• TjockTjinona

Hjälp att välja liten (?) familjebil

Det börjar bli dags för oss att köpa bil. Och just bilar är något som jag inte kan ett dugg om :)

Familjen består av mig och mina två barn som är 1,5 resp. 3,5 år gamla. Vi kommer alltså behöva två bakåtvända bilbarnstolar ett tag och även plats för barnvagnen (en Bugaboo Donkey).

Egentligen vill jag ha en så liten bil som möjligt, men samtidigt måste vi ju få plats med alla grejer. Den får gärna vara billig i drift och aldrig krångla ;) Den kommer mestadels att användas till veckohandling, helgutflykter och semestrar eftersom vi har gångavstånd till både förskola och arbete (för tillfället).

Jag har funderat lite på en V50, men Volvo känns lite tråkig... Renault Megane tycker jag är en snygg bil, men alla verkar avråda från att köpa den (bl.a. pga rostproblem).

Budgeten ligger på ca 50.000-70.000 kr.

Några tips?

• Svar på tråden Hjälp att välja liten (?) familjebil
  • Donum

Alfa Romeo håller jag helt med om, men inte övriga. Jag hade lätt köpt en Guilietta om det hade varit en mer funktionell bil för mig. BMW är för mycket wannabe-varning för att det ska bli en 'Godnatt, min vän'-bil. ;) Jag har för övrigt känt just den känslan med både en Hyundai, en Peugeot och en Nissan. Du och jag, liksom. :D

I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • TjockTjinona

Jag kräver inte jättemycket av en bil. Den ska ta mig från punkt a till b. Alfa Romeo och BMW ligger nog tyvärr inte i min prisklass. Isf skulle det bli en så gammal modell att det ändå inte skulle vara nåt roligt...

Jag kan mycket väl tänka mig att säga godnatt till en Opel, Mazda eller Toyota. Jag gillade verkligen min Hyundai Accent som jag hade för sisådär 10-15 år sen. (Har inte haft någon bil sen dess.)

Men jag har nog däremot insett att det bara är dumt att välja en liten bil. Jag kommer bara bli irriterad över att det är trångt med bilbarnstolarna, att det är krångligt att få in barnvagnen i bagaget eller att GeKås-kassarna inte får plats ;)

Jag tror att jag får tänka om. Det kanske inte är så dumt med en Passat, Opel Astra, Toyota Avensis eller Hyundai i30?

• Donum
    TjockTjinona skrev 2015-03-13 08:50:21 följande:

Jag kräver inte jättemycket av en bil. Den ska ta mig från punkt a till b. Alfa Romeo och BMW ligger nog tyvärr inte i min prisklass. Isf skulle det bli en så gammal modell att det ändå inte skulle vara nåt roligt...

Jag kan mycket väl tänka mig att säga godnatt till en Opel, Mazda eller Toyota. Jag gillade verkligen min Hyundai Accent som jag hade för sisådär 10-15 år sen. (Har inte haft någon bil sen dess.)

Men jag har nog däremot insett att det bara är dumt att välja en liten bil. Jag kommer bara bli irriterad över att det är trångt med bilbarnstolarna, att det är krångligt att få in barnvagnen i bagaget eller att GeKås-kassarna inte får plats ;)

Jag tror att jag får tänka om. Det kanske inte är så dumt med en Passat, Opel Astra, Toyota Avensis eller Hyundai i30?

Har ni planer på fler barn så är det klokt att tänka större. Ska ni bara ha två så är en mindre bil som drar lite ett bra alternativ. Jag hade valt i30 av de du föreslår nu.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • TjockTjinona
    Donum skrev 2015-03-13 08:54:10 följande:

Har ni planer på fler barn så är det klokt att tänka större. Ska ni bara ha två så är en mindre bil som drar lite ett bra alternativ. Jag hade valt i30 av de du föreslår nu.

Det finns inga planer på några fler barn eftersom jag är ensam med de två jag har nu. Dessutom börjar jag närma mig 40, så det är nog snart kört ;)

Ja, jag tyckte faktiskt att i30 såg riktigt fin ut :) Men jag har ju inte provkört den än...
  • Donum
    TjockTjinona skrev 2015-03-13 09:48:45 följande:

Det finns inga planer på några fler barn eftersom jag är ensam med de två jag har nu. Dessutom börjar jag närma mig 40, så det är nog snart kört ;)

Ja, jag tyckte faktiskt att i30 såg riktigt fin ut :) Men jag har ju inte provkört den än...

