• Eva 763

Barnvaccination - ökad risk för PSD??

Är jättenojig, min dotter ska vaccineras imorgon. Hon är 3 månader och 1 vecka. Läste att vaccinationen kan öka risken för PSD! Känns ju mindre kul :(

• Svar på tråden Barnvaccination - ökad risk för PSD??
  • tobbe01
    nozpa skrev 2015-03-10 11:14:18 följande:
    Jag och mitt syskon är också vaccinerade mot allt. Eller ja, inte kikhosta då det inte var i programmet då.
    Mina barn vaccineras också. Är ju självklart.
    Låter bra det.
  • tobbe01
    Flizus skrev 2015-03-10 11:22:01 följande:
    Det är riktigt allvarligt för små barn. De kan dö. Så vaccination är livräddande.
  • Eva 763

Nu valde jag igår att vaccinera - efter att ha funderat fram och tillbaka. Men vill ni fortsätta att diskutera här så är det fritt fram!

• tobbe01
    Eva 763 skrev 2015-03-10 12:06:35 följande:

Nu valde jag igår att vaccinera - efter att ha funderat fram och tillbaka. Men vill ni fortsätta att diskutera här så är det fritt fram!

• The Fugly

Nu valde jag igår att vaccinera - efter att ha funderat fram och tillbaka. Men vill ni fortsätta att diskutera här så är det fritt fram! smile5.gif

• Flizus

Roligt att höra!
  • Almina

Vad bra, för din dotters skull!
  • nanneN
    Pescetarian skrev 2015-03-09 22:24:43 följande:
    Fast nu är ju inte den forskningen jag lutar mig mot, varken obevisad, felbevisad eller motbevisad.

Fast det är just såna som du som jag försöker undvika. Jag tänker inte spendera resterande timmar av kvällen med att sitta och försöka övertyga en close-minded person.

Det finns heller ingenting du, eller någon annan, kan säga mig inom ämnet, som kommer få mig att ändra uppfattning. Jag är alldlees för påläst och väl insatt i ämnet.

Så jag tycker att vi bryter diskussionen här och nu. I alla fall så gör jag det. Jag har bättre saker för mig.

Ha det!
    Du kallar mig close-minded, men du klargör på en gång att det inte finns någonting som på några villkor skulle kunna få dig att ändra uppfattning? ;)

Jag erkänner villigt att jag mer än gärna tar åt mig forskning och resultat som motbevisar mig. Skulle det visa sig att jag har fel så erkänner jag det mer än gärna, men hittills har ingen lyckats visa några sådana forskningsresultat trots att många, precis som du, har hävdat att det finns massor av dom.
    Men det är klart, det är ju jag som är close-minded... ;)

Visa mig gärna den forskning du lutar dig mot så att jag kan bli lika övertygad som du är. Till skillnad från dig så utan bevis vägrar jag nämligen att så hårdnackat tro på något att jag inte kan övertalas om motsatsen.
  • Pescetarian

Skönt att du kom fram till ett beslut som du är nöjd med.
  • Pescetarian
    nanneN skrev 2015-03-10 14:10:19 följande:

Du kallar mig close-minded, men du klargör på en gång att det inte finns någonting som på några villkor skulle kunna få dig att ändra uppfattning? ;)

Ja, för att jag, till skillnad från väldigt många, läst på om allt som går att läsa från "båda håll", så att säga. Därför finns det ingenting du, eller någon annan kan säga i ämnet som kommer få mig att ändra min uppfattning. Så vida det inte är något dagsfärskt. Då får du gärna länka.

Jag erkänner villigt att jag mer än gärna tar åt mig forskning och resultat som motbevisar mig. Skulle det visa sig att jag har fel så erkänner jag det mer än gärna, men hittills har ingen lyckats visa några sådana forskningsresultat trots att många, precis som du, har hävdat att det finns massor av dom.

Men det är klart, det är ju jag som är close-minded... ;) [qoute]

Det är ungefär här som diskussionen spårar ur, och jag väljer att prioritera mina toalettbesök framför att fortsätta diskussionen med dig.

