• Forumvärd

    Internationella kvinnodagen- Stödjer du aktivt kvinnors rättigheter?

    Idag är det internationella kvinnodagen och nätet flödar av kommentarer  till stöd för dagen men även åsikter om att det inte behövs en dag för att "gratta kvinnor"
    Internationellt och även nationellt så finns det fortfarande 2015 stora skillnader i hur kvinnors rättigheter ser ut och vilka förutsättningar vi har att påverka vår framtid,  vår hälsa och våra innersta önskningar.

    Hur tänker du kring detta?
    Stödjer du någon organisation som jobbar med dessa frågor eller gör du något annat för att förbättra för kvinnor internationellt eller nationellt?

    Rösta och diskutera gärna i tråden!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Internationella kvinnodagen- Stödjer du aktivt kvinnors rättigheter?
  • dontkillmyvibe
    jukebox skrev 2015-03-08 18:15:46 följande:

    Det uppmärksammas varje dag, tyvärr i fel synvinkel och icke betydelsefulla problem.

    Hör inget om kvinnoförtryck för folk som försöker integrera sig i Sverige. Men det är väl något svenskar vågar röra vid.


    Icke betydelsefulla problem? Such as?
  • Anonym (-)
    jukebox skrev 2015-03-08 18:15:46 följande:
    Det uppmärksammas varje dag, tyvärr i fel synvinkel och icke betydelsefulla problem.

    Hör inget om kvinnoförtryck för folk som försöker integrera sig i Sverige. Men det är väl något svenskar vågar röra vid.
    Vad otippat att någon ska dra in invandringen i alla trådar

    lägg ner
  • Marlean

    Ja jag har varit aktiv på Internationella kvinnodagen minst de senaste 5 åren i rad. Det är en viktig dag att uppmärksamma, men samtidigt är det tragiskt att den ska behövas. I ett jämlikt samhälle skulle vi kunna fokusera på andra saker än att få till just jämställdheten.

  • Sensitiveguy
    Anonym (Snusmymlan) skrev 2015-03-08 15:05:17 följande:

    Ok, vad har du gjort för att aktivt stöda kvinnors rättigheter? Deltar eller ordnar du demonstrationer, kampanjer eller liknande?


    Nä, jag är dessvärre sjuk. Syftade mera på ett mentalt ställningstagande.
  • Sensitiveguy
    Anonym (-) skrev 2015-03-08 16:20:07 följande:

    Exakt, varför skulle man inte göra det?

    Ett sätt är ju att motverka det kvinnohat som florerar på nätforum


    Precis.
  • Pentra

    *suck* Ytterligare en tråd i raden där resultatet av röstningen blir missvisande bara för att trådstartaren oigenomtänkt, återigen, envisas med att lägga "annat" och "vet ej" under samma röstnings-alternativ. Bara såå tröttsamt! ... Men, iofs, det är ju precis så man lägger upp svarsalternativen, i vissa frågor, när man eg inte är intresserad av att få fram de verkliga sanningarna... ... Dessutom så borde nog alternativet "ointresserad i frågan" även finnas med...tyvärr. ... /Pentra

  • Anonym (M)
    Anonym (Snusmymlan) skrev 2015-03-08 15:05:17 följande:
    Ok, vad har du gjort för att aktivt stöda kvinnors rättigheter? Deltar eller ordnar du demonstrationer, kampanjer eller liknande?
    Vi brukar demonstrera här hemma; mot mammas mat.
  • Anonym (Trams & Tjafs-dagen)
    jukebox skrev 2015-03-08 16:34:20 följande:

    Har svårt att respektera folk som ser sig själva som en svagare individ/"o-privilegierad". De flesta måste gå igenom tunga saker för att komma dit dom vill.

    En dag för ett enat folk hade varit mer passande än alla dessa skit dagar.


    Håller med helt och hållet.

    Jag är kvinna men vägrar kalla mig feminist, vill för allt i världen inte kopplas samman med de som kallar sig feminister. Jag tycker det är för mycket trams och tjafs helt enkelt. Kalla 8 mars för "trams och tjafs-dagen" tills feminismen blir något alla kvinnor kan känna att de kan förknippas med. Jag har kallat den det länge...

    Men egentligen behövs inga kvinnodagar, alla dagar bör vara för alla människor, som jukebox är inne på.

