• Anonym (confused)

Hjälp! Ränta och amortering vid bolån

Hej!

Jag vet att jag borde vända mig till min bank med sådana här frågor men jag känner mig inte mogen för det förrän jag fått lite kött på benen :) Undrar därmed om någon kan hjälpa mig med lite tips och råd kring mitt bolån.

Jag köpte min första bostadsrätt år 2014 och fick då ränterabatt om tjugo punkter. Jag delade upp lånet i två delar och valde rörlig ränta på båda. Jag har än så länge valt att inte amortera något. Jag äger i dagsläget 27 % av bostadsrätten.

Nu när det varit mycket prat om de nya amorteringskraven och räntor börjar jag fundera på att börja amortera åtminstone 1 500 kronor i månaden. När jag fick tjugo punkter rabatt på räntan sa min bankman att detta är beräknat på att jag inte amorterar. Jag tecknade även en inkomstbortfallförsäkring och då sa han samma sak där att "kostnaden blir X förutsatt att du inte amorterar". Nu känns det som att jag undviker att amortera för att jag är rädd att villkoren kommer att ändras i och med detta? Vad kan egentligen hända med min ränta om jag börjar amortera?

Sedan undrar jag även varför det står att jag har en räntesats på 1.84 på "Mina sidor" när boräntan enligt hemsidan är på 1.99 och jag således borde ligga på 1.79 om jag ska ha rabatten vi kom överens om? Hur länge gäller det vi kommit överens om? Jag funderar även på om jag ska förhandla ner räntan ytterligare och hur jag i så fall gör detta? Jag vet inte alls vilka argument jag ska använda. Slutligen funderar jag på om jag borde binda någon del av lånet nu när ränteläget är så pass bra? Kan man göra det när som helst när man har rörlig ränta? 

Många frågor, men om någon ville besvara någon av mina frågor vore jag superglad :)

• Svar på tråden Hjälp! Ränta och amortering vid bolån
  • Studentpappa

Då du har ett obundet lån så står det dig fritt att när du vill förhandla om din ränterabatt. Ring en konkurrerande bank och be om en offert och sen berättar du resultatet för din bankman och ber honom att matcha eller så byter du. Jag fick häromveckan 50 punkter enbart genom att begära ett bättre bud än de 30 vi hade. Då har vi heller inte några jättelån (ca 1,6). Banken har stora marginaler idag och det ska man givetvis utnyttja. 

• Ms H
    Anonym (confused) skrev 2015-03-24 20:18:33 följande:
    Inget bundet lån. Båda delarna är på 3 månader/rörligt. Minns att jag fick erbjudande om 2.09 i ränta vilket motsvarade tjugo punkter ränterabatt enligt banktjänstemannen.

Jag fick ett lånelöfte om ett visst lånebelopp och var tvungen att lägga in så mycket i kontantinsats för att kunna vara med i budgivningen till slutet.
    Då är väl frågan om du fick "en ränta på 2,09%, vilket är 20 punkter under nuvarandes ränta" eller om du fick "en ränterabatt på 20 punkter, vilket just nu ger dig en ränta på 2,09%".
  • Studentpappa
    Ms H skrev 2015-03-24 21:44:04 följande:
    Då är väl frågan om du fick "en ränta på 2,09%, vilket är 20 punkter under nuvarandes ränta" eller om du fick "en ränterabatt på 20 punkter, vilket just nu ger dig en ränta på 2,09%".
    Om banken har sänkt räntan under den senaste 3-månaders perioden så stämmer inte TS ränta mot dagens minus den rabatt hon har utan mot hur den låg vid senaste 3-månaders perioden. 
  • Ms H
    Studentpappa skrev 2015-03-24 21:54:39 följande:
    Om banken har sänkt räntan under den senaste 3-månaders perioden så stämmer inte TS ränta mot dagens minus den rabatt hon har utan mot hur den låg vid senaste 3-månaders perioden. 
    Jag har inte sett någon om när lånet är taget, kan ha missat det.
  • Ms H
    Ms H skrev 2015-03-24 22:04:01 följande:
    Det hade jag, lägenheten är köpt förra året. Tänk vad slarvigt man läser/minns :)
  • Studentpappa
    Ms H skrev 2015-03-24 22:04:01 följande:

Jag tänkte bara att det är ett alternativ, kollar jag vårt lån idag så stämmer inte det med dagens ränta minus rabatten. Det är ju bundet tre månader i taget.
  • Anonym (confused)
    Ms H skrev 2015-03-24 21:44:04 följande:
    Kollade i mina lånepapper nu och det visade sig att jag hade 10 punkter rabatt. 10 punkter rabatt innebar att jag fick en ränta på 2.11, inte 2.09 som jag skrev. Utan rabatten hade jag alltså haft 2.21.

2.09 var det en annan bank som erbjöd mig men de ville inte låna ut en lika stor summa pengar så därför valde jag banken som erbjöd 2.11 i ränta och godkände det lånebelopp jag ville låna.

