• Anonym (Orolig flickvän)

Pojkvän spelberoende och beroende av röka grönt, vad göra :(

Jag har ett förhållande med världens finaste kille.
    I början när vi träffades verkade han vara en väldigt okomplicerad person. Vi båda tränade seriöst på gymmet och älskade att äta/laga mat. Under de första månaderna gick han all in, både med oss och med sig själv. Han var en jävligt glad person och duktig på att visa vad han kände.
    Men så hände något. Han började tröttna på träningen, han var arbetslös. Så i flera veckor så var han bara hemma, tränade då och då tills han la av helt och hållet. Vi har vid några tillfällen rökt på och jag har sagt att jag bara vill att vi gör det tillsammans och endast vid speciella tillfällen. Och då har det vart lättsamt och lagom. Han garanterade mig att han inte skulle bli beroende för han är inte en sådan person.
    Vad lite jag visste då. Sedan han la av med träningen så har han blivit en helt annan person. Han har nu erkänt ett spelberoende han har, som började för länge sedan men som låg på is i början när vi träffades och som tog fart igen när han slutade träna. Så han har spelat bort sina pengar de senaste månaderna, kanske därför han blivit så inåtvänd, allvarlig och lite lättirriterad?
    De senaste ca 2-3 månaderna har vi vart ifrån varandra mer än vanligt. Han har börjat fråga oftare om vi kan röka på. Jag tycker verkligen inte det är så nice att man bör göra det flera gånger i veckan, tycker det räcker någon gång i månaden max! Men då har det kommit fram att han har rökt på flera gånger utan mig, både ensam och med kompisar! Han tycker självklart inte det är någon big deal. Att han inte är beroende. Men blir lätt sur när jag förklarar att jag tycker det är för mycket.
    Så jag har förstått, min pojkvän är en kille med problem. Och han verkar inte må bra. Det hela blir inte bättre heller av att han absolut inte kan prata med mig. Han är alltså spelberoende och nu beroende av röka grönt? Vi har inte rökt så många gånger ihop att man hunnit "vänja" sig, men han har vant sig. Han får inte alls samma busiga känsla längre utan blir väldigt tyst och inåtvänd när han är hög, tydligen ett tecken på att man vant sig enligt mina kompisar..
    Vad fan ska jag göra? Han är en underbar person i övrigt men dessa egenskaper oroar mig! Det värsta är att jag verkar inte kunna påverka honom. Har försökt prata med honom.
    Är så rädd att han ska vandra över till tyngre grejer, då han har kompisar som håller på med sådant.
    Snälla skriv inte "lämna honom" osv. Det är verkligen inte ett alternativ nu. Jag älskar honom och vill hjälpa honom :(

• Svar på tråden Pojkvän spelberoende och beroende av röka grönt, vad göra :(
    Anonym (puk) skrev 2015-04-10 17:09:10 följande:
    Förstår, jag va där med när jag träffade han, då hade han rökt dagligen i 5 år pga av sin adhd, men erkände han inte. Att han mådde skit.
    Allt jag kunde göra va att stötta och hoppas att han insåg själv att de va ett problem, och de tog 3 år tyvärr, men jag va tålmodig efter jag läste om adhd ur DERAS synvinkel. Fyfan va jobbigt dom har de ändå :/ sen börja pengarna flyga och då vart han depp pga av de, ja en jävla karusell av känslo utmaningar har de vart.
    Men jag fick som sagt nog, och då ville han inte slänga 3 år i sjön.
    Och om din karl inte tar hänsyn för dina önskningar så verkar de inte som att han respekterar dig eller sig själv. Han kanske behöver inse själv att han har problem och behöver nå botten? för de går inte att hjälpa någon som inte vill bli hjälpt :/
    Sen om du orkar va tålmodig de är upp till dig och de kommer bli vääääldigt kämpigt, im not gonna suger code it :(
    Det är jag beredd på jag älskar killen och vet att han har en mjuk sida som tyvärr inte synts till på ett tag.

Jag vet bara inte vad jag ska göra för det känns inte som om han tar mig seriöst. Började precis gråta, försöker hitta något nummer man kan ringa till och vara anonym men jag hittar inget. Jag vill bara prata med någon och få råd om hur jag ska göra. Kan inte prata med någon om detta eftersom att jag inte vill att mina nära ska veta detta om honom det är ju pinsamt.

Han skulle aldrig vara otrogen eller så emot mig men han tycker ju inte att rökning skadar mig om jag ändå inte gör det. Men är så jobbigt att vara orolig och alltid vilja ställa frågan om han rökt på :(

Vill liksom inte lämna honom ensam en kväll för jag ver inte om han röker då eller inte..
  • Anonym (puk)
    Anonym (Orolig flickvän) skrev 2015-04-10 17:26:29 följande:
    Det är jag beredd på jag älskar killen och vet att han har en mjuk sida som tyvärr inte synts till på ett tag.

