Donum skrev 2015-03-19 09:54:36 följande:
Sedan är det väl känt att BMW är trevliga för föraren men inte passagerarna och då kommer även den aspekten in att jag inte tycker att det är ett dugg coolt att skita i resten för att jag ska ha som jag vill varför jag inte hade glatt mig åt att köra då heller.
Det här har du fått om bakfoten.
Jag både kör och sitter passagerare. (min fru gillar att köra bilen) och den upplevs inte alls som obekväm för passagerare.Är det inte också där en del av "körglädjen" BMW skryter med ligger, att de har välavvägda chassien som är både lite fasta i hullet och bekväma? - en annars nästintill hopplös ekvation.
Har du t.ex. kört eller åkt Porsche av modernt snitt? (inte Cayenne), det är ett exempel på en ren sportvagn som har kommit mycket långt i chassietekniken. Den är fast i väghållningen för föraren men INTE obekväm att åka passagerare i.
Däremot tror jag en hel motorjournalistkår är enade i att Audis "S-line" inte är ett bra val. Det är jämfört standardchassie inte bekvämt i längden, och ger heller inte någon vidare sportig känsla. Tydligen en kombination där man inte lyckats.
Jag tycker inte heller att automatlåda innebär radiostyrt. Vad är det för gamla sega automater du kört? Har du testat t.ex. Volkswagens DSG-låda i S-läge och lite mer animerad körning? Synnerligen trevligt och kul.
Jag har fördelen att ha en liten snabb och kompromisslös bil (manuellt växlad) vid sidan av, men tycker ändå att lite större BMW (well, 3-serie) som vi har som familjebil är mycket underhållande att köra.
Nej, man ska var snål, det är rätt. Inte så snål att man väljer det billigaste, det blir man bara olycklig av, och det gäller det mesta, men prismedveten ska man vara. Det kan man vara om man lägger lite energi på att "shoppa runt" innan man bestämmer sig och bl.a köpa begagnat. Så gör jag med. Aldrig fullpris! En hederssak!
/Puppa