• Limaliie

Saknar hunden så det gör ont,och känner dåligt samvete.

I onsdags fick vi ta beslutet att avliva våran älskade hund efter att ha fått provsvar på hans blodprov.
    Han har ett bra tag haft rejäl klåda och de trodde det var skabb så behandling sattes in direkt mot detta. De tog inga skrapprover eller annat den gången utan tyckte det var uppenbart och det var på de ställerna osv.

Behandlingen gjorde det inte bättre, snarare sämre. Han åt även kortison som inte hjälpte något. In till veterinären igen och nu tog de skrapprov, hittade inget i de proverna. De tog även en bunt med blodprover och satte in antibiotika då de trodde han hade en infektion istället.

Vi bestämde, eftersom han var nästan 13 år (nästa månad) att om antibiotikan hjälper och det är lättbotat är det ju super, men är det något annat t.ex sköldkörteln eller något de inte hittar ska han inte behöva lida mer nu. Han hade haft ordentlig klåda länge nu och lidit tillräckligt men vi ville ju ge det ett försök såklart.

Veterinären  ringde i onsdags, hunden hade inte blivit bättre av antibiotikan och provsvaren visade att han borde blivit hjälpt av den vid detta laget då det var sådana bakterier de hittat. Hon erbjöd oss ytterligare utredning varför han inte svarade på antibiotikan men hon sa det antagligen är något inne i kroppen och immunförsvaret som gör att han inte svarade på det. Vi kände att en utredning till var för mycket, han hade lidit tillräckligt och veterinären höll med oss. Han kanske skulle få leva ett halvår till och lida ytterliggare till de hittade orsaken. Antagligen kan det ha varit någon cancer inne i kroppen.

Så vi tog beslutet att avliva honom i onsdags, fick en akuttid. Vi ville inte dra ut på det.

Då kändes det bra och vettigt, och det vet jag innerst inne det var. Men ändå får jag dåligt samvete, som att jag tog hans liv ifrån honom. Men det var inget värdigt liv. Klådan var enorm och vi tror även det var nått med njurarna då han drack massor hela tiden.

När går det dåliga samvetet över? Och saknaden? Det är så tomt, otroligt tomt. Och bilderna från sista mötet hänger kvar i huvudet hela tiden, hur vi lämnade han där på golvet liggandes, död ensam. Även om jag vet att han inte var där längre. Vi hann säga allt vi ville till honom och han somnade in så lugnt och stilla. Det kändes som han var redo.

Så...nu har jag skrivit en roman, förlåt. Ville bara skriva av mig, någonstans.

• Svar på tråden Saknar hunden så det gör ont,och känner dåligt samvete.
  • konnigulden

Ja verkligen hemskt när ens älskade djur går bort. Beklagar sorgen!

Men tror det sättet som fick mig att snabbare acceptera och gå vidare var att jag tänkte tanken - "Tänk alla härliga år vi ändå fick ihop - tänk vad tråkigt det hade varit utan denna hunden dessa år".
    Så istället för att beklaga dig över den tid du inte fick tillsammans med hunden - tänk tillbaka och uppskatta all den härliga tiden du hade med hunden. :)

• konnigulden

Och känslan av tomhet är ju självklart, om det var er ända hund. Det är såå mycket som en hund tillför i ens liv. Jag föreslår att försöka hitta en ny hund, inte för att ersätta er gamla hund, men för att återigen få uppleva allt det som tillförs med att ha en hund i familjen. :)

• Anonym (sanna)

Jag beklagar sorgen. Jag saknar fortfarande min hund otroligt mycket, och det är snart 5 år sedan han fick somna in. Jag kommer nog heller aldrig att känna mig trygg i valet att avliva, även om jag vet att det var rätt. Tror det är emot människans natur att ta såna beslut. Det är traumatiskt att förlora ett älskat husdjur, och det blir nog extra traumatiskt att man själv måste vara den som bestämmer om han eller hon ska leva eller dö. Det är fruktansvärt. Men även om saknaden inte försvinner så blir det lättare att leva med.

