• Alexi

48-timmsregeln, hur är det egentligen den skyddar?

Kan någon förklara för mig hur man kommit fram till just 48 timmar och varför? Är det för att man har bakterier/virus kvar på kroppen som (typ som löss) kan hoppa över och smitta? Eller är det smitta kvar i utandningsluften som kan smitta? Men dessa bakterier dör efter två dygn? Eller vari består egentligen smittorisken hos en person som mår helt bra men inte gått 48 timmar?

• Svar på tråden 48-timmsregeln, hur är det egentligen den skyddar?
  • Erki

Tror att det är pga av risken för återinsjuknande är stor inom 48 timmar (72 tim vid vinterkräksjukan)

• idis78

Tror det beror på att man har viruset i avföringen så länge efter sista symtomet. Det smittar ju inte via utandningsluften.

• modsey

det är ungefär den tiden man har funnit spår av smitta i avföringen. Men det är inget exakt ändå och att man just säger 48 är är nog lite för att två dygn är just 48 timmar.
    Det är lika liten eller lika stor risk efter exempelvis 46 timmar och även efter 53 timmar...men en ganska bra regel som täcker upp de vanligaste.

• Alexi

Men hur ska smittan spridas då om den är i avföringen? Folk som mår bra och ger sig ut bland folk får ju antagligen inte bajsproblem mitt i affären?

Jag tänker att ska man sätta upp en regel på 48 timmar måste den ju vara logisk och trovärdig. Men om en person kräks några gånger och sen ett dygn senare känner sig pigg, har duschat och bytt till rena kläder osv. På vilket sätt skulle den personen kunna smitta en annan i tex mataffären?

• Natulcien

Läser man på 1177 så är det bara för små barn som 48-timmarsregeln gäller vid vanlig magsjuka, och det beror väl på att de inte alltid är världsbäst på att tvätta händer efter toalettbesök.

Men för vinterkräksjukan verkar regeln gälla alla:

"Vinterkräksjukan smittar från och med inkubationstidens start till upp till två dygn, ibland längre, efter att de har tillfrisknat. För att inte föra smittan vidare ska man stanna hemma från arbete/skola/förskola 2 dagar efter att du inte känner av symptom. Viruset är inte luftburet utan sprids genom till exempel dörrhandtag, toalettsitsar och liknande eller genom mat som hanterats av smittad person."

• Alexi
    Natulcien skrev 2015-03-08 12:55:19 följande:

Läser man på 1177 så är det bara för små barn som 48-timmarsregeln gäller vid vanlig magsjuka, och det beror väl på att de inte alltid är världsbäst på att tvätta händer efter toalettbesök.

Men för vinterkräksjukan verkar regeln gälla alla:

"Vinterkräksjukan smittar från och med inkubationstidens start till upp till två dygn, ibland längre, efter att de har tillfrisknat. För att inte föra smittan vidare ska man stanna hemma från arbete/skola/förskola 2 dagar efter att du inte känner av symptom. Viruset är inte luftburet utan sprids genom till exempel dörrhandtag, toalettsitsar och liknande eller genom mat som hanterats av smittad person."

Aha, det har jag missat. Så det är skillnad på magsjuka och magsjuka och det är skillnad på vuxna och barn. Då skulle man ju kunna nyansera många diskussioner i ämnet, inte minst här på familjeliv...
  • Natulcien
    Alexi skrev 2015-03-08 12:58:03 följande:
    Aha, det har jag missat. Så det är skillnad på magsjuka och magsjuka och det är skillnad på vuxna och barn. Då skulle man ju kunna nyansera många diskussioner i ämnet, inte minst här på familjeliv...
    Ja, det finns ju så många olika typer av magsjukor och virus, så att hitta en allrådande regel är nog knepigt.
    Och ärligt talat hade jag också missat att man gör skillnad på vuxna och barn. Vi har alltid kört 48 timmar konsekvent på oss alla. Men å andra sidan så kan det ju vara svårt att veta om det är kräksjuka eller "vanlig" magsjuka också.

"För att minska risken för smittspridning så ska man stanna hemma från skola eller arbete när man har symtom som diarré och/eller kräkningar och åtminstone ett dygn efter att man tillfrisknat. För barn på förskola gäller att de ska ha varit symtomfria i två dygn." (Källa: 1177)
Svar på tråden 48-timmsregeln, hur är det egentligen den skyddar?