• Anonym (Sofia)

Påpeka för överviktiga

Är det fel eller oartigt att påpeka för överviktiga att de kanske inte borde köpa så mycket godis och läsk? Eller ge tips om mer hälsosam mat? Jag brukar ganska ofta göra det och försöker uppmuntra till en hälsosam livsstil.

Min man tycker att det är fel och sonen tycker ibland att jag är pinsam. Men det gör ju i alla välmening, så varför skulle det vara fel? Ingen vill väl vara tjock? Jag tänker att det också är lättare att inte köpa en massa chips om någon säger åt en..

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Påpeka för överviktiga
  • Anonym (gruffalon)
    molly50 skrev 2015-04-13 10:14:27 följande:
    Men ska du påpeka för någon i en affär vad denne har handlat så kan du ju likaväl påpeka för en smal person samma sak. Du vet ju inte om personen handlar åt sin överviktiga sambo t ex.
    Poängen är alltså att du inte vet någonting om personerna du går på eller deras bakgrund.
    Du vet inte heller om de handlar åt sig själva eller åt någon annan.

Man ska självklart inte blunda för det här problemet,som någon skrev ovan. Men att ge sig på enskilda individer tror jag inte är rätt väg att gå.
    Det kan få rakt motsatt effekt.
    Och hur mycket har du då hjälpt den personen egentligen?
    Om den smala skulle köpa ut till den överviktiga så ligger ansvaret på den smala som inte vill den överviktiga bättre - återigen som vid systembolaget, om någon köper alkohol till alkisen så får det stå för dom. Men fortfarande ska alkisen stoppas om den är packad vid inköp!
  • Anonym (Sedlmayr Karl)
    Anonym (gruffalon) skrev 2015-04-14 05:33:33 följande:
    Och du har inte gått in i en sjuks människa situation och tappat perspektivet?
    Självklart har jag gått in i en sjuk människans situation, men huruvida har jag tappat perspektivet då?
    Fetma är en allvarlig sjukdom som har diverse andra farliga sjukdomar i bagaget, men jag tror knappast att man förändrar folkets syn på ohälsosamt mat genom att påpeka vad de har i sin kundvagn på ICA-kassan. Vilken reaktion förväntar du dig då?
    Grattis att du lyckats att ändra ditt livsstil, men att kommentera varenda tjockis kundvagn kommer knappast vara någon ambition för vederbörande att förändra sina matvanor, det är enbart ouppfostrat. 
  • Fjäril Vingad
    Anonym (Sofia) skrev 2015-04-01 10:05:10 följande:

Är det fel eller oartigt att påpeka för överviktiga att de kanske inte borde köpa så mycket godis och läsk? Eller ge tips om mer hälsosam mat? Jag brukar ganska ofta göra det och försöker uppmuntra till en hälsosam livsstil.

Min man tycker att det är fel och sonen tycker ibland att jag är pinsam. Men det gör ju i alla välmening, så varför skulle det vara fel? Ingen vill väl vara tjock? Jag tänker att det också är lättare att inte köpa en massa chips om någon säger åt en..

Vad tycker ni?

Du är pinsam och borde sköta ditt eget. 
  • Anonym (ojoj)
    Anonym (Sofia) skrev 2015-04-01 10:38:33 följande:

Det känns som att folk överdriver och övertolkar allt. Jag ser inte ner på överviktiga och jag säger inget för att vara elak! Försöker komma med tips och peppa på ett vänligt sätt. Om någon har jättemycket läsk i sin kundvagn kan jag säga: "Ska du verkligen köpa sådär mycket läsk? Vatten är en bättre måltidsdryck."

Du har inte alla chips i påsen, eller hur? 
  • Anonym (ojoj)
    Anton Chigurh skrev 2015-04-02 11:38:07 följande:
    50 (femtio) kilos övervikt...och trivs med det. Sorry darling. Men det är min fulla övertygelse att det är lögn och förbannad dikt. Oavsett vad dom själva påstår. Och, jag säger precis vad fan jag känner för. Det vet du. Darling.Hjärta
    Faktum är att jag tror att du har rätt här. 
    Jag tror att de innerst inne mår dåligt eftersom samhället får dem att må dåligt, inte egentligen nödvändigtvis på grund av kilona, utan på grund av att samhället drillar oss att tro att alla positiva egenskaper är förknippade med smalhet, och alla negativa egenskaper är förknippade med övervikt. 

