• Anonym (Vänlist)

Vänsterexrema Radiokanalen Sveriges Radio P3 har gjort ett helt hatprogram om Alice Teodorescu, kallar henne även husneger. Är detta verkligen och värdig en demokrati?

Är Alice Teodorescu vänsterns största hot? Är det rätt att använda Public Service för att sprida hat mot en person som inte är politiskt korrekt?

När Tankesmedjan, som alltså ska vara ett humorprogram, på fredagen diskuterade och raljerade kring Alice Teodorescu hette det bland annat ?husblatte? (drygt 19 minuter in i klippet ovan).

Vad är då Alice Teodorescus brott? Att hon har invandrarbakgrund, är en borgerlig debattör och vägrar ställa upp på vänsterns gravt skeva världsbild. Att hon ser bra ut och alltid är propert klädd gör antagligen inte saken bättre i en värld där rosa hår och näsringar är en del av uniformen.

sverigesradio.se/sida/avsnitt/523473

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-08 10:19
    Bra kommentar i www.helahalsingland.se/opinion/ledare/husblatteattacken-mot-teodorescu

Låt oss göra ett tankeexperiment att om Veckans Boss inte gjordes av fina Sveriges Radios P3 utan av någon av hatsajterna som kallat det för humor och satir, och att föremålet för trashtalket hade varit en Alice, säg kulturminister Alice Bah Kunke från Miljöpartiet som hade kallats för husblatte, jämförts med lasermannen och att man läst upp sexuella omdömen från en Flashbacktråd så skulle mediestormen ha varit bedövande.

Yttrandefriheten ska vara vid. Rätten för skribenter, komiker, konstnärer, författare, satiriker, diktare, pjäsförfattare och så vidare ska vara obestridlig. Men den här ledaren tar upp den principiella diskussionen om den världsbild som podden förmedlar är förenligt med Sveriges Radios värdegrund som säger att ?vi värnar det demokratiska samhällets grundtanke och alla människors lika värde.?

Avslutningsvis kan sägas att Hälsinglands samlade kår av ledarskribenter består till hundra procent av första eller andra generationens invandrare, men vi är nog alldeles för oblattigt husblattiga för Tankesmedjan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-08 16:39

nyheteridag.se/forsoker-sveriges-radio-legitimera-rasism/
    Tyvärr kan jag inte säga samma sak om Sveriges Radio P3. Där förhåller det sig rakt motsatt. För att deras rasistiska, kvinnofientliga och småsinta skit över huvudet taget ska kunna produceras måste staten med våldsmonopol tvinga TV-ägande licensbetalare att finansiera detta illaluktande oanständiga program.

Men värst av allt är att Sveriges Radio inte backar. Tvärtom, de beklagar sig över att folk reagerar mot kvinnoförminskande rasism. De vill uppenbart legitimera detta småsinta mobbande mot en kvinna som uppenbart har kommit mycket längre än vad de själva lyckas med. Sorry Sveriges Radio, men det här är i nivå med avloppsröret Politism.

Men jag ska hjälpa Sveriges Radio på traven och nedan visa hur en anständig ursäkt från ansvarige utgivaren Anne Sseruwagi skulle kunna se ut.

• Svar på tråden Vänsterexrema Radiokanalen Sveriges Radio P3 har gjort ett helt hatprogram om Alice Teodorescu, kallar henne även husneger. Är detta verkligen och värdig en demokrati?
  • Ascendere
    Anonym (dubbelmoralens ansikts) skrev 2015-03-08 18:02:49 följande:

Nej du förväxlar min åsikt med rasisters åsikt.

Vad sägs om att svara på en rak fråga själv, vad brukar din inställning och åsikt vara angående invnadringen i trådar om just invandring och rasism, muslimer etc?

De flesta som läser forumet vet svaret på den frågan

Du verkar försöka undvika att svara på min fråga genom att ställa motfrågor om mina åsikter i andra frågor.

Men det är väl iofs ingen hemlighet att jag är försiktigt jätteskeptisk mot Islam som ideologi och ser positivt på en minskad invandring.

Så, kan du vänligen svara på frågan nu så vi kan fortsätta diskussionen?
  • KillBill
    Ascendere skrev 2015-03-08 18:12:39 följande:
    Den senaste som försökte sig på ett dylikt skämt här hemma var väl Sissela Kyle. Det gick väl..... sådär.

touch.metro.se/noje/kodjo-akolor-om-ordvitsen-pa-guldbaggegalan/EVHnau!5pj4oTarwSBvc/
    Satir är en svår konst. Det kan vara svårt för en vit att skämta om en svart eller tvärt om men ofta fungerar det om en invandrare skämtar om en annan invandrare precis som i det radioprogram som vi nu diskuterar.

