• Casslo08

ADHD/ADD som vuxen

Har en liten fundering till er som själva lever med adhd/ADD eller nära anhörig. Jag är 27 år och har alltid haft vissa svårigheter så som periodvis nedstämdhet, orkeslöshet, kort tålamod, koncentrationssvårigheter, säger saker som jag sedan ångrar att jag sa, överanalyserande, svårt att sluta grubbla, sömnsvårigheter, svårt att passa tider och organisera. Etc etc.. Kan det finnas skäl för mig att söka vård för utredning? Som liten hade jag raseriutbrott då jag blev så arg att näsblod forsade..

• Svar på tråden ADHD/ADD som vuxen
  • Giovanna
    Tokfrans skrev 2015-04-14 08:50:46 följande:

Ja klart, min sambo gick på utredning för 2 år sedan och hittills har han inte fått medicinen än!, bara pengarna av bas summan (tycker de borde va tvärt om).

Men efter han gick till psykiatrin och allt sånt tjosan så vart han helt 360, tog hand om våran son (hade inge tålamod förr, och fick ångest och panik över de = utbrott)

diska tvätta städa fanns inte på listan, men nu försöker han nästan dagligen och börjat träna vilket han inte hade motivation till förr heller, då alla "glor" på han..

Även om han inte fått medicinerna än, vilket han är totalt emot f.ö pga amfetaminet, men han för detta för oss, så har de redan blivit en markant skillnad över han bara av att få prata av sig och få hjälp med att bearbeta känslor och tankarna.

Vad bra att din sambo fått hjälp och vad skönt att ni verkar få lite rätsida på tillvaron. Din sambo (och du) behöver få bättre information om ADHD-mediciner. Amfetamin används sällan och är aldrig förstahandsvalet. De vanligaste ADHD-medicinerna är centralstimulerande men innehåller inte amfetamin. Det finns också medel som inte är centralstimulerande som tex Strattera som innehåller atomoxetin som omvandlas till noradrenalin i kroppen.

Vad menar du med "pengar av bassumman"? Pratar du försäkring?
  • Tokfrans
    Giovanna skrev 2015-04-14 09:07:04 följande:
    Vad bra att din sambo fått hjälp och vad skönt att ni verkar få lite rätsida på tillvaron. Din sambo (och du) behöver få bättre information om ADHD-mediciner. Amfetamin används sällan och är aldrig förstahandsvalet. De vanligaste ADHD-medicinerna är centralstimulerande men innehåller inte amfetamin. Det finns också medel som inte är centralstimulerande som tex Strattera som innehåller atomoxetin som omvandlas till noradrenalin i kroppen.

Vad menar du med "pengar av bassumman"? Pratar du försäkring?
    De är säkert så nu, ingen aning om dessa mediciner. Ända jag vet eller hört va förr att de innehöll de iaf, och har inte blivit rättad om de fören nu då :)

försäkring ja från hans livförsäkring, har jag för mig, va de minsta han kunde få av "bassumman" 89 tusen fick han iaf. Men tycker ändå medicinen bör få först sen pengarna.
    Mena pengarna kom in rätt snabbt efter 3-4 månader, men sitter här än idag 2 år senare för medicinerna. De är dem man behöver ju.
  • Giovanna
    Tokfrans skrev 2015-04-14 09:13:45 följande:

De är säkert så nu, ingen aning om dessa mediciner. Ända jag vet eller hört va förr att de innehöll de iaf, och har inte blivit rättad om de fören nu då :)

försäkring ja från hans livförsäkring, har jag för mig, va de minsta han kunde få av "bassumman" 89 tusen fick han iaf. Men tycker ändå medicinen bör få först sen pengarna.

Mena pengarna kom in rätt snabbt efter 3-4 månader, men sitter här än idag 2 år senare för medicinerna. De är dem man behöver ju.

Försäkringspengarna får han pga diagnosen. Det har ju inget med mediciner att göra. Var glad att ni fått pengarna i alla fall!

Har han diskuterat medicinering med läkaren? Att han fått diagnos betyder ju inte per automatik att han ska börja medicinera, långt ifrån alla gör det. Att vänta 2 år på att få medicin låter otroligt. Vad säger läkaren om varför det tar tid?
  • Tokfrans
    Giovanna skrev 2015-04-14 09:39:44 följande:
    Försäkringspengarna får han pga diagnosen. Det har ju inget med mediciner att göra. Var glad att ni fått pengarna i alla fall!

Har han diskuterat medicinering med läkaren? Att han fått diagnos betyder ju inte per automatik att han ska börja medicinera, långt ifrån alla gör det. Att vänta 2 år på att få medicin låter otroligt. Vad säger läkaren om varför det tar tid?
    Har inte sagt att jag inte är glad? tycker bara de är i fel ordning.,.

Enligt läkaren så skulle han få mediciner efter 1 år från utredningen, men inget har hänt, han går på möten men inget händer, men de kan bero på denna orten med. vad vet jag.
  • Giovanna
    Tokfrans skrev 2015-04-14 10:07:48 följande:

Har inte sagt att jag inte är glad? tycker bara de är i fel ordning.,.

