• Beya

    Kan jag fortfarande gruppträna?

    Jag har nyss plussat och har läst på om träning och graviditet. Man ska tydligen undvika utfall, hopp och magövningar b.la.
    Jag vet nu inte hur jag ska kunna fortsätta mina medelpass på Friskis. Där gör man ju mycket sådant? Vad kan jag tex göra istället när de andra gör magövningar?
    Funderar jättemycket på detta och hade varit tacksam över tips råd från er som vet :)

  • Svar på tråden Kan jag fortfarande gruppträna?
  • Yonndax

    Så tidigt i grav brukar det sägas att man kan träna som vanligt om man inte elit idrottar. Det är först senare i grav som man bör ta det lugnare. Men fråga din BM om det annars. De bör kunna svara på hur du kan träna.

  • Beya
    Yonndax skrev 2015-04-13 13:49:31 följande:

    Så tidigt i grav brukar det sägas att man kan träna som vanligt om man inte elit idrottar. Det är först senare i grav som man bör ta det lugnare. Men fråga din BM om det annars. De bör kunna svara på hur du kan träna.


    Kan man säkert men jag vågar inte har ännu inte varit på inskrivning så jag har ingen kontakt med någon bm
  • Irlais

    Var i god tid till passet och säg till instruktören att du är gravid & vill ha alternativa övningar där det behövs. Så hjälper hen dig Hopp, utfall och magövningar ska undvikas för att de är skadliga för dig, inte bebisen (belastar bäckenbotten, foglossning, diastas dvs separerade magmuskler). Men första trimestern brukar inte kroppen vara så påverkad av graviditeten (särskilt om det är första) så då kan du köra på som vanligt fast med lägre intensitet. Du ska inte köra slut på dig själv utan hålla det på en mer lagom nivå. 

    BM brukar inte ha så bra koll på träning, inte där jag gått iaf. Hon hänvisade till dom på gymmet bara. 

  • Beya

    Så mycket man ska undvika! Känns jobbigt att berätta det för tränaren för jag är bara i vecka 7 så det känns fel att berätta det för tränaren när man inte ens berättat för alla vänner o familj än..,

  • Irlais
    Beya skrev 2015-04-23 17:21:03 följande:

    Så mycket man ska undvika! Känns jobbigt att berätta det för tränaren för jag är bara i vecka 7 så det känns fel att berätta det för tränaren när man inte ens berättat för alla vänner o familj än..,


    Som sagt, i första trimestern kan du göra övningarna som vanligt (men ta det lite lugnt). Så vill du inte berätta, träna på med anpassa intensitet. När du kommer till andra trimestern lär det kännas mer ok att be instruktören om hjälp
  • Beya
    Irlais skrev 2015-04-23 19:58:41 följande:
    Som sagt, i första trimestern kan du göra övningarna som vanligt (men ta det lite lugnt). Så vill du inte berätta, träna på med anpassa intensitet. När du kommer till andra trimestern lär det kännas mer ok att be instruktören om hjälp
    Ok tack för svar är mest rädd för missfallsrisken.
  • aleydis
    Beya skrev 2015-04-24 11:20:48 följande:
    Ok tack för svar smile1.gif är mest rädd för missfallsrisken.
    Alltså missfallsrisk tycker jag absolut inte att du ska oroa dig för! Träna så det känns bra, och hopp med mera kan man undvika med tanke på risk för framfall mm.
Svar på tråden Kan jag fortfarande gruppträna?