• Anonym (123)

Han kör sitt eget race (umgänge)

Har en dotter med svår Adhd och ett flertal autistiska drag. Hon har en riktigt hög medicindos för sin ålder och det hade egentligen krävts ännu högre men läkaren vågar inte gå högre och har därför rekommenderat att göra hennes kost socker -och glutenfri. Detta har vi följt under lång tid nu och fått jättebra resultat, det märks direkt när hon avvikit ifrån kostplanen.

Hennes pappa har helgumgänge med henne och förstör allt, han struntar helt och hållet i kosten och det planeras alltid in festligheter och handlas godis samt äts kakor och vitt bröd och det påverkar henne negativt till max. Det tar flera dagar att få ner henne på jorden igen och fungera normalt efter en helg hos honom. Lärarna har vid flera tillfällen frågat om vi slutat med/glömt ta medicinen för hon kan inte hänga med.

Pappan har aldrig medverkat på ett läkarbesök på alla år trots uppmaningar och till slut sa jag att om han inte ska vara med så måste han följa mina direktiv vilket jag fick ett ok för. Men som ni förstår så struntar han i det helt och kräker ur sig att jag ska skita i vad dom gör vilket jag egentligen gör om han bara kunde följa kostplanen.

Jag har enskild vårdnad och barnet mår dåligt, hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Han kör sitt eget race (umgänge)
  • Litet My
    Anonym (Abc) skrev 2015-04-15 20:13:36 följande:
    Fast det är väl ingen idé att göra en orosanmälan eftersom TS har enskild vårdnad?
    Klart man kan och i detta fallet verkligen bör göra en orosanmälan. Vårdnaden har ingen som helst betydelse i det. Varför tror du det?
  • Anonym (Abc)
    Litet My skrev 2015-04-16 10:03:57 följande:

Klart man kan och i detta fallet verkligen bör göra en orosanmälan. Vårdnaden har ingen som helst betydelse i det. Varför tror du det?

Det har den faktiskt, eftersom det enda som kommer hända vid en orosanmälan är att

socialtjänsten kallar vårdnadshavaren, dvs i detta fall Ts. Och är hon orolig för barnets välmående när den andra föräldern har barnet, så är det hennes skyldighet att skydda barnet. Som hon nu gjort, genom att meddela att hon stoppar umgänget tillsvidare.
  • Anonym (123)

Måste bara få dela med mig av en av de sjukare kommentarerna han har kommit med, kom att tänka på det nu, detta var efter den sista helgen han hade henne nu då dom varit på kalas hos dotterns ena kusin. -Det är svårt att undvika sött när man är på kalas.

Är det inte hans ansvar att se till så att hans syster i detta fallet inte serverar värsta gottebordet och om inte det går avstå från kalaset!? Systern skiter även hon ju fullständigt i hennes brorsdotter liksom även farmor, farfar och alla andra som medverkar. På kvällen hade sedan gottiset fortsatt hemma hos farmorn.

Är det ok att servera en alkoholist sprit också, för det är ju svårt att undvika när det serveras!?

Jag blir lika upprörd varenda gång jag tänker på det och mitt beslut känns riktigt rätt, om ingen annan bryr sig om våran dotter så måste jag göra det, det är min plikt.

• Anonym (qwe)

Med tanke på allvaret i flickans diagnos och höga medicindoser - kan du få läkaren att soc-anmäla pga oro för umgänget med tanke på allt socker i kosten hos pappan? Jag tänker att det är en objektiv, professionell person med medicinsk kompetens som kanske soc skulle lyssna på. Då har du "grundat", förberett, inför en eventuell vårdnadstvist.

Har du rekommendationerna från läkaren skriftligt? Kan du skaffa det annars?

• Anonym (Q)
    Anonym (123) skrev 2015-04-16 20:58:21 följande:

Måste bara få dela med mig av en av de sjukare kommentarerna han har kommit med, kom att tänka på det nu, detta var efter den sista helgen han hade henne nu då dom varit på kalas hos dotterns ena kusin. -Det är svårt att undvika sött när man är på kalas.