Jag har inte kört de nyare Hyundai men har bara hört gott om dem.
  • John D
    TjockTjinona skrev 2015-03-13 08:50:21 följande:

Det kanske inte är så dumt med en Passat, Opel Astra, Toyota Avensis eller Hyundai i30?

i30 eller Avensis i sådana fall.
    i30 är mycket bil för pengarna, välutrustad och ser helt ok ut.
    Avensis innehar två världsmästartitlar. Världens mest pålitliga bil, men även världens tråkigaste bil.
    Opel Astra skulle jag undvika. Slår du upp ordet "skitbil" i ett lexikon så är det en bild på en Astra.
    Passat är en trevlig bil, men inte värd pengarna. Dyr att köpa, dyr att äga och går något sönder så kommer du att behöva sälja båda barnen för att ha råd att laga den.
  • Rabarbapuppa
    Donum skrev 2015-03-12 14:58:13 följande:

BMW är för mycket wannabe-varning för att det ska bli en 'Godnatt, min vän'-bil. ;) 

Wannabe-vaddå? 
    BMW finns ju överallt i trafiken.

/Kränkt BMW-ägare 

• John D
    Rabarbapuppa skrev 2015-03-16 15:21:47 följande:

Wannabe-vaddå? 

/Kränkt BMW-ägare 

Ja, och Wannabe's finns också överallt, så det kan ju finnas ett samband.

// BMW-ägare ;)
  • Donum
    Rabarbapuppa skrev 2015-03-16 15:21:47 följande:

Wannabe-vaddå? 

/Kränkt BMW-ägare 

Wannabe, bara. ;)

Jag har svårt för bilmärken som "alla" vill ha. För mig signalerar det oftast att man inte gör ett medvetet val. Jag gillar underdogs.
  • Rabarbapuppa

Wannabe-som-alla-andra med andra ord. 

Jag gillar också lite av underdogs i trafiken. 
    Fasen, egentligen borde man köra Honda Legend.

/Puppa

• Donum
    Rabarbapuppa skrev 2015-03-17 09:27:47 följande:

Wannabe-som-alla-andra med andra ord. 

Jag gillar också lite av underdogs i trafiken. 

Fasen, egentligen borde man köra Honda Legend.

/Puppa

Ja, alltså, min bild är att många köper BMW för att verka lite mer lyckade än t ex de som kör Skoda. Också om det innebär att de betalar mer än de egentligen har råd med. Jag uppskattar bilköpare som i första hand väljer bil utifrån behov och livssituation, även om det innebär att en billigare bil "vinner". Jag har aldrig attraherats av bilar som "alla" vill ha och följaktligen heller aldrig imponerats av sådana bilägare. Ta t ex Porsche Cayenne. Det cirkulerar rätt många sådana här där vi bor. Det enda jag tänker när jag ser en är "F*n, vad korkat att köpa en sån törstig bil." Den kanske är snygg och kanske poppis, men det kompenserar inte det idiotiska i att köpa en. ;p

Jag blir mycket mer imponerad av någon som hade kunnat köpa en nära nog hur dyr bil som helst men väljer bort det för att det vore ett dåligt köp. Ungefär som vår förra granne i 30-miljonersvillan. Jo, han hade förvisso en Porsche också, men till jobbet körde han en liten Peugeot. Det tycker jag är stiligt. Han har liksom inte behov av att visa upp sig genom sin bil.

Honda legend är min mans favorit faktiskt haha... Jag ska ha en Fiat Panda så småningom. Premium så det förslår. :p
  • Rabarbapuppa

Nej, det är inget roligt med folk som bara anser att de "måste ha" för att "alla andra har", och sen gör oövertänkta val som dessutom drabbar ekonomiskt. Korkat.

Det är väl en sak jag tycker du saknar i ditt resonemang bara - du pratar uteslutande om behov, ekonomi, och livssituation - men du nämner ingenting om glädje med bilkörning. Det är inte bara att frakta arslet från A till B vet du. Många väljer en bil som även ska vara kul att köra. Jag har kört bil i snart 25 år, helt utan BMW eller Porsche, men sedan ett par år har jag två begagnade BMW och det är bara att konstatera: BMW ÄR förbaskat trevliga att köra. Många människor (ofta män kanske) väljer BMW för att de är roliga att köra och många tycker att de är snygga även om det finns många andra bilar som också är snygga. Så det handlar inte alltid om status och att rata Skoda för att det inte skulle vara "häftigt" nog.

