• Solrosen 83

Ytterplagg till förskolestart

Känner att jag behöver lite tips på vad vi ska skaffa för ytterplagg till dottern inför förskolestart i slutet på april. Hon är då 17 månader och än så länge går hon inte och kommer eventuellt inte göra det tills det blir dags heller då hon inte är intresserad av att resa sig alls än. Så behöver tåla att sitta på marken mycket och hasa omkring på rumpan en del då hon inte kryper vanligt.

Har tittat lite på funktionskläder/skalkläder men det kanske blir för varmt då? Om msn köper funktionsjacka som ska klara 10 000 mm behöver man då vanlig regnjacka också?

Något annat jag ska tänka på?

Tacksam för alla tips då det är första barnet.

• Svar på tråden Ytterplagg till förskolestart
  • Alexi

Skalkläder är perfekt tycker jag. Lätt att kombinera med någon tjockare tröja under om det behövs. Våra barn har alltid bara en skaljacka som jacka från april till november typ.

Det är rätt praktiskt att ha ett set galonkläder hängande på förskolan kan jag tycka,  då har man något i reserv, om det är ren lervälling osv (skalkläder ska man ju inte tvätta mer än absolut nödvändigt eftersom de då tappar funktionen).

• Annelie 76

Skalkläder är inte helt vattentäta när de sitter i vattenpölar odyl. Galonisar är bättre till det. Galonbyxor och skaljacka är bäst tycker jag själv. Det är först när de springer omkring och blir svettiga som enbart skalkläder är nåt att ha men då sitter de oftast inte i vattenpölar längre heller.

• Harmagedon

Skalkläder är inte varmt. Bara vindtätt. Varma blir de av att röra på sig eller varma kläder under. Jag skulle försöka hitta en skaloverall till en liten som inte riktigt går.

• yodi

skalkläder är toppen
    dom är vattentäta ( mina barn har både suttit i vattenpölar och varit ute i hällregn utan att bli blöta) och vindtäta samtidigt som dom andas. vanliga regnställ behövs inte.

• Mellanmjölkens land

Skaljacka+byxor alt skaloverall lite beroende på barnet.

Vi har valt tvådelat dels eftersom våra barn haft korta ben så overall har inte varit optimalt och dels eftersom det blir lättare att variera. Bara jacka, bara byxorna på när det är varmt, vindfleece istället för skaljackan osv. Galonisar har vi haft hängande på dagis men i stort sett inte använt.

Båda våra har gått när de började förskola/dagmamma men yngsta använde innan dess storasysters urvuxna skalvantar istället för stövlar. praktiska eftersom resåren hamnade precis under knäna så de satt ju uppe

• Solrosen 83

Tack för alla era tips!

Skaljacka och överdragsbyxor är nu inhandlade. Passade på när man fick 30% på en vara hos Lindex. Då farmor ville passa på och bidra också blev det ett galonset också så nu ska lilltjejen vara väl klädd inför förskolestarten iaf. Måste bara fixa något till fötterna också då raggisar inte blir så lyckat i sandlådan

Svar på tråden Ytterplagg till förskolestart