• Anonym (trötto)

Hur länge är ni borta om dagarna? Hur fixar ni vardagen?

Jag börjar kl 7 på morgonen men går upp ca halv fem - fem för att hinna eftersom det ofta är stopp i trafiken så får man åka i god tid. 

Slutar halv fyra(men ofta blir jag kvar på jobbet längre än så) och stannar för att handla på hemvägen och brukar då vara hemma vid sex ungefär(ibland tidigare, ibland senare beroende på). 

Vid det laget är jag rätt trött, lagar mat och ordnar det nödvändigaste, sen orkar jag inte så mycket mer eftersom jag ska upp tidigt nästa dag igen. 

Det känns som jag har några fåtal timmar om dygnet att ägna mig åt något jag tycker är trevligt. Resten går åt att pendla(=stress i sthlms kollektivtrafik!) och arbeta. Det blir en så tråkig vardag. 

Hur ser era dagar ut? 

• Svar på tråden Hur länge är ni borta om dagarna? Hur fixar ni vardagen?
  • Catti41

0600 väckarklockan ringer

0700 väcks barnet om han inte vaknat innan, vilket han oftast har

0740 senast startar bilen

0755 parkerar bilen, vinkar av barn som går till skolan, går själv till t-banan

0830 ca kliver in på jobbet

1530 senast går jag om det är jag som ska hämta

1600 hämtar barn på skolan, kör hem

1715 den andra föräldern har kommit hem, nu äter vi!

1730-1900 fixande, donande, lekande, grejande

1930 barnnattande

Ca 20-22 jobbar vid datorn, eller ut och springa, greja i trädgården, husfixande

22 senast i säng

Vi vuxna jobbar heltid men kan styra vår arbetstid helt själva.

• Catti41

Jag kan tillägga att sonens skola börjar kl 0800, annars hade vi aldrig åkt så tidigt hemifrån...

• Anonym (Hmmmm)
    Anonym (trötto) skrev 2015-03-14 11:14:43 följande:

Jag börjar kl 7 på morgonen men går upp ca halv fem - fem för att hinna eftersom det ofta är stopp i trafiken så får man åka i god tid. 

Slutar halv fyra(men ofta blir jag kvar på jobbet längre än så) och stannar för att handla på hemvägen och brukar då vara hemma vid sex ungefär(ibland tidigare, ibland senare beroende på). 

Vid det laget är jag rätt trött, lagar mat och ordnar det nödvändigaste, sen orkar jag inte så mycket mer eftersom jag ska upp tidigt nästa dag igen. 

Det känns som jag har några fåtal timmar om dygnet att ägna mig åt något jag tycker är trevligt. Resten går åt att pendla(=stress i sthlms kollektivtrafik!) och arbeta. Det blir en så tråkig vardag. 

Hur ser era dagar ut? 

På mitt förra jobb hade jag det lite så eftersom det var en timmes väg till jobbet.

Numera går jag upp 06.30. Börjar jobba 07.30. Jag kommer hem 16,30. Jag äter inte lagad mat på kvällen så jag brer mig snabbt en smörgås och sen ägnar jag mig åt att pyssla eller läsa en bok eller nåt annat. Mat till matlådor lagar jag och maken tillsammans på helgerna. Storkok är grejen!
  • Anonym (eMamma)

Har du inga möjligheter alls att byta jobb/boende eller så, för att få till en vardag som du trivs bättre med?
    För mig ser det ut så här:

06:00 Jag går upp och drar ut och springer (fyra morgnar i veckan)
    07:00 - 07:45 duscha, äta frukost, se till att alla har kläder och rätt grejer till skola/dagis
    08:00-08:15 promenad för att lämna på skola/dagis
    08:30-16:00 jobbar
    16:15 hemma igen
    16:30 - 17:15 matlagning och middagsätning med familjen
    Resten av kvällen är vikt åt fri lek
    Vissa kvällar kommer någon över och fikar, andra kvällar är helt uppbokade av ungarnas aktiviteter. En kväll i månaden ungefär går jag ut på after work/bio/vin med någon kompis.

