• Anonym (nyfiken)

Kan han helt neka mig från att flytta till en annan stad??

Hej,

Tänkte fråga er om en sak.. Om ni kan svara på det! Lång historia kort.. Hoppas ni hänger med!

Jag har delad vårdnad med mitt barn pappa. Vi bor i samma stad. Nu har jag träffat en underbar kille som jag verkligen vill leva ihop med. Dock bor han i en annan stad, ca 6 mil härifrån.

Vi har pratat lite löst om framtiden.. Flytta ihop osv.. Min son är i nuläget 4 år och om jag skulle flytta så är det ju meningen att han kommer gå på två olika förskolor, varannan vecka.. När det blir dags för skola så blir det kanske mer problematisk.. För lika mycket som jag vill att sonen ska gå i skola där bor så förstår jag även att pappa känner likadant fast där han bor..

Jag har nämnt om planerna för pappan och han accepterar INTE att jag flyttar iväg, trots att vi fortfarande kommer ha barnet varannan vecka tills det blir dags för skola. Mycket kan ju hända på 2 år tills det blir dags..

Nu till min fråga..

Har han fullt rätt att hålla mig kvar här?

Alltså, har han rätt han neka oss från att flytta?

Hoppas på svar..

• Svar på tråden Kan han helt neka mig från att flytta till en annan stad??
  • KaffeTös

Nej, han har ingen som helst vetorätt mot att du flyttar. Däremot kan han om han vill lämna in en stämningsansökan för att söka ensam vårdnad eller bli boendeförälder, däremot tvivlar jag på att vårdnaden ändras pga att du väljer att flytta.

Det finns inget som hindrar dig alltså. Du kan dock bli tvungen att betala för resorna för hämtning/lämning men likadant här måste han då lämna in en stämningsansökan för att få igenom det.

• SupersurasunkSara
    KaffeTös skrev 2015-03-13 15:15:03 följande:

Nej, han har ingen som helst vetorätt mot att du flyttar. Däremot kan han om han vill lämna in en stämningsansökan för att söka ensam vårdnad eller bli boendeförälder, däremot tvivlar jag på att vårdnaden ändras pga att du väljer att flytta.

Det finns inget som hindrar dig alltså. Du kan dock bli tvungen att betala för resorna för hämtning/lämning men likadant här måste han då lämna in en stämningsansökan för att få igenom det.

Vårdnaden ändras troligen inte nej, men pappan blir troligen boendeförälder och TS kan bli den som får hämta och lämna om barnet inte får ha två förskolor och barnet kommer då sen att gå i skola på pappans ort.
  • KaffeTös
    SupersurasunkSara skrev 2015-03-13 19:50:32 följande:

Vårdnaden ändras troligen inte nej, men pappan blir troligen boendeförälder och TS kan bli den som får hämta och lämna om barnet inte får ha två förskolor och barnet kommer då sen att gå i skola på pappans ort.

Ja det var ju exakt det jag skrev?

Att hon får stå för hämtning och lämning och att vårdnaden troligen inte ändras men att han kan lämna in en stämningsansökan, bland annat för att bli boendeförälder. Så ditt svar och mitt svar är precis likadant.

Pappan har ingen chans att neka henne att flytta, och det kommer varken familjerätten eller tingsrätten att göra heller, MEN kommuner går sällan med på att ha barn inskrivna på två förskolor och verkligen inte två skolor senare när det blir dags för det. I sådana här fall bedömer man oftast kontinuitet som en av de viktigaste faktorerna för barnets bästa och därför blir pappan troligen boendeförälder om han ansöker om det.
  • Anonym (Mu)

Jobbar du inte på orten där du bor? Om du behåller jobbet kan ju du och ditt barn pendla tillsammans till jobb och dagis/skola så småningom. Sex mil tar ju inte så lång tid att åka. Och om du inte har ett jobb på nuvarande ort - skaffa ett.