Jag vet bara inte vad jag ska göra för det känns inte som om han tar mig seriöst. Började precis gråta, försöker hitta något nummer man kan ringa till och vara anonym men jag hittar inget. Jag vill bara prata med någon och få råd om hur jag ska göra. Kan inte prata med någon om detta eftersom att jag inte vill att mina nära ska veta detta om honom det är ju pinsamt.

Han skulle aldrig vara otrogen eller så emot mig men han tycker ju inte att rökning skadar mig om jag ändå inte gör det. Men är så jobbigt att vara orolig och alltid vilja ställa frågan om han rökt på :(

Vill liksom inte lämna honom ensam en kväll för jag ver inte om han röker då eller inte..
    Jo, förstår. Fick med bara massa mothugg när jag frågade, va som att gå på ett minfält :( 
    Jag finns här så mycket jag kan med råd och stöttning, men du är anonym så lite svårt att skicka numret, kan ju messa i jobbiga lägen.
    Anonym (puk) skrev 2015-04-10 17:33:54 följande:
    Jo, förstår. Fick med bara massa mothugg när jag frågade, va som att gå på ett minfält :( 
    Jag finns här så mycket jag kan med råd och stöttning, men du är anonym så lite svårt att skicka numret, kan ju messa i jobbiga lägen.
    Åh tack ja jag känner att jag vill vara anonym så mycket det bara går.

Men hur gjorde du när du pratade med din pojkvän? Han har också adhd, blev han lätt stött och arg när du försökte prata med honom även om du bara menade väl?

Känner bara att min kille har vart mer och mer inåtvänd och irriterad, mot mig men även börjat prata mindre med min familj. Först tänkt att han känt att han vart trött efter jobb oså men han kommer knappt hit längre och när han väl är här sätter han sig inte och pratar med min familj alls på samma sätt. Känns skittråkigt. Vi gör nästan aldrig något längre, dels för att det inte finns pengar och dels för att han aldrig orkar.

Har så mycket frågor och tankar. Tecken på att han rökt på? Tecken på att han ljuger? Vill fråga honom rakt ut hur mycket han rökt på det senaste och hundra fler frågor men vågar inte för han kommer ju känna sig påhoppad :(
  • Anonym (puk)
    Anonym (Orolig flickvän) skrev 2015-04-10 17:47:00 följande:
    Åh tack ja jag känner att jag vill vara anonym så mycket det bara går.

Men hur gjorde du när du pratade med din pojkvän? Han har också adhd, blev han lätt stött och arg när du försökte prata med honom även om du bara menade väl?

Känner bara att min kille har vart mer och mer inåtvänd och irriterad, mot mig men även börjat prata mindre med min familj. Först tänkt att han känt att han vart trött efter jobb oså men han kommer knappt hit längre och när han väl är här sätter han sig inte och pratar med min familj alls på samma sätt. Känns skittråkigt. Vi gör nästan aldrig något längre, dels för att det inte finns pengar och dels för att han aldrig orkar.

Har så mycket frågor och tankar. Tecken på att han rökt på? Tecken på att han ljuger? Vill fråga honom rakt ut hur mycket han rökt på det senaste och hundra fler frågor men vågar inte för han kommer ju känna sig påhoppad :(
    Ingen fara de, anonym är bäst i dessa forum tyvärr.
    Jadu, jag försökte få han att förstå att de sårar mig och gör ont och att pengarna inte räcker till tackvare hans hobby. Men de är nått han själv måste inse, för i hans ögon är ju inget fel eller har problem. Och de tog ju som sagt 3 år.
    Och kan ju säga att lägenheten va rätt sönder smashad efter våra samtal, men gick ALDRIG på mig. Så jag va aldrig rädd så men mer rädd att han skulle bli självdestruktiv pga sin depression.

Och han ville inte heller gå ut och träna eller hitta på saker pga noll motivation och pengar.

Tecken på att han rökt på kan väl va att han blir så defensiv när man frågar och tillbakadragen, inne i sin flum värld eller cool lugn. Va så för min sambo iaf.
    Men sen kommer jag från en missbruksfamilj så de varierar på olika personer.

Men de är väl klart att du ska få ställa en simpel fråga som egentligen kräver ett simpelt svar, inte mer med de tycker man. Och ni delar ju ett liv tillsammans så klart att du har rätt att veta. Men ni bodde inte tillsammans va? annars hade de ju vart lättare att se.

