frökenelisabeth skrev 2015-04-29 13:48:38 följande:
Fast min svärmor blev helt förfärad när jag gick ut på barnvagnspromenad då lillen hade feber

så den typen av knepiga åsikter finns nog överallt. Bor iofs inte heller i Sverige utan i Danmark, men här är det ju också dille på att småbarn ska vara ute så mkt som möjligt, och gärna sova middag ute tills de är tre år.
Angående skor så tycker jag svenska Kavat gör väldigt bra skor, lite dyra, men har man tur kan man hitta på rea som inte kostar så mkt.
Låter ju skumt med lekplatserna, jag har en syster som också bor i GB och när jag besökte henne med mitt barn så fanns det massvis med andra barn och föräldrar på lekplatserna där, fast är kanske stor skillnad på kulturen i olika delar av landet?
Något i stil med den klassiska Kavatkängan är det jag tänker mig. Jag har sett att Pax gör en liknande, men jag tar gärna emot tips på andra märken och inköpsställen. Jag vill ha stilrena skor som passar till kläder i starka färger. Inte mörkgröna med bilar på eller rosablommiga sandaler som de som säljs här
Jag tror nog att det där med lekplatserna kan bero på att UK verkligen är ett klassamhälle. I innerstan där det finns fler medelklassfamiljer är det fler som är mer "svenska" i sitt föräldraskap och säkert prioriterar utelek högre, men vi bor inte direkt i ett fint område. Jag brukar t ex. alltid vara den enda som ammar när vi är iväg på olika grupper och så har det varit från dag ett. Det känns ju bara lite onödigt att ta bussen in till stan när det finns en jättefin nybyggd lekplats precis runt hörnet.
frökenelisabeth skrev 2015-04-29 13:50:30 följande:
Visst är det! Här i DK är det jättevanligt att man går på café och lämnar sin sovande bebis i vagnen utanför (majoriteten av caféer får man inte ta med vagnen in). Man sätter sig vid ett fönster så man har lite uppsikt och sen har man babyalarmet i vagnen så man hör om ungen vaknar. Men det var visst en danska som hade gjort så i New York, det resulterade i en polisanmälan. INTE okej där att lämna barnet ute!
Förlåt ts för lite OT
Har inget emot lite OT. Det är kul att diskutera kulturskillnader.

Den nyheten såg jag också och jag har även sett många britter online som tycker att skandinaver använder vagn till alldeles för stora barn. Det är väl lite skillnad på att låta en 2-åring gå runt själv i mataffären och att kräva att hen går på långpromenad (som vi skandinaver nog gör lite mer), kan jag tycka...