• Anonym (Z)

Objudna gäster i kyrkan?

Det finns många trådar där man skriver att man ska bara gå på en vigsel /dop / begravning även om man inte är bjuden om den hölls i en kyrka , till och med om personen har blivit informerad att man inte är välkommen.

Jag vet givetvis att alla får besöka kyrkan , men vad jag undrar hur vanligt det är i verkligheten att man duker upp bara för att man får trots att ingen vill att man kommer.

Har det hänt er personligen att någon ni inte ville ha där kom på er bröllop , ert barns dop eller begravning till en familjemedlem?

Eller har ni själv besökt en vigsel/dop/begravning objudna?

• Svar på tråden Objudna gäster i kyrkan?
  • Betty Boop
    mammalovis skrev 2015-04-24 17:59:17 följande:

Om brudparet annonserar i tidningen, så är det ju öppet för den som vill hedra brudparet i kyrkan. Jag och min kompis var på en annan klasskamrats bröllop, för det var roligt att se henne gifta sig, sedan åkte vi hem innan festen började.

Om paret däremot inte skrivit i tidningen utan man hört det via andra, kanske det mer är läge att höra sig för om de valt en liten kyrka.

Att tränga sig in på en minnesstund eller bröllopsfest objuden är ju en helt annan sak.

Annonsera i tidningen om kommande bröllop? Det har jag aldrig sett. Brukar man göra så i mindre lokaltidningar? Jag har bara sett annonser efter bröllopet.
  • Anonym (Line)

Jag har bott utomlands i en stad där det fanns en "svensk" kyrka, dvs en gång i månaden hölls en svensk gudstjänst. Jag är inte ett dugg religiös men gick ofta dit för att träffa andra svenskar på kyrkkaffet, samt få lite svenskt fika (riktigt kaffe). I samband med dessa gudstjänster "råkade" jag jag vara med på ett antal dop. Var bara trevligt och jag kan inte tänka mig att föräldrarna hade något emot det.

• Lindsey Egot the only one
    Betty Boop skrev 2015-04-24 18:19:12 följande:
    Annonsera i tidningen om kommande bröllop? Det har jag aldrig sett. Brukar man göra så i mindre lokaltidningar? Jag har bara sett annonser efter bröllopet.
    Det gjorde man förr
  • Alessia

Kyrkorummet skall vara tillgängligt för envar. Ändå STÄNGS kyrkans dörrar då en  notabilitet (kunglighet, kändis etc) ska gifta sig/jordfästas ofta med bevakning utanför kyrkan.                                                                                                          Hur rimmar detta med kyrkans offentlighetsprincip?
    Någon som vet?

• Anonym (Z)
    Alessia skrev 2015-04-25 10:56:19 följande:

Kyrkorummet skall vara tillgängligt för envar. Ändå STÄNGS kyrkans dörrar då en  notabilitet (kunglighet, kändis etc) ska gifta sig/jordfästas ofta med bevakning utanför kyrkan.                                                                                                          Hur rimmar detta med kyrkans offentlighetsprincip?

Någon som vet?

Hyckleri givetvis.
  • Anonym (Jaha....)

Någon som vet?

Ja men de låses ju inte. De stängs också vid andra ceremonier. Men har du försökt komma in och fått ett nej? Och hävdat tillgänglighetsregeln och fått ett svar? Dessutom vet du väl att kyrkodörrarna är låsta på tex nätterna? Så varför försöker inte folk ta sig in då? Då är det visst OK att de inte får komma in.

Nej, det där är helt förlegat, det gällde när folk var troende. Det är det inte många som är längre. Folk använder det där med tillgänglighetsregeln som en förevändning för att de ska våldgästa bröllopsceremonier. Fast de inte har där att göra egentligen, ibland är de tom rentav oönskade där. Så är det bara, det är ju ingen som hävdar offentlighetsprincipen annars för att de så gärna vill vistas i kyrkan.
  • aleydis
    Lavish skrev 2015-04-24 15:54:14 följande:
    Eh, det är väl klart att man inte går på bröllopsfest om man inte är bjuden? Givetvis hade dom inte räknat med mat till dig då du inte var inbjuden. Och det är inte alls någon självklarhet att man ska bli bjuden av en faster.

Tråden handlar ju om gudstjänsten i kyrkan, och den fick du väl vara med på om du ville? Däremot borde du givetvis inte dykt upp oinbjuden på festen, det är ju du som gjorde fel.
    Nja lavish, om du trycker på visa endast så ser du hela situationen.

Pappan fick en muntlig inbjudan till sin systers bröllop som formulerades som "ni är inbjudna" "Oönskad bröllopsgäst" var 16 år gammal och hemmaboende. De trodde att hon var inbjuden eftersom även en jämnårig kusin skulle gå och ingen hade sagt något annat. Efter en lång bilresa när de nästan var framme fick de reda på att ingen räknade med att hon skulle vara där. Pappan sa att i sådana fall skulle han inte heller komma till festen och hon blev då tillslut medbjuden.

