• tuntemattomana

Ska det ta 20-30 min att fixa ersättning?

Tänkte försöka delamma och har köpt nan pulver som man ska blanda med vatten.
    Men ska det vara så fruktansvärt omständigt?
    Ska man verkligen behöva koka vatten 5 min för att sedan låta det svalna innan man får blanda det i flaskan med pulvret,.?
    Bebisen hinner ju bli galen innan man är färdig..
    Finns ju även små färdiga på tetra men de är ju mycket dyrare i jämförelse..
    Hur gör ni?
    Kan man köpa vatten på flaska och micra för det borde ju vara "rent"?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-07 19:09
    Tack för allas tips.
    Lämnar nu tråden :)

• Svar på tråden Ska det ta 20-30 min att fixa ersättning?
  • Anonym (Kranen)
    Anonym (går ju snabbt) skrev 2015-04-08 14:58:03 följande:
    Helt otroligt att du inte kokade vattnet du gav till dina sädbarn TROTS att ni haft agressiva bakterier i ert vatten.

Man blir mörkrädd.

Jag kokar och gör exakt enligt beskrivningen. Hade aldrig vågat eller ens velat annat.
    Eller så kanske Lola har lite mer koll på kommunalt vatten och regler osv eftersom hon råkar bo där hon bor....
  • MallaL
    Anonym (Kranen) skrev 2015-04-08 09:05:57 följande:

Vilekt var exakt vad jag fick veta då jag luskade.

Det är hittepå.

Och om man nu tar kallt och värmer så faller ju allt. Eftersom vattnet måste KOKAS för att renas.

Vårt kommunala vatten är helt godkänt att dricka... *do'h*

Visst är det kommunala (kalla) vattnet godkänt att dricka, men bakterier är alltid en dosfråga, vattnet är inte sterilt, och inte ersättningspulvret heller, dvs det finns alltid lite bakterier, oftast inte tillräckligt många för att man ska bli sjuk. Om man kokar vattnet minskar man antalet bakterier, man man tar inte bort dem helt, för det behövs en autoklav.

Så man avgör väl själv om man vill minska bakteriemängden eller inte, troligtvis för det mesta inte nödvändigt med vårt bra vatten, men i vissa kommuner är vattnet sämre, och då kan det vara nödvändigt.
  • LaLola
    Helt otroligt att du inte kokade vattnet du gav till dina sädbarn TROTS att ni haft agressiva bakterier i ert vatten.

Man blir mörkrädd.

Jag kokar och gör exakt enligt beskrivningen. Hade aldrig vågat eller ens velat annat.
    Vi hade utbrottet när min yngsta var typ 1 år och den äldre 10 år.....
    Det vattnet vi drack då, hela familjen, kokade vi såklart.

Jag blir mörkrädd när folk antar en massa saker.....
  • LaLola
    Anonym (Kranen) skrev 2015-04-08 15:05:48 följande:
    Eller så kanske Lola har lite mer koll på kommunalt vatten och regler osv eftersom hon råkar bo där hon bor....
    Njae, det vill jag inte påstå.
    Men jag är inte orolig för att det ska hända igen så om jag skulle få en bebis (vilket jag inte ska) så skulle jag inte koka vattnet iaf.
  • Sweet Sofia

Man blir mörkrädd.

Lite bakterier är bara bra för immunförsvaret.
  • Anonym (resorb)
    Förtryckt skrev 2015-04-07 17:22:26 följande:

Det var tack och lov länge sen jag hade maginfluensa, men resorb måste vara nytt från de senaste 4-5 åren. Innan har det som sagt funnits noll och intet på alla stockholmsapotek.

Jag köpte Resorb på apotek i Stockholm inför min backpacker-resa till Asien år 2001. Så det har funnits länge.
  • asdqwe
    Fjärrkontrollen skrev 2015-04-08 06:58:10 följande:
    Undrar vart den här "rekommendationen" kommer ifrån egentligen. Mitt BVC sa 4 mån, när jag frågade varifrån hon fick detta sa hon Livsmedelsverket men enligt dem finns det ingen sån rekommendation. Alltså bara hittepå.
    Som vanligt med BVC då alltså.
  • Förtryckt
    Anonym (resorb) skrev 2015-04-09 03:34:07 följande:

Jag köpte Resorb på apotek i Stockholm inför min backpacker-resa till Asien år 2001. Så det har funnits länge.

Jajaja, bla bla bla mycket möjligt, men POÄNGEN ÄR att under många år fanns ingen vätskeersättning att köpa på apotek, utan då rekommenderade apotekspersonal och distriktssköterskor och sjukvårdsrådgivningen att man kokade sitt eget vatten och hade lite salt och lite socker i. Jag har t o m någonstans en handskriven lapp från en distriktssköterska med exakta doseringen.