• riboflavin

Borta ca 10 timmar 06-17, +/- 30 min. Går upp vid 5, går en promenad med hundarna och åker. Äter frukost på jobbet. Kommer hem (handlar ibland på vägen) går ut med hundarna, lagar mat (varannan eller var tredje dag, gör i ordning lådor som går snabbt att bara skära sallad till, sen någon syssla innan jag kan koppla av någon timme, slösurfa eller liknande. Har kör eller träning/hundkurs 3 kvällar i veckan.

Tyvärr är ju livet så här när man jobbar heltid. Men man kan ju förenkla för sig. Jag lagar inte mat varje dag, och gör istället storkok och flera rätter vid varje tillfälle, ofta med samma bas. Exempelvis ris och 3 olika grytor, eller potatismos och olika kött eller fisktillbehör. Jag lägger 20 minuter varje dag på att städa, plocka, diska,tvätta eller liknande istället för att storstäda, det är aldrig helt rent överallt men det funkar bättre för mig eftersom jag då slipper göra allt sånt på helger. Egen tvättmaskin, torktumlare och diskmaskin är toppen, de jobbar och jag kan göra annat under tiden.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (eMamma)
    riboflavin skrev 2015-03-17 11:27:23 följande:

Tyvärr är ju livet så här när man jobbar heltid. Men man kan ju förenkla för sig. Jag lagar inte mat varje dag, och gör istället storkok och flera rätter vid varje tillfälle, ofta med samma bas. Exempelvis ris och 3 olika grytor, eller potatismos och olika kött eller fisktillbehör. Jag lägger 20 minuter varje dag på att städa, plocka, diska,tvätta eller liknande istället för att storstäda, det är aldrig helt rent överallt men det funkar bättre för mig eftersom jag då slipper göra allt sånt på helger. Egen tvättmaskin, torktumlare och diskmaskin är toppen, de jobbar och jag kan göra annat under tiden.

Bra tips!
    Vi lagar inte heller mat från grunden varje dag. Vi lagar så mycket vi kan, kör väldigt lite halvfabrikat men vi gillar också att hitta genvägar. Resterna från tacos på fredagen kan bli köttfärspaj på lördagen och köttfärssås med spaghetti på söndagskvällen. Och när man ändå steker biffar/kycklingfilé/torsk/köttbullar osv så kan man lika gärna steka på lite extra och bara plocka fram från frysen vid behov. Då går det lika snabbt som att steka mamma Scan.
    Smaksättare som färdiga soppor, pesto mm är perfekt att ha hemma.
    Sonens favorit är Kelda Thai-soppa som man pimpar med räkor och haricots verts (bara att tina upp från frysen).

• ventilera mera
    Anonym (tjopp) skrev 2015-03-16 14:41:38 följande:
    Alla har inte råd att gå ner i arbetstid även om man får bostadsbidrag så förlorar man hur mycket som helst ändå. Är man ensamstående och jobbar och får ut lite trots heltid så är det omöjligt att gå ner i arbetstid. Skulle man då råka bli sjuk på det så har man kanske inte ens råd att va hemma liksom.. Krog, vin, cigg, kafébesök och allt annat du rabbla upp är inget jag någonsin unnar mig så det är inte där skon klämmer. Nu är min son 8 år och går 7.30-16.30 varje dag men han lider nog mer om han inte har tak över huvudet eller mat på bordet!!
    Precis min tanke. Det är liksom inte bara att gå ner i arbetstid och tro att det ska kompenseras av något annat. Jag har inga utsvävningar att skära ned på, röker inte, går ytterst sällan ut och köper bara kläder till mig själv då det är nödvändigt.
    Jobba heltid är liksom förutsättningen för att inte behöva vända på varje krona och för att det inte ska gå fullständigt åt fanders om man behöver vabba eller vara hemma själv.
  • MEE83
    Michael 310 skrev 2015-03-16 06:33:21 följande:
    Håller verkligen med om det! Förstår inte hur folk orkar pendla 1-2 timmar om dagen. Själv bor jag på min arbetsplats när jag jobbar. Helt perfekt bara rulla ur sängen och klä på sig så är man på jobbet :)
    Nej jag har svårt att se värdet i det, sedan kanske det är ett måste om man verkligen vill bo i villa, men jag ser personligen mest det som extra jobb, villor kräver underhåll, vilket tar mer tid i anspråk. Hyfsat många av mina kollegor pendlar in, men rätt många bor precis som jag, mitt i smeten, vi brukar skämta om det där hehe. 

