• Anzil

Jag har fått ett arbete - Har ALDRIG skickat faktura - Hjälp

Hej!

Jag har precis fått arbete, och några dagar. Detta gäller endast en gång, och kanske så kommer jag jobba för personen om två veckor återigen. Det är ingen arbete som jag arbetar varje dag.

Utan man kan säga - Jag dyker upp när jag behövs & kallas in.

Nu skall jag arbeta hos dessa människor för första gången om två dagar.

Människorna sa att jag skall skicka faktura till de, så får jag min lön helt enkelt.

Aldrig gjort detta förut. Skall jag skicka faktura i förväg eller efteråt?

Eller hur går det till?

Hjälp mig allt om att skicka faktura - Tack på förhand!

Övrigt: Med skammen i kroppen skall jag erkänna att jag har bara studerat, jag är tjugoett år, och studerar fortfarande och aldrig arbetat förut. Jag har dock försökt hitta helgjobb, men aldrig blivit av.

Nu när jag har fått jobb, kommer frågan upp. Hur använder jag meritpoäng?

Hur kan jag bevisa för näste företag/arbets-handledare att jag har arbetat hit och dit?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Jag har fått ett arbete - Har ALDRIG skickat faktura - Hjälp
  • choklad
    Fontana skrev 2015-04-06 11:28:52 följande:

Nja, det där stämmer ju faktiskt inte. Jag har arbetat som någon slags fristående konsult i tjugo års tid och alltid skickat faktura till mina uppdragsgivare. 

Den springande punkten är just att jag arbetar som uppdragstagare - jag är alltså inte anställd av företaget, men har heller inget eget företag registrerat. Det fungerar eftersom jag inte har någon egen arbetslokal, inga maskiner eller något lager som skall betalas eller dras av. Och arbetar just en begränsad tid med något slags avgränsat uppdrag. 

Skatteverket är bara glada för att de slipper ge mig F-skattsedel, när mina Företag betalar ut lön är det säkrare att skatt och arbetsgivaravgifter betalas i tid. Man kan nästan se det som att mina Företag arbetar som frilansfinans åt mig - utan att ta extra betalt för det!

Många artister och konstnärer arbetar just så här. Det viktiga är ju att komma överens i förväg om vad som gäller: Om uppdragsgivaren skall betala arbetsgivaravgifter och sociala avgifter eller om du skall göra det. Som många har nämnt här ovan gör det stor skillnad.

Om du mer praktiskt vill se hur en faktura ser ut så finns det flera exempel i t.ex. Word och Excel, eller andra officepaket. Du kan också googla på "fakturamall" till exempel.

Mina fakturor brukar se ut ungefär så här:

RÄKNING

dagens datum

till Företaget

Arbete på Kontoret fredag den 13:e:

2 timmar á 65 kronor = 130 kronor.

Avdrag för A-skatt enligt tabell

Arbetsgivaravgifter och sociala avgifter betalas av Företaget

Förnamn Efternamn

Adress

Personnummer

utbetalas till bankkonto xx.XXX

Men viktigt alltså att komma överens om det här i förväg. Är det ett företag som är van vid att anlita artister är det nog inget problem, är det ett litet företag som skall bjuda sina anställda på "lite underhållning" så har de kanske aldrig varit med om upplägget tidigare.

Du är ju därmed anställd av företagen som du jobbar åt, de betalar skatt och arbetsgivaravgifter för dig. Det som du kallar för en faktura är egentligen bara en tidredovisning för den tillfälliga anställning du har hos dem under de timmar du jobbar.
  • Madmoiselle
    Anzil skrev 2015-04-06 09:53:08 följande:

Skulle det vara fult av mig om jag gav de mitt bankkonto nummer och de överförde mitt lön på direkten, eller hur blir det?

Det kanske innebär svarta pengar då, vilket är alltså olagligt, eller?

Hmm..Allt det där med skatt. Kommer det ske per automatik, eller måste jag själv räkna ut EXAKT hur mycket det skall gå till allt som innebär med skatten?

Tack på förhand!

De kan väl sätta in pengar på ditt konto, men du måste fortfarande betala skatt annars är det svartjobb. Skatten är 25 % moms, 30 % arbetsgivaravgift och sedan den vanliga skatten som du betalar på alla jobb. skatten sköts inte automatiskt utan du måste betala in den.
  • Förtryckt
    Madmoiselle skrev 2015-04-07 17:55:14 följande:
    De kan väl sätta in pengar på ditt konto, men du måste fortfarande betala skatt annars är det svartjobb. Skatten är 25 % moms, 30 % arbetsgivaravgift och sedan den vanliga skatten som du betalar på alla jobb. skatten sköts inte automatiskt utan du måste betala in den.
    Om hon bara tjänar några tusen på ett år måste hon inte betala så stora procentsatser.
    ---
  • Darguads
    Förtryckt skrev 2015-04-07 15:38:54 följande:

Hej!

Det där låter inte så bra att du ska fakturera, hoppas du har eget företag, enskild firma eller något annars kan det bli kostsamt... Hoppas du begärt hög lön, för att med att fakturera ingår det i ditt jobb att betala skatten på det.

I en faktura ska det finnas en beskrivning av vad det är du vill ha betalt för

t ex "arbete med "projekt X", programmering" eller "arbete hos Gösta Nilsson, tvätt och matlagning". Beror på vad du gör.

Så ska det finnas antal, Ett antal för 1 st projekt, eller antal timmar om du jobbar tim.

Sen ska det bli en summa längre ner.

SEDAN MOMS/skatt! Här gäller att du tar reda på vilken som är din moms, om man säljer saker vidare är den 25%, visst arbete är det 6% på, visst är det 31% på, det beror som sagt på.