Men jag kan gå icke anonym om du vill pma mig istället eller om du vill ha mitt nummer om du vill prata av dig via sms eller liknande, kan ju va skönt att ha ett nummer utifall att.
  • psyklivet
    Anonym (Orolig flickvän) skrev 2015-04-10 16:45:44 följande:
    Jag tycker inte att det hade vart något problem om jag inte misstänkte att han ljög för mig. Tex här om dagen bad han mig komma lite senare för att han ville ha egentid. När jag sedan kom till honom verkade han nedstämd lättirriterad och inåtvänd, som han blir när han rökt på. Inte intresserad av att prata och trött i ögonen. Igår frågade jag rakt ut om han rökt på då och han sa nej verkligen inte. Men jag vet inte vad jag ska tro :(
    Känns verkligen som om att jag har dubbelmoral eftersom att jag själv testat några gånger, men med tanke på att han undanhåller hur mycket han spelar egentligen så vet jag ju inte hur mycket han undanhåller att han röker.
    Jag försökte prata med honom igår vi sågs ändå, men han verkade skämmas över spelandet (pratade lite om det med då han spelat bort hur mycket som helst på några dagar) och så sa jag att jag vill faktiskt inte att han ska röka.
    Jag vet att man får kompromissa men jag vet inte hur jag ska lägga upp det utan att råka irritera honom. Förra helgen hade han rökt två gånger i smyg utan att säga något till mig... Känns verkligen inte bra :(
    Har sådan himla lust att prata med hans föräldrar men han skulle ju hata mig på riktigt då. Har en kompis som har en pojkvän som röker som fan och hon säger att hon bara försöker skita i det, att han inte längre gör det när hon är i närheten för att hon inte vill det.
    Men jag går bara runt och är rädd att han ska ljuga för mig. Kan inte ens tecknen hur man märker att någon är hög.

Det är naturligt att ljuga om någon börjar tjata på en.
    Det är liksom inget unik med cannabis här.
    Och ökar du upp trycket och tjatet, så kommer lögnerna ske än mer frekvent.

Frågan du ska ställa dig, accepterar du han röker då och då.
    Så berätta detta, och om detta är okey med honom.
    Detta gör du utan att pressa, utan helt enkelt du vill ha ett ärligt svar.
    De får man enklast i en förutsättningslös diskussion.
    Och kan du inte acceptera eller komma över ens om en kompromiss.

Så råder det ingen tvekan om att vidare förhållande är meningslöst, då ni kommer stå där och vara oense och förbannade på varandra.

• psyklivet
    Anonym (puk) skrev 2015-04-10 17:09:10 följande:
    Förstår, jag va där med när jag träffade han, då hade han rökt dagligen i 5 år pga av sin adhd, men erkände han inte. Att han mådde skit.
    Allt jag kunde göra va att stötta och hoppas att han insåg själv att de va ett problem, och de tog 3 år tyvärr, men jag va tålmodig efter jag läste om adhd ur DERAS synvinkel. Fyfan va jobbigt dom har de ändå :/ sen börja pengarna flyga och då vart han depp pga av de, ja en jävla karusell av känslo utmaningar har de vart.
    Men jag fick som sagt nog, och då ville han inte slänga 3 år i sjön.
    Och om din karl inte tar hänsyn för dina önskningar så verkar de inte som att han respekterar dig eller sig själv. Han kanske behöver inse själv att han har problem och behöver nå botten? för de går inte att hjälpa någon som inte vill bli hjälpt :/
    Sen om du orkar va tålmodig de är upp till dig och de kommer bli vääääldigt kämpigt, im not gonna suger code it :(

Problemet med de som självmedicinerar sin ADHD/depression, är att de använder THC-rika strains.
    Som bara addar på problemen kring dessa, då THC är för psykoaktiv för denna grupp med dessa problem.

• Anonym (puk)
    psyklivet skrev 2015-04-10 18:20:33 följande:

Problemet med de som självmedicinerar sin ADHD/depression, är att de använder THC-rika strains.
    Som bara addar på problemen kring dessa, då THC är för psykoaktiv för denna grupp med dessa problem.

har inte påstått annat
  • psyklivet
    Anonym (puk) skrev 2015-04-10 18:24:34 följande:
    har inte påstått annat
    Inte jag heller.
  • Anonym (puk)
    psyklivet skrev 2015-04-10 18:28:18 följande:
    Inte jag heller.
    Skål
    Anonym (puk) skrev 2015-04-10 18:00:32 följande:
    Ingen fara de, anonym är bäst i dessa forum tyvärr.
    Jadu, jag försökte få han att förstå att de sårar mig och gör ont och att pengarna inte räcker till tackvare hans hobby. Men de är nått han själv måste inse, för i hans ögon är ju inget fel eller har problem. Och de tog ju som sagt 3 år.
    Och kan ju säga att lägenheten va rätt sönder smashad efter våra samtal, men gick ALDRIG på mig. Så jag va aldrig rädd så men mer rädd att han skulle bli självdestruktiv pga sin depression.

