Casslo08 skrev 2015-04-15 23:57:48 följande:
Ja, faktiskt tror jag att en mår bättre av att veta oavsett. Att kanske få en förklaring och eventuell hjälp. Medicin är jag inte intresserad av, men hjälp med att navigera vardagen med mina känslor, tankar och beteende skulle vara otroligt skönt. Tack för seriösa svar. Och till er som tycker det är nödvändigt eller roligt att vara spydig på andra människors bekostnad - fuck off, kunde inte bry mig mindre om era inkompetenta och löjliga uttalanden.
Have a nice one ????
Hej hej.
Lite nyfiken på varför du inte är intresserad av mediciner?
Läste din förklaring av hur du mår och jag känner igen mig i allt.
Men en sak undrar jag, hur fungerar det i ditt huvud?
Jag menar om det snurrar en massa tankar hela tiden, som om det aldrig stannar upp?
Enligt min psykiater så är det ofta ett stort problem hos folk med ADHD eller ADD och jag har det problemet.
Det tar aldrig stopp i huvudet, det bara maler och maler av olika tankar. Jag kan ha olika diskussioner med mig själv i huvudet, avbryta mig själv, tillrättavisa mig själv. När jag står och pratar med folk så tänker jag ofta på att dom tycker nog att jag är konstig, pratar fort och lite osamanhängande och stammar på vissa ordaljudelser. Och när jag ska lyssna på vad dom säger så tänker jag ofta "undrar hur han/hon mår? Hur har dom det hemma? Hur kan dom vara så engagerade i detta dom pratar om? (jobbet tex, eller nått annat) Undrar om dom är lyckliga? Varför låter det så bra när dom förklarar och berättar, när jag bara står och svamlar? Juste ja, vad är det dom pratar om förresten?"
Jag kan se att dom pratar med mig men tänker på så mycket att jag har svårt att få in vad dom säger.
Just det ska medicinen hjälpa till med, att få hjärnan att lugna ner sig, så man kan ta en tanke i taget och bearbeta den innan man kastar sig på nästa tanke.
Lika så med att läsa en text och att inhämta information kan vara väldigt svårt för mig. Har svårt med att börja läsa på första raden, flackar väldigt med blicken över texten, kan se ett ord mitt i som jag helt plötsligt bara MÅSTE läsa först. " Hmm, vad står det där? Jaha...."attrahera"..... Och där då?.... "skulle".... Ok men nu måste jag börja från början.....Men vänta, där är ett annat ord... "andrahand"...Ja osv, så det kan ta ett tag innan jag verkligen börjar läsa från början, och jag måste gå tillbaks några rader för jag har glömt vad jag läste.
Så är det inte alltid jag ska läsa. Är det nått som är intressant för mig så går det lättare, men om det är nått jag MÅSTE läsa, tex nån instruktion på jobbet eller nått annat tråkigt, då blir det så.
Det ska medicinen också hjälpa till med, att man inte blir så distraherad av annat.
Men det kanske inte är ett så stort problem för dig? Kanske är lite olika hos person till person.
Men ville bara berätta hur jag upplever det och att jag har börjat med medicinering, Concerta, så får se hur det funkar. Har bara ätit dom i knappt två veckor än.