• gurlie

    Utesluta pasta, ris, potatis och bröd??? bantningsmetod??

    Hej alla

    Jag funderar lite.

    ***Om man plockar bort pasta, ris, potatis och bröd från kosten, är det en bantningsmetod??

    ***Hur gör man om man samtidigt tränar, behöver man inte kolhydraterna då???

    ***Hur länge kan man utesluta dessa produkter och har det i över taget nån funktion??

    hoppas nån kan svara...

  • Svar på tråden Utesluta pasta, ris, potatis och bröd??? bantningsmetod??
  • Moster Katta

    Ät inte snabba kolhydrater annat än efter träning, då behöver kroppen det för återhämtning. Försök äta så fort som möjligt efter träning för att kroppen inte ska börja bryta ner muskler, för då var ju träningen helt onödig.
    Ät mat med långsamma kolhydrater och regelbundet så att blodsockret håller jämn nivå, kan rekommendera Fredrik Pauluns hemsida där man kan få hjälp med att hitta sådan mat. www.paulun.se/

  • SvenskEngelsk

    Varför utesluta "bas" mat som vi resten av vårat liv kommer äta i mindre/större mängder?
    Jag har gått ner 40 kg, och verkligen inte pga av att utesluta tex kolhydrater, gör man detta så BANTAR man ju,och alla vet vi vad som händer då man bantat, eller hur? Man börjar sen äta dessa kolhydrater som du avvänjt kroppen ifrån, och vips är kilon på din kropp sen igen, efter en tid... är det inte då bättre att skaffa en ny livsstil med mer motion och nyttig kost, en kost som man kan hålla resten av livet.
    Alla är vi olika, lycka till iallfall med vikten!

  • biomedbonus

    Att leva utan kolhydrater  verkar både oklokt och osunt.
    Jag kan aldrig  vid min fot tro på att det skulle vara så mycket bättre i att äta så mycket kött som då förespråkas. Bacon och annat fett.

    Tror att det kanske är bra för stunden , men hur nyttigt är det för kroppen`??
    Som den berömde ..hur hon nu stavar sitt namn Skrattande Cameron Di....Skrattande

    hon åt BARA godis och gick der i vikt enligt pressen?? hur nyttigt är det då.

    Man ska äta nyttigt och lite av allt är vad jag tror på .


    BMB
  • FraYo

    Att utesluta kolhydrater vet alla (ja de flesta ialla fall) att det är bra. En människa som INTE gör sig av med kolhydrater går upp i vikt. Jag undviker rena kolhydrater då jag mår psykiskt dåligt av det.

    Kan inte förklara hur men jag mår 10 ggr bättre OM jag inte äter dom. Har testar fram och tillbaka i ca 4 års tid nu och kommit fram till att MIN kropp mår bäst av att undvika rena kolhydrater (jag har inte tagit bort allt men mkt)

    Det är ju upp till var och en, och de 15 kilo jag gick ner, har jag inte gått upp ETT hekto (fast jag äter mer kolhydrater NU än DÅ)

  • Jennie med ie

    Att utesluta kolhydrater vet alla att det är bra?? Nej... eftersom det inte är självklart att det ÄR bra (Ja utesluta helt är ju omöjligt, men det är inte självklart att det är bra att utesluta mycket av dem heller). För tränande personer t ex kan det vara rena vansinnet att utesluta dem...

  • gurlie

    I mitt fall så är jag som sagt(skrivet) en obotlig pasta-älskare och jag vet att det inte är nyttigt.

    Jag tränar kondition och styrka 2-3 ggr i veckan men jag tror ändå att jag äter mer pasta (ris, bröd..) än vad jag behöver. Jag undrar i TS:n om just träning och detta (då menar jag kolhydrater som i bröd, pasta, potatis...etc).

    Vad jag vill med den här veckan är att visa för mig själv att det inte behövs så mycket penne på tallriken. Detta för att givetvis dra ner på det i fortsättningen. Jag följer ingen kur, proppar inte i mig extra fett eller liknande. Jag pausar bara lite från min pasta.

    Jag är vegetarian, så det blir inte en massa kött för mig heller. Snarare quorn och linser och dylikt namnam. = )

    Nåja, än så länge går det finfint. 4 dagar utan pasta....och jag LEVER....hihihi

  • biomedbonus

    Men fullkorns ris och fullkornspast är väl ganska nyttigt?
    och knäckebröd?
    eller har jag fel?


