• Totoro

Dagis tar inget ansvar

Det kändes så pinsamt idag!

Jag gick förbi dagis idag när jag skulle till affären (bor precis brevid dagiset) jag ser då min son leka ute på dagiset och ser då att alla barn utom min son har mössa på sig! Då det är pappans vecka så tänker jag att han kanske glömt ta med mössan till dagiset så jag knatar vidare mot affären som är ett par hundra meter bort och ringer även upp pappan och frågar han om mössan. Han säger att jodå mössan ska va på dagis. Jag tänker då så att om dom är ute och leker när jag är på g hem så ska jag gå in och fråga. På vägen hem ser jag dom ute och sonen har fortfarande ingen mössa på sig. Så jag går då in och det känns jätte pinsamt men måste fråga dom. Fick till svar att han drar av sig mössan hela tiden! Jag ljög och sa att han måste ha mössa för han har lite problem med öronen. Så tänkte jag att jag kan lika väl ta med sonen hem till mig så går till kapprummet och där ligger mössan på hans hatthylla :/ jag vill inte att sonen ska va utan mössa även om han är envis och drar av sig den! Det är inte första gången dagis brister när det gäller att ta på mitt barn ordentligt när dom ska ut och leka! Vad kan jag göra? Jag vill inte känna oro för att dagis inte tar ansvar. Jag har påpekat innan att dom måste klä sonen ordentligt när dom ska gå ut. Jag bor ju så pass nära så dom vet ju att jag kan hålla koll på dom.

Mamma till Charlie 2013.04.26
  • Svar på tråden Dagis tar inget ansvar
  • Ankanpankan1

Har du funderat på varför han tar av sig mössan?

Han vill ju säga något med det.

Det rimligaste måste vara att den är för varm eller kliar, är för liten , inte sitter som den ska etc.

Varför ljuga för personalen så att de tvingar på en stekhet ledsen grabb en krånglande kliande mössa bara för ????

Ny forskning säger väl inte att alla barn ska ha mössa på sig nu? Din barnläkare har sagt att det ?

Ta itu med problemet på riktigt. Ta hjälp av förskolan. Det är möjligt att det bästa vore en tunnare jacka , överdragabyxor och mössa, skicka då med det och var ärlig mot dem.

Det är ditt barn men set är hans behov du måste se till.

• Jennie med ie

Vad är det för mössa? Han kanske behöver en svalare mössa? Som dessutom är svårare att ta av?

Om han hade haft mössan med ut och den då försvunnit för att han tagit den av sig och lagt den nånnstanns stup i kvarten, hur hade ni föräldrar reagerat då? Lagt skulden på och blivit arg på personalen?

Alltså jag bor längst ner i söder och vi har kommit rätt långt fram med våren, fast det blåser en del där jag jobbar, och våra barn har absolut mössa på sig ute. En del tar dem av sig, då kan de vara av en stund och sen sätter vi på dem igen. Och så kan den åka av och på, av och på. Och barnen kan således vara utan mössa emellanåt. Då tar vi en dialog men föräldrarna om vad det är för mössa, varför vi tror att barnet tar den av sig, om det finns nån bättre variant o s v. Att låta mössan ligga inne helt har inte varit något alternativ, men jag kan tänka mig att det kan finnas de föräldrar som blir så förbannade när mössor och vantar t ex försvinner att personalen till slut låter bli att ta ut dem ifall det känns varmt nog av den anledningen....

• Flygfotogen

Var har ni gett honom för mössa då? Sticks den i pannan om han blir svettig? Hör han okej genom den? Glider den upp/sitter obekvämt? Är den för varm?

Det värsta jag visste var min stickiga mössa och stickiga fuskpolo när jag var liten. Dessutom har jag alltid varit väldigt varm av mig och har nog inte haft mössa sen jag var 6 år. Jag bor i Norrland, det blir kallt här. Som tur är har jag hår idag... 

• AnnaKG

Ja tycket oxå att små barn ska ha mössa nu även om solen lyser och det börjar bli vår.

Jag hade köpt en mössa med knytband eller tagit med mig barnet för att få prova och välja ut en mössa själv.

