• FlutterShy

Hur definierar du "vegetariskt" och "veganskt"?

Lite osäker på kategoriplaceringen av ämnet, men men.

Är med i en grupp på Facebook där det delas tips och recept på vegetarisk mat. Är själv inte vegetarian men undviker gärna bl.a. rött kött och tycker helt enkelt om att variera maten med vegetariska alternativ.

Jag har vuxit upp med definitionen att en vegetarian inte äter kött, men kan äta biprodukter så som komjölk och ägg, medan en vegan utesluter alla animaliska produkter. Ack så fel jag verkar ha haft! Enligt gruppen jag är med är de stenhårda med att även vegetarianer utesluter allt animalistiskt ur maten, annars definieras man som t.ex. laktovegetarian eller liknande. 

Jag rättar mig gärna, the more you know liksom! Glad Men är såklart nyfiken på hur andra definierar vegetarianskt och veganskt, vad har ni fått lära er? Är det bara jag som levt under en sten?

Och vad är i så fall skillnaden mellan någon som äter helvegetariskt (utesluter allt animaliskt inklusive mejeriprodukter/ägg) och en vegan? 

• Svar på tråden Hur definierar du "vegetariskt" och "veganskt"?
  • Jennie med ie

Att fortsätta använda felaktiga begrepp minskar knappast missförstånden, tvärtom. Så länge t ex fiskätare fortsätter kalla sig vegetarianer lär man också serveras fisk när man ber om det vegetariska alternativet.

• Anonym (milla)

Vegetarian är väl samlingsnamnet egentligen? Sen finns underdelarna vegan, laktovegetaian och lakto-ovo-vegetarian.

Rent vardagligt brukar man ju mena laktovegetaian (och ev lakto-ovo) när man säger vegetarian men att man använder vegan om kosten (och även annan konsumtion) är helt fri från produkter från djurriket.

• Anonym (fiskätare)

Att säga vad som är rätt eller fel är hopplöst, för vem har auktoritet att besluta över vad som är rätt eller fel. Jag anser det helt korrekt att säga "Jag är vegetarian men äter fisk". Ordet "men" är det magiska i sammanhanget, det kan liksom inte bli fel. Helt korrekt svenska. Jag vill förutom mitt "men" bli behandlad som vilken vegetarian som helst.

Sedan tror jag inte att missförstånden minskar för att man hittar på 30 nya olika ord för de olika sätten att livnära sig på, snarare blir det fel, folk skulle förmodligen blanda ihop pescetarian med demivegetarian och vice versa. 

Folk vet inte ens att laktosfritt inte är detsamma som mjölkfritt.

Pescetarian är för övrigt ett helt värdelöst ord, det finns inget i det ordet som kan ge en vanlig människa ett hum om vad det handlar om.

• Anonym (kindafishy)

"Men" tar inte bort att man sagt att man är vegetarian, vilket man inte är. Så nej det blir inte av ren magik korrekt. Lika lite som "jag är nykterist men dricker whisky". I de lägen det av någon orsak är viktigt att andra vet vad man äter och inte äter så säg att du äter vegetariskt plus fisk, eller att du äter fisk men inte annat kött, t ex. Då säger du inte fel och bidrar inte till den felaktiga uppfattningen att fisk = vegetariskt. Som sagt ovan: att kalla sig vegetarian fast man äter vissa djur för att UNDVIKA missförstånd är som att pissa i motvind.

• Theresan

Rent konkret kan man vara nykterist men dricka whisky, på samma sätt som man kan avsky sport men inte fotboll, älska djur men inte hundar, tycka om fågel men inte anka osv.

• Madmoiselle

Jag anser att vegetarian är lakto-ovo- vegetarian, dvs en person som äter mjölk, ägg och honung medan en vegan inte äter något alls från djurriket. De där Facebookgrupperna brukar vara fulla av extremister (jag menar inte att veganer är xtrimister, bara de i Facebookgrupperna) Jag är själv vegetarian och har testat att vara med i flera vegetariangrupper på Facebook.