    BMB
  • wellah

    man måste få i sig kolhydrater för att fett ska kunna förbrännas, muskler inte ska försvinna och HJÄRNAN fungera, så UTESLUTA = dåligt, men dra ner på det så ska du se att du minskar i vikt.... byt ut ljust bröd till mörkt, byt pasta till fullkornspasta osv och ät mindre än vanligt och öka samtidigt på proteinmängden....

  • Jennie med ie

    biomedbonus, bröd är inte tvunget nyttigt för att det är hårt och torrt Knäckebröd kan ha ett OK GI-värde men kan också ha ett högt, det beror på innehållet. Precis som mjukt bröd är det osötat och med mycket fibrer och mindre vitt mjöl som man ska leta efter.

  • FraYo

    Man kan utesluta sådant som inte fanns förr i tiden dvs pasta ris och potatis. (Potatisen har inte alltid funnits i sverige som ni säkert vet) inte ris heller och pasta är mjöl och har aldrig gjorts av svenskar förut.

    Att utesluta ALLT är fel. Men att utesluta sådant man inte tror är bra för kroppen är hälsosamt.

    Äter TS pasta men undviker ris o bröd o potatis så är det absolut ingen fara. Men uteslutar TS kolhydrtaer HELT kmr det säga stopp i kroppen då kroppen inte är van vid att inte få "sockret"

    Alla vet att det inte är fett som gör en överviktig utan socker OCH kolhydrater OM man inte gör sig av med det man stoppar i sig.

    Vill man inte banta utan bara leva, så ska man komma fram till det som passar en själ bäst. I mitt fall, undvik rena kolhydrater

  • Linda1976

    Men Machrill: Vad är rena kolhydrater? Det känns som ett väldigt luddigt begrepp. Allt som inte är kött, fisk, kyckling osv innehåller ju kolhydrater.


    Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt.
  • Jennie med ie

    "Alla vet att det inte är fett som gör en överviktig utan socker OCH kolhydrater OM man inte gör sig av med det man stoppar i sig"
    Det som gör en överviktig är att man får i sig mer energi än man gör av med, oavsett vilket näringsgivande näringsämne den kommer från.

  • Linda1976

    Jennie: Jag orkade inte skriva det Men det gjorde ju du istället!

    Man kan banta med geléhallon och bli fet av äpple, i princip...


    Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt.
  • Jennie med ie

    Linda, ja i teorin i alla fall. I praktiken lär man må så dåligt att man inte kan fortsätta men rent teoretiskt ja.. Likaså kan man i teorin bli fet av äpplen.. om man äter tillräckligt många.

    Däremot så börjar fler och fler få upp ögonen för att det inte BARA är fettet det handlar om. Färre och färre är fettfobiska. men fortfarande hänger en del av det kvar, sm t ex att skumgodis är ju helt OK för det är fettgfritt..... Visst, men rackarns energirikt och fullt av onyttigt socker.

  • FraYo

    Jennie med Ie: Sant sant MEN du kan inte bli fet av fett. Fett (Smör osv) lägger sig i blodådrorna.

    Linda 1976: Trend?? haha sedan när blev det en trend att äta bra? =s
    Rena kolhydater klassas RIS PASTA POTATIS OCH BRÖD. De andra som innehåller kolhydrtaer innehåller så otroligt mycket mer. Därför jag valt bort just de rena. 1 jag mår inte bra av de 2 jag gör mig inte av med all "energi" och sockerarter (som är energi) 3 jag tycker inte om de

  • Jennie med ie

    Machrill, visst kan man bli fet av fett (inte enbart men det myckna fettet kan vara det som får bägaren att rinna över). Fett är det energitätaste näringsämnet och ger mer än dubbelt så många kcal per gram som kolhydrater och protein.

  • Linda1976

    Machrill: Om du byter till beta, så ser du att det är en underskrift som står 1 cm under inlägget i ljusgrått. Nu har jag bytt, men det ser också konstigt ut i gamla versionen.


