• emliz

Dagis öppnar inte i tid - förlorat 8 h

Hej! Jag hoppas ni kan hjälpa mej lite snabbt och smidigt.

Min dotter går på ett föräldrakooperativ. Vi har skrivit in henne från 6-17 (då vi jobbar 6 mil därifrån)

Hon har gått där sedan hösten förra året. Vi är nyinflyttade.

Under knappt det året hon har varit där har vi förlorat ca 8h arbetstid. Dom är nästan jämt försenade allt från tio minuter till en timma! Min man är den som lämnar och han tvingas ju jobba övertid för missade timmar.

Vad kan vi göra?

Jag ska ringa styrelsen idag och försöka kräva kompensation. Vi betalar nästan 900 i månaden men min man tjänar ju mer i dagslön vilket betyder att han också förlorar mer.

Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Dagis öppnar inte i tid - förlorat 8 h
  • emliz

Japp. Vi har kört med samma schema sedan hon började. Men det är nästan bara unga tjejer som jobbar där och tyvärr bara en kille. Ibland är tre tjejer sjuka samtidigt och då tar dom in någon random mamma som får passa de sista barnen utomhus. ????

• emliz

Och alla ???? Som blev skulle föreställa en besviken smilgubbe :/

• Flygfotogen

Har ni valt föräldrakooperativ så fungerar det ju så att föräldrarna träder in vid personals sjukdom.

• Ankanpankan1

Detta låter som Sveriges sämsta föräldrakooperativ !

Är förskollärare själv och har mina barn på ett föräldrakooperativ.

Vuxna människor som kommer till jobbet 6.30 när de skulle varit där 6.00? Upprepade gånger? Jag skulle kontakta deras chef och styrelsens ordförande omgående.

Ett föräldrakooperativ har samma skyldigheter som en kommunal förskola.

I vår kommun har vi däremot bara skyldighet att ha öppet 10 timmar. Din förskola har alltså utökat till 11,5 timmar?

Hoppa det löser sig annars tycker jag verkligen du ska överväga byte.

• emliz

Tjatigt jag vet men idag var ännu en timma till spillo. Idag försov sej en av personalen 45 min. Min man kom 1 1/2 h sent till jobbet. Den anställa hade försovit sig men kunde inte tänka på att ringa nån annan o be din komma och öppna. 3 barn stod och väntade. Min stackars lilla flicka hade inte kissat på ca 2 h så hon kissade på sej! :(

Vi hade fått personalens alla mobil nr så vi föräldrar kunde ringa och väcka dom om det inte var öppet. Självklart gjorde vi inte det.

Dålig stil!

• IsDimma

Men helt seriöst. Vem kan komma försent till sitt jobb så ofta? Skulle jag göra det så skulle jag inte få jobba kvar! Jag jobbar på förskola själv och öppnar klockan sex. Åker buss 45 minuter för att ta mig till jobbet. Det händer att bussen inte dyker upp men tack och liv inte särskilt ofta och vi är dessutom alltid två som öppnar så när det händer så kommer förhoppningsvis den andra i tid (problem om båda åker buss såklart). Jag har försovit mig en gång, vaknade typ 30 sekunder innan min telefon ringde och kollegan undrade var jag var. Då var klockan kvart över sex och jag var på plats på jobbet först 7.15 men det är en gång på drygt tre år. Och det drabbade inga barn och inga föräldrar.

Det här hade min chef aldrig tillåtit!

• Ramborg
    emliz skrev 2015-04-23 11:43:18 följande:

Tjatigt jag vet men idag var ännu en timma till spillo. Idag försov sej en av personalen 45 min. Min man kom 1 1/2 h sent till jobbet. Den anställa hade försovit sig men kunde inte tänka på att ringa nån annan o be din komma och öppna. 3 barn stod och väntade. Min stackars lilla flicka hade inte kissat på ca 2 h så hon kissade på sej! :(

Vi hade fått personalens alla mobil nr så vi föräldrar kunde ringa och väcka dom om det inte var öppet. Självklart gjorde vi inte det.

Dålig stil!

Självklart skulle ni ringt! Usch så irriterande! Jag skulle ringt allihop plus chefen efter trettio sekunder.

Ni borde ta tag i den eller de anställda som inte sköter sitt jobb. Ett formellt möte med skriftlig varning, sedan uppsägning om det inte sker någon förbättring.
    42.
  • Lönnsirap

Jag tycker som de flesta andra att det är fullständigt oacceptabelt att personalen alltid är sen.

Klaga varje gång. Var specifik så att chefen kan dra av på lönen och varna folk!

Ring dessutom alltid 5 minuter efter att dom har öppnat om ingen är där.

Och ta förstås upp problemet på möten om de fortsätter

• Ankanpankan1
    emliz skrev 2015-04-23 11:43:18 följande:

Dålig stil!

Så dåligt!!! Stackar flicka!!!

Bara en undran, men har inte ni egna nycklar så ni åtminstone kan gå in på ert eget föräldrakooperativ?
  • emliz

Nej vi har inga nycklar dit . Hm är det vanligt?

Fick precis reda på att dom går i konkurs nu till semestern. Vad fan ska man göra nu? Tänkte ju jobba till september iaf (innan bf) men alla andra barn då?

• Lönnsirap
    emliz skrev 2015-04-29 10:57:27 följande:

Nej vi har inga nycklar dit . Hm är det vanligt?

Fick precis reda på att dom går i konkurs nu till semestern. Vad fan ska man göra nu? Tänkte ju jobba till september iaf (innan bf) men alla andra barn då?

Ajdå, stackare!
  • emliz
    daimstrut skrev 2015-05-08 23:57:05 följande:

6-17? 11 timmar om dan? Seriöst? Stackars unge.

Vad ska man göra? Man måste ju jobba :s
  • IsDimma
    daimstrut skrev 2015-05-08 23:57:05 följande:

6-17? 11 timmar om dan? Seriöst? Stackars unge.

Det är tyvärr inte helt ovanligt. Vi brukar alltid ha någon eller några varje år som går så långa dagar. Bor och jobbar i Göteborg och där kan man ha rätt lång restid till och från jobbet.
  • I969

Alltihopa låter jättekonstigt tycker jag... Personal som jämt kommer sent utan att det får följder? Att ni är med i kooperativ när båda föräldrarna är tvungna att jobba långa dagar? Inga nycklar, hur gör ni när ni ska handla/städa o.s.v.?

• I969

Aha, såg nu att kooperativet är på väg i konkurs. Ja, inget kooperativ klarar sig med föräldrar som inte styr upp verksamheten. Det är kooperativens akilleshäl. När det funkar är det å andra sidan väldigt givande att känna att man bidrar till sitt barns dagliga tillvaro men visst tar det tid, och för er kanske kommunalt vore ett bättre alternativ.

Svar på tråden Dagis öppnar inte i tid - förlorat 8 h