Så ja. Jag tror också att i princip alla med ordentlig övervikt mår dåligt över det. Innerst inne. Även om ytan är glättig. 
  • detkanskefunkar
    Anonym (ojoj) skrev 2015-04-14 09:47:58 följande:
    Faktum är att jag tror att du har rätt här. 
    Jag tror att de innerst inne mår dåligt eftersom samhället får dem att må dåligt, inte egentligen nödvändigtvis på grund av kilona, utan på grund av att samhället drillar oss att tro att alla positiva egenskaper är förknippade med smalhet, och alla negativa egenskaper är förknippade med övervikt. 

Så ja. Jag tror också att i princip alla med ordentlig övervikt mår dåligt över det. Innerst inne. Även om ytan är glättig. 
    Håller med till fullo!
  • Anonym (Kostrådgivaren)

Vad tycker ni?

Väldigt få idag känner inte till vad som är nyttigt och onyttigt. Jag skulle nog säga att det inte finns någon i Sverige som tror att godis är bra och som inte vet vad dom borde göra för att bli mer hälsosamma eller gå ner i vikt.

Det är inte där problemet ligger.

Det handlar om att bryta vanor och mönster. Göra sig av med beroenden. Att ändra en livsstil. Att orka fortsätta kämpa när det känns som att det ändå inte gör någon skillnad.

Att någon då kommer och berättar att den där broccolin är mycket nyttigare än chokladkakan jag håller i handen kommer med andra ord inte hjälpa ett dugg.
  • Anonym (fat)

Vad tycker ni?

Jag skulle nog skratta dig rakt i ansiktet och tro att du var en galning om du kom med sådana kommentarer när jag handlade.

Har hittills gått ner 32 kg på ca 8 månader och har ca 12 kg kvar och jag har ätit chips och godis ibland när jag har varit sugen på det. Lagomt av allt och inget förbud är min melodi.
  • molly50
    Anonym (gruffalon) skrev 2015-04-14 05:35:46 följande:
    Om den smala skulle köpa ut till den överviktiga så ligger ansvaret på den smala som inte vill den överviktiga bättre - återigen som vid systembolaget, om någon köper alkohol till alkisen så får det stå för dom. Men fortfarande ska alkisen stoppas om den är packad vid inköp!
    Jo,men poängen är fortfarande att du inte vet om personen du pratar med handlar åt någon annan.
    Du vet ingenting om, för dig, okända personer och vet således inte om de handlar åt sig själva eller någon annan. Eller för den delen vad de har för bakgrund.

Det är jättebra att du vill försöka få bukt med det här problemet.
    Men att gå på enskilda individer är fel väg att gå.

Mattias och Hannah.
  • Anonym (b)
    molly50 skrev 2015-04-14 14:31:06 följande:
    Jo,men poängen är fortfarande att du inte vet om personen du pratar med handlar åt någon annan.
    Du vet ingenting om, för dig, okända personer och vet således inte om de handlar åt sig själva eller någon annan. Eller för den delen vad de har för bakgrund.

Det är jättebra att du vill försöka få bukt med det här problemet.
    Men att gå på enskilda individer är fel väg att gå.
    Och du vet att alla okända överviktiga människor känner sig kränkta av att bli tillsagda av  andra okända människor vad dom inte bör köpa?

• molly50
    Anonym (b) skrev 2015-04-14 14:43:13 följande:
    Och du vet att alla okända överviktiga människor känner sig kränkta av att bli tillsagda av  andra okända människor vad dom inte bör köpa?
    Det vet jag visserligen inte. Men just eftersom jag inte vet det så tycker jag att det är bättre att hålla sina åsikter för sig själv.
    Jag tror att i alla fall många skulle bli ledsna och kränkta av en sådan sak.
    Mattias och Hannah.
Svar på tråden Påpeka för överviktiga