    // Linda - faktafanatiker och språkpolis.
  • andwyn92

    Tjenare, vet inte hur länge det var du skrev det här, men denna typen av diet har jag börjat med för bara 4-5 dagar sedan, och såg signifikanta skillnader både utseendemässigt och idrottsprestanda mässigt redan efter 2-3 dagar. Du kan se det som en bantningsmetod om du vill, men din kropp behöver inte kolhydraterna i form av pasta, ris och potatis eller bröd Eller raffinerat/vitt socker för den delen, du kan undvika dessa (såsom jag börjat göra) och ersätta det istället med bönor, broccoli, grönsaker, och liknande som dina kolhydrater.

    Jag brukade småäta konstant, speciellt sötsaker som glass, kakor, bakverk, choklad och andra onyttigheter. Inget mer av det längre.

    Jag gjorde en riktigt trevlig måltid igår om du gillar stekt lax, baserat på denna principen, skippade pastan och körde istället 100g kallrökt lax stekt tillsammans med matlagningsgrädde, 1 hönsbuljongstärning, kokt broccoli, kokta gröna ärtor (rätt mycket broccoli och ärtor - jag tränar mycket - kolhydrater = energi - anpassa efter ditt eget energibehov), sedan blandade jag även i stekta champinjoner, 1 gul lök, citronpeppar, 1 vitlöksklyfta, salt, och hade röd paprika + romana sallad till vid sidan av :) Blev riktigt gott, och inget bröd, ingen pasta, ingen potatis, inget ris.

    Du kan också prova köra större "huvudmåltider" som du står dig på längre, så undviker du småätandet och mellanmålen och dina tänder kommer också tacka dig för detta (helst paus mellan måltider på åtminstone 3h enligt tandläkares rekommendation för att de ska hinna återhämta sig mellan måltiderna). Om du känner lite hunger och sug efter något emellan måltiderna, prova frukt, bär, knäckemacka med ost/paprika/gurka eller liknande (knäckebröd är ju räknat som bröd - men är väl ett av de "mindre dåliga" alternativen - och är dessutom billigt). Jag köpte även hem en påse sötmandlar som du kan ta en näve av som mellanmål - bra fetter och mycket protein i dessa :) Du vänjer dig vid den lite "trista" smaken efter första mandeln :P

    Besök gärna livsmedelsverkets sökmotor där du kan se vad specifika livsmedel innehåller om du är intresserad av detta, står på ett ungefär vad en banan på "x" antal gram kan innehålla i kolhydrater, proteiner, vitaminer, etc.
    Där finns även en app för Android vet jag som heter LifeSum som hjälpte mig förstå hur mycket kcal det jag stoppade i mig motsvarade, behöver inte använda den hela tiden, men prova den 1-3 veckor så lär man sig efter ett tag att t ex. en banan är på ett ungefär så mycket kcal, likaså en ostskiva, 2dl mjölk, osv. osv.

    Så det går klart att göra, kräver disciplin, planering av måltider, annorlunda livsmedels inhandling kanske, men är så värt det! Jag mår redan mycket bättre och kan se skillnader :)

    Finns några personer som forskat på kost etc. som skriver att spannmål och kolhydrater såsom: pasta, ris, potatis raffinerat/vitt socker etc. har en tendens att inflammera och hindra kroppen från att återhämta sig själv och må optimalt.

    Jag rekommenderar att prova köra dokumentering av dina matvanor om du provar sådan diet då jag själv tycker det hjälper väldigt mycket!
    - Skriver även ned vad jag dricker - inkl. vatten och hur mycket (1 glas = ca. 2dl räknar jag) (kör helt utan alkohol, saft, must, cider, osv.)
    Underskatta inte vatten då vår kropp behöver det för nedkylning, såväl som matsmältning bland annat - ett glas lite då och då kan bli en del efter en full dag (läkarna brukar ha en rekommendation du kan googla på hur mycket de tycker vi behöver per daglig basis).
    Vatten innehåller även 0 kalorier och kan bidra till mättnadskänsla ;)

    Hade haft problem med underhudsfett som inte ville försvinna under en längre tid, verkade vara väldigt reducerat bara efter 3-4 dagar med denna dieten. Har inte lika stor "tröskel" att komma över varje gång jag ger mig ut och springer heller längre som jag brukade ha tidigare (tog ca. 30min löpning för att "få ut gifterna" från veckan ur kroppen innan man kände sig "ren" i kroppen igen). Just nu springer jag 1 längre löppass i veckan (8-9km), ibland 1-2 små emellan de längre passen (3-5km) med hyfsat högt tempo (5.5-2.5 min/km), samt 2 styrkepass på utegym med enbart kroppsviktsövningar för att träna hela kroppen balanserat.

