• Anonym (va?)

Har folk inget sunt förnuft??

Ja,jag undrar verkligen,vart har det sunda förnuftet tagit vägen hos folk.

• Svar på tråden Har folk inget sunt förnuft??
  • Zoja
    Anonym (va?) skrev 2015-03-18 21:41:29 följande:
    Konstig fråga anser jag.
    För mig är det nästan lika självklart att fråga om nån vill ha kaffe/te som att andas typ. Ett måste.
    Nä,om jag besöker nån frågar jag väl inte:
    kan jag få en kopp kaffe?
    Precis som jag inte går till deras skafferi och rotar.
    Jag frågar alltid om jag vill ha något när jag är på besök hos någon. Jag tror inte att mina vänner vill att jag ska känna mig ovälkommen eller gå hungrig/törstig när jag är hos dem. Säger oftast till de som besöker mig att det bara är att säga till om de vill ha något/att de kan ta det själva också. 

Måste vara jobbigt att inte känna att man kan be om saker när man besöker folk!
  • Åsa

Jag håller med dem som tycker att du verkar tala om hyfs snarare än sunt förnuft. (Anser man inte att det hör till hyfs att bjuda på kaffe är det inte heller sunt förnut att bjuda, men det är sunt förnuft att bjuda på kaffet om man inser att det tas illa upp av folk man bryr sig om åsikten hos ifall man inte bjuder.)

Detta sagt tycker jag det finns tillfällen när folk brister i hyfs (senast stötte jag på person som gick och tog för sig av maten vid en födelsedagsbuffé innan det varken bjudits eller födelsedags"barnet" försett sig, för att vederbörande var hungrig) men vad är det du själv tänker på för situationer?

Brist på sunt förnuft visar min bekant som beställer köksrenovering och sedan är sorgsen över att den tillhörande hyreshöjningen innebär att hon får mindre kvar tt röra sig med. Eller alla som tror att den nya telefonen de får när de tecknar abonnemang är "gratis".

• Dixie
    Anonym (va?) skrev 2015-03-18 15:31:57 följande:
    Jag går inte runt och tänker på vad som är vedertagen svenska eller inte.
    Det är skillnad på Utbildning och Bildning ;)
    du borde kanske fundera lite mer på det - så slipper du ju bli missförstådd - det är ju alltid enklare om man använder samma ord/betydelse som de man diskutera med! 
  • MEE83
    Anonym (:() skrev 2015-03-18 09:51:04 följande:

Ingen moral heller...........

haha, fick mig att tänka på detta.

• Har gjort det

Hej ts!

Intressant tråd! Jag upplever att i stort sett alla jag känner har bra sunt förnuft men det beror kanske på vilka man umgås med. Sen undrar jag lite över "nuförtiden". Du anser alltså att det skulle ha varit bättre "förr". I så fall när då och hur då?

• KäntBärtil

Enligt min erfarenhet existerar inget kollektivt sunt förnuft men vi förstår ju andra genom oss själva.

Hellre mångfald än enfald.

• Anonym (va?)
    KäntBärtil skrev 2015-03-20 08:50:34 följande:

Enligt min erfarenhet existerar inget kollektivt sunt förnuft men vi förstår ju andra genom oss själva.

Hellre mångfald än enfald.

Fast vissa verkar inte vara öppna för att lära känna andra personer ,eller ta el utav deras kunskaper och erfarenhet.
    Gemensamt utbyte är väl bra?
    Alla kan vi lära oss något utav varandra utan att döma.
    Så tycker jag.

Men detta med tystnad,tillexempel inte svarapå sms.
    Jag ve inte ur andra tolkar det,men jag tar lite ill upp,för
    Jag tycker att man svarar på tilltal.
    Kalla det hyffs,synt förnuft whatever...
    Vad är orsaken till attman inte svarar på tilltal,när man själv vet att man inte gjort personen något?
    Man bör betänka vad personen gort för en själv.
    Att bara strunta i människan,vad säger det om dig?
    Är det inte bättre att uttrycka vad du tycker/känner oavsett om det är positivt eller negativt. Kommunikation och förståelse.

Som ett exempel.

• Har gjort det
    Anonym (va?) skrev 2015-03-20 09:31:49 följande:
    Fast vissa verkar inte vara öppna för att lära känna andra personer ,eller ta el utav deras kunskaper och erfarenhet.
    Så tycker jag.

