• lajken84

Frågor ang. barnvakt/sötsaker/sparande

Slänger ut lite frågor som bollas fram och tillbaka i mitt huvud.

Låter ni/skulle ni låta morföräldrar eller farföräldrar vara barnvakt för att de vill umgås ensamma med ert barn trots att ni egentligen inte behöver barnvakt? (Barnet ifråga är knappt 1,5 år.)

Anser ni att det är okej att morföräldrar eller farföräldrar bakar kakor specifikt till barnbarn på knappt 1,5 år?

Skulle det vara okej för er att morföräldrar eller farföräldrar öppnar konto i ert barns namn utan att diskutera det med er först?

Tacksam för andra föräldrars tankar och synpunkter!

• Svar på tråden Frågor ang. barnvakt/sötsaker/sparande
  • ROFL

1. Självklart. Deras egna relation är också viktig. En dag är inga problem för oss eller barnet.

2. Skulle be dem skippa sötfikat och istället ge macka och mat.

3. Om de vill ge barnbarnet pengar så är det väl bara fint. Det gynnar ju barnet och är mellan dem. Men att prata om det känns väl naturligt.

• gbgumman
    lajken84 skrev 2015-04-11 11:03:05 följande:

Slänger ut lite frågor som bollas fram och tillbaka i mitt huvud.

Låter ni/skulle ni låta morföräldrar eller farföräldrar vara barnvakt för att de vill umgås ensamma med ert barn trots att ni egentligen inte behöver barnvakt? (Barnet ifråga är knappt 1,5 år.)

Anser ni att det är okej att morföräldrar eller farföräldrar bakar kakor specifikt till barnbarn på knappt 1,5 år?

Skulle det vara okej för er att morföräldrar eller farföräldrar öppnar konto i ert barns namn utan att diskutera det med er först?

Tacksam för andra föräldrars tankar och synpunkter!

1 ja efter ett årsålder fick de sova borta en natt. Inte innan det.

2 ja men självklart i rimliga mängder. De ska självklart få lite extra där. Mindre hemma mer hos mormor. Så hade jag det.

3 ja de gör väl vad de vill med sina pengar.
  • Dixie
    Ja, för barnet har det ju ingen betydelse om jag behöver barnvakt eller inte - men det görs ju med hänsyn till barnet - min son har bott över hos farmor och farfar sedan han var kring året - medan min dotter inte har trivts med att vara utan mig - så hon var äldre när hon började sova över hos farmor!

Ja - ser inget konstigt med det - våra barn har från 1års åldern fått äta en del sötsaker, ser ingen anledning till förbud! 

Absolut - fast jag tror inte de får göra det numera pga regler. Morfar köpte aktier till våra barn i doppresent! 
  • Harmagedon

1. Mina barn har en väldigt nära relation med min mamma. Hon rycker in som barnvakt när det behövs. När de var så små som 1,5 var det när det verkligen behövdes som läkarbesök och jobbgrejer. (Ingen av dem hade börjat på dagis då utan vi pusslade med jobbtider men ibland saknades det någon timme här och där.) Yngsta var rätt kavat redan som ettåring och försökte sig gärna på att gå till mormor själv redan då. (Vi bor nästan grannar) Men mamma är inte den som varit drivande i att ha barnbarnen själv...hon har så många så hon får nog det hon behöver o lite till ändå.

2. Jag är inte så orolig för sötsaker. Barnen äter balanserat och nyttigt så hembakade kakor ibland känns bara trevligt. Även när de var så små som 1,5.

3. Jag lägger mig inte i den äldre generationens ekonomi. Om de väljer att spara pengar år barnbarnen är det deras ensak. De har klarat att sköta sin egen ekonomi med bravur i ett helt liv och vill de ge pengar till sina barnbarn skulle jag aldrig drömma om att ha åsikter om det. Både mina föräldrar och mina svärföräldrar har sparande till alla sina barnbarn. Sparandet sker inte i barnens namn utan på konton/fonder som de själva kontrollerar. Det enda särskilda med de pengarna är att de ärvs direkt av barnbarnen och inte av oss barn.