Är det inte hans ansvar att se till så att hans syster i detta fallet inte serverar värsta gottebordet och om inte det går avstå från kalaset!? Systern skiter även hon ju fullständigt i hennes brorsdotter liksom även farmor, farfar och alla andra som medverkar. På kvällen hade sedan gottiset fortsatt hemma hos farmorn.

Är det ok att servera en alkoholist sprit också, för det är ju svårt att undvika när det serveras!?

Jag blir lika upprörd varenda gång jag tänker på det och mitt beslut känns riktigt rätt, om ingen annan bryr sig om våran dotter så måste jag göra det, det är min plikt.

Hur kommer du göra när dottern ska gå på kalas hos kompisar? Tvinga henne att avstå eller kräva att födelsedagsbarnet inte får ha tårta på kalaset?
  • Anonym (123)
    Anonym (Q) skrev 2015-04-17 16:09:37 följande:

Hur kommer du göra när dottern ska gå på kalas hos kompisar? Tvinga henne att avstå eller kräva att födelsedagsbarnet inte får ha tårta på kalaset?

Inte riktigt samma sak anser jag, då är det tårta/glass vid ett tillfälle som jag då har kännedom om. Att varenda umgängeshelg gå emot ordinationen och be mig i princip att dra åt skogen samtidigt som han gått med på att göra det jag säger eftersom han inte följer med till läkaren är något helt annat. Man bryr sig inte om sitt barns hälsa när man trycker i henne socker fredag-söndag när jag precis innan förbjudit allt sött.
  • elmadumle
    Anonym (123) skrev 2015-04-16 20:58:21 följande:

Nej det är inte systerns sak att inte servera godsaker på ett kalas, pappan får då ta med det barnet kan äta eller helt enkelt stanna hemma, du kan inte kräva att alla andra ska behöva avstå från att äta.
    Jag kräver inte att det ska finnas nötfritt fikabröd när vi är borta, bara att gilla läget och avstå om jag inte vill dö.
  • Anonym (123)
    elmadumle skrev 2015-04-18 01:10:46 följande:

Nej det är inte systerns sak att inte servera godsaker på ett kalas, pappan får då ta med det barnet kan äta eller helt enkelt stanna hemma, du kan inte kräva att alla andra ska behöva avstå från att äta.

Jag kräver inte att det ska finnas nötfritt fikabröd när vi är borta, bara att gilla läget och avstå om jag inte vill dö.

Jag skrev att i annat fall får man avstå men det skulle ju aldrig komma på tal och jag anser bara att det skadar inte att som förälder till ett funktionsnedsatt/sjukt barn försöka att kompromissa med släkten så att inte hon far illa och går emot ordineringen.

Jag menar bara att om man bryr sig om sitt barn och har fått ordination om att det inte ska ätas gottis så kan man inte bara ge det fria tyglar. Detta resulterade denna gången i att ett läkarbesök fick ställas in bara pga att pappan inte kan följa direktiv.

Observera att han lovat att göra detta men avvek så fort han fick barnet i sin omsorg.
  • Litet My
    Anonym (Abc) skrev 2015-04-16 19:28:24 följande:
    Det har den faktiskt, eftersom det enda som kommer hända vid en orosanmälan är att

socialtjänsten kallar vårdnadshavaren, dvs i detta fall Ts. Och är hon orolig för barnets välmående när den andra föräldern har barnet, så är det hennes skyldighet att skydda barnet. Som hon nu gjort, genom att meddela att hon stoppar umgänget tillsvidare.
    Du verkar väldigt dåligt insatt i hur det fungerar. För det första blir man sällan kallad till soc när man anmäler förutsatt att de inte ska prata med barnet. Den de däremot kallar dit är den som är anmäld. Som vårdnadshavare har man förvisso skyldighet att se till att barnet har det bra, samtidigt har man lika stor skyldighet att se till att barnet får umgänge med sin andra förälder. Man kan alltså inte bara själv bestämma som vårdnadshavare om barnet ska träffa den andra föräldern. Pappan hade mycket vö kunnat stämt TS och fått umgänge via domstolsbeslut. Det ska extremt mycket till att de bara drar in det om pappan väljer att gå till tingsrätten. Vårdnad har överhuvudtaget inget alls med umgänget att göra. Du verkar väldigt dåligt påläst om hur det fungerar.
  • Anonym (123)
    Anonym (qwe) skrev 2015-04-17 15:56:57 följande:

