• anonymtjej1

    Era bästa spartips?

    Som rubriken följer; Era absoluta spartips?

  • Svar på tråden Era bästa spartips?
  • sportpappa

    Mitt bästa tips är att handla allt med kort så att alla utgifter kommer på kontoutdraget. Sen går man igenom sina kontoutdrag och frågar sig för varje utgift om den är nödvändig, går den att minska, är det något vi vill unna oss eller ska den tas bort.

    Vidare bör man planera sin mat veckovis för att inte köpa på sig mer än nödvändigt och för att se till att man gör matlådorna till jobbet.

    Cykla eller spring till jobbet. Man kapar hela transportkostnaden (cykel, löpskor och träningskläder behöver man ju ändå ha så det är ingen extra kostnad), slipper övriga träningskostnader som gymkort och får god hälsa.

  • Mobility
    maja747 skrev 2015-08-20 14:09:11 följande:

    * Orientera dig i kreditkortsdjungeln. Jag använder Coop MedMera Mer keditkort för att betala räkningar via betalo.se och när jag handlar. Varje spenderad krona ger 1 cooppoäng. Detta gör det möjligt för oss att kvittera ut 300:- i presentkort på Polarn & Pyret varje månad och täcker i princip årskostnaden för barnens kläder. Observera att hela kreditkortsräkningen måste betalas varje månad för att detta ska kunna vara lönsamt.


    Det där lät intressant för mig som handlar mycket på coop och försöker dra nytta av det på alla sätt. Pengarna på banken ger ju ingen ränta i alla fall... men jag har ett coop betala före master card, då kanske inte det funkar? 
  • Spegelbilden

    Vill tipsa om gruppen "Sparsmart" som finns på Facebook. Där diskuteras sparande, aktier, privatekonomi och företagande.

  • Veggie Peggy

    Ät vegetariskt. Baka bröd. Bo nära jobbet och sälj bilen. Köp inte det du vill ha utan det du behöver (behöver på riktigt!). Sluta med kosmetika och hårkollijox. Klipp varandras hår. Säg upp tv-boxen och se bara streamat. Bjud hem vänner istället för att ses ute. Drick inte alkohol, snusa eller rök inte. Köp varor av bra kvalitet (både material- och formmässigt) så att de håller länge.

  • Veggie Peggy

    Glömde viktigaste tipset: planera! Planera inköp, utflykter, resor, veckomatsedel mm. Snabba beslut blir ofta dyra.

  • Gogogo

    1.
    Sist jag sparade en trevlig slant var att använda en rabattkod vid köp.
    Jag hittade färska fungerande på www.kodjakt.se
    Det gäller ju att ha lite is i magen och invänta rätt rabattkod.

    2.
    Köp storpack (om du har möjlighet att förvara)
    tex kaffe kan ju ju få för 20kr/pkt när der ät kampanj.

    3.
    Byt/jämför bilförsäkring.
    Jag sparade några tusen på att byta till www.aktsam.se efter att hört mig runt med dom populäraste bolagen.

    4.
    Är ni fler i familjen med spotify?
    Skaffa spotify familje konto eller vad det nu heter.
    Då kan du (om jag minns rätt nu) upp till 5 personer lyssna och du betalar för bara 2 abonnemang.

    Ps.
    Som en egen företagare hade sakt, det är dom små utgifterna du blir rik på

  • Gogogo

    Spartips #2

    Har du skulder hos kronofogden?

    1.
    Ring upp kredit bolagen direkt och gör upp en deal med dom direkt om dom tar tillbaka skulden från kronofogden.
    Ta reda på vad din skulden och hur stor del av beloppet är ränta.
    En vän lyckades på detta sätt få ner skulderna från 300.000 ner till 230.000 efter massa förhandling. på dom flesta fall lyckades räntan förhandlas bort helt eller det mesta.
    Sedan gäller det ju att kunna betala av också men i detta fall vart det hela 70.000kr mindre. inte så dåligt förhandlat, eller hur.

    2.
    Betalar du till kronofogden?
    Kontakta dom och tala om att att du vill betala av på själva kapital beloppet på och INTE på räntan.
    Annars betalar du av lite på båda kapital och räntan vilket du inte tjänar på i längden.

  • Swagg

    Kom ihåg att livet ska levas och pengarna ska rulla. Dö med en mille på banken gör ingen lycklig förutom gamarna vid bouppteckningen!

  • Brummas
    Kolla Lyko nu får du 100kr i rabatt vi köp över 300kr plus 25% rabatt på alla varor med koden 50KFOLLOWERS 
    Gäller bara till kl 12 idag!