Jag tycker själv inte att det var särskilt kul men jag förstår att det var satir och bedömer programmet utifrån det.
  • Anonym (dubbelmoralens ansikts)
    Ascendere skrev 2015-03-08 18:17:27 följande:
    Du verkar försöka undvika att svara på min fråga genom att ställa motfrågor om mina åsikter i andra frågor.

Men det är väl iofs ingen hemlighet att jag är försiktigt jätteskeptisk mot Islam som ideologi och ser positivt på en minskad invandring.

Så, kan du vänligen svara på frågan nu så vi kan fortsätta diskussionen?
    och det är ingen hemlighet att din åsikt påverkar hur du verkar se skillnad på satir baserat på vilka satiren riktas mot.
    Du ställer samma frågor som man ser i alla dessa trådar och diskussionerna fortsätter aldrig framåt utan stampar i samma spår med samma åsikter som dyker upp  i alla dessa trådar där man kan dra upp invandringen, jag finner det alltså inte intressent att debattera med människor som anvädner sig av samma gamla argument om och om igen oavstet vad trådens ämne handlar om
    Anonym (Vänlist) skrev 2015-03-08 18:17:25 följande:
    Fast alla vet att det inte är politiskt korrekt att gå på en som tillhör etablissemanget!!
    och där kom den också ETABLISSEMAAAAANGET

och så undrar ni varför folk inte tar er på allvar eller orkar bemöta era

• Ascendere
    Anonym (dubbelmoralens ansikts) skrev 2015-03-08 18:43:37 följande:

och det är ingen hemlighet att din åsikt påverkar hur du verkar se skillnad på satir baserat på vilka satiren riktas mot.

Du ställer samma frågor som man ser i alla dessa trådar och diskussionerna fortsätter aldrig framåt utan stampar i samma spår med samma åsikter som dyker upp  i alla dessa trådar där man kan dra upp invandringen, jag finner det alltså inte intressent att debattera med människor som anvädner sig av samma gamla argument om och om igen oavstet vad trådens ämne handlar omoch där kom den också ETABLISSEMAAAAANGET

och så undrar ni varför folk inte tar er på allvar eller orkar bemöta era

Ok, jag tolkar det som att du inte vill svara på frågan och jag väljer att avstå från att spekulera i varför. Tack för diskussionen i alla fall och ha en trevlig afton.
  • Anonym (Zzz)
    Anonym (dubbelmoralens ansikts) skrev 2015-03-08 16:44:43 följande:

Jaha du är en av dom som sitter och skickar massor av upprörda brev och förslag till de du tycker har fel åsikt osv, oerhört tröttsamt med såna människor och det tar bort fokus och tid från seriösa brevskrivare

Att sen samma människor sitter och uttalar sig rasitisk om muslimer och andra invandrare i andra trådar är verkligen innebörden för ironi när de sen motsätter sig rasism, det dom egentligen menar är rasism som dom själva inte godkännt

Är det någon skillnad mot hyckleriet att det ät godkänt att uttala sig rasistiskt om vissa?

Det är ju inte ett dugg bättre! Antingen är det alltid ok eller inte.
  • KillBill
    Anonym (Zzz) skrev 2015-03-08 19:39:20 följande:
    Är det någon skillnad mot hyckleriet att det ät godkänt att uttala sig rasistiskt om vissa?

Det är ju inte ett dugg bättre! Antingen är det alltid ok eller inte.
    Jag blir skrämd av alla i tråden som inte verkar förstå enkla begrepp såsom satir och ironi. Jag antar att det är resultatet av bristfällig skolgång.
  • Anonym (Utvandrad)
    semlanimunnen skrev 2015-03-08 18:10:27 följande:
    Är det skillnad på satir och satir? Tydligen
    Satir är bara okej så länge den sker i den goda vinklade yttrandefrihetens namn. Tack och lov behöver man inte längre vara med och betala för kommunisternas statliga propagandaradio.. 
  • Rataxes

Tja, inget retar den inkvoterade så mycket som den okvoterade. Inget retar den licensfinansierade så mycket som den som kan sälja själv.

Jag svarar endast i undantagsfall anonymiserade användare.
  • KillBill

"Offerkofta" är ett begrepp som används för att antyda att en person eller grupp ser sig själv som offer på ett enligt avsändaren förstorat eller felaktigt sätt.

• MEE83

Bryr mig inte så mycket om jag skall vara ärlig, men GP har nog Sveriges vassaste ledarredaktion nu, både Csaba Bene Perlenberg och Alice Teodorescu är duktiga, bra jobbat av Stampen att knipa dessa individer.