• SupersurasunkSara
    KaffeTös skrev 2015-03-13 20:11:10 följande:

Att hon får stå för hämtning och lämning och att vårdnaden troligen inte ändras men att han kan lämna in en stämningsansökan, bland annat för att bli boendeförälder. Så ditt svar och mitt svar är precis likadant.

Pappan har ingen chans att neka henne att flytta, och det kommer varken familjerätten eller tingsrätten att göra heller, MEN kommuner går sällan med på att ha barn inskrivna på två förskolor och verkligen inte två skolor senare när det blir dags för det. I sådana här fall bedömer man oftast kontinuitet som en av de viktigaste faktorerna för barnets bästa och därför blir pappan troligen boendeförälder om han ansöker om det.
    Jo, jag ville bara förtydliga för jag tolkade det som att du pratade om vårdnad och boende som ett
  • Anonym (nötskal2)
    KaffeTös skrev 2015-03-13 20:11:10 följande:

Nej han kan inte neka ts att flytta men han kan som du vet neka att barnet att flytta om ts flyttar utan hans godkännande kan hon bli av med vårdnaden,, inte umgänge för det har barnet rätt till(märk väl det är barnet som har rätt till umgänge med sina föräldrar) men hon blir inte boendeförälder utan det blir mannen.

Återigen, ts kan bo varnannan vecka, det är ju efterallt vad hon hade tänkt sig att barnet skulle göra, bo varannan vecka och fara fram och tillbaka, det klarar alltså ts också av om inte så bör hon funderar över varför hon tänkt sig att hennes barn ska göra det hon själv inte vill eller klarar av.

• KaffeTös
    Anonym (nötskal2) skrev 2015-03-14 15:06:18 följande:

Nej han kan inte neka ts att flytta men han kan som du vet neka att barnet att flytta om ts flyttar utan hans godkännande kan hon bli av med vårdnaden,, inte umgänge för det har barnet rätt till(märk väl det är barnet som har rätt till umgänge med sina föräldrar) men hon blir inte boendeförälder utan det blir mannen.

Återigen, ts kan bo varnannan vecka, det är ju efterallt vad hon hade tänkt sig att barnet skulle göra, bo varannan vecka och fara fram och tillbaka, det klarar alltså ts också av om inte så bör hon funderar över varför hon tänkt sig att hennes barn ska göra det hon själv inte vill eller klarar av.

Nej, där har du lite fel. Har de varannan vecka som nu så har pappan inget att säga till om i frågan var hans barn bor under den veckan mamman har barnet, men hon kommer troligen få lösa hämtning/lämning, däremot har hon inte rätt att skriva in barnet på en annan skola utan pappans godkännande. Och om han lämnar in en stämningsansökan är risken stor att han blir boendeförälder pga skolan och kontinuiteten men att upplösa en gemensam vårdnad gör man sällan av en sådan anledning. Det ska finnas väldigt goda skäl till att upplösa en gemensam vårdnad och som du kanske vet kan gemensam vårdnad dömas även om ena föräldern motsätter sig det.
  • Anonym (nötskal2)
    KaffeTös skrev 2015-03-14 15:39:28 följande:
    Nej, där har du lite fel. Har de varannan vecka som nu så har pappan inget att säga till om i frågan var hans barn bor under den veckan mamman har barnet, men hon kommer troligen få lösa hämtning/lämning, däremot har hon inte rätt att skriva in barnet på en annan skola utan pappans godkännande. Och om han lämnar in en stämningsansökan är risken stor att han blir boendeförälder pga skolan och kontinuiteten men att upplösa en gemensam vårdnad gör man sällan av en sådan anledning. Det ska finnas väldigt goda skäl till att upplösa en gemensam vårdnad och som du kanske vet kan gemensam vårdnad dömas även om ena föräldern motsätter sig det.
    Det verkar baserar dina åsikter på hur du tror eller vill det ska vara, för så fungerar det naturligtvis inte i praktiken.

Mamman kan flytta och skriva sig var hon vill, hon kan däremot inte skriva barnet var hon vill utan pappans godkännande, det handlar inte enbart om skola som du försöker gära gällande utan också var barnet är skrivet och har sin dyngsvila så att säga.