• nozpa

Våran första kunde vi lämna ibland om vi ville gå och äta lunch själva t ex. När hon var 1½ så åt hon inga sötsaker. Det respekterades av alla.
    Sparande har mina barn av både mor och farföräldrar. Det rör inte mig i ryggen om dom vill spara till våra barn. Bra för barnen när dom blir äldre bara.

• CissiJissi

1) barnvakt bara för att? Nej :)

2) nej, det bästa vore om så små barn inte ens fick vara i närheten av skadlig mat, men det tycker jag är svårt, några undantag här och där, men regeln är desto mer nej!:)

3) då föreställer jag mig att sparkontot är något barnet ska få ta över när det fyller 18år, då har vi haft några år på oss att försöka lära barnet hur man tar hand i pengar och inte bara slösar bort allt:) jag tror inte vi kan stå i vägen för att någon vill spara pengar till vårt barn? Jag skulle vara tacksam :)

• Pescetarian

Barnvakt: det beror helt på barnet, samt barnets relation till mor- och farföräldrarna.

Kakor: det är ju gulligt! Sedan kan ju ni avgöra om barnet ska få äta kakorna.

Konto: det hade varit HELT OKEJ - om det varit möjligt. Men det är det inte. Man måste ha vårdnadshavarens eller vårdnadshavarnas medgivande.

• Duckan

Låter ni/skulle ni låta morföräldrar eller farföräldrar vara barnvakt för att de vill umgås ensamma med ert barn trots att ni egentligen inte behöver barnvakt? (Barnet ifråga är knappt 1,5 år.) Ja, varför inte. Några timmar kan väl vara skönt att vara utan barn även om det inte är planerat något speciellt.

Anser ni att det är okej att morföräldrar eller farföräldrar bakar kakor specifikt till barnbarn på knappt 1,5 år? Nej, ser ingen bra anledning till det även om jag tillät dottern att äta nån kaka i den åldern.

Skulle det vara okej för er att morföräldrar eller farföräldrar öppnar konto i ert barns namn utan att diskutera det med er först? Ja.

• CissiJissi

Titta vad olika vi alla är och känner och tänker :D Slutar inte fascineras över detta <3 Dessutom känner jag väl egentligen både ja och nej till alla frågorna, finns liksom inget självklart svar, allt är så relativt!:)

• Lönnsirap
    Barnvakt.
    Beror på vilka far/mor föräldrar. Absolut inte självklart eftersom man är rätt liten när man är ett och ett halvt.

Kakor
    Beror på om barnet äter annan mat bra. Samma sak som ovan, 1½-åringar är  små, så det beror på barnvakternas omdömme.

Sparande
    Absolut inte ok att öppna konto i barnens namn utan att fråga målsmän. (eller sätta in stor summa på barnets sparkonto) Jag hade blivit irriterad. Jag är jättetacksam för sparande, men jag vill inte att mina barn har "för mycket" egna pengar på sin 18-års dag. Ett litet sparande är absolut ok. Men jag vill skydda mina barn mot att "råka" slösa bort massa pengar. Jag har tyvärr sett hur ungdomar med pengar kan råka illa ut eftersom de har råd med knark, alkohol och andra riskfyllda aktiviteter. Jag är tacksam om det sparas till mina barn, dock vill jag att det inte sparas i barnets namn när det handlar om den typen av summor som räcker till insatser till lägenhet....
  • Bling1975

1. Kan de vara barnvakt när vi behöver det så får de givetvis umgås med barnet bara för att det är roligt också.

2. Nej, vårt barn är 3 år och äter fortfarande inte direkt bakverk och godis då efterfrågan inte finns. Är fullt nöjd med frukt. Vill mor/farföräldrar ställa sig in så kommer de med jordgubbar.

3. Absolut, inga problem. Men det är ju smidigare om de ber oss om kontonumret som redan finns.

Svar på tråden Frågor ang. barnvakt/sötsaker/sparande