Enligt läkaren så skulle han få mediciner efter 1 år från utredningen, men inget har hänt, han går på möten men inget händer, men de kan bero på denna orten med. vad vet jag.

Vad bra om ni är glada över försäkringspengarna, jag har aldrig påstått annat utan bara påpekat att det är två saker som inte har mycket med varandra att göra.

Varför skulle det ta 1år att få medicin? Vad är anledningen till det? Finns det några särskila skäl till att vänta? För mig tog det ca 2,5 mån från diagnos till att jag fick börja med Strattera. Tyvärr är det ju så att en ibland behöver ringa och påminna.
  • Tokfrans
    Giovanna skrev 2015-04-14 10:28:35 följande:
    Vad bra om ni är glada över försäkringspengarna, jag har aldrig påstått annat utan bara påpekat att det är två saker som inte har mycket med varandra att göra.

Varför skulle det ta 1år att få medicin? Vad är anledningen till det? Finns det några särskila skäl till att vänta? För mig tog det ca 2,5 mån från diagnos till att jag fick börja med Strattera. Tyvärr är det ju så att en ibland behöver ringa och påminna.
    Eller så beror de från olika kommuner. Tro mig vi har ringt och ringt, och ibland så svarar dom inte. 
  • Giovanna
    Tokfrans skrev 2015-04-14 10:33:35 följande:

Eller så beror de från olika kommuner. Tro mig vi har ringt och ringt, och ibland så svarar dom inte. 

Jag förstår att det är frustrerande! Jobbigt. Det kan skilja sig en hel del mellan olika landstig. Enligt vårdgarantin borde ni kunna vända er till ett annat landsting när det tar så lång tid fast det är ju inte särskilt smidigt när en äter mediciner och går på kontroller. Jag undrar om det finns någon särskild anledning till att läkaren vill vänta med medicin, tex. att det skulle störa annan behandling? Det låter inte klokt att det bara skulle handla kötid. Hoppas det löser sig för er!
  • Casslo08

Ja, faktiskt tror jag att en mår bättre av att veta oavsett. Att kanske få en förklaring och eventuell hjälp. Medicin är jag inte intresserad av, men hjälp med att navigera vardagen med mina känslor, tankar och beteende skulle vara otroligt skönt. Tack för seriösa svar. Och till er som tycker det är nödvändigt eller roligt att vara spydig på andra människors bekostnad - fuck off, kunde inte bry mig mindre om era inkompetenta och löjliga uttalanden.

Have a nice one ????

• iphonecracker
    Giovanna skrev 2015-04-14 08:35:10 följande:
    Det fins en rad olika hjälpmedel att tillgå vid ADHD. Du kan också få hjälp av tex arbetsterapeut för att bli stöttad till en bättre fungerande vardag. Själv har jag genomgått en gruppterapi för vuxna med ADHD. En del har god hjälp av medicin men många medicinerar inte alls. Amfetamin används visserligen men det är sällsynt! Först när alla andra mediciner provats utan effekt kan amfetaminbehandling komma på tal. Dosen är då så låg att den inte ger något rus. Möjligen förväxlar du amfetamin med metylfenidat som är den vanligaste substansen som används vid ADHD-besvär, ingår i tex Concerta och Ritalin. För en del är dessa medicinet helt avgörande för ett något sånär fungerande liv. Själv äter jag Strattera (atomoxetin) som inte alls är centralstimulerande som ovan nämnda preparat.

Summa sumarum: Alla med ADHD medicinerar inte. Det finns annan hjälp att få än bara mediciner. För en del är medicin livsavgörande. Alla ADHD-mediciner är inte centralstimulerande och de centralstimulerande som används vid ADHD är inte = knark.

Haha, amfetamin i ren form skrivs ut för ADHD ibland, jo.

Concerta/ritalin är ett CENTRALSTIMULERANDE medel, som även amfetamin är.

Man kan säga att Concerta/ritalin har gjorts för att likna effekterna av amfetamin så mycket som möjligt.

De har vääldigt lika effekter / bieffekter som amfetamin vid större doser.

• maasen179

Du får gärna berätta varifrån du fått informationen om att RENT amfetamin skrivs ut av läkare till adhd-patienter....

Och ja, Concerta mfl är amfetaminliknande (metylfenidat heter substansen). Och som du själv skriver så får de liknande effekt som amfetamin om man tar de i STORA doser. Vilket man INTE gör om man har adhd. En person med adhd är oftast hyperaktiv. Vad händer då om man tar amfetamin? Du kunde därför inte ha mer fel när du av okänd anledning påstår att tex Concerta tagits fram för att "likna amfetamin så mycket som möjligt"! Även här kan du få hänvisa till din källa... Den som tar för STORA doser adhd-medicin har inte adhd, utan bara missbruksproblem. 

