• efterfest

Högt kolesterol!!!

Jag var och tog blodprov hos min läkare här om veckan, och idag fick jag ett samtal där de sa att mitt kolesterol var förhöjt. De enda hon sa var "skulle rekomendera dig att gå på diet".

Någon som har tips på vad jag ska göra för att sänka kolesterolet? Vadå för diet?

Jag är kvinna, 23år, 165cm lång och väger 73kg(japp jag vet att jag är överviktig). Jag äter för det mesta husmanskost, motionerar flera ggr i veckan och dricker nästan aldrig något annat än vatten.

Kan också tillägga att jag har pcos och har svårt att gå ner i vikt. Har testat lchf men slutade efter att jag fått gallsten en andra gång.

• Svar på tråden Högt kolesterol!!!
  • Anton Chigurh
    Havregrynsgröt till frukost är en bra början, just havregryn har en dokumenterat positiv inverkan när du vill sänka kolesterolet, dvs det "onda" LDL-kolesterolet.
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Annelie 76

Ditt problem är inte högt kolesterol. Det är bara symptom på nåt annat. Kolesterolet är brandmännen, synd att läkaren koncentrerar sig på dem och inte på elden.

Nå, som kvinna är inte högt kolesterol farligt. Däremot är det inte bra med en konstig profil. Du behöver läsa på och ev söka en läkare som kan nåt om kolesterol. Kostdoktorn har en väldigt bra infosida om kolesterol. Googla. Passa på att kolla in Ralf Sundberg på youtube och läs Uffe Ravnskovs böcker. Sen kan du mer om kolesterol än de flesta läkare. En annan bra bok är "Ett sötare blod". Eg är LCHF bästa lösningen på ditt stora problem, din pcos, om jag var du skulle jag se till att få bukt med gallstenarna...

• Jonny55
    Annelie 76 skrev 2015-03-23 23:02:15 följande:

Ditt problem är inte högt kolesterol. Det är bara symptom på nåt annat. Kolesterolet är brandmännen, synd att läkaren koncentrerar sig på dem och inte på elden.

Nå, som kvinna är inte högt kolesterol farligt. Däremot är det inte bra med en konstig profil. Du behöver läsa på och ev söka en läkare som kan nåt om kolesterol. Kostdoktorn har en väldigt bra infosida om kolesterol. Googla. Passa på att kolla in Ralf Sundberg på youtube och läs Uffe Ravnskovs böcker. Sen kan du mer om kolesterol än de flesta läkare. En annan bra bok är "Ett sötare blod". Eg är LCHF bästa lösningen på ditt stora problem, din pcos, om jag var du skulle jag se till att få bukt med gallstenarna...

nää högt kolestrol är inte farligt bara konstiga profiler......Solig
  • Aniiee

Ät mer fet fisk, mer skaldjur och mer avokado.

The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Aniiee

Och mer mörk choklad.

The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Anton Chigurh
    Aniiee skrev 2015-03-23 23:34:31 följande:
    Och mer mörk choklad.
    Enligt dom senaste rönen är det lika nyttigt med ljus choklad. Seriöst.
  • Anton Chigurh
    Anton Chigurh skrev 2015-03-24 07:34:39 följande:
    Enligt dom senaste rönen är det lika nyttigt med ljus choklad. Seriöst.
    "Generellt brukar man säga att mörk choklad är bättre än ljus, eftersom den innehåller mer kakao och därmed mer flavanoler.

Men det behöver inte alltid vara sant.

–Eftersom vi inte vet hur chokladen tillverkas i alla led så kan det bli problem. Chokladen kan bli mörk i framställningsprocessen, och då kan man förlora de nyttiga ämnena. En väldigt mörk choklad kan vara helt tom på flavanoler, förklarar Isak Lindstedt."

http://www.svd.se/mat-och-vin/hur-nyttig-ar-paskchokladen_6983023.svd

• Anton Chigurh
    Anton Chigurh skrev 2015-03-24 07:41:30 följande:
    "Generellt brukar man säga att mörk choklad är bättre än ljus, eftersom den innehåller mer kakao och därmed mer flavanoler.

