• Marie89

barn som somnar till vällingen, tandborstning?

Mitt dotter somnar alltid till sin vällingflaska på kvällen, somnar hon inte till den så tar det 15-30 min att få henne att sova. Det är inte i sig något problem att hon somnar till flaskan, är ju många barn som gör det, men det jag undrar är hur gör ni med tandborstningen?

• Svar på tråden barn som somnar till vällingen, tandborstning?
  • hejlinda

Ge henne vällingen i soffan. Mys lite. Gå och borsta. Gå och sov. Har gjort så med min dotter från början. Hon somnar på ca fem minuter i sängen sen.

• BeanBag

15-30 minuter är väl inte speciellt länge? Tandläkarna avråder från att barn ska somna med vällingen så vi ger välling och borstar sedan tänderna. Efter det är det dags att sova

• Marie89

Nej 15-30 min är egentligen ingen fara, men när hon sover så där gott i famnen efter vällingen känns det inte lockande att väcka henne men nu det sista har det blivit att jag borstat lite slarvigt på henne när hon halvsover efter vällingen

• MallaL

Vi struntade i vad tandläkarna sa och borstade tänderna innan vällingen eftersom de somnade så gott med flaskan. Nu är barnen tonåringar och ingen har haft hål i tänderna.

• Marie89

Malla: funderar på att borsta efter middagen vid kl 17 istället. Men samtidigt vill man ju att de ska få vanan redan från början. Men nu somnar hon gott till vällingen och sen är det bara att lägga ner henne, annars ligger hon där och vrider och vänder och gnyr (ingen skillnad om det är i sängen eller knäet)

• Idagi

Vi borstar tänderna innan läggning och sen välling i sängen. Tänker göra så tills hon slutar med välling. Finns värre saker att utsätta tänderna för. De är ju renborstade och då fastnar inte så mycket :)

• cosinus

Jag hade ju personligen valt att ge vällingen tidigare, borstat sen och sövt i sängen.

Dels för tänderna, dels för att ett barn som inte är vant att somna med vällingen aldrig får för sig att det behövs välling för att somna om kl 4 på morgonen (vet många som haft såna perioder med sina barn) och för att om barnet ff dricker välling när det slutar med nattblöjan så vill man gärna att det ska gå ett tag från välling till kissandet innan sängdags.

Mina barn har haft så tjorviga magar så de har behövt både amma och senare äta välling rätt länge innan de somnat för att hinna rapa och kräkas upp överflödet (2 av 4 har varit helt galna kräkbebisar) och även om det varit lite tjorvigt precis när de varit små så tycker jag att vi haft det grymt mycket enklare på många sätt när de blivit lite större just för att tandborstningen har inte varit ett problem, att somna/somna om utan välling har inte varit ett problem och när de senare slutat med nattblöjan så har det bara varit att minska mängden och ta det en kvart tidigare. Vällingen har bara varit mat så vi har tidigt kunnat skippa välling och flaskor på resor och har den varit slut har det inte varit hela världen. 

• nozpa

Mina 2 stora har båda fått ersättning efter tandborstningen och sedan somnat direkt. Var ingen som helst fara enligt tanbläkaren. Beror kanske på hur länge man gör så. Men runt 2 på den äldsta var det ingen fara iaf. Vet inte om välling är "värre"?

Svar på tråden barn som somnar till vällingen, tandborstning?