Vidare finns det många människor som uppskattar teknik och mycket hög kvalité och där är både Porsche och Audi i framkanten, kanske därför motiverar de valet av Cayenne eller säg, Q7. Det resonemanget går att följa även bland stereoutrustning eller annan hemelktronik. Många vill ha det mest avancerade och högteknologiska. Annars skulle inte folk gå o köpa Bang & Olufsen-prylar, där man betalar det dubbla för en design (som iaf inte tilltalar mig) och något som föreställs vara förstklassig teknik, även om andra musikprylar kan göra jobbet minst lika bra. 

Själv har jag visserligen valt en BMW med över 20.000 mil på mätaren, men också betalt en högst rimlig summa för den med tanke på just miltal och ålder, och den matchar våra behov ur den synvinkeln att den är en kombi och lagom stor (3-serie) och inte för stor, samt ganska rimlig i värdeminskning etc. Det räckte med att äga BMW något år för att slå hål på myten om dyr service. Reservdelar finns överallt (kanske för att så många människor köper BMW?) och är inte högre prissatta än någon annan bil, i många fall lägre. Idag torde Volvo och VAG vara de dyraste att serva tyvärr. Och framförallt vår kombi är också just fantastiskt kul att köra - något som min fru även ofta påminner mig om. 

Ärligt talat, hur bra en Legend än är och hur mycket jag gillar den som "underdog" så var den kanske ett dåligt exempel egentligen. Nu slutade man väl tillverka den 2012 (?) men den var ett oerhört dåligt alternativ ekonomiskt, om man ser till inköp. Mycket högt pris och vad man kan/kunde få för samma pengar är ganska lätt att se. Jag har inte exakta siffran på vad ny Legend kostade men vet att det i jämförelse var mycket högt. Och högst tveksamt andrahandsvärde. Så man måste vara realistisk även där. 

/Puppa

• Donum

Vad som är körglädje är ju otroligt individuellt och växelverkar. Jag gillar t ex små snabba bilar medan min man gillar stora bilar som ligger som en padda på vägen. Jag skulle aldrig köpa automat för jag tycker att det förtar hela nöjet med att köra. Det känns slött och som att köra radiobil. Min man tycker tvärtom att automat är bäst för att han vill sitta som i en fåtölj och köra. Sedan är det väl känt att BMW är trevliga för föraren men inte passagerarna och då kommer även den aspekten in att jag inte tycker att det är ett dugg coolt att skita i resten för att jag ska ha som jag vill varför jag inte hade glatt mig åt att köra då heller.

Det råder ingen tvekan om att jag är snål - jag minns inte när jag sist köpte något till fullpris - så det påverkar definitivt min körupplevelse. Jag skulle inte glädjas åt att köra en bil som jag inte ansåg var prisvärd. Jag skulle tvärtom känna mig oerhört dum när jag körde den. Därför kommer det heller aldrig ske att jag köper en Aston även om jag hade pengar till det, för i verkligheten skulle jag inte använda den och då vore den ännu mindre prisvärd.

Min bild är att de absolut flesta som köper bilar som "alla" vill ha inte gör ett medvetet val utan just "ska"-val. Jag har inga synpunkter på att komma fram till samma bil när det är medvetet. Oavsett vilket, är det ju inte jag som måste dras med det.

Rabarbapuppa skrev 2015-03-19 08:48:31 följande:

Nej, det är inget roligt med folk som bara anser att de "måste ha" för att "alla andra har", och sen gör oövertänkta val som dessutom drabbar ekonomiskt. Korkat.

Det är väl en sak jag tycker du saknar i ditt resonemang bara - du pratar uteslutande om behov, ekonomi, och livssituation - men du nämner ingenting om glädje med bilkörning. Det är inte bara att frakta arslet från A till B vet du. Många väljer en bil som även ska vara kul att köra. Jag har kört bil i snart 25 år, helt utan BMW eller Porsche, men sedan ett par år har jag två begagnade BMW och det är bara att konstatera: BMW ÄR förbaskat trevliga att köra. Många människor (ofta män kanske) väljer BMW för att de är roliga att köra och många tycker att de är snygga även om det finns många andra bilar som också är snygga. Så det handlar inte alltid om status och att rata Skoda för att det inte skulle vara "häftigt" nog.