    Mannens "övertag" i samhället och fördel på grund av sitt kön är naturligtvis något som bör ändras, men feminismen tycks också vilja att enbart ett kön ska ha fördelar, det kvinnliga.

    Bägge könen ska ha samma rättigheter och skyldigheter, men det tycks inte vara feministernas agenda. deras agenda är att kvinnan ska ha det "övertag" och den makt som männen haft i alla år. Och sådant kan jag helt enkelt inte stödja.


  • Madmoiselle
    Sensitiveguy skrev 2015-03-08 19:36:21 följande:

    Nä, jag är dessvärre sjuk. Syftade mera på ett mentalt ställningstagande.


    Med andra ord gör du inte ett skit.
  • Haskel

    Jag har gärna dagar för att fira och hylla saker och ting.

    OM, internationella kvinnodagens syfte varit att hylla kvinnor, hade jag aktivt deltagit.
    MEN, en dag för att tycka synd om kvinnor, är inget jag stödjer.

    Kom inte heller och tro att du är en bättre människa för att du en dag om året TÄNKER på orättvisor mot kvinnor. Att bara prata om problem/orättvisor gör inte heller någon skillnad. Det enda som betyder något, är vad som aktivt GÖRS.

    Eventuella orättvisor är lika viktiga att motarbeta, alla dagar på året. Oavsett det gäller orättvisor mot kvinnor, män, invandrare eller vad det kan vara.

    Slutligen tror jag inte heller att kvinnor är dumma. Kvinnor kan påverka sin framtid och situation, om de vill. Varken män eller kvinnor med bra jobb och annat, har fått det gratis.

  • Sensitiveguy
    Madmoiselle skrev 2015-03-09 05:07:00 följande:

    Med andra ord gör du inte ett skit.


    Vad gör du själv då?
  • Anonym (?)
    Anonym (Trams & Tjafs-dagen) skrev 2015-03-08 22:48:25 följande:
    Håller med helt och hållet.

    Jag är kvinna men vägrar kalla mig feminist, vill för allt i världen inte kopplas samman med de som kallar sig feminister. Jag tycker det är för mycket trams och tjafs helt enkelt. Kalla 8 mars för "trams och tjafs-dagen" tills feminismen blir något alla kvinnor kan känna att de kan förknippas med. Jag har kallat den det länge...

    Men egentligen behövs inga kvinnodagar, alla dagar bör vara för alla människor, som jukebox är inne på.

    Mannens "övertag" i samhället och fördel på grund av sitt kön är naturligtvis något som bör ändras, men feminismen tycks också vilja att enbart ett kön ska ha fördelar, det kvinnliga.

    Bägge könen ska ha samma rättigheter och skyldigheter, men det tycks inte vara feministernas agenda. deras agenda är att kvinnan ska ha det "övertag" och den makt som männen haft i alla år. Och sådant kan jag helt enkelt inte stödja.
    OK. Trams-och tjafs-dagen är alltså internationell. Att kvinnor tvingas till äktenskap i många länder, att de får syra kastade i ansiktet av missnöjda släktingar till maken eller till män de sagt nej till - är det också trams att vara emot det?
  • Anonym (?)
    Haskel skrev 2015-03-09 08:39:16 följande:

    Jag har gärna dagar för att fira och hylla saker och ting.

    OM, internationella kvinnodagens syfte varit att hylla kvinnor, hade jag aktivt deltagit.
    MEN, en dag för att tycka synd om kvinnor, är inget jag stödjer.

    Kom inte heller och tro att du är en bättre människa för att du en dag om året TÄNKER på orättvisor mot kvinnor. Att bara prata om problem/orättvisor gör inte heller någon skillnad. Det enda som betyder något, är vad som aktivt GÖRS.

    Eventuella orättvisor är lika viktiga att motarbeta, alla dagar på året. Oavsett det gäller orättvisor mot kvinnor, män, invandrare eller vad det kan vara.

    Slutligen tror jag inte heller att kvinnor är dumma. Kvinnor kan påverka sin framtid och situation, om de vill. Varken män eller kvinnor med bra jobb och annat, har fått det gratis.


    Hur ska kvinnor i Pakistan, Indien Ruwanda, Moldavien mm påverka sina liv? Har du konkreta tips? Du vet om att det finns länder där kvinnor som rymt från en misshandlande make sätts i fängelse va?
Svar på tråden Internationella kvinnodagen- Stödjer du aktivt kvinnors rättigheter?