Saknar hunden så det gör ont,och känner dåligt samvete.
I onsdags fick vi ta beslutet att avliva våran älskade hund efter att ha fått provsvar på hans blodprov.
Han har ett bra tag haft rejäl klåda och de trodde det var skabb så behandling sattes in direkt mot detta. De tog inga skrapprover eller annat den gången utan tyckte det var uppenbart och det var på de ställerna osv.
Behandlingen gjorde det inte bättre, snarare sämre. Han åt även kortison som inte hjälpte något. In till veterinären igen och nu tog de skrapprov, hittade inget i de proverna. De tog även en bunt med blodprover och satte in antibiotika då de trodde han hade en infektion istället.
Vi bestämde, eftersom han var nästan 13 år (nästa månad) att om antibiotikan hjälper och det är lättbotat är det ju super, men är det något annat t.ex sköldkörteln eller något de inte hittar ska han inte behöva lida mer nu. Han hade haft ordentlig klåda länge nu och lidit tillräckligt men vi ville ju ge det ett försök såklart.
Veterinären ringde i onsdags, hunden hade inte blivit bättre av antibiotikan och provsvaren visade att han borde blivit hjälpt av den vid detta laget då det var sådana bakterier de hittat. Hon erbjöd oss ytterligare utredning varför han inte svarade på antibiotikan men hon sa det antagligen är något inne i kroppen och immunförsvaret som gör att han inte svarade på det. Vi kände att en utredning till var för mycket, han hade lidit tillräckligt och veterinären höll med oss. Han kanske skulle få leva ett halvår till och lida ytterliggare till de hittade orsaken. Antagligen kan det ha varit någon cancer inne i kroppen.
Så vi tog beslutet att avliva honom i onsdags, fick en akuttid. Vi ville inte dra ut på det.
Då kändes det bra och vettigt, och det vet jag innerst inne det var. Men ändå får jag dåligt samvete, som att jag tog hans liv ifrån honom. Men det var inget värdigt liv. Klådan var enorm och vi tror även det var nått med njurarna då han drack massor hela tiden.
När går det dåliga samvetet över? Och saknaden? Det är så tomt, otroligt tomt. Och bilderna från sista mötet hänger kvar i huvudet hela tiden, hur vi lämnade han där på golvet liggandes, död ensam. Även om jag vet att han inte var där längre. Vi hann säga allt vi ville till honom och han somnade in så lugnt och stilla. Det kändes som han var redo.
Så...nu har jag skrivit en roman, förlåt. Ville bara skriva av mig, någonstans.