hehe, låter smidigt!

På min förra arbetsplats så kraschade jag på soffan i kontoret ett par gånger, efter en lång natt med fest/utgång.... då bodde jag inte så nära kontoret, så det var bättre än att åka hem, och åka tillbaka igen direkt efter dusch och frukost. ;P
  • riboflavin
    Michael 310 skrev 2015-03-16 06:33:21 följande:

Håller verkligen med om det! Förstår inte hur folk orkar pendla 1-2 timmar om dagen. Själv bor jag på min arbetsplats när jag jobbar. Helt perfekt bara rulla ur sängen och klä på sig så är man på jobbet :)

Det handlar nog ganska ofta om att man antingen är två i hushållet som ska ha rimliga avstånd eller att man bosatt sig på ett ställe där man trivs och sen byter jobb. För mig handlar det lite om det senare. Jag jobbade tidigare i två olika städer och valde till slut att bosätta mig mitt emellan för att få bättre rutiner. Idag jobbar jag bara på ena stället men vi har inte råd att flytta närmare våra jobb än, kontantinsatsen på ett hus mellan våra arbetsplatser är lika stor som hela köpesumman för vårt nuvarande.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Michael 310

Jo jag förstår att det kan vara svårt att undvika pendling. Själv skulle jag nog hellre se mig om efter ett nytt jobb än att kasta bort flera hundra timmar av ett år på att ta mig till/ från jobb. tycker det är illa nog som det är med ca 90 timmar/ år för mig

• Anonym (Blä)

Är borta 13-14 timmar varje dag. Sköter hushållet. Lagar mat. Sedan är jag som en klubbad säl. Ingen tid till nöjen öht. 

• Anonym (olika)
    Michael 310 skrev 2015-03-20 17:24:14 följande:

Jo jag förstår att det kan vara svårt att undvika pendling. Själv skulle jag nog hellre se mig om efter ett nytt jobb än att kasta bort flera hundra timmar av ett år på att ta mig till/ från jobb. tycker det är illa nog som det är med ca 90 timmar/ år för mig

Men om man bor i Stockholm och vill ha ett kvalificerat jobb som bara finns i innerstan och själv vill man bo i hus och är inte miljonär. Ja då måste man bo i förorten och pendla in till stan. Det är liksom en ekvation som inte går att lösa på annat sätt. Att sätta sig i kassan på ica eller jobba inom kommunen är kanske inte allas typ av jobb. Många myndigheter, hela statsförvaltningen, domstolarna osv ligger i innerstan och lär alltid göra det.
  • Anonym (hamsterhjul)

Jobbar just nu lite hemifrån och dygnspass 12.30-13.00 dagen efter. Allra flesta morgnar går jag upp 07.00 och servar familjen. Vinkar av dom och plockar i hemmet till 10-11. Ska jag jobba lagar jag mat annars städar jag, tvättar och sånt så mannen slipper i princip allt sånt i veckan mer än möjligen tömma diskmaskinen och vika lite tvätt. Därefter sticker jag kanske och tränar, jobbar lite vid datorn, ute och går, trädgården, dricker kaffe, gör ärenden, städar lite till, äter lunch, läser och lite så. Vid halv fyra trillar barnen in sen är det dags att dra igång middag, läxor och träning för barnen med en del klubbansvar som faller på mig. Mannen är väck 12 tim inkl egen träningstid, ibland jobbar han även lite vid datorn på kvällen. Så ser livet ut.

