jag och nej på frågan. Att vara nedstämd är ingen sjukdom, inte heller att ha tenta-ångest! Svår (upprepad?) ndstämdhet utan orsak eller ångest som inte ger med sig kan dock vara ett fall av sjukdom som kräver läkarvård.

Tyvärr är det allför många idag som inte skiljer på de här sakerna, utan vill ha piller och sjukskrivning mot själva livet, och det går ju inte. . .

• Förtryckt
    skepparbarn skrev 2015-03-02 18:50:10 följande:
    Det är synd att det är det. Jag har ett flertal diagnoser, många år inom psykiatrin i bagaget och ärftliga faktorer som kan påvisa orsak etc. 
    Men det är många som anser att det inte finns. Som min ADHD t.ex. Det har man ju fått höra är en ursäkt bara för att man är ointresserad.
    Det fetade:

Sånt får man höra från vilka människor då? Jordens salt, fundamenten i samhället? Nej snarare tvärt om eller hur?? Det är inte vidare trevliga människor som kan få för sig att slänga ur sig något sådant.
    ---
  • Förtryckt

Men snällllla rara människa.
    Förstår du inte att i varenda inlägg så beskriver du psykisk sjukdom som att det är något man väljer?! Tror du man vill vara patient? Tror du man vill vara sjuk? Fråga tjejen i tråden som berättade om sin ångest om hon VALT den och om hon kan (för att ta ett i tråden slitet uttryck) rycka upp sig och gå och jobba?

Tror du inte att man hade gjort det - OM MAN HADE KUNNAT?

Du fortsätter beskriva det som att det är ett FRITT VAL. Nyheter- för dig -det är det inte.

Jag är själv inte diagonsticerad, men skulle troligen få någon slags diagnos med tanke på mina ångestattacker och svarta tankar. Jag försöker sköta allt själv, jag är äldre nu, mer erfaren och vill inte ta droger för att "må bra" - istället känner jag mig illamående och sjuk alldeles för många dagar i veckan/månaden. JAG kämpar på även om jag kräks det första jag gör innan jag går hemifrån, för jag vet att jag inte kräks pga smittsamma bakterier.
    JAG gör så för att jag inte har diagnos och inte är sjukskriven. Men om den där apatin/de där attackerna bara vore lite värre, så skulle jag inte klara mig på egen hand.

Jag tror du och jag tänker lika. Fight til you drop. Men vem ska ta hand om familjen när man väl blivit ett kolli?

---
  • Anonym (Lisa)

Bra att söka vård i tid.

Tabu med psykisk ohälsa, varför. Finns det någon rädsla att

människor kommer känna efter mer eller vad är problemet.

Det säger en del om människosynen? Och vad vet vi om varandra egentligen, att andra ska döma. Att man känner skuld för att vara sjuk visar på

att något är snett.. "Är du sjuk så är du sjuk, du ska inte känna skuld över det"

Man är inte sjukskriven för att man ska gömma sig, ändå känns det så.

Vi har systemet för att vi ska kunna använda det när vi har behovet.

Känner igen historien om lång väg till rätt hjälp... men tycker

att bemötandet har varit bra.

• flourescentladybug

Ja absolut, det är lika verkligt som vilken fysisk sjukdom som helst! Visst kan det några gånger handla om någon som befinner sig i en svacka i livet eller har en dålig vecka, såsom alla har, eller att det handlar om någon som romantiserar psykiska sjukdomar, vilket är något jag sett ganska mycket i min åldersgrupp (tonåringar främst). Men en psykisk sjukdom kan vara förödande, och dödlig. Även om det inte är lika uppenbart som ett brutet ben, betyder inte det att det inte är något seriöst på gång. Psykiska sjukdomar är inte bara något som man inbillar sig, eller något som handlar om en så kallad "svag" person som inte orkar "rycka upp sig", utan många gånger handlar det till och med om fysiska förändringar/störningar i hjärnan som påverkar. Som en person som levt väldigt nära människor med psykiska sjukdomar (bipolär mamma), har jag svårt att förstå hur man inte kan se det som något verkligt, eftersom jag ser så tydligt hur det påverkar henne, men det är klart, har man aldrig varit nära en sådan person eller upplevt det själv kan man nog ha svårt att förstå. 

Svar på tråden Finns psykisk sjukdom på riktigt?