• Anonym (Friskies)
    KillBill skrev 2015-03-08 18:41:01 följande:
    Satir är en svår konst. Det kan vara svårt för en vit att skämta om en svart eller tvärt om men ofta fungerar det om en invandrare skämtar om en annan invandrare precis som i det radioprogram som vi nu diskuterar.

Jag tycker själv inte att det var särskilt kul men jag förstår att det var satir och bedömer programmet utifrån det.
    Jaså det gör det? Du tror alltså att det är helt ok om serber som har flyttat till Sverige drar skämt om kroater som också flyttat hit? Vice versa? Invandrade chilenare om invandrade muslimer? Invandrade polacker om invandrade afrikaner? Invandrade holländare om invandrade sydafrikaner? Invandrade britter om invandrade indier?

Tror nog att du får tänka till lite extra där, du.
  • familjenstygg
    KillBill skrev 2015-03-08 18:41:01 följande:
    Fungerar för vem? Dig, den som skämtar eller den som blir utsatt för skämtet?
  • KillBill
    Anonym (Friskies) skrev 2015-03-08 22:10:14 följande:
    Jaså det gör det? Du tror alltså att det är helt ok om serber som har flyttat till Sverige drar skämt om kroater som också flyttat hit? Vice versa? Invandrade chilenare om invandrade muslimer? Invandrade polacker om invandrade afrikaner? Invandrade holländare om invandrade sydafrikaner? Invandrade britter om invandrade indier?

Tror nog att du får tänka till lite extra där, du.

Var inte fånig, jag skriver OFTA inte alltid och det beror självklart vad man skämtar om. Om skämtet handlar om något som skapar igenkänning hos bägge parter så fungerar humor oftast.

• Anonym (Friskies)
    KillBill skrev 2015-03-08 22:15:13 följande:

Var inte fånig, jag skriver OFTA inte alltid och det beror självklart vad man skämtar om. Om skämtet handlar om något som skapar igenkänning hos bägge parter så fungerar humor oftast.

I public service radio? Kränkande och hatiska skämt riktade mot en viss person som sänds rakt ut i etern? Jaja, det får du gärna tycka. Det de sysslar med är skattefinansierat näthat. Inte speciellt välgjort eller roligt heller, enbart kränkande. Tycker du att det är helt ok att kalla någon för "husblatte"? Är det underhållning enligt dig?
  • KillBill
    familjenstygg skrev 2015-03-08 22:13:28 följande:
    Fungerar för vem? Dig, den som skämtar eller den som blir utsatt för skämtet?
    Satir fungerar bara "uppåt" eller möjligtvis om man är på samma nivå. Någon med lite makt kan vara satirisk mot någon med mycket makt, men det fungerar aldrig tvärt om.
  • Anonym (Friskies)
    KillBill skrev 2015-03-08 22:21:11 följande:
    Satir fungerar bara "uppåt" eller möjligtvis om man är på samma nivå. Någon med lite makt kan vara satirisk mot någon med mycket makt, men det fungerar aldrig tvärt om.
    så public media har enligt dig, enbart lite makt och inflytande? Du har undvikit att svara på följande frågor: "Tycker du att det är helt ok att kalla någon för "husblatte"? Är det underhållning enligt dig?"
  • Anonym (M)

PK-maffian ska jämt gulla med sina muslimer, men gullar dom med en Rumän? Kanske inte?!

• KillBill
    Anonym (Friskies) skrev 2015-03-08 22:18:56 följande:
    I public service radio? Kränkande och hatiska skämt riktade mot en viss person som sänds rakt ut i etern? Jaja, det får du gärna tycka. Det de sysslar med är skattefinansierat näthat. Inte speciellt välgjort eller roligt heller, enbart kränkande. Tycker du att det är helt ok att kalla någon för "husblatte"? Är det underhållning enligt dig?

Jag har tidigare sagt att jag inte tycker att Veckans boss med Tankesmedjan var särskilt roligt men jag anser ändå att det handlar om och ska bedömas som satir. Alice Teodorescu är en av Sveriges mäktigaste samhällsdebattörer. Om man inte kan vara satirisk mot henne vem kan man då vara satirisk mot? Jag vill inte heller försvara ordvalet "Blatte" med i som jag sagt tidigare så är satir en svår konst. Ibland går man över gränsen och då blir det inte längre kul. 

Svar på tråden Vänsterexrema Radiokanalen Sveriges Radio P3 har gjort ett helt hatprogram om Alice Teodorescu, kallar henne även husneger. Är detta verkligen och värdig en demokrati?