Har folk inget sunt förnuft??
Ja,jag undrar verkligen,vart har det sunda förnuftet tagit vägen hos folk.
Jag håller med dem som tycker att du verkar tala om hyfs snarare än sunt förnuft. (Anser man inte att det hör till hyfs att bjuda på kaffe är det inte heller sunt förnut att bjuda, men det är sunt förnuft att bjuda på kaffet om man inser att det tas illa upp av folk man bryr sig om åsikten hos ifall man inte bjuder.)
Detta sagt tycker jag det finns tillfällen när folk brister i hyfs (senast stötte jag på person som gick och tog för sig av maten vid en födelsedagsbuffé innan det varken bjudits eller födelsedags"barnet" försett sig, för att vederbörande var hungrig) men vad är det du själv tänker på för situationer?
Brist på sunt förnuft visar min bekant som beställer köksrenovering och sedan är sorgsen över att den tillhörande hyreshöjningen innebär att hon får mindre kvar tt röra sig med. Eller alla som tror att den nya telefonen de får när de tecknar abonnemang är "gratis".
Ingen moral heller...........
Hej ts!
Intressant tråd! Jag upplever att i stort sett alla jag känner har bra sunt förnuft men det beror kanske på vilka man umgås med. Sen undrar jag lite över "nuförtiden". Du anser alltså att det skulle ha varit bättre "förr". I så fall när då och hur då?
Enligt min erfarenhet existerar inget kollektivt sunt förnuft men vi förstår ju andra genom oss själva.
Hellre mångfald än enfald.
Enligt min erfarenhet existerar inget kollektivt sunt förnuft men vi förstår ju andra genom oss själva.
Hellre mångfald än enfald.
I Sverige är få fostrade att tiga. Svenskar vet inget roligare än när en tyst person täpper till käften på någon som är glad, spontan och pratsam. Stört, asocialt och väldigt svenskt.
... förutom när vi svenskar är fulla för då flödar svadan över alla breddar.
Tala är silver och tiga är guld.
I Sverige är få fostrade att tiga. Svenskar vet inget roligare än när en tyst person täpper till käften på någon som är glad, spontan och pratsam. Stört, asocialt och väldigt svenskt.
... förutom när vi svenskar är fulla för då flödar svadan över alla breddar.
Tala är silver och tiga är guld.
Äsch det blev ju fel..
"I Sverige är få fostrade att tiga. "
skall givetvis vara:
I Sverige är vi fostrade att tiga.
Kan ju tillägga att detta i synnerhet tyvärr gällt flickor.