Sen lägger du ihop summa och moms/skatt och får till sist en TOTAL. Summa + moms = total. Samt ev öresutjämning.

Varje faktura bör ha högst upp: FAKTURADATUM, FAKTURANUMMER.

Vidare ska på fakturan framgå när du vill ha betalt. Är det 15 dagar från fakturadatum, 30 dagar? osv.

Ditt kontonr för inbetalning ska synas, samt ditt namn eller ditt företags namn och vidare info: Adress, telnr och organisationsnr. Ska även stå någon rad om att det utgår dröjsmålsränta för försenad inbetalning med 2% .

Läste du det där om frilans finans?
  • Darguads
    Förtryckt skrev 2015-04-07 15:44:31 följande:

En sak är värd att tänka på: Hur mycket får man tjäna utan att behöva skatta på det? Om det bara är en engångsavgift på 2000 så är det ju ett väldigt lågt belopp. Då skulle jag nog bara ge dom mitt kontonr och be dom betala in det. Då kan man ju säga att det är en gåva eller något. Du ska inte skicka faktura.

Jo, fast företaget som betalar ut pengarna har ju också skyldigheter att tänka på vad gäller redovisning, skatter, o.s.v.
  • Förtryckt
    Darguads skrev 2015-04-07 21:27:58 följande:
    Läste du det där om frilans finans?
    Ja men de ska ju ha en bit av kakan ju. Money money money

Skattemyndigheten säger att grundavdraget är 19 000 kr per år. Tjänar man MINDRE ÄN SÅ behöver man inte betala en krona i skatt.

Alltså tycker jag att TS ska be dom lägga in hennes lön direkt på hennes konto. Det är skitenkelt för dom.
    ---
  • Sweet Sofia
    Förtryckt skrev 2015-04-07 21:37:26 följande:

Ja men de ska ju ha en bit av kakan ju. Money money money

Skattemyndigheten säger att grundavdraget är 19 000 kr per år. Tjänar man MINDRE ÄN SÅ behöver man inte betala en krona i skatt.

Alltså tycker jag att TS ska be dom lägga in hennes lön direkt på hennes konto. Det är skitenkelt för dom.

Även om ts tjänar mindre än 19 000kr per år så måste de h*n jobbar för fortfarande betala in sociala avgifter och arbetsabgifter.
  • Förtryckt
    Darguads skrev 2015-04-07 21:31:25 följande:
    Jo, fast företaget som betalar ut pengarna har ju också skyldigheter att tänka på vad gäller redovisning, skatter, o.s.v.
    Ja visst men inte om det bara gäller t ex "min granne anlitar mig för att vara clown på hans dotters barnkalas och betalar med en ölback och en liten insättning på mitt konto" - eller hur?

Där finns inga sociala avgifter eller andra "skyldighets"pengar som ska in.

JAG TYCKER ATT TS SKA AVSTÅ FRÅN ATT FAKTURERA HELT O HÅLLET.
    Inte Frilans som vill ha pengar från henne, inte nån annan.
    Utan bara pengar på kontot alt kontant utan moms rakt i fickan.
    ---
  • Förtryckt
    Sweet Sofia skrev 2015-04-07 21:39:15 följande:
    Även om ts tjänar mindre än 19 000kr per år så måste de h*n jobbar för fortfarande betala in sociala avgifter och arbetsabgifter.
    Nej, läst mitt senaste inlägg?

De kan sköta detta sinsemellan två privatpersoner.
    ---
  • Sweet Sofia
    Förtryckt skrev 2015-04-07 21:40:23 följande:

Nej, läst mitt senaste inlägg?

De kan sköta detta sinsemellan två privatpersoner.

Förtryckt skrev 2015-04-07 21:39:53 följande:

Ja visst men inte om det bara gäller t ex "min granne anlitar mig för att vara clown på hans dotters barnkalas och betalar med en ölback och en liten insättning på mitt konto" - eller hur?

Då är det svartjobb.
  • Förtryckt
    Sweet Sofia skrev 2015-04-07 21:41:43 följande:

Då är det svartjobb.
    Nej vad är det du inte fattar? Du FÅR tjäna 19 000 utan att ha samma skyldigheter som andra skattebetalare.
    ---
  • sportpappa
    Förtryckt skrev 2015-04-07 21:48:43 följande:
    Nej vad är det du inte fattar? Du FÅR tjäna 19 000 utan att ha samma skyldigheter som andra skattebetalare.
    Man är ändå skyldig att redovisa intäkterna i inkomstdeklarationen, men ja det blir skattefritt och det blir mindre administration om man hoppar över det.
    Om någon betalar ut mer än 1000 kr till en A-skattare så ska kontrolluppgift skickas in vilket gör att uppgiften automatiskt kommer på deklarationen.
    Vi har ett kontrollsystem där uppdragsgivaren och uppdragstagaren kontrollerar varandra för att förhindra svartjobb. Sen vet man ju inte om årets totala inkomster kommer att landa under eller över grundavdraget.
  • Sweet Sofia

Om man inte redovisar och arbetsgivaren intecbetalar arbetsgivaravgift och sociala avgifter så ÄR det svartarbete.
  • Darguads

Ja men precis som sportpappa skriver så har arbetsgivaren ändå skyldigheter. Och ett företag kan inte betala ut pengar som en privatperson till en annan, då gör företaget fel.
  • Darguads

Eftersom de som vill anlita TS verkar vara ett företag så faller ditt "grannresonemang". Då blir det svartjobb om TS gör som du föreslår (om nu ens företaget skulle gå med på det).

Och jag är inte säker på att det ens är lagligt mellan två privatpersoner om ersättningen går över en viss nivå.
Svar på tråden Jag har fått ett arbete - Har ALDRIG skickat faktura - Hjälp