    LYKO
  • marip57

    Att vara sparsamt är verkligen inte det lättaste. Själv är jag bäst i världen på att spara under en period och nästa kastar jag pengar på allt som rör sig runt omkring mig, haha Drömmer

    Hur som helst, så finns det en artikel som jag alltid återvänder till när jag behöver komma igång med sparandet (igen)! Snubblade över denna artikel för ett tag sen och det finns så många bra och enkla tips som verkligen funkar. Eller ja, i alla fall för mig. Hoppas den kan hjälpa er komma igång också! 

  • Brother Thor

    Inte mitt, men min fars spartips.

    Istället för att försöka hitta det billigaste med halvdan kvalité, ska man handla hos seriösa återförsäljare, där man vet att man kan få bra kvalité. Farsan var kanske lite biased då han jobbade på Gerdmans och hade överseende över försäljningen av försäljningen. Det han sa stämmer trots det, bra kvalité kostar. 

    Har själv fått erfara detta när jag köpt billiga headsets, som gått sönder efter att ha tappats i golvet 1-2 ggr. Vad som  verkade vara en besparing visade sig kosta ännu mer. 

  • jadu vad ska man heta

    Jag skulle nog tipsa om typ ikea famiy kort och liknande på olika affärer, speciellt ica för då kan man få rabatter. även kan man ladda ner appar för olika ställen man äter på som tex McDonalds eller espresso house för då får du rabatter eller tex en gratis kaffe och liknande. Man spara faktiskt mycket på det

  • Hästra

    Lite inne på ditt råd Gogogo att använda rabattkoder. I mitt fall är min största utgift mina hästar. Kringutrustningen är väldigt dyr.. Har sparat en del när jag har handlat hos Horze genom att hämta en rabattkod hos www.hästrabattkod.se.

    I övrigt så är veckohandlingar ett hett tips, det gör att man undviker små impulsköp. Om du skulle vara i en butik och handla under veckan iaf, se till att du inte är hungrig när du handlar. Slutar annars alltid med något onödigt..

  • Alessia

    Köpstopp under ett år. Eller halvår... Inga nya kläder, inget smink, inte gå till frisör, inte bio, inte fika eller restaurang. Matlådelunch, genomtänkta köplistor i mataffären, inga halvfabrikat. Slopa netflixabonnemang, kolla över mobilkostnaderna osv osv 
    Nej, jag och maken har inte gjort detta - ännu. Men vi gjorde ett överslag på vad vi skulle spara under ett halvår sedan alla nödvändiga kostnader var betalda. Bilarna kunde vi inte avstå ifrån, de är nödvändiga i våra jobb. Hundarna vill vi ha kvar -  förstås. Vi insåg snabb det vi fick kvar med råge skulle bekosta vår mycket efterlängtade långresa till  Nya Zeeland, Australien och Japan.

  • SofiaS84

    Lite sent svar kanske, men har inte varit medlem här så länge... :) Vill ändå dela med mej av mitt bästa tips - binära fonder! Började investera i dessa för ca ett halvår sedan, och det har visat sej både säkert och lukrativt. Jag blev själv tipsad om detta av en vän, som skickade mej nedanstående länk. Bra och lärorik sida! :)

    https://optionerbinara.se/

  • OskarSavely

    Jag håller på att utveckla en tjänst för sparande som jag tror kan vara intressant för er i den här tråden.


     


     


    Min dröm är att hjälpa unga människor till ett bättre sparande och mer ekonomiskt "sunt förnuft" och ett liv med ekonomisk frihet och ekonomisk förmåga! 

    Om vi kan hjälpa en enda person att undvika kronofogden (eller lyxfällan) så har vi lyckats! Jag driver tillsammans med tre andra ett startup som heter Savely och just nu håller vi på med produkttestning för att hjälpa unga i åldern 12-18 till en bättre privatekonomi.


    Vi vill helt enkelt utveckla en tjänst som just du eller en person nära dig skulle få exceptionell hjälp utav. Jag och våra användare skulle bli evigt tacksamma för din feedback så gå gärna in och fyll i:

    hhs.qualtrics.com/jfe8/preview/SV_8dFxGHSh4bySgIJ 


    Tack på förhand!

    Mvh
    Oskar 


  • elyse

    Om du köper något på rea så lägg undan och spara mellanskillnaden. Risken är annars stor att pengarna du sparat in istället går till något du inte behöver och då har du ändå inte sparat något.

  • Per J

    Jag försöker varje månad spara ca 10% av min lön i fonder. Det är enkelt, helt okej avkastning och jag slipper vara så påläst som om jag handlat aktier. Hitills har jag haft en avkastning på ca 8% per år. Det är ju rätt så mycket bättre än att bara ha pengarna liggandes på ett vanligt bankkonto i alla fall!

Svar på tråden Era bästa spartips?