Men det behöver inte alltid vara sant.

Eftersom vi inte vet hur chokladen tillverkas i alla led så kan det bli problem. Chokladen kan bli mörk i framställningsprocessen, och då kan man förlora de nyttiga ämnena. En väldigt mörk choklad kan vara helt tom på flavanoler, förklarar Isak Lindstedt."

www.svd.se/mat-och-vin/hur-nyttig-ar-paskchok...

Litta mer av samma:

"För första gången slår forskarna fast att ljus choklad är lika bra som mörk choklad, skriver DN."

"
    Att mörk choklad innehåller nyttigheter är känt sen tidigare. Man har även kunnat se att chokladen kan skydda mot stroke hos kvinnor. Nu visar en studie med över 37 000 män att så väl ljus som mörk choklad även skyddar män."

Underbart. Jag älskar ljus choklad .

Kram //Anton
  • efterfest

Tack för all respons, tar till mig det och ska börja läsa på lite. Ska till läkaren på torsdag, dock en annan, men ska se vad han säger om det hela.

Kolesterolet var på 7,5 och det skulle vara under sex sa hon när hon ringde..

• Anton Chigurh
    efterfest skrev 2015-03-24 13:31:38 följande:
    Vad menas förressten med profil? Konstig profil?
    Misstänker att ditt nick "efterfest" av någon underlig anledning ifrågasätts av vissa, du har ju noll uppgifter på din sk "Profilsida" så då torde det ju vara ditt nick dom menar.

Tror jag. 

Men jag fattar inte varför. Ett nick är ett nick. Liksom.
  • Aniiee
    efterfest skrev 2015-03-24 13:31:38 följande:

Vad menas förressten med profil? Konstig profil?

Jag gissar på att Annelie 76 menade på balansen mellan det "goda" och det "onda" kolesterolet. Fick du bara ett värde? Be att få veta vad du hade i LDL, HDL och triglycerider. 7.5 är dock högt... Du vill nog ha ett totalvärde på under 5, triglyceriderna på under 1,7 och HDL runt 1,5.
  • efterfest
    Anton Chigurh skrev 2015-03-24 15:05:11 följande:

Misstänker att ditt nick "efterfest" av någon underlig anledning ifrågasätts av vissa, du har ju noll uppgifter på din sk "Profilsida" så då torde det ju vara ditt nick dom menar.

Tror jag. 

Men jag fattar inte varför. Ett nick är ett nick. Liksom.

Haha jaha oj då! Får väl "försvara" mitt namn då. Jag tog det pga mitt vanliga var upptaget, så enkelt var det. Och kan tillägga att jag knappt dricker alkohol alls, skulle jag göra det så blir jag själv förvånad om kag orkar hålla ut till efterfesten.

Men som du sa, ett nick är ett nick :) behöver inte ha något med ens person att göra!
  • efterfest
    Aniiee skrev 2015-03-24 15:33:44 följande:

Jag gissar på att Annelie 76 menade på balansen mellan det "goda" och det "onda" kolesterolet. Fick du bara ett värde? Be att få veta vad du hade i LDL, HDL och triglycerider. 7.5 är dock högt... Du vill nog ha ett totalvärde på under 5, triglyceriderna på under 1,7 och HDL runt 1,5.

Okeej! Tack:) Ja det stämmer, fick bara ett värde. Och ja, fattade som att det var väldigt högt, så jag får ta tag i det då! Ska ringa imorgon och fråga då vad jag hade i de andra värdena..

Men kan det ligga nåt annat bakom högt kolesterol? Sjukdom eller så?

Är förövrigt frisk, förutom min pcos-som jag fattat kan bidra till högre kolesterol.. Men något annat över det? Röker inte.
  • Anonym (Anonym)

HAHA, den här sidan är fantastisk. Älskar alla tips du får. Skämt å sido, det bästa tipset du kan få, är att lyssna på din läkare (som faktiskt jobbar med just detta). 

Svar på tråden Högt kolesterol!!!