I det här fallet var det fastern som hade frångått all etikett och inte ens gett en tydlig inbjudan eller signalerat vem som var bjuden eller inte, hon var ju ansvarig att det ens blev ett missförstånd. Men låter konstigt att sånt inte kommit fram vid Osa och så vidare. Väldigt konstig situation alltihop. Sen blev hon ju sen faktiskt inbjuden, men kände sig ändå inte välkommen.
  • Alessia
    Anonym (Jaha....) skrev 2015-04-25 11:12:27 följande:
    Ja men de låses ju inte. De stängs också vid andra ceremonier. Men har du försökt komma in och fått ett nej? Och hävdat tillgänglighetsregeln och fått ett svar? Dessutom vet du väl att kyrkodörrarna är låsta på tex nätterna? Så varför försöker inte folk ta sig in då? Då är det visst OK att de inte får komma in.

Nej, det där är helt förlegat, det gällde när folk var troende. Det är det inte många som är längre. Folk använder det där med tillgänglighetsregeln som en förevändning för att de ska våldgästa bröllopsceremonier. Fast de inte har där att göra egentligen, ibland är de tom rentav oönskade där. Så är det bara, det är ju ingen som hävdar offentlighetsprincipen annars för att de så gärna vill vistas i kyrkan.
    Jag har inte försökt närvara i kyrkan vid tillbommade dörrar, men min svärmor har. Hon blev hejdad av vakter som visserligen var mycket artiga, men ville se inbjudningskort samt legitimation. Ja, legitimation hade ju svärmor men inte inbjudningskort. Hon hävdade så klart att kyrkorummet var fritt, men det gick inte hem. Den ceremoni som pågick var "privat". Hon ledsagades till närmsta vilobänk vid gången till kyrkan.

Jag undrar vad som skulle hänt om svärmor valt att hänvända sig till kyrkorådet med klagomål, vilket hon (tyvärr) inte ville göra.
  • Anonym (m)
    Kyrkorummet skall vara tillgängligt för envar. Ändå STÄNGS kyrkans dörrar då en  notabilitet (kunglighet, kändis etc) ska gifta sig/jordfästas ofta med bevakning utanför kyrkan.                                                                                                          Hur rimmar detta med kyrkans offentlighetsprincip? Någon som vet?

Brandsäkerhet? Inte ens i en kyrka får man väl pressa in hur mycket folk som helst. Dessutom kan det handla om allmän säkerhet för de personer som har störst anledning att vara där, d.v.s. familjen till brudparet/den avlidna.
  • Anonym (Z)
    Alessia skrev 2015-04-25 13:13:38 följande:

Jag har inte försökt närvara i kyrkan vid tillbommade dörrar, men min svärmor har. Hon blev hejdad av vakter som visserligen var mycket artiga, men ville se inbjudningskort samt legitimation. Ja, legitimation hade ju svärmor men inte inbjudningskort. Hon hävdade så klart att kyrkorummet var fritt, men det gick inte hem. Den ceremoni som pågick var "privat". Hon ledsagades till närmsta vilobänk vid gången till kyrkan.

Jag undrar vad som skulle hänt om svärmor valt att hänvända sig till kyrkorådet med klagomål, vilket hon (tyvärr) inte ville göra.

Kul svärmor du har.

:)
  • Almina

På vår vigsel kom en del "vänner till familjen", dvs vänner till mina föräldrar. De var inte bjudna men absolut inte ovälkomna. Vi tyckte bara att det var kul att de kom. Självklart kom de inte till festen sen.

Jag tycker att det är helt ok att gå på en vigsel så länge man inte är oönskad av någon anledning. Om tex brudparet undanber barn på vigseln tycker jag det känns onödigt att ta med sig barn dit bara för att "de inte kan förbjuda någon att komma till kyrkan".

• Anonym (tada)

Jag brukar gå på bröllop och dop ibland bara för att det är så trevligt :)

• kasovi

Min mormors pappa dog för några år sedan, och hade aldrig i sitt liv ägnat tid åt henne. Han var för "fin" för kvinnan som han gjort på smällen och lämnade henne då hon blev utomäktenskapligt gravid. Mamman dog i barnsäng och pappan sket fullständigt i min mormor som fick bo med sina morföräldrar.

I hela sitt vuxna liv hade hon bott några tunnelbanestationer från sin pappa, utan att veta om det. Ända tills hon kom över hans dödsannons i tidningen. Oinbjuden gick hon på begravningen och satte sig i kyrkan tillsammans med resten av de närstående.

Många förvånade ansikten. Ingen hade en aning om vem hon var, förrän efteråt då det var någon som frågade henne. Där var hans fula hemlighet avslöjad.

Go, mormor!

Svar på tråden Objudna gäster i kyrkan?