    Denna typen av diet leder till betydligt förbättrad livsstil. Din kropp kommer tacka dig :) Kombinerat med rätt och balanserad träning = guld värt!

    När jag började med detta läste jag även på rätt mycket om samtliga livsmedel, vad vi behöver, förbränning, etc. Finns väldigt mycket "skitsnack" om både träning och kost i medier och nyheter, man får läsa mellan raderna och dra sina egna informerade slutsatser i mycket för att hitta något som passar en själv.

    Några exempel på bra proteinkällor: Kycklingbröstfilé är väl ett av de främsta proteinrika livsmedel om du även vill bygga muskler, bra kvalitets nötfärs, oxkött, lax/torsk är andra bra proteinkällor. Ägg bra protein - samt väldigt billigt! Banan, ost, innehåller protein men även kolhydrater. Nötter (som sötmandlarna) också väldigt proteinrika. Såväl som mjölk/yoghurt/kvarg.

    Hoppas detta hjälper dig och du finner en diet som funkar och passar för dig! Du kommer gå ned i vikt (om det är målet) automatiskt om du äter det du behöver (ca. 2000 kcal per dag för män som inte tränar supermycket, upp till 3000/4000 om du tränar väldigt mycket, 1500-3000kcal per dag behov (har jag för mig) för kvinnor motsvarande).

    Du ska bara äta det som du behöver dagligen och som du gör av med. Prova ät långsammare och tugga mer för att dels låta mättnadskänslan hinna kicka in (tar ca. 20-25 minuter efter att din kropp blivit mätt för att du ska känna mättnadskänslan), samt tugga mer hjälper matsmältning och kroppen att ta upp mer näring i tarmarna från det du ätit.

    En liten sidenote om du tränar och vill uppnå förbättrad styrka etc. från träning - underskatta inte viloperioder - träna dina träningspass, men styrka räcker 2 ggr i veckan (ben, armhävningar 1 dag, mage och pullups (för rygg - kan göras i lättare variationer) dag 2 t ex.), samt spring 1-3 ggr i veckan för konditionsträning (eller gå promenader - du kan googla på hur mycket kcal (kalorier) på ett ungefär olika personer förbränner på 1 timmes promenad, ett bra alternativ till löpning - inte lika bra, men bättre än att t ex. sitta still - ut och röra oss behöver vi!)

    Träna inte samma muskelgrupp 2 dagar i rad... Helst. 2-3 dagar vila mellan muskelgrupper är bra riktmärke så hinner kroppen bygga upp musklerna inför nästa träningspass starkare och bättre. Träning bryter ju ned dina muskler, sen måste de byggas upp igen (byggs även upp baserat på kosten du stoppar i dig - varav bättre kost ger bättre byggstenar och kan snabba upp träningsframstegen betydligt), annars står man bara och stampar och kanske inte kommer någon vart i sin träning styrkemässigt :P Om man bara bryter ned och bryter ned gång på gång menar jag. Vila kanske känns dåligt - men gå en promenad under vilodagarna istället - minst 6000/7000 steg per dag är bra mål - ladda ned stegräknare till mobilen som även räknar kaloriförbränning kan vara roligt :) Prova en "Powerwalk" genom att gå lite snabbare :P

    Jag brukar "tävla mot mig själv"- nuförtiden sker det på automatik - men att typ t ex. gå snabbare när man är ute och går, eller välja att gå terränggångstigar i skogar istället för asfalterade vägar för mer av en utmaning och träning av reflexer etc. Gå på stranden är som att gå på tjockmatta man hade i gympasalen i skolan - väldigt bra för både fotleder och hälsa :) Hitta på lekar i vardagen hjälper till att bränna kalorier. Någon i media hade gjort mätningar och kommit fram till att något så simpelt som att städa huset bränner bra med kalorier :) Tänka sig :P
    Utnyttja din miljö runtomkring dig - trappar är grymma för konditionsträning :)

    Önskar dig bästa lyckan med allt nu! Och hoppas det var svar på din fråga på ett eller annat sätt :D

    Aldrig ge upp, och måste prova för att veta :)

Svar på tråden Utesluta pasta, ris, potatis och bröd??? bantningsmetod??