Visa mig gärna den forskning du lutar dig mot så att jag kan bli lika övertygad som du är. Till skillnad från dig så utan bevis vägrar jag nämligen att så hårdnackat tro på något att jag inte kan övertalas om motsatsen.[/quote]

Är du intresserad så kan du, liksom alla andra, googla, gå ill biblioteket och läsa böcker i ämnet, samt till ett tidningsarkiv för att ta fram artiklar i ämnet. Feel free. Jag ser det inte som min uppgift att ta av min tid för att försöka övertyga dig. Jag skiter högaktningsfullt i hur både du och andra väljer att göra. Valet är fritt.
  • nanneN
    Pescetarian skrev 2015-03-10 14:42:34 följande:
    Är du intresserad så kan du, liksom alla andra, googla, gå ill biblioteket och läsa böcker i ämnet, samt till ett tidningsarkiv för att ta fram artiklar i ämnet. Feel free. Jag ser det inte som min uppgift att ta av min tid för att försöka övertyga dig. Jag skiter högaktningsfullt i hur både du och andra väljer att göra. Valet är fritt.
    Vad får dig att tro att jag inte gjort det? Hur vet du att jag inte är extremt insatt i ämnet, kanske till och med mer insatt än dig?

Jag har ingen aning om vem du är eller vilken kompetens du har, och därför aktar jag mig för att påstå något om dig utan försöker istället fråga och komma till insikt. Du borde dra lärdom av detta och försöka applicera en liknande syn på dina egna åsikter.

Jag säger inte att jag har rätt, men det jag med säkerhet vet är att precis allt jag hittills läst tyder på att mina åsikter stämmer med verkligheten. Om någon påstår att jag har fel är jag mer än villig att omvärdera min ståndpunkt, men då får faktiskt den personen lägga fram ett underlag som visar att min ståndpunkt möjligtvis kan vara fel. Allt underlag jag själv hittat har nämligen visat på att jag har rätt, så att be mig googla kommer bara att stärka min åsikt.
    Hittills har ingen av dom som är emot vaccinering ens försökt komma med några som helst undersökningar eller fakta, och därav drar jag slutsatsen att dom inte heller existerar. Återigen, har jag fel så motbevisa mig gärna.

Du drar väldigt förhastade slutsatser som du omöjligt kan basera på fakta, och enbart det gör att dina åsikter blir väldigt irrelevanta.
    Att du sen faller tillbaks på spydiga och nedlåtande kommentarer och vägrar att försöka backa upp dina påståenden hjälper dig inte det minsta, snarare tvärtom.
  • modsey
    StockholmSthlm08 skrev 2015-03-08 14:47:46 följande:
    I Sydeuropa, exempelvis.

Jag har haft både mässling, påssjuka och röda hund. Oftast dör man inte av dessa sjukdomar, om man "lyckas" få de som barn. Värre att drabbas av dessa barnsjukdomar, som vuxen.
    Nu har ju både Italien, Irland och Frankrike haft en dödsfall av just den banala ganska enkla barnsjukdomen *ironi* och det var tidigare friska barn ...men det stämmer, oftast dör man inte, men några gör det tyvärr.
  • Margaux

Källkritik verkar inte vara en väl utvecklad förmåga hos vaccinationsmotståndare...

Skönt att du, TS gjorde riktigt val och vårt samhälle till en tryggare plats!

• Vaccinerad

Vaccination är enormt viktigt, men vi som lever i väst med fantastisk sjukvård och inga farsoter i färskt minne har nog svårt att förstå vikten av att vaccinera. Själv har jag ett för tidigt fött barn, som fått alla vaccinationer i tid, förutom 1,5-årsvaccinationen, som vi valde att ta vid 1 års ålder istället. Vi skulle ut och resa, och flygplatser (även inrikes) är högriskplatser.

Svar på tråden Barnvaccination - ökad risk för PSD??