Med tanke på allvaret i flickans diagnos och höga medicindoser - kan du få läkaren att soc-anmäla pga oro för umgänget med tanke på allt socker i kosten hos pappan? Jag tänker att det är en objektiv, professionell person med medicinsk kompetens som kanske soc skulle lyssna på. Då har du "grundat", förberett, inför en eventuell vårdnadstvist.

Har du rekommendationerna från läkaren skriftligt? Kan du skaffa det annars?

Har en del skriftligt men det är säkert inga problem alls att få ytterligare.
  • Anonym (Abc)
    Litet My skrev 2015-04-19 04:53:49 följande:

Du verkar väldigt dåligt insatt i hur det fungerar. För det första blir man sällan kallad till soc när man anmäler förutsatt att de inte ska prata med barnet. Den de däremot kallar dit är den som är anmäld. Som vårdnadshavare har man förvisso skyldighet att se till att barnet har det bra, samtidigt har man lika stor skyldighet att se till att barnet får umgänge med sin andra förälder. Man kan alltså inte bara själv bestämma som vårdnadshavare om barnet ska träffa den andra föräldern. Pappan hade mycket vö kunnat stämt TS och fått umgänge via domstolsbeslut. Det ska extremt mycket till att de bara drar in det om pappan väljer att gå till tingsrätten. Vårdnad har överhuvudtaget inget alls med umgänget att göra. Du verkar väldigt dåligt påläst om hur det fungerar.

Tycker du det? Jag har det direkt ifrån soc, så i sådana fall menar du att de själva inte vet hur det går till?

Och var menar du att jag sagt att vårdnad har med umgänge att göra? Det har jag över huvud taget inte kommenterat.
  • Anonym (Abc)
    Litet My skrev 2015-04-19 04:53:49 följande:

Jag pratar naturligtvis inte om anmälningar i allmänhet, utan om man som ensam vårdnadshavare (vilket ju TS också är) skulle anmäla den andra föräldern. Dvs det som rekommenderades i denna tråd.

Sedan är det så att skyldigheten att skydda barnet alltid går före umgängesrätten.

OCH är umgänget inte reglerat, så kan Ts visst besluta om det.
  • Anonym (Anna)

Jag skulle be socialen om hjälp att tvinga fram ett möte med läkaren. Så här:

Be skolan eler kanske läkaren göra en orosanmälan till soc att barnet mår dåligt när det kommer tillbaka från umgänge med pappan. Soc utreder och frågar, du meddelar att du med hjälp av läkare i många år försökt informera pappan och släkten om dotterns behov av diet, visar även ett papper från läkaren att han inte får kontakt med pappan och att pappan nekat komma på flertalet kallade besök. Säg att du vill att soc kallar till möte med dig, pappa och läkare. På det mötet informerar läkaren vad för diet som behövs för att barnet ska må bra. Pappan får då information av läkare framför soc/familjerätt mm och får ett papper att skriva under på vad som gäller. Se till att ha ett papper med ordination på diet som han skriver under, du och han behåller varsin kopia och soc/familjerätt behåller originalet. Sedan skulle jag skicka en kopia på detta papper till alla i pappans släkt och meddela att han nu vet om vad som gäller och detta är för dotterns bästa, inget påhittat av en nojjig mamma.

För som jag läser mellan raderna vill du att barnet ska ha umgänge med pappan och släkten. Men hon kan inte äta den mängden socker som hon utsätts för hos honom idag utan att skolan blir lidande och hon själv mår troligen riktigt dåligt av det också. Så om han bara börjar lyssna till läkaren och följa dieten så skulle du vara glad.

Svar på tråden Han kör sitt eget race (umgänge)