Vet inte om jag blir totallurad nu när jag har en ränta på 1.84? Hur länge varar ett löfte ränterabatt? Tror ni att jag kan förhandla till mig en större ränterabatt hos samma bank? Är det positivt för dem om jag t.ex binder halva lånet och något jag kan använda som argument för att jag borde få bättre rabatt på det rörliga?

Lånet tog jag 1 oktober år 2014. Är det efter ett år jag måste vara lite på för att se till att jag fortsatt får ränterabatt och att de inte tar bort den? Sedan undrar jag om det innebär att jag nu i slutet av mars borde kunna förhandla ner räntan, om det är var tredje månad borde det ju bli okt-nov-dec och jan-feb-mars alltså precis nu som jag borde kontakta banken?
  • Anonym (confused)

När jag går in på hemsidan nu (utan att logga in på mina sidor) och skriver in mitt lånebelopp och värdet på bostaden får jag fram följande:

3 månader - Din räntesats: 1.80% - Aktuella boräntor: 1.99%

Borde inte det inte det innebära att jag ska få en räntesats på 1.70%? Alltså tio punkter mindre än vad jag erbjuds för ränta bara utifrån storleken på lånet och bostadens värde? Eller ska jag utgå från den aktuella boräntan och tänka att jag fått 15 punkter rabatt då i så fall? (1.99-1.84?)

Vill ju inte tjafsa om att jag får "rätt" rabatt och sedan visar det sig att jag får mer än vad jag blivit lovad :D

• Anonym (confused)

Snälla är det någon som kan hjälpa mig? Om jag fått en ränterabatt på 10 punkter, måste jag då själv förhandla om denna för att se till att jag har kvar denna eller sker löper den på automatiskt, och i så fall hur länge? Jag har inte varit i kontakt med banken sedan jag tog lånet i oktober och har blir orolig att jag betalar mer än vad jag borde... Får känslan av att min ränta ligger över lägsta räntan och det känns ju fel om jag ska få 10 punkter rabatt som överenskommet?

• Anonym (eh?)
    Anonym (confused) skrev 2015-03-24 19:29:51 följande:

Hej!

Jag vet att jag borde vända mig till min bank med sådana här frågor men jag känner mig inte mogen för det förrän jag fått lite kött på benen :) Undrar därmed om någon kan hjälpa mig med lite tips och råd kring mitt bolån.

Jag köpte min första bostadsrätt år 2014 och fick då ränterabatt om tjugo punkter. Jag delade upp lånet i två delar och valde rörlig ränta på båda. Jag har än så länge valt att inte amortera något. Jag äger i dagsläget 27 % av bostadsrätten.

Nu när det varit mycket prat om de nya amorteringskraven och räntor börjar jag fundera på att börja amortera åtminstone 1 500 kronor i månaden. När jag fick tjugo punkter rabatt på räntan sa min bankman att detta är beräknat på att jag inte amorterar. Jag tecknade även en inkomstbortfallförsäkring och då sa han samma sak där att "kostnaden blir X förutsatt att du inte amorterar". Nu känns det som att jag undviker att amortera för att jag är rädd att villkoren kommer att ändras i och med detta? Vad kan egentligen hända med min ränta om jag börjar amortera?

Sedan undrar jag även varför det står att jag har en räntesats på 1.84 på "Mina sidor" när boräntan enligt hemsidan är på 1.99 och jag således borde ligga på 1.79 om jag ska ha rabatten vi kom överens om? Hur länge gäller det vi kommit överens om? Jag funderar även på om jag ska förhandla ner räntan ytterligare och hur jag i så fall gör detta? Jag vet inte alls vilka argument jag ska använda. Slutligen funderar jag på om jag borde binda någon del av lånet nu när ränteläget är så pass bra? Kan man göra det när som helst när man har rörlig ränta? 

Många frågor, men om någon ville besvara någon av mina frågor vore jag supergl

Grejen är ju att banken INTE VILL att  ska amortera,eftrsom de tjänar mest på det!
    Men de flesta vill ng ädå sänka sina lån/kostnader.
    Låter rörigt det där med räntan????
  • Anonym (confused)
    Anonym (eh?) skrev 2015-03-30 19:05:15 följande:
    Grejen är ju att banken INTE VILL att  ska amortera,eftrsom de tjänar mest på det!
    Men de flesta vill ng ädå sänka sina lån/kostnader.
    Låter rörigt det där med räntan????
    Mm precis. Därför jag vill vara beredd på hur det ligger till med ränterabatt osv om jag ringer nu och säger att jag vill börja amortera, så att det inte drabbar mig negativt mer än vad det behöver. Vad kan komma att ändras om jag börjar amortera?