• Michael 310
    Anonym (olika) skrev 2015-03-21 10:31:46 följande:

Men om man bor i Stockholm och vill ha ett kvalificerat jobb som bara finns i innerstan och själv vill man bo i hus och är inte miljonär. Ja då måste man bo i förorten och pendla in till stan. Det är liksom en ekvation som inte går att lösa på annat sätt. Att sätta sig i kassan på ica eller jobba inom kommunen är kanske inte allas typ av jobb. Många myndigheter, hela statsförvaltningen, domstolarna osv ligger i innerstan och lär alltid göra det.

Ja naturligtvis kan det vara så, men då är det ändå ett val man gör. Personligen tycker jag tid med familjen är viktigare och hade nog valt ett jobb närmare hemmet. Om jag haft ett arbete med " normala" tider.
  • Jorunn2
    Anonym (Blä) skrev 2015-03-20 17:57:04 följande:

Är borta 13-14 timmar varje dag. Sköter hushållet. Lagar mat. Sedan är jag som en klubbad säl. Ingen tid till nöjen öht. 

Jag hoppas att du inte har barn!
  • Jorunn2
    Nja - man kan ju ha lägenhet i innerstan, och kompensera med en fritidsstuga så att barnen får komma ut på landet och röra sig fritt på loven och vissa helger. Så vet jag många högutbildade i Stockholm som gör.
  • Anonym (olika)
    Michael 310 skrev 2015-03-21 11:21:40 följande:
    Ja naturligtvis kan det vara så, men då är det ändå ett val man gör. Personligen tycker jag tid med familjen är viktigare och hade nog valt ett jobb närmare hemmet. Om jag haft ett arbete med " normala" tider.
    Jag pluggade till jurist i 5 år och hade jobbat i stan i 3 år när jag fick barn, då känns det inte som jättekul att byta till något okvalificerat jobb. Jag tycker jobbat är viktigt, vill visa mina barn att det är viktigt att utbilda sig och ha ett jobb som man trivs toppen med. Inte bara ta vad som helst för att försörja sig.
  • Michael 310
    Anonym (olika) skrev 2015-03-21 13:29:59 följande:

Jag pluggade till jurist i 5 år och hade jobbat i stan i 3 år när jag fick barn, då känns det inte som jättekul att byta till något okvalificerat jobb. Jag tycker jobbat är viktigt, vill visa mina barn att det är viktigt att utbilda sig och ha ett jobb som man trivs toppen med. Inte bara ta vad som helst för att försörja sig.

ja jag tycker med det är viktigt att trivas på jobbet, vilket jag gör. Däremot så är jag inte villig att kompromissa med familjen heller. Kanske är jag som har orealistiska krav?
  • Anonym (flexibel)
    Ja, jobb i innerstan + villa + inte miljonär + rimliga pendlingstider är en omöjlig ekvation :)

Vi prioriterade bort villan, bor i en liten 3:a i en trevlig närförort och är båda på jobbet inom 20 min. Ha roligt på jobbet och få mer tid med barnen var viktigare än huset tyckte vi. Men där prioriterar man olika. 
  • Anonym (flexibel)
    Jorunn2 skrev 2015-03-21 11:40:36 följande:
    Nja - man kan ju ha lägenhet i innerstan, och kompensera med en fritidsstuga så att barnen får komma ut på landet och röra sig fritt på loven och vissa helger. Så vet jag många högutbildade i Stockholm som gör.
    Nuförtiden krävs det dock att man är miljonär för att bo någorlunda vettigt i innerstan och definitivt om man dessutom vill ha ett sommarställe inom ett par tim från stockholm.. 
Svar på tråden Hur länge är ni borta om dagarna? Hur fixar ni vardagen?