• telly

Kan ditt barn åka bil eller tåg en timma utan mobil/surfplatta?

Om ja, hur ofta?

Om nej, har ni provat och hur gick det?

Anser du att barn behöver såna stunder?

Jag valde tåg eller bil eftersom då kommer man ingenstans utan måste sitta still eller, på tåg/buss, bara gå fram och tillbaka på sin höjd.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan ditt barn åka bil eller tåg en timma utan mobil/surfplatta?
  • Gladskit

Vi har aldrig haft med iPad eller liknande i bilen. Däremot på långa tågresor (5h +) så brukade vi tidigare ha med en bärbar DVD-spelare och hörlurar. Numera får paddan följa med. Men han sitter inte med den hela resan.

• Mrs Green

Ja, fast på resor över 3-4 timmar tar vi gärna med något elektroniskt. Åtminstone mobilen så hon kan lyssna på musik eller ljudbok. Jag vill också få koppla av med det en stund :)

• Ragnar

Vi har aldrig haft surfplatta med i bilen eller liknande. Båda barnen är åksjuka och det blir bara värre om de läser eller liknande. Det vet de själva och har aldrig bett om att få ta surfplattan med i bilen. Däremot brukar vi lyssna på sagor och musik i bilens cd-spelare när vi åker långt.
    Det tar oss annars ca. 40 minuter att köra till stan så en timmes bilresa för barnen är inte lång utan mer normal eftersom de är vana.

• K grrl

Ja, absolut. Den brukar kunna åka fram när vi kör i 3-4 timmar, men nog håller de sig i 1-2 timmar utan.

• Regndamen

Jag ser ingen anledning till att mitt barn inte ska få använda sin surfplatta. Gillar du inte elektronik?

• Tangent

Min son 11 år, måste titta ut annars blir han åksjuk.
    En timme i bilen är inga problem för honom, pratar och lyssnar på musik.  Tågresor på 3-4 timmar funkar också ok. Men 24 timmars bussresa var jobbigt.
    Det är nog bra med stunder där man bara tänker.

• MammAmma

Javisst. Mina barn kan ändå inte sitta och kolla ner i någon skärm eller dylikt eftersom de blir åksjuka.

• pingvin88

Ja vi har aldrig surfplatta i bilen. Jag tycker att det är bra att barnen får lära sig att inte göra nåt ibland. Bara titta ut genom fönstret, lyssna på musik eller prata med oss föräldrar. Jättemysigt.

Har 2 barn under 4 år.

• isolande

4-åringen: lätt! Henne kan man läsa för, hon pysslar, tittar ut, filosoferar om livet.

2-åringen: I bil, ja, eftersom han sitter fastspänd och vet att det inte är lönt att försöka komma loss. På tåg, hell no! Har aldrig ens provat eftersom jag vet hur det skulle bli... en enda lång kamp av att försöka få honom att sitta still eller hindra honom från att riva tåget och störa andra passagerare. Vi har åkt tunnelbana ett par ggr, det räcker liksom.... 

• minerva123

Hmm, inget av röstningsalternativen passade. 2-åringen avskyr att sitta fastspänd mer än en kvart, så på längre bilresor får han spela på appar och titta på film. Men han gör det så klart inte non stop i en timme utan vi gör andra saker också (läser, pysslar med klistermärken etc). Men som komplement är smartphone/surfplatta guld, tycker jag. Att en nyss fyllda 2-åring ska sitta och titta i sina egna tankar är lite mycket begärt På tåget har vi inte använt film eller spel ännu, men där kan man ju röra på sig mer.

• En PantherTant

150 mil går bra utan att roa sig med annat än vyerna på utsidan, så ja en timme är då inget problem (3 barn under 7 år)

• Natulcien
    telly skrev 2015-04-30 09:21:00 följande:

Det var helt andra siffror än jag hade väntat!! Min unge är för liten för sånt menman undrar ju hur det blir i framtiden... Känns som att varenda unge behöver sysselsättning non stop och gärna en skärm...

Om man matar dem med "sysselsättning non stop" och skärmar, så blir det ju det de vill ha. Men om man väljer att låta bli med det, så blir det heller inget problem.

Det är ju ungefär som att vänja barnet vid att hen får lördagsgodis varje lördag, och efter ett par år försöka ta bort det och gnälla över att barnet kräver godis varje lördag...
  • telly
    minerva123 skrev 2015-04-30 13:54:39 följande:

Hmm, inget av röstningsalternativen passade. 2-åringen avskyr att sitta fastspänd mer än en kvart, så på längre bilresor får han spela på appar och titta på film. Men han gör det så klart inte non stop i en timme utan vi gör andra saker också (läser, pysslar med klistermärken etc). Men som komplement är smartphone/surfplatta guld, tycker jag. Att en nyss fyllda 2-åring ska sitta och titta i sina egna tankar är lite mycket begärt På tåget har vi inte använt film eller spel ännu, men där kan man ju röra på sig mer.

Menar inte att man sitter en timme i sträck med surfplatta utan att en timme kan gå utan att surfplatta plockas fram. Ditt svar är alltså nej
  • minerva123
    telly skrev 2015-05-01 17:32:01 följande:

Menar inte att man sitter en timme i sträck med surfplatta utan att en timme kan gå utan att surfplatta plockas fram. Ditt svar är alltså nej

Okej, jag tolkade non stop bokstavligt i betydelsen oavbrutet, utan paus!
Svar på tråden Kan ditt barn åka bil eller tåg en timma utan mobil/surfplatta?