Och han ville inte heller gå ut och träna eller hitta på saker pga noll motivation och pengar.

Tecken på att han rökt på kan väl va att han blir så defensiv när man frågar och tillbakadragen, inne i sin flum värld eller cool lugn. Va så för min sambo iaf.
    Men sen kommer jag från en missbruksfamilj så de varierar på olika personer.

Men de är väl klart att du ska få ställa en simpel fråga som egentligen kräver ett simpelt svar, inte mer med de tycker man. Och ni delar ju ett liv tillsammans så klart att du har rätt att veta. Men ni bodde inte tillsammans va? annars hade de ju vart lättare att se.

Men jag kan gå icke anonym om du vill pma mig istället eller om du vill ha mitt nummer om du vill prata av dig via sms eller liknande, kan ju va skönt att ha ett nummer utifall att.
    Försökt få honom att förstå att han sårar mig med detta och han verkade faktiskt ta det till sig. Men han tycker ju inget han gör påverkar mig egentligen, varken spelandet eller drogerna. Men jag har kommit fram till att det handlar ju inte om det egentligen utan det landar i att han ljuger och undanhåller saker. Han är inte alls öppen längre, pratar knappt med mig, berättar inget osv.. Jag litar inte på honom, känner jämt oro.

Tex igår så skulle han vara med kompisar så jag frågade om vi kunde sova ihop iaf. Han ville inte bestämma något eftersom att han inte visste vad de skulle göra än. Självklart kommer tankar som hmm, vad är det ni ska göra, vilka är med osv osv. Tänkte att är det för att du kanske ska röka på och inte vill komma till mig ifall du gör det?

Vi ska ses till kvällen och umgås för i morgon åker han iväg några dagar. Och jag känner att det är nära nu, snart orkar jag inte vara tillsammans med honom längre för han bryr sig inte och har blivit en helt annan person..

Tänkte att jag ska hålla lite utkik efter hans gräs. För en vecka sedan hade han ganska mycket kvar, ska försöka ta reda på hur mycket han har kvar idag. Är det lite eller ingenting alls... Då vet jag att han rökt i smyg i veckan trots allt.. Och då kommer det bli lättare för mig att gå, just för att då har jag bevis för hans lögner och kan gå därifrån med huvudet högt.

Hur låter det?

Problemet är att jag vet att om jag gör slut så är han alldeles för stolt för att be om ursäkt, försöka få mig tillbaka eller något sådant. Då kommer alla chanser att det någonsin ska bli vi igen vara borta. Därför vill jag inte gå utan att ha bevis för att han har faktiskt gjort fel.
  • psyklivet
    Anonym (Orolig flickvän) skrev 2015-04-11 16:03:13 följande:
    ----
    Problemet är att jag vet att om jag gör slut så är han alldeles för stolt för att be om ursäkt, försöka få mig tillbaka eller något sådant. Då kommer alla chanser att det någonsin ska bli vi igen vara borta. Därför vill jag inte gå utan att ha bevis för att han har faktiskt gjort fel.

Herre gud, en ursäkt kan säkert vara trevligt, men på vilket sätt är det ett problem.
    Låter lite som du är bra nära att skicka på dig offerkoftan, ett råd lägg dig ifrån den omedelbart.
    Då den bara tar dig till mörka ställen.

Sen är bevis och annat också rätt ointressant, det är hur du mår i förhållandet och interaktionen med din kille som gäller.
    Och pratar du med han och du känner ingen ändring, så ska du lämna pga det.
    Inte att du ska ha bevis, ursäkter och annat trams(som iofs kan vara trevliga)

• Anonym (hm!)

Spelberoendet är värre än att han röker lite grälle då och då.

För många så är gräs eller "grönt" inte värre än att ta en kopp kaffe, synd att folk inte fattar det :).

Har han polare som pysslar med annat och han är arbetslös så kan du nog räkna med att han testar mer saker (om han inte redan gjort).

Hur gamla är ni och vad för andra droger kör hans polare?

Ingenting spelar någon roll längre ändå, vi gjorde slut igår.

• psyklivet
    Anonym (Orolig flickvän) skrev 2015-04-12 17:42:02 följande:
    Ingenting spelar någon roll längre ändå, vi gjorde slut igår.
    Det kommer du må bra av.
Svar på tråden Pojkvän spelberoende och beroende av röka grönt, vad göra :(