Förstår att förskolepersonal inte har tid/ork att ta på ett barn mössan 20 gånger på en dag men samtidigt så tycker jag att då kan personalen ta upp detta med dig som förälder och tala om läget så att du/ni vet de och kan lösa de.

På mina döttrars förskola så är dom väldigt öppna med att tala om för mig och andra föräldrar om man tex inte har tillräckligt bra utebyxer eller för varma vantar etc... Vissa ser det som påhopp och klagan men ja tycker det är bra! Det är ju trots allt dom som umgås med mina barn när jag jobbar. Det som funkar hemma för oss på gården/lekplatsen kanake inte funkar alla gånger på förskolan.

• Pescetarian

Jag köpte en "rånarluva" till mitt barn. Mest pga att allt barnets hår gör så att vanliga mössor inte sitter speciellt bra, vilket resulterar i bara öron.

Testa en sån. Den kan han ju inte slita av sig hur som helst. ;)

• falukorv

Du ringer ditt ex direkt för att du en gång (när det inte ens är superkallt ute) ser att barnet inte har mössa på sig? Skärp dig!

Sen anklagar du förskolan för att de inte sköter ditt barn. Om barnet ändå sliter av sig mössan så skyddar den ju inte mot vinden ändå. De kan ju inte enbart lägga fokus på ditt barn..

Du behöver nog lära dig att släppa kontrollen innan du gör dig osams med alla andra vuxna i ditt barns närhet..

• elyse

Har mössan snöre så att den kan knytas under hakan?

• Lorelei83

Jag har en 6 månaders här hemma och ja har så svårt att tänka mig att jag inte direkt skulle ta med mitt barn till affären och hem sen när jag ändå var ledig. Åh vad svårt det ska bli att vara ifrån honom när man börjar jobba.

• Flygfotogen

Vad är det för ansvar du vill att förskolan ska ta? Du säger att de "tar INGET ansvar"...

• Pescetarian
    Lorelei83 skrev 2015-03-16 19:20:20 följande:

Jag har en 6 månaders här hemma och ja har så svårt att tänka mig att jag inte direkt skulle ta med mitt barn till affären och hem sen när jag ändå var ledig. Åh vad svårt det ska bli att vara ifrån honom när man börjar jobba.

Fast det kan vara rätt skönt att få handla i lugn och ro. :)
  • Lorelei83
    Pescetarian skrev 2015-03-17 07:54:41 följande:
    Fast det kan vara rätt skönt att få handla i lugn och ro. :)
    Jo det är sant :) Åh men svårt det ska bli att lämna sonen på dagis, även fast ja vet att han kommer ha roligt där och jag måste jobba.
  • Pescetarian
    Lorelei83 skrev 2015-03-17 10:42:30 följande:

Jo det är sant :) Åh men svårt det ska bli att lämna sonen på dagis, även fast ja vet att han kommer ha roligt där och jag måste jobba.

Det var svårt att lämna även för mig, som ändå hade mitt barn hemma tills ungefär fyraårsålder.

Jag testade att lämna barnet redan vid ungefär 1,5-års ålder. Men det funkade inte. Jag förstod aldrig poängen med det.
  • Solstråle00001

Hur mycket ska personalen kämpa med mössan tycker du TS? Om barnet skriker och kämpar emot är det ok? Eller är det kränkande behandling?

Jag arbetar också i förskolan. Sätter på mössor många gånger under dagen då det är kallt. Men då de tydligt visar att de inte vill och det är lite gränsfallsväder så struntar jag i mössan.

• Flygfotogen
    Solstråle00001 skrev 2015-03-20 16:11:39 följande:

Hur mycket ska personalen kämpa med mössan tycker du TS? Om barnet skriker och kämpar emot är det ok? Eller är det kränkande behandling?

Jag arbetar också i förskolan. Sätter på mössor många gånger under dagen då det är kallt. Men då de tydligt visar att de inte vill och det är lite gränsfallsväder så struntar jag i mössan.

Samma här och detsamma gäller vantar. Slits de av och slängs överallt om och om igen så är det ändå ingen idé.
Svar på tråden Dagis tar inget ansvar