På samma gång vill jag ju även passa på att se till att jag nu har den ränterabatt som vi kommit överens om. Känns bara svårt att ringa det där samtalet om jag inte förstår hur det går till, alltså om jag nu efter några månader fortfarande kan vänta mig ränterabatt på 10 punkter och vad min räntesats då bör ligga på nu..
  • Mr Obvious

Med "rörligt" menar man idag att räntan binds 3 månader i taget. Om räntan gå ner kan det alltså ta upp till 3 månader innan du har någon nytta av det. Det är bara den dag som din ränta ändras som du kan jämföra den med den officiella.

Du oroar dig för din rabatt på 10 punkter. Vet du hur mycket det blir i kronor?
    Har du ett lån på 1 000 000:- så motsvarar 10 punkter ca 60 kronor per månad efter ränteavdrag. Rätt ska vara rätt, men få inte panik för 10 punkter.
    En överenskommen rabatt gäller i 6-12 månader, ,sedan måste du "påminna" banken för att den inte ska försvinna.

• Anonym (eh?)
    Mr Obvious skrev 2015-03-30 19:33:17 följande:

Med "rörligt" menar man idag att räntan binds 3 månader i taget. Om räntan gå ner kan det alltså ta upp till 3 månader innan du har någon nytta av det. Det är bara den dag som din ränta ändras som du kan jämföra den med den officiella.

Har du ett lån på 1 000 000:- så motsvarar 10 punkter ca 60 kronor per månad efter ränteavdrag. Rätt ska vara rätt, men få inte panik för 10 punkter.
    En överenskommen rabatt gäller i 6-12 månader, ,sedan måste du "påminna" banken för att den inte ska försvinna.

Precis vad jag med tänkte,hur kan man vara beroende utav ränterabatt??

• Anonym (confused)
    Mr Obvious skrev 2015-03-30 19:33:17 följande:

Ok tack! Det var det jag tänkte, tror nämligen att det blir 1 april som min ränta kommer att ändras.

Jag oroar mig inte för själva summan, utan det är principen. Vill se till att jag inte blir av med någon rabatt för att jag inte har koll på villkoren för den. Lika bra att lära sig hur det går till oavsett om jag har sextio punkter rabatt eller tio. Det fick jag just svar på nu, att det kan vara läge att stämma av och "påminna" banken efter 6-12 månader. Det har ju gått exakt 6 månader den 1 april för mig sedan jag tog lånet. 

Kan det faktum att jag börjar amortera vara ett argument för banken att inte längre ge lika bra villkor gällande räntan?
  • Anonym (eh?)
    Anonym (confused) skrev 2015-03-30 20:56:47 följande:
    Ok tack! Det var det jag tänkte, tror nämligen att det blir 1 april som min ränta kommer att ändras.

Jag oroar mig inte för själva summan, utan det är principen. Vill se till att jag inte blir av med någon rabatt för att jag inte har koll på villkoren för den. Lika bra att lära sig hur det går till oavsett om jag har sextio punkter rabatt eller tio. Det fick jag just svar på nu, att det kan vara läge att stämma av och "påminna" banken efter 6-12 månader. Det har ju gått exakt 6 månader den 1 april för mig sedan jag tog lånet. 

Kan det faktum att jag börjar amortera vara ett argument för banken att inte längre ge lika bra villkor gällande räntan?
    Din sista meing: ja,det har de ju uttryckt. Under förutsättnig att du inte amorterar.
  • Butterscotch
    Anonym (confused) skrev 2015-03-30 18:57:18 följande:

Snälla är det någon som kan hjälpa mig? Om jag fått en ränterabatt på 10 punkter, måste jag då själv förhandla om denna för att se till att jag har kvar denna eller sker löper den på automatiskt, och i så fall hur länge?

Hur länge rabatten gäller är nog olika för olika banker. Vi har t ex två år hos SEB, sen försvinner rabatten om man inte själv initierar förhandling. Rabatten kan dock förhandlas under dessa två år också, om förutsättningarna förändrats. Fråga kan man ju alltid.
  • Butterscotch
    Anonym (confused) skrev 2015-03-30 20:56:47 följande:

Amortering minskar bankens risk så det kan vara ett argument för att sänka räntan. Eller sparande i annan form hos just den banken ger samma effekt. Fråga din bankkontakt vad som krävs för att du ska kunna få bättre rabatt (och hur länge den rabatten gäller).
  • Anonym (confused)
    Butterscotch skrev 2015-03-31 06:55:57 följande:
    Amortering minskar bankens risk så det kan vara ett argument för att sänka räntan. Eller sparande i annan form hos just den banken ger samma effekt. Fråga din bankkontakt vad som krävs för att du ska kunna få bättre rabatt (och hur länge den rabatten gäller).
    Ok, tack så mycket för bra råd! Det är trist om det ska påverka räntan, men det är väl smällen jag får ta. Det skulle kännas bra att amortera nu när räntan är låg. Det är 1 500/mån det handlar om så det är inte så stor summa.

Har kollat nu och min ränta ligger på 1.48 nu :o Det var skillnad! Glad
Svar på tråden Hjälp! Ränta och amortering vid bolån