Vad är orsaken till attman inte svarar på tilltal,när man själv vet att man inte gjort personen något?
    Är det inte bättre att uttrycka vad du tycker/känner oavsett om det är positivt eller negativt. Kommunikation och förståelse.

Som ett exempel.
    Jo såna finns och så har det alltid varit. Sen finns det många som tycker att inte svar alla spå sms eller mail är detsamma som ett nej.
  • Anonym (va?)
    Har gjort det skrev 2015-03-20 09:42:38 följande:
    Jo såna finns och så har det alltid varit. Sen finns det många som tycker att inte svar alla spå sms eller mail är detsamma som ett nej.
    Jaha,och där är det ju kommunikationsbrist.
    Ingen kan ju gissa ad nån menar med tystnad.
    Man kan inte ta för självklart att alla tycker/tänker som en själv,därför
    det är så viktigt att prata och ta reda på saker.
    Något som du uppfattar på ett visst sätt,kan ju betyda nåt annat för en annan person.
    Alla har vi olka erfarenheter som har färgat oss genom livet,och lärt oss vad som funkar för oss.
    Men gemesamat för hela mänsligheten och relationer över lag vilken sort den än må vara vänskapsreation eller nåt annat,så är det viktigt att kommunicera och uttrycka vad man tycker /tänker utan att såra den andra.
    Alla lär vi oss under resans gång.

• KäntBärtil
    Anonym (va?) skrev 2015-03-20 09:49:18 följande:
    Något som du uppfattar på ett visst sätt,kan ju betyda nåt annat för en annan person.
    Alla har vi olka erfarenheter som har färgat oss genom livet,och lärt oss vad som funkar för oss.
    Men gemesamat för hela mänsligheten och relationer över lag vilken sort den än må vara vänskapsreation eller nåt annat,så är det viktigt att kommunicera och uttrycka vad man tycker /tänker utan att såra den andra.

I Sverige är få fostrade att tiga. Svenskar vet inget roligare än när en tyst person täpper till käften på någon som är glad, spontan och pratsam. Stört, asocialt och väldigt svenskt.

... förutom när vi svenskar är fulla för då flödar svadan över alla breddar.

Tala är silver och tiga är guld.

• Har gjort det
    KäntBärtil skrev 2015-03-20 10:20:38 följande:

I Sverige är få fostrade att tiga. Svenskar vet inget roligare än när en tyst person täpper till käften på någon som är glad, spontan och pratsam. Stört, asocialt och väldigt svenskt.

... förutom när vi svenskar är fulla för då flödar svadan över alla breddar.

Tala är silver och tiga är guld.

Mycket bra sagt! Bara finnarna som är värre!
  • KäntBärtil

Äsch det blev ju fel..

"I Sverige är få fostrade att tiga. "

skall givetvis vara:

I Sverige är vi fostrade att tiga.

Kan ju tillägga att detta i synnerhet tyvärr gällt flickor. 

• Zoja
    Anonym (va?) skrev 2015-03-20 09:31:49 följande:
    Så tycker jag.

Som ett exempel.
    Fast att inte svara på sms är inte samma sak som att inte svara på tilltal, tycker jag. Det är inte säkert att man fått smset, sett smset eller haft tid att svara. Sms svarar man på när man har tid och/eller ork till det, är det något viktigt så ringer man istället om man måste ha svar.
  • MEE83
    Anonym (va?) skrev 2015-03-20 09:49:18 följande:
    Om vill veta varför du inte får ett svar, eller om personen har hunnit läsa meddelandet/mailet så finns det en enkel lösning, ring upp personen ifråga. Glad

Då gör du precis det du nämner, du kommunicerar.

Man har inte alltid tid att läsa mail/sms så fort man får det, om någon ignorerar direkt tilltal så är det en annan grej, det är ett bra exempel på praktiserad härskarteknik, medvetet eller ej, då man osynliggör personen som tilltalar en, gör man det medvetet, så är det värre än att bete sig "ohyfsat", då det handlar om social manipulation för att få ett psykologiskt övertag över den andra personen. 
  • Anonym (Rease)
    Anonym (va?) skrev 2015-03-18 09:49:24 följande:

Ja,jag undrar verkligen,vart har det sunda förnuftet tagit vägen hos folk.

För att det ska ha tagit vägen nånstans måste det ha funnits där från början, vilket i många fall är mer än tveksamt.
Svar på tråden Har folk inget sunt förnuft??