Vätskeersättning av apoteksmärket Aco fanns länge, den kunde man röra ut i kokt vatten, svag buljong eller lite äppelsaft/juice enligt rekommendation.

Sen fanns ingenting. (förutom för spädbarn)

Sen kom Resorb.

Claro? Claro!
    ---
  • Förtryckt
    asdqwe skrev 2015-04-09 07:40:01 följande:

Som vanligt med BVC då alltså.

Bwahaha, nej. Om du klickar på"visa endast" under min avatar så kommer du se ett inlägg med tre fyra länkar till källor /ursprung med rekommendationen varför man inte ska dricka varmt kranvatten.
    ---
  • Förtryckt

... Men SLV = Statens Livsmedelstekniska Verk kanske inte är good enough for you??

www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/metaller/koppar/%3d%3d&_t_q=kranvatten++koppar&_t_tags=language%3asv%2csiteid%3a67f9c486-281d-4765-ba72-ba3914739e3b&_t_ip=5.150.233.182&_t_hit.id=Livs_Common_Model_PageTypes_ArticlePage/_eceecfb2-2694-4ea9-a98a-f22befb812a1_sv&_t_hit.pos=2

Kan man få i sig för mycket koppar?

Ett för högt intag av koppar påverkar mag-tarmkanalen akut, vilket kan medföra kräkningar och diarréer. På längre sikt kan ett för högt kopparintag leda till leverskador. Nyfödda är särskilt känsliga för höga kopparhalter då kroppens ämnesomsättning inte är fullt utvecklad. Risken för att bli sjuk av för mycket koppar genom till exempel dricksvattnet är liten.

Rekommendationer

Använd inte varmt kranvatten som dryck eller i matlagningen. Då kan du få i dig för mycket koppar. Låt kranvattnet rinna tills det blir kallt innan du dricker det eller använder vid matlagning, då minskar kopparhalten.

Undvik att laga till och förvara livsmedel i koppar- eller mässingskärl som inte belagt med annan yta.

---
  • Fjärrkontrollen
    Förtryckt skrev 2015-04-09 09:15:58 följande:
    Bwahaha, nej. Om du klickar på"visa endast" under min avatar så kommer du se ett inlägg med tre fyra länkar till källor /ursprung med rekommendationen varför man inte ska dricka varmt kranvatten.
    Mitt inlägg som citerades har inget att göra med drickandet av varmt vatten, utan om att man inte behöver koka vatten.
  • Anonym (går ju snabbt)
    Anonym (Kranen) skrev 2015-04-08 15:05:48 följande:

Jaha mäter hon av alla ev bakterier i vattnet. Men säg det då!
  • Förtryckt
    Anonym (går ju snabbt) skrev 2015-04-09 16:21:06 följande:
    Jaha mäter hon av alla ev bakterier i vattnet. Men säg det då!
    Hahahah! Eller hur!
    ---
  • asdqwe
    Förtryckt skrev 2015-04-09 09:15:58 följande:
    Att man inte ska dricka varmvatten från kranen är de flesta medvetna om och inget jag ifrågasätter heller. Men det är ju en annan sak.

• Anonym (haha va?!)
    Anonym (Lägg av) skrev 2015-04-07 21:06:23 följande:
    Fast nu var ju det där ett svar på ett annat inlägg. Det inlägget var skrivet av någon som gav sitt barn ersättning/välling gjord på "så varmt vatten man får ur kranen".

Orkar man inte värma vatten till välling/ersättning utan i stället riskerar sitt barns hälsa genom att använda något som det starkt avråds från kan man väl hellre skaffa en guldfisk?
    Haha men det spelar egentligen ingen roll vem du riktade det mot!
    De skulle alltså ha tänkt innan de skaffade barn: Nej, om jag känner mig själv rätt kommer jag troligtvis blanda ersättning från varmt kranvatten så det är nog bäst att vi struntar i barn och skaffar guldfisk.

Ingen gör någonting som man tror är direkt farligt för sitt barn. Människor har bara olika uppfattningar om vad som är farligt och vad som är överdrivet. Jag kan inte påstå att det är en toppenidé att ge sitt barn varmt kranvatten men jag förstår inte varför man orkar bli så irriterad av att någon annan gör det. 

I vilket fall tar ingen till sig åsikter och råd från människor som som kastar runt uttrycket "det skulle du kanske tänkt på innan du skaffade barn" som bara är allmänt nedlåtande och ohjälpsamt att säga till en förälder.   
  • småvildar

Vill man ha kokat vatten så koka upp vatten, ställ att svalna, förvara i kyl. värm upp vattnet i vattenkokare till ät temp  eller koka upp och blanda med kokat avsvalnade vattnet och blanda med pulvet. Inte svårt alls tycker jag.

Svar på tråden Ska det ta 20-30 min att fixa ersättning?