Det är enbart mamman som har något att förlora om hon flyttar barnet utan pappans godkännande. pappan har sagt nej och då får ts välja om hon vill bli särbo med vh umgänge eller liknande om inte hon och pappa kommer överrens om något annat, eller så får hon pendla, i mitt tycke den bästa lösningen, men då för barnet som itne märker av någon skillnad, att sen mamman och nya pojkvännen int etycker det är bästa  är en annan sak men då ska dom fundera över varför man då tycker det är en bra lösning för ett barn om dom själva inte klarar av det.

• KaffeTös
    Anonym (nötskal2) skrev 2015-03-14 15:47:19 följande:

Det verkar baserar dina åsikter på hur du tror eller vill det ska vara, för så fungerar det naturligtvis inte i praktiken.

Mamman kan flytta och skriva sig var hon vill, hon kan däremot inte skriva barnet var hon vill utan pappans godkännande, det handlar inte enbart om skola som du försöker gära gällande utan också var barnet är skrivet och har sin dyngsvila så att säga.

Det är enbart mamman som har något att förlora om hon flyttar barnet utan pappans godkännande. pappan har sagt nej och då får ts välja om hon vill bli särbo med vh umgänge eller liknande om inte hon och pappa kommer överrens om något annat, eller så får hon pendla, i mitt tycke den bästa lösningen, men då för barnet som itne märker av någon skillnad, att sen mamman och nya pojkvännen int etycker det är bästa  är en annan sak men då ska dom fundera över varför man då tycker det är en bra lösning för ett barn om dom själva inte klarar av det.

Som juridikstuderande så är detta inte baserat på mina åsikter, nej. Hur vet vi att barnet har adressen hos henne? Har hon skrivit det? Det har jag missat isåfall. Givetvis kan hon inte skriva barnet var hon vill utan hans godkännande då de har gemensam vårdnad, men det är för mig så självklart att det inte behöver yttras. Läser du föräldrabalken står det ju klart och tydligt att om ett beslut är av ingripande betydelse för barnet och dess framtid, får det inte fattas av endast den ena vårdnadshavaren (enligt 6 kap. 13§ 1 stycket Föräldrabalken).

Jag var inte överhuvudtaget med mina inlägg intresserad av att yttra min åsikt kring TS val, utan ville endast svara hur situationen ser ut rent juridiskt. TS frågade om pappan har rätt att neka henne att flytta, vilket vi alla kan hålla med om att han inte har, däremot får hon inte skriva barnet någon annanstans utan pappas medgivande, precis som du skriver och det har jag inte i något av mina inlägg heller hävdat.

Enligt min åsikt, eftersom du verkar mycket intresserad av hur jag ställer mig i frågan hade jag personligen inte valt att flytta och om ts mot förmodan väljer det så är det precis som du skriver att hon är den enda som förlorar på detta.
  • Brumma
    Anonym (nötskal2) skrev 2015-03-14 15:47:19 följande:

Hon kan inte skriva barnet på nya adressen men barnet kan stå skrivet hos pappan men fortfarande bo vv hos mamma på nya adressen.
  • Anonym (Anna)

Men TS, kan du inte bo varannan vecka med din nya man och så den veckan du bor med barnet så bor ni i din gamla stad och så till helgen bor ni med den nya. Eftersom det bara handlar om 60 mil så kan ni väl åka dit någon gång mitt i veckan också? Då bor ju du större delen av tiden i den andra staden och ditt barn har nära till dagis och trygghet. Som en början i alla fall och sen får ni utvärdera hur det känns och kanske ta ett samtal med inblandade ex för att se hur de tänker på framtiden. Vilka skulle kunna tänka sig att flytta och vilka inte. Finns det någon kompromiss att bo mellan de två städerna, eller är det helt enkelt kört fram tills barnen är så stora att det kvittar.

Svar på tråden Kan han helt neka mig från att flytta till en annan stad??