Jag tyckte inte att det var svårt att lämna kroppen, för jag väljer att tro att hans själ följde med mig hem från veterinärkliniken. Kroppen var bara ett skal. Han kommer alltid finnas med mig.

• Loiza
    Vet du vad? Det gör inget! Man får sörja, de får göra ont. Du får skrika och gråta lika mycket som du får vara tyst och tillbakadragen. Det är aldrig ett enkelt beslut när de handlar om djur! Men du får se det som så att du/ni var de enda som faktiskt kunde hjälpa hunden till det bättre. Det är därför ni är ägarna. Hunden behöver du inte oroa dig för nu. Han har det hur bra som helst och tuggar ben och springer på gröna ängar hela dagarna. Han ser er, han finns hos er, prata med honom om det känns bättre! I era hjärtan finns han för evigt och ni i hans! 
    Jag kan lova att smärtan går över, skulden med - kanske inte känslan av saknad men man lär sig leva med den! Tänk på det faktum att han har de bättre nu och minns de fina stunderna ni hade tillsammans <3 beklagar
  • Abbe83

Jag beklagar sorgen. Jag fick ta beslutet att avliva min älskade hund för 3 år sen. Hon var nästan 14 år och sjuk men kände ändå dåligt samvete fast jag visste att det var rätt beslut. Hon kunde opererats men valde att inte operera henne pga hennes ålder och ville inte att hon skulle lida mer när den medicinska behandlingen inte hjälpte. 

Det dåliga samvetet försvann rätt snabbt för kände verkligen att det var rätt beslut att låta henne somna in. Hon somnade in lugnt och stilla liggande på sin favoritfilt. Saknaden efter min älskade vän kommer jag alltid bära med mig men blir lättare med tiden.

Kändes så himla tomt hemma utan henne. Hon var min första hund som jag haft sen jag var 15 år och hon betydde så himla mycket för mig. Kändes så himla tomt hemma eftersom hon var min enda hund. Jag mådde inte bra utan hund, saknade att ha hund så himla mycket så efter 1 år valde jag att skaffa hund igen. 

• sugercane

Det är så hemskt när man tvingad avliva sina älskade djur. Man bestämmer vilken dag man ska ta deras liv och det är nog svårt att inte känna skuld och dåligt samvete i sorgen.

Men du gjorde det som du var skyldig att göra, vi måste bestämma när djuren ska avsluta sina liv, annars skulle lidandet bli alltför stort.

Och som min veterinär sa till mig när jag avlivade min älskade hund "låt honom gå med värdighet". Jag saknar honom varje dag, det är tre år sen nu. Men skulden har släppt taget, det tog tid men nu känns det lättare.

Kram till dig

• BandAnna

Jag vet precis hur det känns. Och för mig har känslan av dåligt samvete ännu inte försvunnit trots att det är nästan 8 år sedan. Det är som om två sidor i mig hela tiden slåss för att få rätt Den logiska sidan och den emotionella. 

Hade veterinären inte ställt den där jädra frågan så hade jag aldrig behövt fundera. "Är du säker på att hon ska få somna in?"
    Hon hade gått igenom en canceroperation vilket gav ytterligare ett värdigt år. Men åldern kom igen och det med besked. Metacamet mot ledbesvären i hennes leder slutade verka som över en natt och hon kunde knappt lyfta bakdelen ordentligt. Hon kund inte längre hålla tätt vilket gjorde henne så skamsen att hälften vore nog och hon blev allt slöare i sitt psyke. Trots det ställde veterinären den där jädra frågan. Men innerst inne vet min logiska sida i mig att det var det enda rätta. Och det vet du också. 

Som ägare känner man sin hund bäst och vet instinktivt när den är redo att möta de gröna ängarna. Så tvivla inte. Det enda du tog ifrån honom var hans lidande och det är precis det ansvaret man måste ta. Det val din vän inte kan göra själv måste du vara stark att göra åt honom/henne. Det är äkta kärlek. 

• Limaliie

Tack snälla ni, alla, för era fina inlägg och att ni tog er tid att svara! Hjärta

Svar på tråden Saknar hunden så det gör ont,och känner dåligt samvete.