Och det finns mängder av mediciner som har liknande effekter som andra preparat eller till och med kroppsegna substanser. När du ramlar och slår dig utsöndrar din kropp till exempel endorfiner som är morfinliknande. Betyder det att vi alla är heroinister. 

Skulle så gärna önska att folk som yttrar sig så tvärsäkert visste vad de pratade om, alternativt att de håller sig till ämnen där de faktiskt tillför något... Att gå in och skriva dumheter i en tråd där en människa ber om råd...?

• f95

Hej! För två veckor sedan ungefär, så googlade jag av en slump på ADD och är helt säker på att jag har det. Har aldrig tidigare riktigt vetat vad ADHD/ADD har inneburit vilket är anledningen till att jag inte funderat på det tidigare. Är idag 20 år gammal. Funderar på att ställa mig i kö för utredning. Läste här i tråden att en man fått försäkringspengar när han fick sin diagnos, är detta något alla får? Har aldrig hört att någon fått det pga en diagnos.

• maasen179
    f95 skrev 2015-04-17 13:40:22 följande:

Hej! För två veckor sedan ungefär, så googlade jag av en slump på ADD och är helt säker på att jag har det. Har aldrig tidigare riktigt vetat vad ADHD/ADD har inneburit vilket är anledningen till att jag inte funderat på det tidigare. Är idag 20 år gammal. Funderar på att ställa mig i kö för utredning. Läste här i tråden att en man fått försäkringspengar när han fick sin diagnos, är detta något alla får? Har aldrig hört att någon fått det pga en diagnos.

Det kan man få, men det beror på vad man har för försäkring. Vanlig hemförsäkring täcker inte, men har man en egen livförsäkring (eller vad det kallas) så ersätts det ju för kroniska sjukdomar och tillstånd som styrks av läkare.
  • pinjong
    Casslo08 skrev 2015-04-15 23:57:48 följande:

Ja, faktiskt tror jag att en mår bättre av att veta oavsett. Att kanske få en förklaring och eventuell hjälp. Medicin är jag inte intresserad av, men hjälp med att navigera vardagen med mina känslor, tankar och beteende skulle vara otroligt skönt. Tack för seriösa svar. Och till er som tycker det är nödvändigt eller roligt att vara spydig på andra människors bekostnad - fuck off, kunde inte bry mig mindre om era inkompetenta och löjliga uttalanden.

Have a nice one ????

Hej hej.
    Lite nyfiken på varför du inte är intresserad av mediciner?
    Läste din förklaring av hur du mår och jag känner igen mig i allt.
    Men en sak undrar jag, hur fungerar det i ditt huvud?
    Jag menar om det snurrar en massa tankar hela tiden, som om det aldrig stannar upp? 
    Enligt min psykiater så är det ofta ett stort problem hos folk med ADHD eller ADD och jag har det problemet.
    Det tar aldrig stopp i huvudet, det bara maler och maler av olika tankar. Jag kan ha olika diskussioner med mig själv i huvudet, avbryta mig själv, tillrättavisa mig själv. När jag står och pratar med folk så tänker jag ofta på att dom tycker nog att jag är konstig, pratar fort och lite osamanhängande och stammar på vissa ordaljudelser. Och när jag ska lyssna på vad dom säger så tänker jag ofta "undrar hur han/hon mår? Hur har dom det hemma? Hur kan dom vara så engagerade i detta dom pratar om? (jobbet tex, eller nått annat) Undrar om dom är lyckliga? Varför låter det så bra när dom förklarar och berättar, när jag bara står och svamlar? Juste ja, vad är det dom pratar om förresten?" 
    Jag kan se att dom pratar med mig men tänker på så mycket att jag har svårt att få in vad dom säger.
    Just det ska medicinen hjälpa till med, att få hjärnan att lugna ner sig, så man kan ta en tanke i taget och bearbeta den innan man kastar sig på nästa tanke.

Lika så med att läsa en text och att inhämta information kan vara väldigt svårt för mig. Har svårt med att börja läsa på första raden, flackar väldigt med blicken över texten, kan se ett ord mitt i som jag helt plötsligt bara MÅSTE läsa först. " Hmm, vad står det där? Jaha...."attrahera"..... Och där då?.... "skulle".... Ok men nu måste jag börja från början.....Men vänta, där är ett annat ord... "andrahand"...Ja osv, så det kan ta ett tag innan jag verkligen börjar läsa från början, och jag måste gå tillbaks några rader för jag har glömt vad jag läste.
    Så är det inte alltid jag ska läsa. Är det nått som är intressant för mig så går det lättare, men om det är nått jag MÅSTE läsa, tex nån instruktion på jobbet eller nått annat tråkigt, då blir det så.
    Det ska medicinen också hjälpa till med, att man inte blir så distraherad av annat.

Men det kanske inte är ett så stort problem för dig? Kanske är lite olika hos person till person.
    Men ville bara berätta hur jag upplever det och att jag har börjat med medicinering, Concerta, så får se hur det funkar. Har bara ätit dom i knappt två veckor än. 
Svar på tråden ADHD/ADD som vuxen