• Madmoiselle
    Anonym (fiskätare) skrev 2015-04-18 15:08:41 följande:

Pescetarian är för övrigt ett helt värdelöst ord, det finns inget i det ordet som kan ge en vanlig människa ett hum om vad det handlar om.

Fisketerian är bättre, det fattar alla och det är ju den svenska översättningen om man direktöversätter.
  • Anonym (kindafishy)
    Theresan skrev 2015-04-18 19:33:07 följande:

Rent konkret kan man vara nykterist men dricka whisky

Nej det kan man inte.
  • Anonym (fiskätare)
    Madmoiselle skrev 2015-04-18 19:44:57 följande:
    Fisketerian är bättre, det fattar alla och det är ju den svenska översättningen om man direktöversätter.
    Fisketerian låter lite som att man enbart äter fisk, som frukterian.

Jag har faktiskt mött en nykterist som var nykterist men drack lättöl. Den jämförelsen är bättre mot "vegetarian men äter fisk" tycker jag. Jag är "nykterist men dricker whisky" är lite mer som jag är "vegetarian men äter oxfilé".
  • Anonym (vego)
    Anonym (fiskätare) skrev 2015-04-18 20:56:16 följande:
    Fisketerian låter lite som att man enbart äter fisk, som frukterian.

Jag har faktiskt mött en nykterist som var nykterist men drack lättöl. Den jämförelsen är bättre mot "vegetarian men äter fisk" tycker jag. Jag är "nykterist men dricker whisky" är lite mer som jag är "vegetarian men äter oxfilé".
    Varför det? Är fisk mer likt vegetabilier än oxfilé? 

Själva definitionen av nykterist är ju att man avstår från alkohol, man är således inte nykterist om man dricker lättöl. Dock innehåller lättöl väldigt lite alkohol och jag antar att det är därför den här "nykteristen" ändå ansåg sig vara just nykterist. Varför det skulle vara jämförbart med att äta fisk kan jag faktiskt inte riktigt förstå, så du får jättegärna förklara vad du menar.
  • Aspie

Vegetarian: En som helt eller delvis utesluter animaliska produkter ur sin kost. Jag vet att det är vanligt att vegetarianer äter mjölk och ägg, vilket jag på något sätt förstår då de kan vara lite kluriga/äckliga att byta ut ur sin kost. Då kallas de ju lakto-ovo-veg eller ovo-veg. Vegetarianer som äter vitt kött eller skaldjur förstår jag inte alls.

Vegan: En som helt utesluter animaliska produkter ur kosten och eventuellt ur andra produkter (som t.ex. kläder). Alla veganer jag känner är noga med kläderna och skorna de köper så att det inte ska vara animaliska produkter i och att de ska vara fair trade/eko.

• Anonym (fiskätare)
    Anonym (vego) skrev 2015-04-18 21:01:06 följande:
    Varför det? Är fisk mer likt vegetabilier än oxfilé? 

Själva definitionen av nykterist är ju att man avstår från alkohol, man är således inte nykterist om man dricker lättöl. Dock innehåller lättöl väldigt lite alkohol och jag antar att det är därför den här "nykteristen" ändå ansåg sig vara just nykterist. Varför det skulle vara jämförbart med att äta fisk kan jag faktiskt inte riktigt förstå, så du får jättegärna förklara vad du menar.
    Det hela beror ju på varför man är vegetarian. Jag ser en skillnad i att äta fisk och att äta rött kött. Jag blev vegetarian för att jag inte tycker om köttindustrin, inte för att det per automatik är fel att äta kött. Fisk behandlas illa och utnyttjas också, men jag väljer den fisk som känns okej att äta ur etik- och miljöperspektiv. 

I teorin skulle jag kunna äta exempelvis vilt (eller ekologiskt kött där jag vet att djuren mått bra), men efter att ha varit vegetarian mycket länge har jag dock svårt att se det hända. 

Jag vet att många vegetarianer är vegetarianer av andra skäl. Vilket jag respekterar på samma sätt som jag hoppas bli respekterad för mina skäl. jag har diskuterat frågan i över 10 år och tänker inte snöa in på den igen. Hoppas att det räcker som förklaring.
Svar på tråden Hur definierar du "vegetariskt" och "veganskt"?