Vidare finns det många människor som uppskattar teknik och mycket hög kvalité och där är både Porsche och Audi i framkanten, kanske därför motiverar de valet av Cayenne eller säg, Q7. Det resonemanget går att följa även bland stereoutrustning eller annan hemelktronik. Många vill ha det mest avancerade och högteknologiska. Annars skulle inte folk gå o köpa Bang & Olufsen-prylar, där man betalar det dubbla för en design (som iaf inte tilltalar mig) och något som föreställs vara förstklassig teknik, även om andra musikprylar kan göra jobbet minst lika bra. 

Själv har jag visserligen valt en BMW med över 20.000 mil på mätaren, men också betalt en högst rimlig summa för den med tanke på just miltal och ålder, och den matchar våra behov ur den synvinkeln att den är en kombi och lagom stor (3-serie) och inte för stor, samt ganska rimlig i värdeminskning etc. Det räckte med att äga BMW något år för att slå hål på myten om dyr service. Reservdelar finns överallt (kanske för att så många människor köper BMW?) och är inte högre prissatta än någon annan bil, i många fall lägre. Idag torde Volvo och VAG vara de dyraste att serva tyvärr. Och framförallt vår kombi är också just fantastiskt kul att köra - något som min fru även ofta påminner mig om. 

Ärligt talat, hur bra en Legend än är och hur mycket jag gillar den som "underdog" så var den kanske ett dåligt exempel egentligen. Nu slutade man väl tillverka den 2012 (?) men den var ett oerhört dåligt alternativ ekonomiskt, om man ser till inköp. Mycket högt pris och vad man kan/kunde få för samma pengar är ganska lätt att se. Jag har inte exakta siffran på vad ny Legend kostade men vet att det i jämförelse var mycket högt. Och högst tveksamt andrahandsvärde. Så man måste vara realistisk även där. 

/Puppa

• Rabarbapuppa
    Donum skrev 2015-03-19 09:54:36 följande:

Sedan är det väl känt att BMW är trevliga för föraren men inte passagerarna och då kommer även den aspekten in att jag inte tycker att det är ett dugg coolt att skita i resten för att jag ska ha som jag vill varför jag inte hade glatt mig åt att köra då heller. 

Det här har du fått om bakfoten. 
    Jag både kör och sitter passagerare. (min fru gillar att köra bilen) och den upplevs inte alls som obekväm för passagerare.Är det inte också där en del av "körglädjen" BMW skryter med ligger, att de har välavvägda chassien som är både lite fasta i hullet och bekväma? - en annars nästintill hopplös ekvation. 
    Har du t.ex. kört eller åkt Porsche av modernt snitt? (inte Cayenne), det är ett exempel på en ren sportvagn som har kommit mycket långt i chassietekniken. Den är fast i väghållningen för föraren men INTE obekväm att åka passagerare i.
    Däremot tror jag en hel motorjournalistkår är enade i att Audis "S-line" inte är ett bra val. Det är jämfört standardchassie inte bekvämt i längden, och ger heller inte någon vidare sportig känsla. Tydligen en kombination där man inte lyckats.

Jag tycker inte heller att automatlåda innebär radiostyrt. Vad är det för gamla sega automater du kört? Har du testat t.ex. Volkswagens DSG-låda i S-läge och lite mer animerad körning? Synnerligen trevligt och kul.

Jag har fördelen att ha en liten snabb och kompromisslös bil (manuellt växlad) vid sidan av, men tycker ändå att lite större BMW (well, 3-serie) som vi har som familjebil är mycket underhållande att köra. 

Nej, man ska var snål, det är rätt. Inte så snål att man väljer det billigaste, det blir man bara olycklig av, och det gäller det mesta, men prismedveten ska man vara. Det kan man vara om man lägger lite energi på att "shoppa runt" innan man bestämmer sig och bl.a köpa begagnat. Så gör jag med. Aldrig fullpris! En hederssak!  

/Puppa

Svar på tråden Hjälp att välja liten (?) familjebil